Juist zware vis blijkt na proefvissingen nog nooit gevangen?


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

22-11-2004 19:23

In andere discussie kwam het volgende punt naar voren...
Bij proefvissingen op ook de drukkere wateren blijkt regelmatig dat een aantal grote vissen nog niet met de hengel gevangen is!
Waarom zijn het juist de grote vissen die nog niet gevangen zijn?

M.v.g. Ulco,
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-11-2004 19:39

zijn mischien in hun jongere jaren al een aantal keer gevangen en zijn een stuk voorzichtiger geworden en laten zich een aantal jaar niet vangen?

als jij een erg dikke boete krijgt voor te hard rijden ga je ook voorzichtiger rijden toch?

maar ook dan krijg je ooit wel weer een keer een bon.

als de karper een paar keer een haak in zijn lip heeft gehad gaat ie dus ook voorzichtiger azen, maar zal ook vroeg of laat een keer de fout in gaan
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

22-11-2004 19:42

Ulco Bosma schreef:Waarom zijn het juist de grote vissen die nog niet gevangen zijn?


Denk dat je beter kan stellen: "Waarom zijn het juist de grote vissen die men herkend?"

Van alle kleine vissen van een pondje of 10 weet men dus zeker dat die al eerder zijn gevangen?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-11-2004 20:27

Bart,

dit kun je controleren
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

22-11-2004 20:52

Volgens Aart was dit zo, alleen vraag ik me dit nogsteeds een beetje af... vissen die weinig gevangen worden zijn ook niet per definitie de zware vissen!

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

22-11-2004 21:12

Hoi,

Een grote vis die steeds de dans ontspringt is denk ik een uitzondering, het komt volgens mij vaker voor dat ze de zegen ontwijken en wel met de hengel gevangen worden.

Pas hoorde ik ook van een situatie waar een grote vis met een zegentrek boven water kwam die voor zover bekend niet met de hengel was gevangen. Hier was sprake van een dichtbezet water.

Op wateren met een kleine populatie zijn de vissen veel eerder bekend.

Een onnatuurlijke populatieschommeling kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, zeker op de wat drukker beviste wateren.

Jeroen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

22-11-2004 21:42

Misschien zijn de "proefvissers" wel minder goed dan de vissers die na hun komen, en de dikke vissen wel boven water toveren!


MVrGr;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-11-2004 22:32

Wouter, Ulco. Wouter, de proefvissers waarover ik het heb zijn de mannen van de OVB en vaak door de OVB ingehuurde, gecertificeerde, beroepsvissers.
Ulco, ik heb niet beweerd dat het enkel enige grote vissen zijn die als 'onbekenden' voor karpervissers bij proefvissingen boven water komen. Daar zullen beslist ook kleine(re) vissen bij zijn. Maar, zoals altijd, vallen de grote vissen op en de kleine(re) niet...
henry hummel
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-12-2004 10:29
Locatie: ter apel
Contacteer:

14-12-2004 11:12

:D :D :D Het is mij dit jaar gebeurd op een awter in het noorden an nederland waar ik al bijna tien jaar vis .
Vang ik en vis die bij geen een bekend is op dik 31 pond helemaal gaaf en nergens terug te vinden in de foto's
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

14-12-2004 12:23

vissen zijn gewoon leuke dieren, het gaat vaak om verbeelding, ik heb hem gezien nu alleen nog vangen, ik zit de laatste tijd veel op een groot water, zelfs daar worden vissen gedubbeld, of ergens anders gevangen, maarja het is wel zo dat het de grote vissen zijn die mensen herkenen. logies kleine vissen gooi je terug.

ik denk ook dat er op elk water een vis zwemt die nooit of bijna nooit gevangen is. dit ligt denk ik aan het aas jij lust toch ook niet alles.

gr rens

http://www.spiegelkarper.tk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-12-2004 12:26

Ulco,

Sommige vissen hebben 'onze' boilies, tijgernoten, pinda's enz niet nodig.
Die leven op het aabbod natuurlijk voedsel en zullen waarschijnlijk nooit een boilie hebben gegeten.

Wij gaan naar Frankrijk dit jaar op een water vissen waarvan 70-80% van het bestand nog nooit is gevangen!!
Waarvan de meesten zich waarschijnlijk nooit zullen laten vangen aan een hengel.
Hangt m.i. ook erg af van het aanbod natuurlijk voedsel dat er in een water aanwezig is.
Vaak zie je dat op sommige wateren de vissen makkelijker worden gevangen omdat het natuurlijke voedsel niet voldoende is voor het bestand dat er op het water aanwezig is.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

14-12-2004 12:40

Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat een karper ook na een gedegen voercampagne jou aas nog links zal liggen en alleen natuurlijk aas pakt.
Als je lang en verspreid voorvoert hoe moet een vis dan nog weten wat natuurlijk (veilig) is en wat gevoerd aas is? Als je lang voorvoert moet een vis jou aas ook als natuurlijk aas gaan zien volgens mij. Vooral als het aas qwa kwaliteit niet onderdoet aan het natuurlijke aas. Desnoods gewoon met natuurlijk aas als kreeftjes, mosseltjes etc gaan vissen.

Het niet vangen van bepaalde vissen ligt volgens mij meer aan de manier van azen dan dat ze het gevoerde aas niet vreten.

Mvg ulco,
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

14-12-2004 12:43

Elke kweek karper heeft een start gemaakt met onnatuurlijk voedsel. Dat bepaalde ( in dit geval ) grote vissen niet worden gevangen vanwege het grote natuurlijk voedsel aanbod waait twee kanten uit:

Of de vis is eigenbroed en groot geworden op naturrlijk voedsel of ( en dus ...) we zitten gewoon met het verkeerde aas, stek en tijdstip.

Zeer discutabel dunkt me.

Verder heb ik geen aantoonbaar bewijs dat er grote vissen nooit gevangen worden, wél heel weinig, soms 1 x per 5 jaar, maar daar ging het niet om.
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

14-12-2004 12:49

meschien is dat wel zo, dat je met lang en veel voeren over de plas een puntje meer pakt maar alle vis, denk ik niet, tenzei het een niet zo groot water is.

als je dat doet, zal die ene vis het wel gaan eten maar moet je wel geluk hebben je bent namelijk de enige die kans op maakt, want in een jaar vang ik echt niet het hele bestand, wel is waar van een water van 40 hec en een goede natuurlijke voedsel aanbod. dat lukt bijna niemand ben ik van mening.

gr rens :-?

http://www.spiegelkarper.tk
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

14-12-2004 12:51

Of men vist gewoon op de verkeerde stek.

Bij ons op de plaatselijke parkvijver(in de volksmond knolleplas) word slchts een hele enkele keer een vis gevangen zwaarder dan een pondje of 18.
De ene kant ligt helemaal dicht met lelie's waardoor er in de zomer onmogelijk te vissen is.
Nu zijn de lelie's grotendeels afgestorven en heb ik er met een maat van mij nu 4 x zitten vissen.
Nog steeds een heel gedoe met drillen tussen de lelie overblijvselen maar de resultaten zijn er wel naar.
Ik nog steeds niets maar mijn maat wel al 5-20 plussers
waarvan we niet eens wisten dat er wel degelijk zulke karper zat.

ik denk dat de grotere karper gewoon een aantal keren de mist in is gegaan en daardoor gewoon naar veiliger water gaat.
waar niet kan of word gevist krijg je ook geen haak in je bek

simpel lijkt me
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-12-2004 14:37

Herwin,

Zou je misschien kunnen aangeven waarom je denkt dat een vis het onnatuurlijke aas NIET zou laten liggen??

Ik denk namaleijk echt dat een bepaalde groep karper (enigszins verwilderd) onze troep gewoon niet moet hebben.

Waarom word een 80% van een bestand gewoonweg niet gehaakt???
Waarom vreten ze de boilies niet?

Er is daar een aanbod natuurlijk voedsel daar wordt je niet goed van. Vreselijk veel kreeftjes tussen de stenen... Als je daar mee gaat vissen verwacht ik wel dat je deze vissen weet te haken, dus zou het een aaskwestie zijn...
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

14-12-2004 15:39

Marijn,

Uiteraard heb ik daar geen passend antwoord voor, niemand niet in deze kwestie.

Ik heb een aantal keren meegemaakt op grote natuurlijke wateren waar de verwilderde schubs niet of nauwelijks te vangen waren. Afgelopen voorjaar nog op een Franse rivier. Er zwommen kweekkarpers en wildbroed ( lange slanke spijkers, niet te missen ) Het water was kraan helder en ik zag mijn voerplek liggen. Mijn voerplek lag onder een 50 tal zonnende wilde karpers, af en toe zag je ze azen, maar niet op de mais.

Na drie dagen was ineens de mais weg, terwijl de boilies er nog lagen ( 14 mm, zoet ). De vis was ook ineens weg maar tijdens het varen stuitte ik waarschijnlijk op dezelfde school. Tijdens het naderen met de boot schrokken er een aantal vissen en scheten door hun schrikreactie maisschilfers uit...Het blijft vreemd dat ze die kleine zoete koolhydraten knikkers dan wel laten liggen.

Op een groot Fries water hetzelfde meegemaakt. Plenty wilde karpers, ruim honderd in het gebied waar ik zat te vissen. Geen beet, ook niet op mais. Er kwamen een paar reuzen aan ( eindelijk ) en die begonnen direct te vreten in mijn boilies.

Het is gewoon een complexe materie dit verhaal waarin niemand het precies weet. Maar dat is vissen.


MVG

Herwin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-12-2004 16:02

Kwint,

Nog mzzl, dat het niet onweerde. Voyage au but du nuit. M. Kraal.


MVG

Klaas
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

14-12-2004 16:22

Je bedoelt wat het doel was van een nachtelijke dwaling, daar je Kraal noemt?

VD Herik weet meer :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-12-2004 18:45

Makkelijk als je alle vissen kent. Kan iemand mij even inlichten? Pak hem beet binnen een straat van 75 km rond mijn woonplaats. Graag...

Groet, Kees
bas sterrenberg
Berichten: 14
Lid geworden op: 17-12-2004 19:27
Locatie: Ter Apel

06-02-2005 14:58

Bij afvissingen heb ik vaak mijn twijfels heb zelf een aantal afvissingen mee gemaakt maar daar zaten vaak geen karpers bij die op dat water wel rond zwommen

Ik ben er wel van overtuigt dat alle karper vroeg of laat gevangen worden of al gevangen zijn. Het probleem is vaak dat je niet veel van sommige jongens weet die daar ook vissen maar hun vangsten stil houden waar ze gelijk in hebben. Zelf ook mee gemaakt dacht praktisch alle karpers wel te herkennen maar werd steeds beter bevriend met nog een karpervisser en we lieten de foto aan elkaar zien wat bleek was dat er toch 2 grote karpers bij zaten die ik nog niet had.

Er zijn waters waar veel natuurlijk voedsel aanwezig is zeker in zommer maanden waarin de karper moeilijk overschakeld dan moet je concureeren tegen natuurlijk voedsel altenatieven zijn er zeker

Hendry, heb je wel eens mijn foto's gezien ????

-
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

06-02-2005 16:28

ik denk dat het verschillende redenen heeft, namelijk:

misschien lusten de karpers jouw aas wel gewoon niet als ik geen bananen lust kun je 10000 bananen neerleggen voor m'n neus maar ik zal er hoogstens 1 op eten

misschien hebben die karpers hele aparte aasroutes en aastijden waardoor ze ook weinig tot niet gevangen worden

en natuurlijk hoe ouder de karper word hoe meer ervaring hij opdoet kwa aas wat te vertrouwen is en wat niet, misschien is deze vis in zijn jongere jaren vaak genoeg gevangen, maar toen niet perse herkend en zijn er ook geen foto's van gemaakt

vissers die liever hun vangsten annoniem houden, veel vissers hebben liever ook niet dat andere vissers van hen weten dat ze mooie vissen hebben gevangen op het water, waardoor het misschien voor jouw niet bekend is dat deze vissen gevangen zijn, maar ze wel degelijk ooit gevangen zijn.

de groeten.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-02-2005 17:40

Of je moet meer vissen om de onkende vissen te vangen...
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

07-02-2005 20:23

Enige jaren geleden was er karpersterfte in de gracht rondom slot Zeist, een prutwatertje, ondiep, bagger en behoorlijk wat karper. er had een karper het loodje gelegd van ergens in de 40 pond! Ik heb een bestuurslid van de Zeister hv gesproken, ze stonden voor een raadsel! Niemand scheen deze vis te kennen. Misschien toch een erg slimme vis?
groetje,
Simon
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

07-02-2005 20:27

Misschien trauma's???

Als een karper gevangen is dan is hij zo getraumatiseerd dat hij niet of minder eet waardoor hij een groei achterstand oploopt????