Blanken......en blijven blanken!!!!!!!!!!


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

18-06-2002 20:35

Beste medekarperjunks,

Ik heb nu twee nachten op een water nabij de "witvismeer" gevist. Hier vis ik nu al 8 jaar en ken het water dus als m'n broekzak. Normaal gesproken kun je hier vangen van Mei t/m Oktober als de watertemperatuur ong. 15 graden is. En dan vang ik als de weersomstandigheden en het aas goed zijn ALTIJD.
Nu ben ik van pinda's overgestapt op goed samengestelde "selfmade's" en tijgers en heb tot nu toe alleen maar "geblankt". En dit terwijl de omstandigheden zo waren dat ik ervan overtuigd was er minstens 2 of drie te gaan vangen. Als ik andere mensen spreek hebben die het over het feit dat er overal slecht gevangen wordt omdat de karper dit jaar erg laat "afpaait". Wat is hiervan waar????
Wie heeft dezelfde ervaringen????
Kan iemand me verder helpen want ik begin aan m'n aas te twijfelen terwijl anderen me proberen te overtuigen dit nou JUIST niet te doen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie wijze raad en/of suggesties.

John P.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-01-20 13:12 ]</font>
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 16-03-2004 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-06-2002 21:47

toch nog altijd hebben de karpers alles in de hand, of jij wat vangt of niet.
het kan van de ene op de andere dag niets meer wezen,
maar aan de andere kant kan het ook naar de andere kant omslaan,
oftewel van de ene op de andere dag vang je ineens perfect...
als je geen vertrouwen heb in je aas,
zou ik zeggen neem je ouwe 'vertrouwde' aas weer terug in actie,
en check of het werkt, mischien blank je nog wel steeds...
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-06-2002 19:45

Hoi allemaal,

Eerlijk gezegd had ik iets meer respons verwacht, maar goed mischien ben ik wel een van de weinigen die dit overkomt.
MAAR dan rest me nog een vraag nl. Hoe zit het met de kilootjes tijgers die er in zijn gegaan?????
Dat de boilies weg zijn lijkt me logisch, maar die harde tijgers zullen toch niet weggevreten zijn????
Verzuren ze en zo ja moet ik m'n stek nu voor een bepaalde tijd met rust laten????
Kom op "Goeroe"s" overlaadt me met jullie wijze suggesties.
P.s. het water is ong. 300 ha groot.
Groet,

John P.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-06-2002 03:18

Ik zat afgelopen maandag aan een water waar ze volop aan het paaien waren. Nooit geen piep gehad. Zeker weten dat dit met de paai te maken had. Dus dat kan best wel eens kloppen wat jij zegt John. Ik vind het paaigedrag van de karpers dit jaar erg verschillend. Op het ene water moeten ze nu nog paaien op het andere water is de paai inmiddels alweer zo'n ca. 4 weken geleden afgelopen. Komen die extreme weersveranderingen er ook nog bij, nee, niet bevordelijk voor de vangsten.

Bart.
martin van duyn
Berichten: 3
Lid geworden op: 18-06-2002 02:00
Locatie: Scheveningen

26-06-2002 20:11

hallo jullie geven de paai en en weersomstandig heden als oorzaak van de slechte vangsten maar zijn jullie je ook bewust dat er op zeer grote en profesionele schaal alle wateren worden afgestroopt en een gestroopte vis niet meer terug komt en denk nu niet dat gebeurd niet bij mijn viswater zelfs in de prive vijver van 1 bij 1 m van je buurman zijn de karpers niet veilig voor onze stoopers uit de oostblok landen kom zelf uit regio den haag en hebben het regelmatig aan de stok met die vis barbaren de simpelste slootje waar iedereen altijd een karpertje kon verschalken zijn historie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-06-2002 00:07

Beste (beetje)maal,

I.i.g. bedankt voor jullie reacties, ik ben er een BEETje wijzer van geworden. En MARTIN, wat jij verteld kan best waar zijn en ALS dit zo is zou dat inderdaad RAMPZALIG zijn voor de ECHTE "freaks" en de vissen natuurlijk.
Echter weet ik zeker dat dit op "mijn" water niet gebeurt en zal jou uit-
leg mijn probleem dus niet oplossen maar zoals ik al eerder vermelde is nog steeds elke reactie, suggestie, wijze raad
welkom.
M.v.g.

John P.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-07-2002 15:00

Beste allemaal,

Van Zondagmiddag tot Maandagmiddag weer gezeten, na twee weken met rust te hebben gelaten. De wind hele week Z-W geweest, ik had er weer vertrouwen in. Gewoon weer gevoerd met m'n balletjes en tijgers. En wat denk je dat er gebeurde...........................................................................................???????? NIENTE CAPITO!!!!!
Zijn ze nou nog niet afgepaaid??? Ik wel inmiddels. Of moet ik het ergste gaan denken, en dan heb ik het over reacties over stropers.
Het valt me trouwens op dat er sowieso weinig leven aan de oppervlakte te bespeuren is van witvis of jagende baars.
Come on "troubleshooters" help me te ontwaken uit deze vreselijke nachtmerrie.
B.v.h.d.

John P.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

01-07-2002 16:55

John,

Waarom stap je niet gewoon terug op je pinda's?
Je kan wel een geweldige boilie hebben, maar als de vis hem niet vreet, of nauwelijks, zul je er niets op vangen.
Ik weet niet hoe groot dat water is, maar probeer het anders eens op andere stekken.

Gr. Raymon
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

01-07-2002 17:13

Het hoeven geen stropers te wezen.

Ik heb het in het begin van vorig seizoen ook gehad, eerste 6sessies geblankt.
Ik voelde me ook niet lekker.
maar dat kwam meer door de nieuwe boillies die ik toen ging uitproberen.
Ik had er nog vertrouwen in.
Maar dat ging langzaam achter uit.
Na het aas in de schuur te hebben geflikkerd, en opnieuw me ouwe 'vertrouwde' aas er bij te pakken,
ging me optonic weer eens loeien.


Als het wel stropers zijn, ben je zwaar de lul volgens mij.
Valt weinig aan te doen (*aan't vis bestand zelf dan bedoel ik)

Ik zou alleen niet weten hoe je dit moet uitzoeken, of er stropers aan de gang zijn geweest.
Probeer anders zoveel mogelijk verschillende vissers aan te spreken op het water zelf.
Kijken hoe het met hun vangsten zit, of dat hun mischien iets gehoord hebben ofzo.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

01-07-2002 19:01

je kan ook gaan biljarten misschien
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-07-2002 20:34

Beste Ruud,

Is dat dat spel waar ik m'n ballen over de keu verspreid???????
Of die waarin ik de keu in..........................? Ik ben nl. niet zo "sportsminded".
I.i.g. bedankt dat je de moeite hebt genomen om me van deze zeer waardevolle wijsheid te voorzien.

John P.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-07-2002 20:44

Beste Raymond,

Het water is ong. 300 ha. groot en er zijn maar weinig plekken waar je een goede stek kunt vinden. Het mooie is (was) dat we hier een prive-stek hebben kunnen bemachtigen waar echter wel een kleine financiele vergoeding tegenover staat. Plus dat ik zeker weet dat we op een plek zitten waar de karper ALTIJD langs komt, dat heeft m'n ervaring hier inmiddels wel bewezen. Voorgaande acht seizoenen vingen we hier ALTIJD een uitzondering daargelaten.
I.i.g. bedankt voor je reactie.
Groet,

John P.
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-07-2002 08:30

John,

Als je voor je zelf op een rijtje zet wat er anders is in vergelijking met voorgaande jaren dan vind je misschien de oorzaak.

Als je alle mogelijke oorzaken qua aas/rig enzovoort uitgesloten hebt dan zal je toch rekening moeten gaan houden met stekdressurr (in het gunstigste geval) of misschien inderdaad stropers of vissterft (in het ergste geval). Ik neem niet aan dat je verhalen hebt gehoord over dode vis die aangetroffen is?
En als je het nou helemaal positief wilt bekijken dan heb je nu misschien even een slechte periode maar zal het water je in de toekomst rijkelijk terugbetalen voor de vruchteloze uurtjes die je er nu in steekt!

Groeten,
Paul
PS,
zie je wel karper zwemmen/springen/draaien rond je stek? Maw, weet je zeker dat ze er zitten? ?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-07-2002 10:47

Beste Paul,

Voorgaande jaren zag je ze ook niet echt vaak "rollen" maar vangen deden we ze wel. Nu lijkt het wel of of het water dood is.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-07-2002 08:23

Hoi John,

tja....

het blijft toch giswerk vrees ik, misschien is het wel sabotage? Ik heb wel eens gelezen van zeepballetjes op iemands stek gooien.
De meest logische verklaring lijkt me toch dat er geen karper op je stek ligt, maar waarom???? Misschien vertoeven de karpers wel massaal op een ander stuk van het water, 300ha is tenslotte een flinke slok water. Ik begrijp dat er geen andere karpervissers die op het zelfde water vissen zijn om vangsten te vergelijken?

Ik ben ondertussen wel benieuwd geworden naar de resultaten van je komende sessies op dit water.

Groeten
Paul
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-07-2002 08:37

misschien moet je eens verkassen naar een ander gedeelte van het water.
gewoon een totaal nieuwe stek
op die 300 ha zal toch zeker ook wel iemand anders vissen john ?
heb je geen andere visses gesproken aldaar , over hoe de vangsten bij hun zijn.

m.v.g ruud
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-07-2002 10:57

Beste Paul, Ruud en anderen,

Ik heb inm. 3 andere vissers gesproken waarvan de sucsesvolste 3 visjes heeft gevangen op 8 sessies. Stress kan hier volgens mij niet aan de orde zijn aangezien er weinig plaatsen zijn waar je kan zitten.

Op het gedeelte waar wij zitten en we kunnen overzien zitten zitten per weekend hooguit 2 of 3 andere vissers, en dan heb ik het over een stuk water van ong. 100 ha.
Daar komt bij dat het water qua bodemverloop erg monotoon is nl. 2,5 m diep en wij vissen op het talud van een kleine vaargeul wat hier de enige onderbreking is. Behalve de vaargeul zelf is de bodem EEN mosselbank en uiteraard hebben we het ook buiten de vaargeul geprobeerd.
I.i.g. wil ik iedereen, behalve die ene, bedanken voor de reacties en hoop er nog veel te krijgen.
Groeten,

John P.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-01-2003 21:15

Mijne dames en heren,

Even een zeer negatieve update t.a.v. deze topic, mits het e.e.a. wat me ter ore is gekomen op waarheid berust.
Na m'n eerste posting zijn we inmiddels zeven maanden en IETS meer vissen verder waarbij ik wel moet vermelden dat ik er vanaf September niet meer heb gevist.
Lees en huiver, ik kreeg vanavond een e-mail van een collega karpervisser die hier ook regelmatig vist(e) waarin het volgende stond. Ik citeer,

Beste John,

"Ik heb bedroevend nieuws voor je wat de Witvismeer en de rivier betreft en weet nu waarom het zo slecht was afgelopen jaar.
Ik was op een verenigings-avond waar een discussie gaande was over spiegel-uitzettingsprojecten. Deze mensen hadden gesproken met de beroepsvisser alhier. Die vertelde in het voorjaar een sleep te hebben gedaan naar karper. Resultaat; 2,5 ton karper die verkocht is aan hengelsportverenigingen. Reken maar eens uit om hoeveel vis dit gaat. Ik ben er kapot van"

Nu heb ik pas m'n nieuwe grote vergunning en akte aangeschaft. Maar waarom eigenlijk? Om te gaan vissen op m'n thuiswater wat pas is leegetrokken door een beroepsvisser?
Nu zit ik niet op antwoorden te wachten zoals waar ik nog wel kan vissen of dat ik zou kunnen overwegen om te gaan biljarten zoals een hele geestige boarder al eens opperde.

Nee mijn vraag is nu, kon/kan dit zomaar? Hadden beroepsvissers in 2002 recht om zoveel karper uit een openbaar water te trekken? Zo nee wat kun je doen om dit tegen te gaan? Want voorkomen kun je het m.i. niet. Hebben beroepsvissers in 2003 het recht om zoveel karper uit een openbaar water te trekken?
Dat "mijn" water behoorlijk verziekt is moge duidelijk zijn. Wat kan ik (kunnen we) doen om te voorkomen dat dit ook op "jullie" water gaat gebeuren?
Ik heb inm. een mail naar de KSN gestuurd om erachter te komen wat van dit alles waar is.
Behoort deze topic/update inm. niet op het forum "bedreigingen voor de karpervisserij" te staan? Mischien loop ik te hard van stapel maar ik heb totaal geen reden aan te nemen dat deze collega mij heeft voorgelogen.
Wie ontwaakt mij uit deze nachtmerrie?
Met gefrustreerde groet,

John







<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-01-28 22:13 ]</font>
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 16-03-2004 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 21:45

Even afgezien of het bovenstaande waar is.
Indien de betreffende beroepsvisser volledige schubvisrechten op dat water heeft mag hij daar wettelijk gezien net zoveel vis (ook karper dus!) vangen als hij wil.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-01-2003 21:59

Beste Aart,

Ik heb zojuist vernomen dat deze persoon, de beroepsvisser dus de volledige schubvisrechten heeft op meerdere wateren in de buurt. Nou is deze persoon ook voorzitter van de VBC Rijnlands boezem of zo en dat is de vereniging waar de KSN goedkeuring nodig van schijnt te hebben om de "spiegeluitzetting" te kunnen realiseren.
So the nightmare contignues!!!!
Met bedroefde groet,

John
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

19-01-2003 22:20

welke hengelsportverenigingen?

in hoevere zijn zij dan eigenlijk verkeerd bezig, als die beroepsvisser het gewoon zou mogen? Mogen zij vrij, dus overal, vis bestellen waar dit gewenst is? of bij de OVB slechts? Of anders?

Als iemand, een verening of wie dan ook een partij karper uitzet, wie is dan eigenlijk eigenaar van deze vissen? Ik neem aan dat ze gekocht worden?

Als er geen wettelijke eigenaar is, dan is het drama kompleet als inderdaad blijkt dat een beroepsvisser alles mag leegvangen met de wet in zijn broek hangen.

Aan welke voorwaarden moet zulks een hengelsportvereninging doen alvorens zij vis kunnen bestellen, en daarmee dus uitzetten op de wateren waar zij dat voor ogen hebben?

Moet daar volgens welke wet dan ook iemand met bijvoorbeeld een cursus waterschapsbeheer als voorwaarde voor dienen?

John:

het lijkt mij dat bijvoorbeeld de leden van de desbetreffende hengelsportverenigingen een verantwoordelijkheid dienen te dragen. edoch, ik vrees eerder dat die willen weten waar die karper nu zwemt, dan zich te bekommeren om zij die de vissen werkelijk missen.

Overigs laten we op zijn minst hopen dat het hengelsportverenigingen zijn, en geen erger gespuis...

Deze mijmeringen zetten mij slechts maar weer meer richting het beseffen dat een en ander op laag nivo dient te worden gecorrigeerd. locale controles, aktiever verenigingsbesef, meer gelul onderlings door vissers, over niet alleen maar het vangen van ponden. Media dient haar verantwoording meer en meer te dragen, de commercie zelf zal dit uiteindelijk zelfs ook gaan doen, als allen maar duidelijk genoeg onder ogen krijgen dat een en ander ook wel eens vreselijk verkeerd kan gaan aan de waterkant.

En anders....
nah

tsja, wil ik best een potje met je biljarten, en als we echt alles verdronken hebben, stoppen we der mee, alvorens een door het doek gestoken keu te duidelijk aangeeft, dat we teveel gezopen hebben, en het nog niet vergeten hebben.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-01-2003 22:37

Ben pas na 03.00 weer bereikbaar, maar niet te spreken.
Probeer het beter morgen rond lunchtijd al zal er dan niet veel relevants uitkomen na 3/4 liter genever te hebben weggespoeld met 13 "fluitjes". In dringende gevallen ben ik te bereiken in cafe "de Bordelaise" op het Huygenspark te D-H maar verwacht er niet te veel van.
Buuuuuuuuurp,

Zzzjon
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-01-2003 23:02

Edwin, een HSV is ook een visrechthebbende die in haar water mag uitzetten of weghalen wat ze maar willen en bovendien vrij zijn om vissen te kopen waar zij dat willen en een cusus visstandbeheer is niet verplicht....!
De visserijwet zit simpel gezegd zo in elkaar dat alle volledige visrechthebbenden in hun wateren kunnen doen en laten wat ze willen.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

20-01-2003 04:41

Hee die John.

Zit ik hier in the states uit te vogelen waar ik morgen kan gaan big game vissen (cape canaveral), lees ik zo,n rotbericht.
Als dit waar is is het werkelijk te gek voor worden, wel vergunningen verkopen maar de vis weg vangen, kan me voorstellen dat je hier flink van baalt. Heb er zelf veel gevist vroeger maar dan op die slijmballen (voor ik me bekeerde tot het karpermekka)

Maar ja, opnieuw de vraag; wat doe je ertegen, en dan ook nog eens legaal ook.

Denk overigens dat hengelsportverenigingen niet goed bezig zijn wanneer ze vis kopen waarvan de afkomst onbekend is, daarbij moet er toch wel een lampje gaan branden bij vissen van groter formaat.

Nu het braasemermeer straks nieuwkoop (waar zou de gigant zijn, in engeland misschien?

groeten Richard
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

20-01-2003 07:35

zou best kunnen zijn, nieuwkoopgigant in england
groeten