Invloed van Uitbaggeren op wateren


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-11-2004 16:14

Heren,

Als er op een water uitgebaggerd wordt. Betekent het dat alle slib van de bodem geschraapt wordt. Dus zal de bodem wat harder worden. En wat dieper. Wat schoner ook eventueel?

Maar: is dit wel beter voor de vis?
Want in die bagger zal ongetwijfeld genoeg vreten te vinden zijn?
En dus als je het uitbaggerd, haal je een gedeelte van het Natuurlijk voedsel van de vis weg. En zal dit zeker niet goed voor de vis zijn? Of zie ik dit te zwart wit?

Zou graag de gevolgen van een uitbaggering precies willen weten voor de vissen. Hopelijk kunnen jullie ideeen/kennis hierover posten.

Groet,
Frank
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

14-11-2004 16:25

Bij het baggeren word volgens mij alleen de overtollige laag slib verwijdert. Eerst word gekeken hoe diep het water is, dan hoe diep het moet zijn... als dan maar bijv de helft van t slib weg hoeft zullen ze dr ook echt niet meer uithalen (kostenplaatje).
En volgens mij kan baggeren geen kwaad, in de sliblaag zit namelijk ook n boel rotzooi. De slipspecie moet niet voor niets apart worden afgevoerd en opgeslagen worden...
Als men niet baggerd kan het gebeuren dat de sliblaag tijdens warm weer kan zorgen voor zuurstoftekort in t water, das duidelijk niet de bedoeling. Dus baggeren lijkt mij niet alleen onschadelijk, maar zelfs noodzakelijk.

Groeten,

Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

14-11-2004 16:39

Baggeren is iets wat voor ons vissers nooit geen kwaad kan!!

Ik kan mij een sessie herinneren van vorig jaar aan een grote plas in Zuid Holland.

De plas was recentelijk uitgebaggerd en wij hebben gevist in het uitgebaggerde gedeelte van dit water. De aanbeten waren fenominaal!!..wij gaan er vanuit dat dit te danken is geweest aan het uitbaggeren, omdat een doorsnee sessie nu 1 jaar na dato 5 tot 8 x minder vis opleverd.

Tevens is er hier op de singels na het uitbaggeren weer een doorstroming. Dit beschouw ik als iets positiefs omdat de bodem dat weer lekker wordt omgewoeld en het voedselaanbod meteen toeneemt!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-11-2004 16:42

Lijkt mij ook een positief iets ;

verse grond ! Dus nog niet kaalgevreten en nieuw heeft toch een bepaalde aantrekkingskracht ? !
CarpeR Diem
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-11-2004 16:59

Heren,

Als eerste, dank voor de snele respons!
Maar is het niet, ik neem aan dat in die slib, toch vreselijk veel vreten ligt?Dat wanneer je dit weghaald...
Oke er komt een nieuwe verse "laag"..
Met et uitbaggeren, zullen bijvoorbeeld slakjes, wormpjes, weet ik het wat nog meer, toch wel mee opgeruimd worden?

Of zit het niet zo?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-11-2004 17:11

Frank,

Mijn mening (ook niet meer dan dat) is dat de kwalijke gevolgen van slib laten liggen groter zijn dan die van uitbaggeren. Tegenwoordig is alles een kostenplaatje en zolang het niet nodig is, is men niet geneigd geld uit te geven.

De sliblaag zelf heeft, zoals aangehaald, een slechte samenstelling die kan zorgen voor een zuurstof verarming. In deze sliblaag zal dus minder voedsel te vinden zijn dan je wellicht op voorhand denkt. Tuurlijk zullen er slakjes e.d. tussen zitten maar ik denk dat dit minimaal is. In de nieuw te vormen topkaag zal gelijk een McDonalds voor ieder wat wils te halen zijn.

Nogmaals heb nooit een sliblaag onderzocht dus is bovenstaande puur een mening gebaseerd op mijn boerenverstand.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2004 17:16

Frank,

Afhankelijk van het slib. Maar lees bijgaande eens over de negatieve effecten van het slib op de Lek/Waal/Nederrijn voor de vissen aldaar:

http://www.totalfishing.nl/Varia/visste ... terfte.asp

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-11-2004 17:18

Uitbaggeren gebeurd volgens mij niet omdat er een sliblaag ligt, maar omdat het de diepte niet meer voldoet aan de eisen die gesteld zijn door bijv het Hoogheemraadschap.

De bovenste (slib)laag zal allerlei bezinksels bevatten die niet altijd even milieu vriendelijk zullen zijn......... Als een bovenste laag verwijderd is, zal er dus weer een verse, schone laag zijn !
CarpeR Diem
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-11-2004 18:07

Heren het begint mij al wat duidelijker te worden.
Als ik het zo begrijp, Slib bestaat dus uit verschillende schadelijke stoffen.
Dus voedsel van de karper, zal hier niet snel in te vinden zijn?

Laat ik dan maar meteen met de reden komen waarom ik dit wil weten...

Hoorde vandaag dat er plannen zijn op een watertje waar ik veel gevist heb, dat ze hier willen gaan uitbaggeren.
Door de gigantische omvang (in hoeeveelheid vis.. karper, brasem, zeelt) kunnen die vissen niet echt doorgroeien tot bakken.

Zouden die vissen, na uitbaggeren de mogelijkheid kunnen krijgen om wel verder hun groeipproces voort te zetten? Of heeft dit totaal niet met het uitbaggeren te maken?

Bedankt tot zover.

Gr
Frank
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

14-11-2004 18:32

Yupse boarders,

Is inderdaad zo dat uitbaggeren zeker geen slechte invloed heeft op het vangen van karpers. Moet maar eens vergelijken met iemand die op zeelt vist, die trekken zelfs sporen zowel in de planten als in het slib om de vis aan te trekken. Door het baggeren komt er een hoeveelheid aan voedsel vrij die zeker een aantrekkingskracht uitoefend op de vissen.

Een vergelijking vroeger heb ik dikwijls gevist op een kanaal waar de koeien in het water stonden en was dikswijls zo hoe dichter je bij de koeien kon vissen hoe meer runs men kreeg (niet van de koeien maar wel van vis). Is zo dat de vissen daar gaan zoeken omdat het slib daar omgewoeld is en er slakken, kreeftjes en ander aas vrijkomen waar ze anders te diep in het slib moeten zoeken om deze te vinden. Zeg nu eerlijk wie zit er ook niet liever aan een gedekte tafel dan alles zelf nog te moeten klaarmaken.

Dit zijn enkele van mijn ervaringen die ik hier nu neerzet. Vroeger dacht men inderdaad dat het niet aan te raden was in de uitgebagerde zones te gaan vissen tot het tegendeel bewezen werd.

Vriendelijke groeten,

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

14-11-2004 19:20

Frank L.,
Volgens mij gaat de vergelijking die jij trekt in dit verhaal niet helemaal op. Bij jou is er namelijk alleen sprake van het omwoelen van de baggerlaag. Volgens mij gaat het in de post van Frank v. O. (verwarrend als die franken) om het verwijderen van de gehele laag slib. En inderdaad, het zou dan volgens mij helemaal niet zo gek zijn als in eerste instantie het natuurlijke voedsel aanbod verdwijnt.
Groeten,
Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
jan van kranenburg

15-11-2004 02:52

Ervaring van lang geleden.
Grote polder met vele tientallen kilometers water; niet in verbinding met omliggend groter boezemwater (kanalen). Karper kon dus geen kant uit.

Deze polder werd i.o.v. de Ingelanden (hoogheemraadschap) om de paar jaar op diepte gehouden. Baggeren dus.

Vangsten enkele weken na zo'n uitbaggering, werden spectaculair beter!

Verklaring? Kan alleen maar bedenken dat aas-aanbod duidelijker werd.(Schonere bodem!)
Mogelijk ook dat deel van voedselaanbod bij baggering verdween en dus de karper eerder op het aas reageerde.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-11-2004 16:54

Baggeren wordt vaak voor het milieu en soms voor de scheepvaart gedaan. In de modderlagen bevinden zich voornamelijk bacterien die de sliblaag proberen af te breken. Deze bacterien en schimmels vormen nauwelijks voedsel voor de karpers.
De baggerlaag kan zowel 's zomers als 's winters voor zuurstofarm water zorgen. 's Zomers komt dit zuurstof gebrek door de hoge watertemperatuur waardoor het water zowieso al weinig zuurstof bevat en daarbij de verrotting van de bodem zorgt voor extra zuurstofverbruik, deze facetten samen zorgen dan voor zuurstofloosheid.
's Winters zijn er geen zuurstofplanten etc. aanwezig en is er zeer weinig zonlicht er is echter wel een toename van organisch materiaal dat in het water ligt, deze gaat 's winters rotten en zorgt op zijn beurt weer voor zuurstofarm water.

Veel kreeftachtigen zoals vlokreeften etc. zijn gebaat bij een schone bodem met zand en steentjes. Deze schone bodem bevat naar verhouding een grotere diversiteit aan soorten. Bijna elk pionierstadium heeft meer variatie aan soorten.
De bodem met sliblaag moet je zien als een soort verder gevorderd succesie stadium waarin naar verhouding minder soorten voorkomen maar de soorten die er voorkomen veelal erg talrijk zijn bv. tubifex.

Tevens kunnen de oude sliblagen restanten van dioxine of landbouwgif etc. bevatten, deze zijn schadelijk voor vissen en omgeving.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

15-11-2004 18:58

Hallo Frank,

Op een groot open water hier in de buurt is vorig jaar precies hetzelfde gebeurd. In tegenstelling tot het water waar Jan het over heeft kon de vis hier alle kanten uit(duizenden hectares).
Om de scheepvaart te bevorderen is daar een vaargeul uitgediept, hetgeen betekende dat de rijk vertegenwoordigde mosselbanken allemaal verdwenen.
Het verdijnen van het natuurlijk voedsel had als gevolg dat de karper er snel verdween(De grootte baggermachines en het bijbehordende lawaai zullen daar ook een rol bij hebben gespeeld).

Nu de werkzaamheden sinds begin dit jaar zijn beeindigt wordt er steeds beter gevangen. De verklaring hiervoor vond ik afgelopen zomer tijdens een zwemsessie Het bleek dat er op de schuine taluds alweer volop mosselen groeien.

Op dit water waren de slechte vangsen volgens mij te danken aan het wegvallen van de natuurlijke voedselbron.
Op lange termijn denk ik dat de baggerwerkzaamheden bijdragen aan een betere waterkwaliteit en dus meer natuurlijk voedsel.

Ik denk dat de consequenties van het baggeren erg water afhankelijk zijn.

Vriendelijke groet,

Martin Post
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

15-11-2004 21:53

Slip bevat na veel schadelijke stoffen die zomers vooral hun kwaad uitrichten voornamelijk klein voer ,slakjes ,tubbifex, larfen ,enz.
Waar de karper een geduchte concurent in de brasem vindt.
Harde grond betekend mosselen en kreeft achtige, doe voor mij het laatst maar en ik denk ook voor de karper.
En een ander voordeel is dat karpers die veel groter voer vreten naar mijn bescheiden mening makkelijker vangbaar zijn dan karpers die alleen maar dat lafe spul eten
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-11-2004 22:47

martin,

Die vangsten dat is altijd moeilijk te verklaren, ik denk idd dat de karpers de plekken waar gewerkt wordt wel mijd.
Doordat het hele habitat van de karper is veranderd zal hij zijn vertrouwde fourageer, rust en paaiplaatsen even niet meer kunnen vinden, de vissen moeten zich helemaal opnieuw orienteren op zo'n water, dat heeft even tijd nodig. Naarmate ze hun omgeving weer hebben opgenomen gaan ze hun standaard fourageer, rust en paaiplaatsen weer uitstippelen en de vissers gaan die plekken weer opzoeken waardoor er weer gevangen wordt. Ook voerplekken die anders herkenbaar waren kunnen zo verloren gaan, net als mosselbanken die zich verplaatsen.
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-11-2004 23:52

Frank Bosman heeft gelijk. Maar...tegenwoordig komt het ook steeds meer voor dat in singels en kleinere wateren eerst de vis weggevangen wordt daar 'baggerwater' slecht is t.a.v. de gezondheid van de vissen.
Ook geeft de opdrachtgever steeds vaken aan dat niet alle (of geen) brasem na de baggerwerkzaamheden teruggezet mag worden, soms geldt dit ook t.a.v. de karper of een gedeelte van het oorspronkelijke karperbestand. Bodemwoelende vissen zoals met name brasem, maar ook karper, worden meer en meer geweerd uit uitgebaggerde kleinere wateren. Dit om helderder water (meer doorzicht) te krijgen waardoor er meer waterplanten gaan groeien. Goed voor de snoekstand maar minder voor de karperstand.
Maar groot en veel gaan nu eenmaal niet samen daarentegen weinig en groot wel.
Frank, ik zou eens informeren of de vissen erin blijven tijdens het baggeren of wat de eventuele andere plannen zijn.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

16-11-2004 00:03

jan,
denk je niet dat het kan komen door de afwezigheid van natuurlijk voedsel?
de karper heeft op dat moment ook geen keuze, en moet wel ballen of mais of wat dan ook eten.
in de tijd dat de bodem zich heeft hersteld, zullen de vangsten terug lopen...

just pondering,

Tim :D

P.S. Frank (A). leuke foto... :wink:
Groet'n,
Tim
jan van kranenburg

16-11-2004 01:53

Ja, Tim

Dat bedoel ik ik juist.

mvg

Jan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-11-2004 12:28

Dat tijdens de baggerwerkzaam heden de vissen dit proberen te ontwijken... lijken mij meer dan logisch :)
Was ook niet echt de bedoeling van mijn vraag.

Ik zal eens informeren wat er met de vissen gedaan zullen worden, ik kan me niet voorstellen dat ze eruit gehaald worden. De HSV is nl zeer trots (zo komt het op mij over) over dit karperbestand. En zullen dus niet gauw vis eraf halen, wat overigens wel in de groei kan schelen bij die vissen die overblijven.

Verder hartelijk dank iedereen voor de wijze opmerkingen/raad!

Hier heb ik wel wat aan.. en weet nu dat de baggerbodem... toch slecht is voor de vissen. En wanneer de werkzaamheden gedaan zijn, er een nieuwe "vreetschuur" wordt ontwikkeld voor de vissen. Met vers en nieuw vissenvoer.

Andere ingevingen zijn altijd nog welkom :) Lees ze graag door!

Met dank,

Frank
Plaats reactie