Spiegelkarperprojecten


Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-11-2004 01:10

Na een jaar lang vrij veel op de grote kanalen van het noorden gevist te hebben en een aantal mooie projectspiegels gevangen te hebben vroeg ik me af waarom die vissen niet bijster hard groeien.
Alle projectspiegels die ik vang zijn hoogstens 12 pond. Aangezien er een vrij lange tijd geleden spiegeltjes zijn uitgezet vraag ik mij af of de vissen eerst door moeten hebben hoe ze veel voedsel kunnen krijgen voordat ze aan een groeispurt beginnen, of dat ik de grotere vissen gewoon misloop...

Barst los, het hoeft natuurlijk niet alleen om de noordelijke SKP te gaan he!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-11-2004 11:07

Bart,


Karper op kanalen(algemeen) groeit niet zo hard......Zeker niet als het water goed bezet is. :roll:
Dus je kan gerust rekenen tot de eerste 5 levensjaren dat een karper niet harder groeit dan zo'n 2 a 3 pond per jaar. Natuurlijk is dit verschillend per water :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-11-2004 11:18

Bart,

Dat heeft te maken met de populatie karper, het natuurlijk voedselaanbod, en niet te vergeten de brasem...

De brasem vreet ook aardig wat voedsel weg.

Hoe meer vis er in een water zit, hoe groter de kans is dat deze vissen niet snel groeien.

Ik ken een kanaal met een vreselijk groot bestand aan karper, je vangt er voornaemlijk vissen tot 18 pond, met uiteraard enkele uitschietyers.

Aan het einde van het kanaal zit een slui, die uitkomt op een ander kanaal. Hier is de populatie karper een stuk kleiner, maar vang je wel de grotere exemplaren.

Zandputten idem dito.
Op het ene water vang je alleen maar vissen tot 18 pond, dat is gewoon hun max, omdat er zo veel vis zwemt en er weinig natuurlijk voedsel aanwezig is.

Een andere put die ik vroeger bevistte bestond uit een klein bestand aan karper met en erg groot aanbod aan natuurlijk voedsel. De vis was hier moeilijk te vangen, maar waren/zijn van ongekende schoonheid en grootte.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

12-11-2004 12:14

Koen de Been schreef:Bart,


Karper op kanalen(algemeen) groeit niet zo hard......Zeker niet als het water goed bezet is. :roll:
Dus je kan gerust rekenen tot de eerste 5 levensjaren dat een karper niet harder groeit dan zo'n 2 a 3 pond per jaar. Natuurlijk is dit verschillend per water :wink:


dat kan je wel zeggen ja :lol: een kanaal dat in de winter iets warmer blijft dan de rest, dan ook nog natuurlijk voedsel (veel) heeft en dan ook nog bevist word => groeien zullen ze maar dan krijg je KK toestanden :-?
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-11-2004 12:59

Danny,

Het Kempisch is dan ook een uitzondering......Daar is de situatie heel anders dan bijvoorbeeld bij Bart of bij mij het geval is. :wink:
Als we over het Kempisch gaan praten(blijven er niet op doorgaan) dan heeft het kempisch zeker al 3 voordelen: -Minder vis, dus betere groei voor de aanwezige karpers. - Warmtecentrale, dus meer natuurlijk voedselaanbod in de koude periode. - Drukker bevist dus meer voedsel van vissers in het water(Bevordert ook de groei!).

Situatie's zijn dus TOTAAL anders dan bij Bart en mij. :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-11-2004 16:39

Meer voeren Bart 8) :lol:

Groetjes
Stefan
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-11-2004 16:59

Oke....
ik zal even zeggen voor een groot bestand hoeven jullie niet "bang" te zijn
er zwemt gewoon belabberd weinig vis. Er is naar mijn mening genoeg natuurlijk voedsel aanwezig (mosselbanken ed) maar misschien moet die karper even doorhebben hoe ze snel vele voedsel kunnen krijgen. Van alle vissen die ik van is ongeveer 50% spiegel karper!! projectvissen dus he!
Terwijl er op zoveel hectares water relatief zo weinig vis uitgezet is.
Dat kan betekenen dat het totale betsand nu gewoon ongeveer helft schub helft spiegel is (wat ik ten zeerste betwijfel) of dat die spiegeltjes gewoon eerder voedsel van vissers tot zich nemen omdat dat makkelijk te pakken is en omdat ze, in tegenstelling tot de originele vissen, nog gene oude vreetgewoontes hebben.
Geen vaste trekroutes langs de mosselbaken ed.
de hengeldruk is compleet te verwaarlozen, dus er wordt ook maar zeer weinig voer in gegooid.

Groeten Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-11-2004 19:51

Dat ze groeien is zeker. Die van Schut is de 30 gepasseerd geloof ik.

Blijft de groei achter is er wat anders aan de hand.

Voedsel oorzaak nummer 1. dan met name het delen. Veel vis/ha.

Mosselbanken is leuk, maar zegt geen reet. Vlokreeften, vers de vase, ook in Nl kleinekreeftjes moeten we hebben. Paar bollen op zijn tijd helpt ook.

Nummer 2 waterkwaliteit cq zuurstof.

Nummer 3 van welk jaar zijn de visjes?

Momenteel worden er op tig plekken kleine karpertjes gevangen ook spiegels. Zijn die van de paai van vorig jaar. kom je bij nummer 4. predatie. ofwel de roofvisstand.

Nummer 5? Ras. De ene groeit sneller dan de ander.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-11-2004 21:08

Bart, er zijn daar een aantal jaren achter elkaar spiegeltjes uitgezet, vanaf 1999 tot (meen ik ) 2003. Roelof weet dat exact. Een spiegeltje, uitgezet in 2002 of 2003 (wellicht ook sommige van 2001) zullen rond de 12 pond of iets meer of minder wegen. Die van 1999 en 2000 (gemiddeld) beslist niet. Die zijn zwaarder. Inderdaad heeft Roelof al een projectspiegel van meer dan 30 pond gevangen. Op een gegeven moment moet jij ook grotere spiegels tegenkomen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-11-2004 21:12

Bart, nog iets: in totaal is er in de provincie Groningen ca. 5500 kg aan spiegeltjes uitgezet. Dit zullen tussen de 4500 en 5500 visjes zijn.
Kun je nagaan hoeveel jij er daarvan hebt gevangen.:)
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

12-11-2004 22:22

Bart,

Het zullen naar alle waarschijnlijkheid vissen zijn van de laatste uitzetting van 2003 (als ik het goed heb oktober), deze vissen schommelen inderdaad rond deze gewichten. Een vismaat van me had er gisteravond nog eentje en voor 2 weken terug geloof ik. Beide ronde de 13 a 14 pond.
Wees gerust er zwemmen vissen die zwaarder zijn van eerdere uitzettingen.

Net als wat aart zegt er zijn een paar duizend vissen uitgezet en de vissen die je daarvan gevangen hebt is natuurlijk minimaal!

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-11-2004 10:21

Er is gedurende 5 jaar lang (1999 t/m 2003) spiegelkarper uitgezet in Groningen. Het projectplan had in eerste instantie alleen betrekking op het Groninger boezemwater maar later zijn er nuances in aangebracht en is er ook mondjesmaat (onderhoudsdoses) karper uitgezet op enkele afgesloten wateren. En het laatste stadium van de looptijd van het projectplan is de provincie Drenthe toegevoegd. Dit had te maken met de fusie van de Drentse Federatie en het Provinciaal Groninger Fonds tot de huidige Federatie Groningen-Drenthe.

Het gros van de projectspiegels die worden gevangen bevinden zich in de gewichtsklasse 12-18 pond. Twintigers worden (nog) niet zo vaak gevangen. Er zitten echter een paar hele snelle groeiers tussen en de dertig pond is inmiddels al overschreden. Dit betreft een spiegel die in 1999 als driezomerige karper is uitgezet. Wat de feitelijke potentie is van deze vis moet de toekomst uitwijden. Hopelijk behoudt de vis lengtegroei...

De grootste projectspiegels worden gevangen op wateren waar meer gevist en dus gevoerd wordt door karpervissers (dus hier wel meer twintigers). Dit betreft zowel de afgesloten wateren als (gedeelten van) het open water. Er is een duidelijk causaal verband te leggen tussen voeren en groei. Maar dat zal niemand verbazen. Maar ook op de kanalen waar niet of nauwelijks gevist wordt er wel eens een projectspiegel van 20 pond gevangen. Op dit moment betreft dit lage twintigers. Je moet als karpervisser natuurlijk wel het geluk hebben om tegen zo'n vis aan te lopen. Dit zijn namelijk de huidige topvissen uit het project, de snelle groeiers.
Het heeft er ook alle schijn van dat sommige kanalen van nature grotere vissen kunnen voortbrengen. Er is meer (beschikbaar) natuurlijk voedsel of het natuurlijk voedsel wordt beter benut.

Ook is geduld een schone zaak. Iedereen wil opeens grote projectspiegels vangen. Besef echter wel dat de oudste vissen uit het project (die in 1999 uitgezet zijn op een leeftijd van 3 jaar) nog maar 8 jaar oud zijn! Zullen we over nog eens 8 jaar opnieuw kijken hoe de vlag er bij hangt?

Vermeldingswaardig is dat de projectspiegels ook terug gevangen worden op wateren die niet in open verbinding staan met het uitzettingsgebied. Om hier te komen moeten de vissen soms meerdere sluizen door. Uiteraard is overzetten van karpers altijd een mogelijkheid die je niet moet vergeten, echter ik krijg te veel signalen van dergelijk trekgedrag waardoor er meer aan de hand is dan het terug vangen van eventuele overgezette vissen. Het 'trekgedrag' moet je niet onderschatten. In 1993/1994 had ik een sterk voorbeeld van een vis die ik terug ving op 35 km van de eerste vangplaats. De vis was 2 sluizen door gezwommen. Bovendien zijn er natuurlijk genoeg andere voorbeelden van vissen die door sluizen (willen!) zwemmen.
Er zijn in Groningen/Drenthe ook projectspiegeltjes gevangen die waarschijnlijk een vistrap zijn opgezwommen. Deze vistrap lag op een afstand van ongeveer 10 km van de uitzetplaats.

Er worden regelmatig spiegelkarpers uit het project gevangen. Maar om te stellen dat 50% van het bestand inmiddels uit spiegels bestaat is overdreven. Alhoewel ik deze insteek wel begrijp hoor! Het gros van wat er gevangen wordt door karpervissers betreft nog steeds schubkarpers. Het is inderdaad wel frappant dat er in sommige gevallen opeens opvallend veel projectspiegels gevangen worden door individuele karpervissers. Dit zou te maken kunnen hebben met schoolvorming van jaarklassen en de relatief gemakkelijkere vangbaarheid van (pas uitgezette) spiegels ten opzichte van de originele (verwilderde) schubkarperpopulatie.

Tijdens de paai is het ook hoofdzakelijk schubkarper wat je ziet (gelukkig vermengd met enkele projectspiegels!). Ook ikzelf vang hoofdzakelijk schub. Maar goed, als ik dan toch een inschatting moet maken op basis van de gemiddelde vangsten van de karpervissers dan zou ik inzetten op een karperbestand dat bestaat uit 10-15% spiegelkarpers. Dit is natte vingerwerk hoor en puur gebaseerd op mijn gevoel en de vangsten van enkele karpervissers. De toekomst zal meer duidelijkheid geven.
Het is echter een feit dat er tegenwoordig absoluut meer spiegelkarpers worden gevangen dan voor 1999. En daar was het allemaal om te doen. Missie geslaagd!

Roelof
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

13-11-2004 10:29

Aart en Eddy,

Aangezien er bij de uitzet gene foto's zijn gemaakt, zullen we nooit exact weten van welke uitzetting het is. Ik heb Roelof hier ook al een mailtje over gestuurd, en ik zal even wat foto's meenemen van projectspiegels. Hij zei de vissen namelijk te kunnen herkennen. :o
Verder zijn er iderdaad ongeveer 5000 vissen uitgezet waaronder geloof ik in het eerste jaar (zal idd 98 0f 99 zijn geweest) ook een vis van 30 pond!! Dit heeft in de krant gestaan en ik meen zelfs met een foto erbij....
we zullen dus maar moeten zien of die grote vissen er de komende jaren uit gaan komen :wink:

Groeten Bart
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-11-2004 11:09

Er is in Groningen nooit een vis uitgezet van 30 pond of zwaarder, alhoewel hier in eerste instantie wel sprake van zou zijn. De grootste vis die door de OVB geleverd werd was 26 pond en nog enkele andere twintigers. Allemaal schubkarpers.

Sommige uitzettingen zijn goed te herkennen. Bijvoorbeeld die rijenkarpertjes. Maar inderdaad, we zullen sommige spiegelkarpers nooit kunnen herkennen. Persoonlijk ben ik daar blij mee. Zo kunnen we lekker blijven gissen en houden we nog een stukje mysterie over binnen de karpervisserij.

Daarnaast gaat het mij om het vangen van een karper. Dat is de essentie. Monitoring is ooit in het leven geroepen om spiegelkarperprojecten te kunnen financieren middels het binnenhalen van OVB-subsidie. In Groningen was dat niet nodig. Monitoring was namelijk een middel en geen doel. Inmiddels lijkt monitoring een doel op zich.
En ik geef toe, er zijn genoeg argumenten die een dergelijke gedachte rechtvaardigen. Natuurlijk kun je uit monitoring heel veel informatie halen. En ooit zal er iemand afstuderen op dit onderwerp. Ik vind het fantastisch om te horen wat voor gedrag een spiegel van Aart vertoont. En ik kan uren ouwehoeren met Joris over 'zijn' projectspiegels. We kunnen daar heel veel van leren en ik zuig deze info altijd in mij op. Sterker nog, het tilt mijn visserij naar een hoger plan. Maar toch, maar toch. Ik heb er ambivalente gevoelens bij.

Het is alsof dit strak monitoringsregiem mij berooft van het laatste stukje mysterie. Dat gevoel van vrijheid als je aan het eindeloze kanaal staat. Niet beseffend, niet wetend wat daar allemaal onder water gebeurt. Het is juist mijn grootste drijfveer. Hierdoor word ik naar de waterkant getrokken. Ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat er precies op 'mijn' kanalen rondzwemt. Ik blijf mijn droomvis achterna jagen en ik wil niet met zekerheid kunnen zeggen dat ik hem nooit zal vangen. En dat is voor mij karpervissen.

Please let me dream...
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-11-2004 14:26

Roelof, wat Joris aangeeft in zijn laatste evaluatie is dat het monitoren inzicht geeft op vragen, maar weer andere vragen oproept. Ben het met je eens dat we ook niet alles hoeven te weten.Een chipplaatsen gaat mij wat erg ver. Door het monitoren wordt echter wel duidelijk wat de mogelijkheid (draagkracht) is van waters gezien in het kader van het uitzetbeleid. Dat in het ene water de spiegels van dezelfde uitzetting gemiddeld sneller groeien dan in een ander kan mogelijk een teken aan de wand zijn.
Beleid bijstellen is zonder monitoren toch een stuk lastiger.

De subsidie om te monitoren, en de kosten om spiegels te kopen zijn op dit moment twee verschillende zaken. Door het monitoren (zichbaar maken) is de belangstelling een stuk groter geworden om te komen tot andere projecten, een winst op zich. De verkregen subsidie gaat nu bij veel projecten niet ten kosten van de hoeveelheid aangekochte spiegels, zo kan je het ook zien.

MVG,

Peter
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-11-2004 19:32

Peter,

Zoals ik al zei, zijn er genoeg argumenten aan te dragen om wel te gaan monitoren. Jij haalt er een van aan.
De stelling dat je het beleid minder gemakkelijk kunt bijstellen zonder monitoring ben ik met je eens. Monitoring in dus een middel. Alhoewel er natuurlijk genoeg andere manieren zijn dan alleen uitgezette spiegelkarpers fotograferen en archiveren. Sterker nog, met slechts de uitgezette spiegelkarpers als indicator kom je ook niet ver in het kader van integraal water-/visstandbeheer. Monitoring op andere indicatoren is daarom ook noodzakelijk en kan eveneens tot hetzelfde resultaat leiden en derhalve ook als goede motivatie dienen om tot beleidsbijstelling te komen.

En wees gerust, het verschil in groei op de verschillende kanalen hier heeft niets te maken met een te kleine draagkracht. Het bestand aan karper was zeer klein en is nog steeds klein. Want wat is de impact van 5500 kilo karper op 56.000 hectare binnenwater? Minimaal dus. Er is gemiddeld ongeveer 1 karper per 13 hectare bij gekomen (bij benadering). Toch kun je duidelijk het effect van het spiegelkarperproject vernemen. Er worden gewoon meer spiegels gevangen dan voorheen. Dit zegt dus heel veel over de grootte van het originele (natuurlijke) bestand. Deze was dus klein.

Van stagnerende groei vanwege een te groot karperbestand is dus op geen enkel water sprake. Daarentegen wel van een snellere groei dan gemiddeld (hierbij laat ik de wateren waar flink gevoerd wordt even achterwege). Dit heeft voor zover ik het nu kan overzien vooral te maken met voedsel wat uitsluitend voor karpers beschikbaar is en niet voor andere vissen zoals brasems. Dit heeft vooral te maken met de hardheid/consistentie van de bodem (vaak dikke, relatief harde klei). De brasems zijn niet bij machte om deze bodem net zo goed om te woelen c.q. te penetreren als een karper. Ze zijn hier niet sterk genoeg voor.

Even voor alle duidelijkheid. Rationeel gezien vind ik de spiegelkarperprojecten waarbij volledige monitoring plaats vindt een absolute aanwinst. Zowel om inzicht te krijgen in het gedrag van de karper als in het kader van (breder gemotiveerd) ecologisch verantwoord visstandbeheer. Maar nogmaals, ook zonder volledige monitoring van spiegelkarperprojecten is het heel goed mogelijk om verantwoord visstandbeheer te bedrijven. Want ook wij doen aan monitoring natuurlijk. Alleen op een ander niveau en op andere indicatoren.
Inderdaad is als gevolg van de volledige monitoring de belangstelling voor dergelijke projecten groter geworden en is er draagvlak gecreëerd bij andere (natuur)organisaties en ook bij de waterkwaliteitsbeheerders. Een absolute winst, vooral in het licht bezien van het voeren van integraal beleid. Dus vooral doorgaan hiermee lijkt me. Ja dus, ik ben een voorstander van volledige monitoring. Het geeft meer inzichten op alle fronten. Maar dat is nou net waarom ik dat beroerde gevoel in mijn onderbuik krijg. Alles weten maakt niet gelukkig namelijk.

Ik ben karpervisser geworden vanwege het mysterieuze omtrent deze vis. En in de 28 jaar dat ik op nu karper vis is er veel mystiek verloren gegaan. En dus klamp ik mij krampachtig vast aan die laatste strohalm. Het is fijn om mijn gevoel eens te laten regeren over mijn verstand!

Roelof
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-11-2004 20:15

Roelof,

Dank voor je heldere uiteenzetting.
Vooral de laatste alinea sprak me erg aan, voor mij ook de basis om het zolang vol te houden.

Zelf zit ik met de vraag, wat is er na een aantal jaren nog over van de uitgezette spiegels.
5% verlies per jaar daar red ik het niet mee kijkend naar de terugvangsten, ofwel?
Nog veel maagdelijk water? Spiegels die zich niet laten vangen? Kunnen we niet meer vissen?
Een schatting maken van de spiegels die niet aangemeld worden durf ik niet.

Ben erg benieuwt wie er nog meer met vragen zit aangaande Spiegelkarperprojecten en de gevolgen.

Peter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

13-11-2004 20:38

Vragen niet.
Maar weet wel dat we op de stand in Utrecht een zooi aan lootjes hebben verkocht ten behoeve van de SKP´s. 8) Kunnen er weer een flink aantal nieuwe spiegeltjes worden aangekocht.

De boot met electromotor, dieptemeter/visvinder en accu is er nog steeds niet uit! Dus kopen die lootjes, bij de KSN stand in utrecht :P !

Mijn eerste (en enigste) rijenkarper is ook afkomstig van een SKP overigens.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

14-11-2004 21:59

Roelof,

Ook kranten spreken dus (soms) niet de waarheid. Niets aan te doen. Ook ik heb het genoegen gehad om eens een verschrikkelijk mooie rijen te vangen.. deze vis was ook absoluut een projectspiegel van de uitzetting met die rijenkarpers.
Wat betreft de monitoring ook bij mij gemengde gevoelens...
MIsschien is het inderdaad maar beter om niet te weten hoeveel spiegeltje X op dat moment weegt en dat hij, omdat hij toch elke keer weer daar de fout in gaat, over ongeveer 4 jaar over de 30 pond moet gaan gezien zijn gemiddelde groei van Y pond per jaar.

De kanalen zijn wat dat betreft (op enkele uitzonderngen na) de wateren waar een deel van de mystiek van het vissen behoudn blijft.

Wat mij trouwens ook opvalt is dat er ineens belachelijk veel kleine schubs rondzwemmen. Schubjes van rond de 6 pond. (mijn maat had er 1 van 3p!!!!) ik kan dan haast niet anders concludren dat dit nieuw broed is wat onder ideale omstandigheden toch heeft weten uit te komen.

Groeten BArt
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

15-11-2004 09:02

De vangst van veel kleine(re) schubkarpers is iets wat dit jaar door meerdere karpervissers is geconstateerd, inclusief mijzelf. Waarschijnlijk zijn de weersomstandigheden de afgelopen jaren gunstig geweest. En ik denk dat de verbeterende waterkwaliteit hierop tevens een positieve invloed heeft (voer voor biologen).
In het verleden waren er ook wel eens van die jaren waarin ik opeens kleine schubjes ving maar dit jaar was het extra 'erg' lijkt het. Maar dat kan ook een vertekend beeld zijn. Toenmaals waren er maar heel weinig mensen die op het grote water visten. Inmiddels zijn dat er wat meer. Dus dan krijg je automatisch meer van dergelijke meldingen.

De succesvolle voortplanting is trouwens iets wat in meerdere delen van het land is geconstateerd. In Overijssel is er ook veel kleine karper gevangen. Wellicht kunnen andere forumleden iets vertellen over de natuurlijke voortplanting hun omgeving?

Tijdens de paai is geconstateerd dat de projectspiegels zich ook in het paaifeest mengen. Dus de kans dat er spiegelkarpers geboren worden is groter geworden. Dit was trouwens een van de facetten waar op gehoopt werd ten tijde van de motivering van het projectplan.

R.
Harald Bremmer

15-11-2004 16:34

Ik heb ook een x aantal van die spiegels gevangen. Hele mooie volschubs, rijenachtige vissen maar ook verlepte klapstaart vissen, dit zijn wel de zwaarste!!!! De zwaarste tot nu toe is pas 7 kilo voor mij. Een vriend van mij ving een paar jaar geleden wel een spiegel van 9 kilo op een afgesloten water. Dit was ook een projectvis!
Er zat bij mij nog geen logica in wanneer ik ze ving. Dit jaar kwamen eerst de grotere schubs van de voerplek en later alleen maar kleine spiegels. Vorig jaar wel eens drie volschubs in een uur gevangen van een voerplek en daarna pas uren later een schub. En soms van je ze om en om.

Ook een ander afgesloten water ergens in drenthe waar in '96 veel spiegel in uit is gezet heeft al vissen van 12 kilo. Terwijl dit niet groot is, een groot bestand en de vissers daar niet veel voeren, laat staan dat er veel gevist word. Voor de verdere info. Het is een veenput waar heel veel zure eikenblad in het water komt.
Wat wel te denken geeft trouwens is dat er toen in dit water in drenthe karpers zijn uitgezet er vissers uit groningen een aantal vissen eruit hebben gevangen en deze ergens in Groningen hebben uitgezet. Dit werd door deze vissers zelf bevestigd en heb het ook met eigen ogen gezien. Nu ging dit om kleine spiegels van een 2 a 3 kilo maar sommigen ook zwaarder. Het is mogelijk dat deze vissen nu ook al op de 15 kilo gevangen zijn. Ze zwemmen er dan toch al een paar jaar langer in.
Het is maar een gegeven. Ik geloof wel dat er een aantal van die spiegels heel hard kunnen groeien. En ik hoop dat ik ze ook nog zelf tegen kom in de toekomst.
Groeten Harald de kleine spiegelkarpervanger.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-11-2004 00:02

De mooie zomer van 2003 heeft inderdaad gezorgd voor veel jong karperbroed, natuurlijk meest schubjes maar ook behoorlijk wat spiegeltjes. Het lijkt erop dat de uitgezette spiegeltjes voor nakomelingen hebben gezorgd en dat bij een volgende mooie zomer weer zullen gaan doen. Hoeveel daarvan de eerste en tweede winter overleven zal de tijd nog moeten leren...
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

16-11-2004 10:30

Aart,

zullen die nieuwe spiegeltjes niet voor heel wat monitorings problemen zorgen??
Als er een jong visje gevangen wordt en jullie zoeken he scheel naar de uitzet foto terwijl deze heelmaal niet bestaat??
Verder is het mooi dat de jonge schubjes en spiegeltjes ervoor zullen zorgen dat niet alleen door middel van uitzettingen maar ook door natuurlijke aanwas een evenwichtige populatie zal blijven (komen)

Groeten Bart