te lang drillen??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

17-06-2002 21:28

als toevoeging op mijn topic "dril waanzin" hier mijn mening over het drillen van een karper..

je leest hier vanalles over hoe te lang drillen slecht is voor de karper.. te lang drillen? hoe kun je in godsnaam te lang drillen? je kunt misschien te licht drillen maar zelfs dan kun je niet te lang drillen..

wrom? omdat er maar 1 goed moment is om de karper te scheppen, namelijk als hij klaar is.. veel te drillen valt er dan niet meer..

dit is als de karper onder je hengeltop aan de oppervlakte ligt te happen. nu is de vis moe en zal hij waarschijnlijk ook niet gaan klappen als hij op de kant ligt..

te vroeg scheppen is het ergste wat je een karper aan kan doen. menig maal heb ik vissen kapot zien gaan omdat ze te vroeg geschept waren..

uitgescheurde bekken omdat de haak in het net verstrikt waakt terwijl de karper in het net ligt te klappen..
gebroken en gescheurde vinnen en schubben die overal op de kant lagen..

drillen is iets waar je de tijd voor neemt.. gewoon rustig en gelijkmatig kracht zetten en de karper zal vanzelf de strijd staken.. wrom zou je als een gek in je hengel gaan hangen of je slip super zwaar zetten? het enige dat er gebeurd is dat de haak gaat uitscheuren.. vissen bij obstakels is natuurlijk een ander verhaal..

anyways zo zie ik het..
Pieroni Levi
Berichten: 17
Lid geworden op: 20-05-2002 02:00

17-06-2002 22:04

hallo,Reinier Ik ben het volledig met je eens een vis moet je niet forceren als hij wil gaan laat je hem gaan .Laat hem maar rustig op de slip trekken.Ik denk dat een vis veel meer stress krijgt als je hem niet laat gaan.(bij obstakels is dit inderdaad een ander verhaal)
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

17-06-2002 22:17

juist juist juist en vis moet je tot zen laatste snik drillen,of wil je eerst nog wat worstelen op de mat om hem te onthaken en een fotootje te nemen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2002 22:53

Beste Reinier,

Er bestaat wel degelijk zo iets als te lang drillen, en de opgelopen stress kan in het uiterste geval de dood van de karper beteken. Daar zijn voorbeelden van bekent. Maar goed ik begrijp dat je licht op de tenen getrapt bent, hoewel ik al zei dat ik niets uitsloot. Maar goed een aantal zaken dan, die iedereen wellicht allemaal al kent.

Er is slechts één manier om de slip goed af te stellen, en dat is dat de slip gaat werken juist voordat de lijn breekt. Maar de actie van de hengel doet er wel toe. Is het een parabolische actie waarbij de buiging van de hengel toeneemt als de daarop uitgeoefende kracht toeneemt en geleidelijke overgebracht wordt naar de molen, dan kan de slip optimaal (zwaar) afgesteld worden. Je zal dan merken dat de klappen door de hengel worden opgevangen en de slip pas bij uiterste noodzaak in werking treedt. Is het echter een hengel met extreme topactie, dan moet de slip opmerkelijk lichter afgesteld worden en zul je merken dat de vis vaker door de slip heen gaat. Probleem is dat de buiging van de hengel met top actie de kracht niet optimaal naar de slip kan overbrengen en dus eerder in werking moet treden om breuk te voorkomen. Lijnbreuk of uitscheuren van de haak is het resultaat als je dan te veel kracht aanwendt, vooral direct onder de top waar je de rek van het nylon niet als buffer hebt. Je blokkeert daarmee als het ware de slip.Top actie hengels zijn dus minder efficiënte dril werktuigen. Ook de ringverdeling doet er nog toe, maar dit terzijde. Parabolische en topactie hengels worden onder algemene noemer als karperhengel verkocht in talrijke variaties tot in de extremiteiten. Omdat er in Engeland een grote behoeft is om ver te werpen, zijn er nogal wat karperhengels met topactie in de omloop met bovendien veel te weinig ogen. De dril met een dergelijk hengel is moeilijker, en daar moet je rekening mee moet houden in de manier van drillen. Met een extreme top actie hengel moet je de karper niet direct onder de top willen afdrillen maar enig afstand houden om de rek in de nylon uit te buiten.

Wat het drillen zelf betreft is het zaak rustig te blijven, maar ook steeds voldoende kracht aan te blijven wenden. Omdat de vis de neiging heeft van de kracht af te zwemmen kun je hem daarbij wat sturen. Een karper kan daar slecht tegenop en is al gauw moe als hij zo een aantal maal uit zijn evenwicht gebracht is. Het is dus niet een kwestie van zo maar laten lopen. Hele grote karpers zijn loggere trekkers en blijven langer diep. Het is zaak de vis vlot te houden door steeds kracht te blijven uitoefenen. Als je het te veel op zijn beloop laat, geef je de karper te veel ruimte en kan hij/zij uiteindelijk op de bodem gaan liggen mokken. Er lijkt dan geen beweging meer in te krijgen. Kracht uit blijven oefenen en het vertrekpunt verleggen om de vis om te trekken dus. De karper is schepklaar als hij op zijn zij begint te kantelen. Dat is nog voordat de karper op zijn rug naar adem ligt te happen, overigens. Het is dan zaak de vis kalm naar het klaarliggende net toe te trekken en zodra de neus bij het blok ligt het net te heffen. Als ik zo ver ben zet ik de slip een tikje losser. Het komt voor dat de vis dan nog een runnetje maakt. Rustig opvangen en opnieuw klaar maken voor het scheppen. Een en ander vraagt wat koelbloedigheid en angst om de vis kwijt te raken laat vissers soms dingen doen die de dril niet makkelijker maakt. Een op deze manier gedrilde vis ligt niet op de mat te spartelen, voor alle duidelijkheid.

Bovenstaande zijn hoofdlijnen en is geen wet van mede en perzen. Ik vrees ook dat ik nog wel wat over het hoofd zie, maar verwacht dat anderen me nog wel aan zullen vullen.

Vijfhonderd karpers is een nette score voor zeven jaar, groeten Kees
Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

17-06-2002 23:22

beste kees,

een korte harde dril veroorzaakt dus minder stress bij de karper dan een langere rustige dril?

dit is in mijn ogen niet logisch maar ik kan er naast zitten..

wat betreft de slip afstellen op het breekpunt van je lijn.. je moet voor de grap eens je lijn van 14lbs (0.30mm synergie) door proberen te trekken door in je hengel te hangen.. ik geef je weinig kans maar mocht het je lukken dan kun je je wel voorstellen wat er met de karperbek gebeurd als er zo'n kracht op komt te staan.

ik dril met het idee dat ik niet wil dat de haak uitscheurt en niet met het idee dat ik bang ben dat ik te lang dril of te licht..

geirriteerd? mwoa misschien een beetje omdat mensen conclusies trekken zonder dat ze er zelf bijwaren.. maar misschien zou ik hetzelfde reageren als het me nog nooit overkomen was..

wieweet heb ik ooit nog het genoegen met je te vissen en dan mag je na afloop van een dril commentaar geven op mijn driltechniek (:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-06-2002 01:26

Reineir,

Inderdaad een ding over het hoofd gezien. Bij de parabolische hengel had ik het over een lijn in verhouding met de trekkracht van de hengel. Maar je hoeft natuurlijk niet het onderste uit de kan te halen. Overigens neemt het 2.5 pond om een parabolische hengel van 2.5 pond in een bocht van 90° te brengen. Je mag de hengel echter wel wat zwaarder belasten. Verder had ik het niet over een harde korte dril, maar over een gecontroleerde dril waarbij je de vis afmat door voortdurend onder druk te zetten en hem uit zijn evenwicht te brengen. Dit kan ook rustig.

Wie weet, Kees
Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

18-06-2002 08:12

voor mijn gevoel dril ik ook zo (:
normaal heb ik een vis ook binnen 10 minuten op de kant met af en toe een uitzondering van een kwartier..
_________________
http://www.patsboem.com/fotos/karper/overzicht.html

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Reinier Korth op 2002-06-18 08:13 ]</font>
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

18-06-2002 09:33

wat dachten julie wat er kan gebeuren als je een graskarper rustig gaat drillen...??
er zijn gevallen bekent van vissen die zich bijna of helemaal doodgezwommen hebben..
dan heb ik ze toch liever wat eerder op de kant.
mzzl
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-06-2002 10:25

kees...dat er maar een juiste manier is om de slip af te stellen ben ik niet met je eens je meot nl ook rekeinghouden met obstakels .de afstand waarom je vist de tc van de hengel in combinatie van de gebruikte haak etc etc voor de kant zet ik mijn slip altijd losser als er geen obstakels zijn ik vis grtaag met erg kleine haken en ik wil niks forceren hierdoor zijn bij mij het aantal losschieters aanmerkelijk verminder(de gescheurde bekken dus ook)

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-06-2002 12:23

Martijn,

Ben het met je eens dat je alle factoren in rekening moet brengen en wellicht had ik beter kunnen zeggen de slip zo zwaar af te stellen als de situatie toelaat. Maar dit geeft dan weer zo veel rek in de uitleg en ik wou me beperken tot de hoofdlijnen. Mijn inziens moet je in ieder geval zien te voorkomen dat de vis jou staat af te matten in plaats van andersom. Ik vind het een hele prestatie om 2 uur te drillen. Tegen die tijd zijn mijn armen zo verzuurd dat ik de hengels tegen de tent zet en uitgeput op de stretcher ga liggen...

Voor wat betreft de uitgescheurde bekken. Inderdaad deel ik de ervaring met Reinier op de Sloterplas. Kan alleen vermoeden dat dit het resultaat is van lossers door een onjuiste dril (blokken onder de kant/harde hengels in combinatie met gevlochten lijn of weet ik veel wat zo al). Heb er geen ervaring mee, maar vind het schandalig. Dit kan niet het resultaat zijn van een correcte dril. Bij een correcte dril komt de vis gewoon rustig in het net. Het kan een enkele keer gebeuren dat de vis van de haak valt, maar dat is een enkele keer en kan meerder oorzaken hebben

Kees
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

18-06-2002 18:27

Ik stel de slip af gebaseerd op de omstandigheden ter plaatse (omgeving en hengels) en tijdens de dril draai ik er regelmatig aan.
Is de vis eenmaal kort onder de kant gaat de slip gelijk losser, zeker als ik met mediumfast tapers vis.
Gaat de vis op een obstakel af rem ik zonodig de slip geheel af.
Een kwestie van ervaring en gevoel.
Maar goed, af en toe maak ik wel eens een slippertje en raak ik de vis toch kwijt.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-06-2002 18:00

Ik dril gewoon een vis uit, en ga zeker niet de dril nodeloos rekken om de vis nog meer te vermoeien. Tijdens de dril kan je een vis verspelen, niet erna.

Ik heb het ooit gezien dat iemand z'n slip zo zielig licht stond afgesteld, om te kunnen showen tijdesn een dril.

Verder zal de tijdsduur van een dril veelal afhankelijk zijn van de karper. Een dril moet gewoon goed zijn, en (voor zover je daar nog over kan praten) visvriendelijk. Een tijd erop plakken vind ik nogal abstract.

MVG, Mark
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

27-06-2002 20:46

je kunt de vis op twee manieren moe krijgen. vergelijk het maar met hardlopen.
een lange afstandloper en een sprinter. Ze zijn beide moe als ze de finale halen, maar in de tijd zit een degelijk verschil.
als je "slap" drilt duurt het een half uur voordat de vis moe is, dril je "stevig" is de vis na 5 minuten moe.
en je hebt in die 5 minuten nog een mooiere dril gehad ook.
Tenminste als ik stevig dril heb ik meer kracht moeten gebruiken om de vis te stoppen dan als ik de vis zichzelf moe heb laten zwemmen. Kies wat je zelf mooi vind, mijn keus is gemaakt.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

27-06-2002 23:36

Dit is echt een perfect voorbeeld.
Serieus !!!

Maar wat jij vergeet is, dat JIJ het niet uitmaakt, maar de vis.
De vis is een sprinter, of een afstandsloper.

Als jij een 'sprinter' heb, dan heb je 5minuten spectakel, maar daarna, moe, en afgelopen, in het net.

Heb jij een 'afstandsloper', dan gaat hij er met rustige tikken vandoor, maar niet te stoppen.
Hij gaat door, en door, niet als een 'sprinter' maar gewoon rustig, en gestaagd.
Deze word dus minder snel moe, omdat hij geen 'sprintjes' trekt, maar 'relaxt' door 'loopt'.


of zit ik nu totaal verkeerd ? :razz:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2002 23:52

Weet ik niet Christiaan,

De wilde karper is er een met sprintbloed. Ik begrijp net dat de optie voor een lange dril dan een wilde kaper zou moeten zijn? Nou heb ik originele Zaanse wilde kapers gevangen, maar geen één die.... Ach, je weet wel wat er nu komt. Wordt een saaie discussie zo.

Dril ze, Kees
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2002 03:59

Hee Kees, misschien dat je leeftijd mee gaat spelen in het kader van de verzuring :smile:

Beste Reinier, wat probeer je hier nou? Als jij die dril nou hebt meegemaakt is het toch goed.

Door jouw ervaring hier op het board te plaatsen kan je bepaalde opmerkingen, kritiek verwachten.

In je posting "dril waanzin" valt het mij op dat vooral de jongere garde meegaat in jouw verhaal en de oudere garde zich nogal afzet, met in mijn ogen maar 1 doel, de veiligheid van de karper.

De discussie over stress blijft een moeilijk onderwerp. Ik denk toch dat een karper er bij gebaat is dat de stress van een dril zo kort mogelijk duurt. Zie de legio voorbeelden van vissen die het hebben begeven na een veel te lange dril.

Hoe langer je een vis aan de haak hebt, hoe meer de haakwond uitrekt, dus hoe groter de kans op verwondingen bij de karper. Mocht je niet weerhaakloos vissen ben ik ervan overtuigd dat dit mede verantwoordelijk is voor het enorme aantal "papagaaienbekkies" dat er rond zwemt.
Uiteraard neemt ook de kans op verspelen na een lange dril toe, door het steeds maar groter wordende gaatje in de bek van de karper door het continue draaien van de haak.

Een zo kort mogelijke dril, je als visser aanpassend aan de omstandigheden heeft toch echt mijn, en ook die van de karper, zijn voorkeur.

Groet MB
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

28-06-2002 09:38

Ik heb ook een keer een dril van 3 kwartier gehad. Iedere keer als de vis ff boven kwam dook ie weer weg. Soms lag ie dan op de bodem en duurde het 1 min voordat ik em naar boven kreeg, net of hij er aan vast zat geplakt. Ik had de slip zwaar genoeg staan, daar ligt het niet aan. Maar die vis was gewoon in perfecte conditie. Het was geen kleintje ook niet. De 90cm heeft ie wel gehaald denk ik, helaas heb ik em niet op de kant kunnen krijgen. Ik vond het iets te lang duren, dus ik dacht dat ie eigenlijk allang moe zou moeten zijn. Maar nee, hij maakte soms NOG runs, na 3 kwartier. Toen ik eindelijk dacht dat ik em had maakte die nog een run en knapte te lijn :sad:. Ik deed zo ver ik weet nix verkeerd aan het drillen, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid moe.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-06-2002 11:45

Een dril duurt zolang als ie duurt......

Groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

28-06-2002 14:32

michael,
dus als je lang en voorzichtig drillt scheurt de haak verder door de bek dan wanneer je in je hengel hangt en probeert de vis zo snel mogelijk of de kant te krijgen? das misschien wel een van de beste grappen die ik gehoord heb, want die bek is gewoon net als bijvoorbeeld je draad, als er 5 kilo kracht op die haak in zijn bek komt scheurt ie niet want dat kan ie nog wel hebben, maar zo gauw je er 7-8 kilo op gaat zetten (dus zoals bij het in je hengels hangen ipv rustig drillen) begint het te scheuren en zal de haak in het ergste geval door de bek heengetrokken worden.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-06-2002 14:50

Rene, misschien moet je beter tussen de regels door lezen.
Uiteraard sleur ik de karpers niet het water uit maar dril ik mijn vissen bij voorkeur zo snel mogelijk zonder te gaan takelen.

Groet MB
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

28-06-2002 15:45

er staat tog echt duidelijk dat als je de vis lang aan de haak hebt dat de bek dan verder uitscheurt dan wanneer je hem snel binnenhaalt. en als je een redelijk sterke vis snel binnenhaalt ben je in mijn ogen wel aan het takelen. ik gaf er allen maar ff mee aan dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2002 19:07

Haha, die Michael, nee een tennisarm van een dril op een 18 ponder die maar 10 minuten duurde. Hoezo dril waanzin. Zal wel gesleurd hebben. Kan ook de combinatie met de werppijp zijn natuurlijk. Maar heb je wel eens twee uur het onderste uit de kast moeten halen om een vis binnen te krijgen. Is voorwaar geen makkelijke taak.

Jongens, er wordt gedaan of er twee uitersten zijn. Of een langdurige zwemoefening voor de karper of een vliegensvlug geforceerd op de kant trekken. Dat laatste is van voor de 2e wereldoorlog met dikke bamboe poken. Beetje erg zwart wit allemaal. Op een goede parabolische hengel kun je niet makkelijk forceren, en mijn standaard hengels zijn redelijk parabolische 2.5 ponds Ballista’s en zeker geen stugge verwerppoken van 3 pond. Eerder heb ik al beweerd dat deze laatste geen efficiënte drilwerktuigen zijn, omdat de slip zo beroerd aangesproken wordt dat deze aanmerkelijk lichter moet worden gezet. Dit kan een oorzaak zijn. Ik wil best in een langdurige dril geloven, maar onderbouw dan het verschil tussen de ene en de andere vis. Wat betreft wilde karper, die vecht inderdaad anders. Maar de verhalen over zijn vechtlust zijn nogal beïnvloed door ervaringen uit een tijd dat we nog met 1.5 pond glaslatten visten en een 20 ponder een uitzonderlijk grote vis was. Bovendien komt de wilde karper slechts zeer beperkt in Nederland raszuiver voor.

Kees
Stefan Meulendijks
Berichten: 46
Lid geworden op: 17-03-2002 01:00

28-06-2002 22:30

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren met een maat van mij op een putje bij ons achter zitten vissen, t putje is maar 2 a 3 ha maar ja. We zaten daar eindelijk alles uitgepakt en neergezet, er kwamen af en toe wat mensen kijken maar die waren al redelijk snel weg. we zaten de hele dag te wachten op een run want we hebben er dagen meegemaakt dat we op dezelfde stek zaten en er een stuk of 6 per dag vingen maarja deze keer viel het nou eenmaal niet mee. Tot er op een gegeven moment om 18.00 u een karper met de lijn vantussen ging, we hebben hem wel een keer of 5 boven het net gehad met de kop boven maar zovlug als wij de schepnet steel omhoog pakte zwom hij er weer vantussen. we hebben er wel 3 kwartier op gezeten voor hij zich overgaf, normaal hebben we de karpers daar binnen 10 min op de kant. En daarna was ie nog nie al zijn energie kwijt toen hij op de onthaakmat lag en gewogen werd presteerde hij het toch nog om zich bijna uit de onthaakmat te laten glijden gelukkig dat we hem tegenhielde maja deze karper had dus energie genoeg en ging op de kant gewoon door. Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt op een water waar je er b.v 10 a 15 min over doet om de karper moe te maken en dan ineens 3 kwartier, en weet mischien iemand hoe dit komt, ik neem niet aan dat de karper aan de doping heeft gezeten :smile:. Anabole steroide ofzo hehehehe.

Met Vriendelijke Groet:

Stefan Meulendijks
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

12-07-2002 22:44

Zit wat in Christiaan van Klaveren,
ik heb namelijk vorige week een karper gevangen, die binnen een minuut onder de kant zat, maar daarna heeft het precies 41 minuten geduurd voordat ik hum binnen had! (ik dacht laat ik de tijd eens opnemen, in verband met deze topics). nou zijn ze op dit water allemaal wel errug sterk, maar deze was extreem. Onder de kant is het zo'n 2-2,5 meter diep. Daar maakte hij/zij ook wel gebruik van. was niets aan te beginnen.
Dus jij hebt waarschijnlijk wel een beetje gelijk met dat de vis het ook uitmaakt, MAAR, als ik mijn slip los zou hebben staan, zou het waarschijnlijk een veel langere dril zijn geweest (langeafstand). Dus mijn conclusie is dat het de combinatie vis, visser is. Maar ja dat is wel erg logisch. Sorry voor dit simpele geleuter, maar zo zie ik het.
Ps. normaal duurt het op dit water zo'n 10 minuten, uitzondering 15 minuten.
Had trouwens een 9 ponder die een minuut of 16 vocht, ff daarvoor had ik een 15 ponder die in een minuut of 5 in mijn net lag. Duzz
Plaats reactie