DE WINTER KARPER TOPIC (ALLES OVER HET KARPER OVERWINTEREN)


Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

04-11-2004 16:13

Beste collega karpervissers,

Het leek me leuk een topic op te richten omtrent de uitéénlopende meningen betreffende HET KARPER OVERWINTEREN.

-Wat zijn jullie ervaringen
-Hoelang duurt de aas periode
-Zit de vis al op diep water of verblijft hij nog op ondiep
-Welke boilie roept de meeste aanbeten op
-Particles en voorvoeren
-Hoe verweer ik mezelf tegen de barre kou
-Welke rig is klaar voor de winter

-NIEUW IN DEZE TOPIC:

WERKT ZOET NU WEL OF NIET IN DE WINTER
KORTE OF HARDE RUNS
STERKE OF FUTLOZE KARPER
WIE IS FRANK BLANK TEGENGEKOMEN

ETC....ETC....ETC...

Strakke lijnen,

Jeroen op't Hof
Laatst gewijzigd door Jeroen Hof op't op 06-11-2004 11:48, 4 keer totaal gewijzigd.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

04-11-2004 18:48

He, da's een leuke.
Ik ga voor het eerst deze winter doorvissen.
Zal deze topic nog wel even volgen.
Mijn ervaring tot nu toe in de polder:
Aasperiode kort en tegen het donker, soms iets langer.
Daarna zie ik de meeste vis naar dieper water zwemmen.

Je eigen warm houden? Thermokleding en een paar goede handenwarmers, thermoskan koffie of soep en veel struinen.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-11-2004 19:06

Dan zal ik eens beginnen! :P

-Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn ervaring is dat de karper in de koudere periode verblijft in het midden van het water en (meer) aast wanneer het weer wat onstuimiger is of zelfs vriest. Ik heb al mijn (winter)karpers namelijk gevangen in het midden van een water, aan de kanten niets. Ook was het zelfs zo, dat wanneer het 's nachts 5 graden vroor, we beet kregen. Bij "rustige" nachten was dit duidelijk niet het geval.

-Hoelang duurt de aas periode?

Aasperiodes kan ik niet veel over zeggen. Alhoewel ik vorig jaar er duidelijk bewijs van had. Ik viste op een bepaald water waarbij ik tussen half 11 's ochtends en 12 beet kreeg. Daarvoor en daarna niets. Ik heb op een gegeven moment deze wetenschap efficiënt ingezet, om zo optimaal te vissen. Ik heb het met het nachtvissen meegemaakt, dat het de hele nacht kon gebeuren. Niet echt een peil op te trekken als je het mij vraagt en verschilt zeker per water.

-Zit de vis al op diep water of verblijft hij nog op ondiep?

Zoals je kunt lezen in het eerste kopje, ving ik alles in het midden en niets ondiep. Ik heb echter genoeg verhalen gelezen dat winterkarper ook op 50 cm diepte gevangen werd. Dit was vaak wel aan het einde van de winter, waarbij de watertemperatuur dan overal gelijk is (en er geen sprake meer is van gelaagdheid). Ook speelt lichtintensiteit hier (misschien) een rol.

-Welke boilie roept de meeste aanbeten op?

Ik heb mijn vissen in de winter gevangen op kleine zoete popups, miniboilies en kurk met daaromheen deeg.

-Particles en voorvoeren?

Geen ervaring hiermee. Alleen tijgers, zonder resultaat.

-Hoe verweer ik mezelf tegen de barre kou?

Ik heb een 2-delig pak van Baleno, en daaronder draag ik thermo-ondergoed met nog een extra trui. Daarnaast een goede muts en last but not least; een thermoskan met lekkere warme thee of nog beter "hot chocolate", natuurlijk!

-Welke rig is klaar voor de winter?

Alle rigs zijn klaar voor de winter, maar ik gebruik dan liever wat kortere standaard rigs met een licht schuiflood systeem.

Hopelijk kun je hier wat mee!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

04-11-2004 20:02

Jeroen,

Ervaringen wat betreft aastijden? Absoluut per water wisselend, aasperiodes duren maar gemiddeld 2-3 uur, daarna is het weer over tot de volgende dag.

Vissen en voeen met particles is nu nog mogelijk, maar niet teveel... In de winter vis en voer ik niet met particles omdat er te weinig voedingsstoffen aanwezig zijn.

Een boilie met veel koolhydraten en vezels doet het beter dan een boiie met veel eiwitten, maar dit is mijn mening en ervaring!

Tegen de kou kan je je goed kleden, in laagjes werken en thermo ondergoed dragen... werkt over het algemeen erg goed!
Sowieso legerslaapzak tot -30 gebruiken, lig je lekker warm!
Veel koffie drinken helpt ook en... een fles cola met rum... veel rum!

Wat betreft de diepte?
Is ook wisselend per water, op hetzelfde water ving ik in de winter vis op een meter diepte, maar ook op 6 meter diepte achter een talud.

Op een ander water ving ik ze voornamelijk op de diepte!

Het mooiste van wintervissen is, om de vis actief te houden, iedere dag voeren en het resultaat is super!! Supergave vissen, waarvan de wondjes behoorlijk genezen zijn. Vissen krijgen een mooie kleur en zijn in absolute topconditie!
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

04-11-2004 21:13

Ik was niet van plan veel aan mijn technieken aan te gaan passen, behalve een andere boilie(lagere olibasis enz.). En een goed winterpak om het te overleven...
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

04-11-2004 22:06

wat de aastijden betreft:

op het kanaal waar ik vis daar komen de aanbeten in de periode van Mei tot September meestal van wanneer de avond valt.

Als het net begint donker te worden kan ik meestal 1 aanbeet verwachten (meer niet) dan vanaf een uurtje of 11 terug 1 of 2 kort na mekaar.

Dan kan het alle kanten om na middernacht.
Dit tot wanneer het eerste licht er terug door komt en dan is het terug met lange tussen tijden tot 9 a 10 uur later niets meer.

Vanaf september vang ik ze vroeger wat uur betreft (wat logisch is omdat het sneller donker is) dus wat aanvang betreft is het juist hetzelfde maar na middernacht komt er per ongeluk nog eens eentje langs.

Wat kleding betreft, een goed paar thermo laarzen, twee paar kousen, een ski broek, dikke trui, en dan een warmte pak erover :wink: garantie dat je geen kou hebt.
Ha en een paar top loze handschoenen en een muts.
Vanaf eind oktober en vooral nu komen de aanbeten (als je er al meer dan een krijgt) rond 20 uur al tot 0 uur heb je dan nog kans en daarna kan je even goed naar huis gaan.

Ik heb al 2 dagen blijven zitten (dus twee dagen overdag er bij) en overdag zie je geen vis, s'avonds en s'nachts vang je dan al een een brasem of winde.

Dus ze verkorten de aasperiode zeer fel momenteel en dit bij het donker worden over een uurtje of 3.

Nu wat diepte's betreft, wat noem jij diep en ondiep ?

Ik vang ze nog in het kantje op 2 meter diepte, ik vang ze ook dieper op 3 a 4 meter. Om te testen omdat de aanbeten wat terug liepen en zeker wat uren betreft heb ik al dieper getest tot 8 meter wat geen echt verschil gaf.


Wat boilies betreft, gewoon men goede visbol die ik altijd gebruik en mais en kemp er bij wel heel wat minder in gewicht maar nog altijd dezelfde opbouw.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-11-2004 11:28

Ik vis nu al geruim 10 jaar op de karper en heb al menig winter achter de rug, mijn visie is inderdaad ook tegen s'ochtends 11 en 12 uur één of meerdere aanbeten en tegen de avond val. heel kort maar heel hevig wordt er dan geaast.

Kwa boilies gaat er bij mij in de winter periode net als bij velen van jullie een visboilie op de hair.

Ik heb van de week van een duivenkweker op me werk een 1,5 kilo zak met geconcentreerde duivenvoer gehad. beter bekend als krachtvoer. Dit voer is vermaald en samengevoegd tot allemaal kleine 2mm balletjes dit in combinatie met zaadjes. Allen op honing basis. Morgen ga ik dit proberen en misschien heb ik wel een gouden vondst. werkt het dan laat ik het wel ff weten natuurlijk.

Allen bedankt voor jullie reacties en laten we deze topic draaiend houden zodat we eigenlijk eens wat meer te weten komen over het KARPERVISSEN IN DE WINTER

Strakke lijnen,

Jeroen op't Hof
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-11-2004 11:35

Dat duivenvoer klinkt interessant. Ben benieuwd naar je bevindingen hiermee. Weet je ook of dit algemeen verkrijgbaar is in dierenwinkels?

Of ik 's winters doorvis verschilt nogal eens per jaar. Sommige jaren heb ik zoiets van ik blijf lekker warm binnen. Dan wegen die (enkele) vissen die je vangt niet op tegen het afzien in de winter. Vaak als ik in een seizoen voor mijn doen redelijk veel gevangen heb vind ik het ook wel best voor de winter.
Dit jaar ben ik weer van plan om door te vissen, deze winter. Mede om wat meer karpers nog op de kant te krijgen, hopelijk.
Ik ga eerst een ondiep water instant proberen. Als dit niet (meer) lukt wil ik diepere wateren gaan bevissen, mogelijk met een voerstek. Als aas vind ik een singel hook pop up vaak een goede optie. Ik voer dan ook mondjesmaat bij met trouvit en dergelijke.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-11-2004 12:18

He Rick,

In de dierenwinkel vind je eigenlijk met mondjes maat kleine zakjes met voer. Niet echt wat we zoeken dus. Ik ben in het gezelschap van een veevoeder bedrijf dat op nog geen 2 kilometer van mijn huis ligt. Ik haal hier altijd mijn 25 kilo balen mais, 4 seizoenen duivenvoer, hennep etc etc. Ik ga van de week even langs om te kijken of ze de vermalen duivenvoer er ook verkopen dat zou natuurlijk mooi zijn mits het werkt. Wat natuurlijk niet af hangt van een keer vissen.

Ik pik er eerlijkheidsgewijs ook wel de betere dagen in de winter tussen uit. Ook vind ik het belangrijk dat ik weet dat ik een goede kans maak, en niet het gevoel zoals je kent wanneer je op een nieuw water beland (wat gaat er gebeuren). Nee ik weet altijd wel waar de vis zich bevind en in welke getalen ze er zwemmen, dat is makkelijk wanneer je je in de zomer blind hebt zitten vangen. Het is aan de vis zelf om juist jouw boilie te pakken...Frank blank ligt altijd op de loer...alleen weet ik altijd wel dat als er geaasd wordt de kans op een aanbeet met 80procent stijgt.

Het is net wat je zegt met mondjes maat voeren, de zomer is voorbij dus voer ik eigenlijk nooit meer als 750 tot een kilo per stek, klein en compact maak ik de stek zodat de karper de boilie eerder heeft gevonden.

Rick kijk gewoon even in de gouden gids onder de noemer veevoeder bedrijven bij jouw in de buurt, wellicht heb je er wat aan.

Strakke lijnen,

Jeroen op't Hof
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-11-2004 12:25

Jeroen,

750 gram tot een kilo per dag...??

Vind iok persoonlijk veeeeeel te veel voor de winter, maar ja, dat is mijn mening!
Ik voer vanaf nu sinds 2 weken iedere dag 250 gram boilies, dit houd ik aan totdat het voorjaar weer gaat beginnen, dan gaat de hoeveelheid weer omhoog.

De vis is behoorlijk passief en moet het hebben van erg korte aasperiodes. Om dan zoveel te voeren... Ben bang dat de vis dan erg snel verzadigd op jouw voerstek!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-11-2004 12:36

Mijn ervaring = Op de meeste wateren veel aanbeten, midden op de
dag (natuurlijk ook per water verschillend!).
Hoelang duurd de aas periode = Mijn ervaring is, dat deze per 24 uur
kort zijn; zo'n 1 a 2 uur per etmaal. Het is dan ook handig dat je je water
goed kent, zodat je je kunt beperken tot die paar productieve uren.

Diep of ondiep = Ik leg altijd 1 hengel diep of op middelmatige diepte, en
altijd standaard 1 hengel op het ondiepe. Ik bemerk dat diepte soms van
mindere invloed is, dan we denken...! Veel belangerijker vind ik dat m'n
stek, beschutting (obstakels) heeft, en er nog gering wat voedsel te vinden
is. Op zulke plekken tref je dan vaak karper. Het maakt dan naar mijn er-
varing niet zoveel uit op welke diepte dat dat dan is. Tip: Probeer het in
de winter eens in de luwte.
Welke boilie = Bij voorkeur geef ik bij voor voeren, de voorkeur aan een
zoete crap boilie (crap = weinig voedingswaarde en vetten). Wel geef ik
in de winter m'n boilies wat extra attractie mee, in de vorm van een na-
tuurlijke honing soak. Dit zowel bij voor voeren als instant vissen. Bij in-
stant vissen, maakt de boilie samestelling minder uit. Voer ten alletijde
zowiezo weinig.
Partikels = Gebruik ik enkel in de winter voor instant vissen. Denk aan
sweetcorn, gekookte mais, tijgernoten (vooral productief op wateren waar
veel met tijgers word gevist!), deeg en maden.
Kou = Een warmtepak is ideaal + goede gevoerde laarzen. Heb je dit niet,
gebruik dan kleding in meerdere lagen, die niet te strak zit en wat goed
kan ademen. Bij gewone laarzen de binnenkant van krantenpapier voor-
zien of aluminiumfolie. Een muts is eigenlijk ook een must. Eventueel nog
wanten.
Welke rig = Vaak gebruik ik een inline zwaar inline lood van 130 a 140gr
en een korte onderlijn 10 a 15cm. Soms vis ik dan met een overgelode
pop-up met een snel prikkende haak, en soms gewoon op de bodem met
klauwhaakje met een lange hair.
Vrijloop motages, gebruik ik nog weleens bij het instant vissen. Het 15 a
30gr loodje kan dan geheel schuiven. Dit in combinatie met een iets lange-
re onderlijn zo'n 25cm. Ik gebruik dan een licht wakertje, b.v. een stukje
aluminiumfolie. Ik plaats de hengel dan op losse steunen, met de top rich-
ting het aas. Trek je hoofdlijn niet te strak...!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-11-2004 12:46

He Marijn,

Ik heb het hier niet alleen over boilies, mijn mix bestaat uit boilies en voer. Dit compact op één hoop is voor mij al jaren de beste oplossing. Let op het woord compact, ik hoef geen enkele karpervisser te vertellen dat een karper nooit alleen is. Door het voer juist op één hoop te gooien en juist niet te verspreiden kweek je voedselneid op en dat is nou juist wat ik wil. In de winter is het voedsel voor de karper schaars zo'n plek met een laagje voer is zo weg, kijk en laat er onze boilie nu ook op liggen...zie je waar ik heen wil.

Groeten
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-11-2004 12:53

Beste collega Karpervissers,

Wat me opvalt al lezend is dat de zoete boilie en de sweetcorn hun intrede aan het doen zijn. Vroeger werd er gezworren dat je met zoet geen schijn van kans maakt, de verhalen van jullie wijzen de andere richting op. Als ik er zo over nadenk voel ik dat ik me op dun ijs bevind, en wijk ik toch weer af naar de minder zoete smaken. Wellicht kan het geen kwaad om het een aantal maal te proberen. Wie weet....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-11-2004 13:21

Jeroen,

Compact voeren heeft inderdaad de voorkeur. Simpelweg omdat de kar-
per minder geneigd is tot zwemmen. Bij een verspreide voerplaats, moet
de karper al gauw enkele meters zwemmen, waardoor ie dus onnodig
energie verspeeld; en hij zal dit dan ook laten. Dus compact...!
Dat vroeger beweert werd dat zoet aas niet geschikt was, is pure onzin.
Zoet aas heeft juist de voorkeur, lekker instant; zodat je niet bang hoeft
te zijn dat de karper het laat liggen. Met vismeel moet je bij voor voeren
goed uit kijken, simpelweg omdat vismeel en olien (vetten) erg verzadig-
en. Liefst helemaal geen vismelen en vleesmelen toevoegen, voeg je het
wel toe, hou het dan maar bij 10 a 15%. Instant vissen maakt het niet
zoveel uit, maar hou wel in de gaten dat wanneer je veel op een water
vist, dat je "eigenlijk onbedoeld" toch perongeluk een voerplaats opbouwd.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-11-2004 13:22

Heren,


Ik persoonlijk heb weinig vangervaring in de winter......Des te meer blankervaring! :-?

Aasperiodes in de winter zijn inderdaad kort te noemen, wat me wel op is gevallen is dat de aastijden zich verschuiven van nacht naar overdag.
Het aas wat bij mij vertrouwd is in de winter is zachte,zoete mais uit blik, fluo-popups, enkele vismeelboillie doordrenkt met visolie en haakpellets.
Diepte is ook afhankelijk per viswater, wat me wel opvalt is dat de ondiepere wateren in de uiterste gevallen van weersomstandigheden(dus de hitte in de zomer en de kou in de winter) heel snel en voor langere periode stil valt...ook is dit het geval in het najaar, de vreetperiode is veel sneller stilgevallen vanwege de snelle weersinvloeden van ondiep water.
Je eigen goed aankleden en zorgen dat je je goed voedt is belangrijk! Bedek je polsen en hoofd goed, daar wordt de lichaamstemperatuur geregeld dus bedek deze met een muts! Materialen van fleece en wol hebben mijn voorkeur! Een thermoskan met hete bouillon,thee,koffie of chocomelk gaat er standaard in.
De montage die ik gebruik is ook verschillend.
Vis ik op langere afstand (70 meter of verder) dan gaat er een vastloodsysteem aan met een combi-link van 20cm met een Korda Longshank mt8 met daaraan een pop-up of enkele boillie, geheel zonder extra te voeren.
Vis ik dichterbij op stilstaand water dan vis ik schuivend met een 35 grams loodje en een nylon rig van 30 cm, dit gaat te water met een zakje PVA met zoete mais(eerst droogmaken :wink: )met aan de hair een geoliede vismeelboillie of zoete mais(ligt aan de actieviteit van witvis).

Vis ik op het kanaal in de winter dan ziet mijn visserij er bijna hetzelfde uit al pak ik dan meer de bekendere stekken zoals sluizen,inhammen,bruggen omdat daar beschutting en luwte is te vinden voor vriend karper! Het enige wat ik aanpas is mijn voerhoeveelheid, een stuk of 10 boilie's per henegl is meer als genoeg in de winter :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-11-2004 14:02

Leuk,al deze verschillende reakties.Er staan veel goede tips bij.
Maar 1 tip gaat zeker niet op.
Alcohol verwarmd slechts maar heel even je maag.Daarna koelt alcohol je lichaam AF.
Een goede raad!
Geen alcohol,maar warme vloeistoffen drinken.(thee,chocoladedrank,bouillon, en soep zijn de beste warmhouders omdat die energie leveren.! Alcohol vraagt energie om te verbranden.
Sukses bij het wintervissen, doe ik al vele jaren,met als top;
Bij 3 graden water en buitentemperatuur 1graad;
1x21 pond en 1x 30pond en dit in 3 uur vissen tussen 9.00 en 12.00.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

05-11-2004 19:49

[url]http://www.egetra.be/nl/index.htm[/url]
Ga naar ''warmers''

Dit kwam ik ergens tegen (geloof in de beet)
Heb ze zelf nog niet geprobeerd, maar mij lijken ze ideaal!
Iemand ervaring met die dingen?

Ook kwam ik in een oude beet, van eerder dit jaar, blikken met kant en klare maaltijden tegen. Deze maaltijden (nasi, bami, macaroni, lasagna e.d.) warmen zichzelf op, door 2 stoffen met elkaar te mengen in een capsule apart van de maaltijd, ontstaan een chemisch proces waarbij warmte vrij komt, die er in 10 minuten voor zorgt dat je een heerlijk warme maaltijd hebt. Kon dit niet zo snel op internet vinden, maar weet iemand wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-11-2004 20:00

ik voer in de winter toch nog 2 kg boilies en 4 kg mais / kemp mengeling (nat) op twee stekken :wink: (dus voor twee personen)

Wel op kanaal maar zelfs op meren doe ik dat, ik vis wel altijd op waters van min. 30 ha groot.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

06-11-2004 11:31

He Danny,

Ik ben meestal ook op een meer te vinden met een hectare van ik schat zo'n 900 a 1000 hectare. Inderdaad groot water!! Aangezien de karper populatie op het meer redelijk groot is en de gemiddelde gewichten toch wel boven de 15 pond liggen, bevoer ik deze stekken natuurlijk ook met een gemiddelde van 2 kilo boilie/voer per stek. Alleen op de binnenwateren pak ik niet groots uit.

He Casper,

Betreffende die maaltijden, volgens mij moet je ff de NASA bellen die hebben ze wel hahaha. Nee ik ken ze niet, ik neem altijd mijn gaspitje mee en me tas met atributen om me aan de waterkant warm en voldaan te houden.

Mocht ik nog wat te horen komen laat ik het je ff weten...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
bram maasland
Berichten: 30
Lid geworden op: 04-12-2002 01:00
Locatie: ede

22-01-2005 19:16

De maaltijden waar over gesproken word en die verwarmd worden door twee componenten te mengen is magnesium en daar doe je water bij.Deze maaltijden worden in het amerikaanse leger gebruikt en heten mrs (meals ready to eat).Ik weet niet of dit op de nederlandse markt te krijgen is in principe is dit niet te koop.Maar via internet is vast wel ergens wat te bestellen.Ik weet niet waar.Persoonlijk vind ik het niet te eten maar mijn collega's vinden ze wel weer lekker.chemische rommel.
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

22-01-2005 20:49

ik vis ook voor t eerst echt een winter door in de polder.Maar hier is het zo dood als een..... Blank na blank melden zich aan en ik zou ook niet echt weten wat ik anders zou moeten doen.. misschien als iemand nog een tip heeft?

mvg

Bart
keihard de geksteeeeeee
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-01-2005 09:04

volgens mij is succes in de winter voor het grootste deel afhankelijk van van het lokaliseren van de vis.
mijn ervaring is dat de vissen zich in groepen ophouden in bepaalde gedeeltes van het water,en daar voor het grootste gedeelte van de tijd ook blijven.
ik denk dat het belangrijker is om daar te vissen waar de vissen zich bevinden dan al het andere,zeker in de winter,daar de vissen zich nu doorgaans minder verplaatsen dan in de rest van het jaar.

m.v.g. robert
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-01-2005 09:16

Robert,

Absoluut ook mijn idee. Heb laatst tijdens een koude periode een aantal visjes weten te verschalken, de sessie daarna was mijn voerraket opeens kwijt waardoor ik niet daar kon komen waar ik wilde (stringetje krijg ik niet zo ver weg) en heb helemaal geen piep gehad. Morgen de proef op de som met een nieuwe voerraket ......... dan kan ik weer exact daar vissen waarvan ik denk dat ze wel moeten zitten.

greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-01-2005 10:25

Wat ik wel eens regelmatig terug hebt gelezen is dat de hang-plek waar de karpers overwinteren niet excact dezelfde plek is als waar ze ook azen!..maar de aasplek ligt vaak wel redelijk in de buurt op korte zwemafstand.
gr
HB
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

23-01-2005 11:46

Robert, die ervaring heb ik nou ook. Je merkt het vooral bij het penvissen en het observeren.
Laatst liep ik een rondje door een cultuurwatertje hier in de buurt, en doordat het water erg helder is deze tijd van het jaar, en er veel bruggetjes over liggen kon ik goed zien wat zich onder water afspeelde. Van de 12 bruggetjes waar ik heb gekeken, lag er slechts onder eentje vis. Een stuk of 3 karpers, doodstil op half water.
Twee dagen later was ik terug met het penhengeltje. Ik had op 8 plekjes een beetje voer gestrooid, en de eerste plek was, je raad het al, DAT bruggetje.
Binnen 5 minuten een aanbeet, een mooie schub van 17 pond die geen kik gaf. De rest van de dag, op alle 7 andere plekjes geen stootje meer gezien......

Mvg. Daniel