DE WINTER KARPER TOPIC (ALLES OVER HET KARPER OVERWINTEREN)


killian de bruijne

23-01-2005 15:40

hoi

vandaag weer 6 uur zitte blanken. mja zit met 2 dingen: ik vis met nieuwe boilies, en een groot uitgestrekte plas. dus ja word beetje lastig. maar heb er bijna alles voor over om me nieuwe boilies te testen, deze week +/- 25 uren gemaakt, en dat icm met school, sporten, en niet in t donker vissen is een hele opgaven! bijna als me vrije tijd dus aan t water doorgebracht, maarja eens zal het lonen!

groete
Willem Slingerland
Berichten: 15
Lid geworden op: 06-01-2005 17:15
Locatie: zuid holland

28-01-2005 19:35

Ha Jeroen,

Wederom heb er weer een leuke topic.
De reactie' adviezen zijn goed en ze zijn waardevol. :roll:
Ik denk dat wij beter naar spanje kunnen gaan en een ........ moeten vangen.

Willem.
---------------
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

04-02-2005 23:51

hoi ik ben 14 dus ik het geld niet niet om die dure thermo pakken te kopen. ik los het op met 3 paar t-hirten 2 truien en een dikke jas, aan men benen 2 wielrennes broeken(deze zijn ook heel warm) en daarover nog een gewone broek. het enige probleem is mijn voeten, met 2 paar kousen lukt het me nog niet om men voeten warm te houden :-? ik nam vroeger een klein vuurtje mee maar dit was eens een keertje uit de hand glopen dus dat is iets te riskant.... mischien tog maar een paar thermo kousen kopen :wink:



groeten joris
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2005 00:15

Geen slecht plan joris :D
Mischien een goed idee om dan juist nu te investeren...daar winterkleding nu met het voorjaar in aantocht vaak in de aanbieding gaan bij de hengelsportzaken rond deze tijd
gr
hans
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-01-2006 16:58

Het warmhouden vond ik zo'n probleem nog niet. Mijn ma had zo'n thermo onderbroek en hemd gekocht (samen voor 19euro). Daarover had ik 2 truien en een jas. Ik had ook een trainingsbroek en mijn camo broek. VOor de voeten had ik gewoon sokken met daar over van die dikke gebreide sokken. Kisten aan en klaar is Kees!

Wat wel ideaal is: een straalkacheltje op gas. Zo heb je het zo warm!!!

Alleen zit ik nog met een paar problemen: Rigs en voeren.

Vorrige keer veel vis gemist door onderlijnen. Steeds een paar piepen of korte runnetjes waar je net te laat was. Als je optijd was had je niets (of de hair was gebroken :-? )

Ik ga nu een langere onderlijn (25cm) en een kortere (12cm) proberen. Of dat lukt weet ik niet.

En dan het voeren. Voorvoeren of niet??? Ik ben van plan om met mais voor te voeren. Elke dag een beetje, een week lang. Maar is dit wel een goed plan? Ik lees hier in het ene bericht dat je beter boilies dan mais kan vissen.

In de winter weinig voeren zegt men...Dat lijkt me logisch in de winter maar wat is weinig? ik hoor zeggen 900gr, 250 gram. Maar hoeveel voer je anders dan? een vierde van het normaal? of minder?

Ik heb zelf dus niet veel in de winter gevist.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

15-01-2006 17:27

Voor een thermopak even op de beurs bij raven kijken.

X2 pak is inmiddels al 2 jaar in mijn bezit en heb het er nog geen moment koud in gehad.

en voor 30 euro(2 jaar geleden dus) een echte aanrader
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-01-2006 18:48

Mannen,

Topic was pas een jaar oud ;)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

15-01-2006 19:06

Sorry voor het gebruiken van de zoekfunctie :oops:

:wink:
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2006 19:47

Marijn,

Het gaat toch over De winter karper topic,
Gaat geen jaar voorbij zonder winter, dach ik.
Of ben ik nu een 'wijsneus'?

:roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-01-2006 07:49

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

16-01-2006 09:35

Peter Ponsteen schreef:
Alleen zit ik nog met een paar problemen: Rigs en voeren.

Vorrige keer veel vis gemist door onderlijnen. Steeds een paar piepen of korte runnetjes waar je net te laat was. Als je optijd was had je niets (of de hair was gebroken )

Ik ga nu een langere onderlijn (25cm) en een kortere (12cm) proberen. Of dat lukt weet ik niet.

En dan het voeren. Voorvoeren of niet??? Ik ben van plan om met mais voor te voeren. Elke dag een beetje, een week lang. Maar is dit wel een goed plan? Ik lees hier in het ene bericht dat je beter boilies dan mais kan vissen.

In de winter weinig voeren zegt men...Dat lijkt me logisch in de winter maar wat is weinig? ik hoor zeggen 900gr, 250 gram. Maar hoeveel voer je anders dan? een vierde van het normaal? of minder?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-01-2006 09:52

Peter,

als je nu nog moet gaan voeren, dan heeft dat bijna geen meerwaarde meer. Daarvoor is de winter al te ver gevorderd. De meeste vissen liggen al lekker onder een boompje of tussen de rieten te wachten op beter weer en krijg je niet zo 1,2,3 uit hun hol....Afgezien van uitzonderingen natuurlijk, want die zijn er altijd.

Misschien kun je beter zoekend gaan vissen. Denk dan vooral aan stekken waar de karpers veiligheid vinden zoals een kuil onder een boompje, naast de brugpeilers of onder steigers etc etc.

Als aas kun je dan van alles gebruiken. Hennep, zoete mais en of boilies, aardappel......

Mocht je een volgende winter wel willen gaan voeren, dan zal de voerhoeveelheid afhangen van de omstandigheden. Het bestand aan karper bepaald mede hoeveel je moet voeren, maar als je echt in de koude periode terecht komt, dan volsta je met 250-500 gram per dag. Ga je op een overbezette put, dan is het dubbele ook geen probleem.

succes ermee

Mitsz
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

16-01-2006 09:59

De stek die ik weet kan ik gewoon karper verwachten. Ik weet dat ze er zitten...

Dus het is beter om maar gewoon instant te vissen nu??
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

16-01-2006 10:28

Peter, zoals mits al schreef: de hoeveelheid voer hang af van verschillende omstandigheden, Bijv.

- Grote van het water
- Bezetting
- Gemiddelde gewicht
- Andere vissers (voeren die ? zoja hoeveel en welke stekken enz enz)
- Wanneer ben je begonnen met voeren
- Zit de vis op je voer
- Is de vis los ? (jah ook gedurende de winter heb je een paar dagen dat de vis inene los is !!)
- Diepte van het water
- Tempratuur van het water.
- Soort aas (denk aan de voedingswaardes en verzadiging van vis)
- enz enz

Als jij op een klein afgesloten water vist met een hoge bezetting aan kleine vis, dan zul je op zachte aassoorten denk aan blik mais, best wat actie kunnen verwachten.
De voer hoeveelheden zijn op een klein water natuurlijk een stukken kleiner dan dat je op een water van laten we zetten 20+ ha zit te vissen.
Vis je op een groter water bijv 20+ ha met een realtief lage bezetting zul je de vis moeten zoeken en je voerhoeveelheden daarop aanpassen, vis je daarin tegen op ditzelfde water maar dan een grote bezetting, zul je weer meer moeten voeren.

Bevoer je 1 stek of meerdere stekken ? en bevis je dan alle stekken of alleen maar 1 stek van die meerdere ?
Allemaal factoren die meespelen.

Nu een voerstek gaan opbouwen zou ik niet doen, tenzij je voor 100 % zeker weet dat je je voer boven op de kop van de karpers gooit en je daarbij ook nog eens weet dat ze het allemaal opvreten.
Zoniet, dan zou ik lekker instant gaan vissen, en freelinend opzoek gaan naar de vissen !!
Pas als je meermaals actie krijgt op 1 stek, zou je een poging om te voeren kunnen wage, alhoewel me dat dan niet meer nodig lijkt !

Succes ermee :wink:
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

16-01-2006 16:43

Dat winterkarpers zeker niet alleen in diepere zones van het water te vangen zijn heb ik al enkele winters achter elkaar ondervonden. Het betreft wel een kleiner water met een redelijk bestand. Ik vang de karpers hier 's winters tot een halve meter van de kant op 70cm water, maar dit komt doordat hier een aantal oude afgezaagde boomstronken liggen, een veilige schuilplaats dus. Tot een watertemperatuur van 3° C heb ik zo al vis weten te vangen hier, met lagere waarden heb ik nog geen ervaring.

greetz
Hans
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

16-01-2006 20:31

Winterervaringen.

Op kanalen heb ik ze hele winter door gevangen in de vaargeul. Door de constante beweging van het water en de scheepvaart zwemt de vis toch meer dan in bv. stilstaande wateren. Zoek toch stekken met bijzonder bodemverloop zoals taluds, paaltjes, takken, steigers of zit daar in de buurt te vissen. Karpers hebben graag een dak boven het hoofd in de winter, zeker op wateren die heel helder zijn geworden. Bij heldere watern zijn de wat open rietkragen op de zonkant favoriete stekken zeker zo vanaf eind januari en februari. Ze komen dan scharrelen op de ondiepten.

Aas: zachte mais en deeg. Klein aas is bij mij favoriet in combinatie met een kleine haak en een soepele korte rig. Gewoon zo licht mogelijk als de situatie toelaat. Aastijden: sterk afhankelijk van het water. Op kanalen toch meer de nacht. Bij zonneschijn midden op de dag en 's avonds tegen het donker. Bij storm/winderig weer de donkere uren. Voeren: met deegballetjes, mini's en mais. Maximaal een paar ons per stek.
Kleding: in laagjes opbouwen. Ik draag thermo-ondergoed. Als je het geld er voor over hebt moet je eens bij een outdoorzaak ondergoed van merinowol kopen. Dit is zeer isolerend en wordt in de extreme bergsport gebruikt. Voor de rest veel wolproducten; lange sokken, muts, sjaal en een warmtepak en warmtelaarzen. Eten: wanneer je een (lange) sessie vist regelmatig eten en drinken ook al heb je geen honger. Geen alcohol, je verliest zo alleen maar warmte. Voor de rest: doorzetten en zoekend vissen. Verkas dus, zeker op een water met meer beschutte stekken. heb je ze gevonden, dan zit je op goud. Blanken hoort erbij in de winter, maar op bepaalde stekken liggen ze geconcentreerd. Ik had laatst nog een avondje van 13 beten.
Vaak gaat het vissen in de winter beter als in de zomer alleen al door de rust aan het water. Je ziet bijna geen vissers, althans karpervissers.
Wat ik ook heb gemerkt is dat als het water een bepaalde temperatuur heeft het soms beter gaat lopen. 7 a 8 graden is een waarde die een rol speelt. Beneden deze temp. gaat het lopen. Daarboven zakt het in. vanaf 10-11 nemen de aanbeten weer toe. Een raar fenomeen, maar als ik i m'n vangstgegevens kijk van al die jaren, dan valt het mij steeds weer op.
Hoe is jullie ervaring met die specifieke temperaturen?

Groet,
Arend