Schuivend systeem of vastlood in de winter?


Plaats reactie

Waar vissen jullie mee in de winter, schuivende systemen of vastloodsystemen?

Altijd schuivende systemen
10
18%
Altijd vastlood
22
39%
Beiden, maar vaker schuivende systemen
9
16%
Beiden, maar vaker vastlood
15
27%
 
Totaal aantal stemmen: 56
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2004 16:10

Beste Mensen,

Dit lijkt me nu eens een interessante discussie!

Waar vissen jullie mee in de winter, schuivende systemen (hieronder reken ik ook freelinen en back stop) of vastloodsystemen?


Let me know and vote, please!
Laatst gewijzigd door Bas Hofkens op 31-10-2004 17:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-10-2004 16:51

Bas, je mist nogal wat, je slaat het vissen met een backstop voor alle gemak maar even over en het freelinend vissen zet je voor het gemak maar bij het met schuivend lood vissen.
Hiebij sla je de plank behoorlijk mis het zijn verschillende systemen met hun eigen eigenaardigheden en benadering.
Plus het feit dat je er niet specifiek in de winter mee hoeft te vissen.
Mijn keuze voor in de winter zou zijn met een zo licht mogelijk loodje vrijschuivend over de lijn te vissen.
Samen met een licht wakertje zonder piepers enkele uurtjes per dag te gaan vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2004 16:55

Beste Douwe,

Ik begrijp je reactie volkomen, maar mijn intentie bij deze vraag was om juist alleen het onderscheidt maken tussen systemen waarbij de vis zich prikt op het lood óf schuivende systemen in al hun variaties.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

31-10-2004 17:05

Vraagstelling is aangepast, Douwe! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

31-10-2004 19:24

ik viste sinds 92 altijd (bijna 90 % van de vistijd) met vrij lood dus zonder backstop tot 2002 dan ben ik overgegaan op vast lood.

Ik gebruik zowieso bijna altijd nog los lood om op vijvers en grotere meren te vissen, op kanaal gebruik ik vast lood. (wat normaal is)

Ik krijg meestal kei harde runs tegenover andere vissers die een paar biepen krijgen en soms hopeloos mis slaan.

Ik heb dat altijd eigenaardig gevonden dat vast lood zo ingeburgerd is.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-10-2004 22:11

Ik gebruik eigenlijhk vrijwel altijd het zelfde 'vertrouwde' systeem. Ik gebruik die nash clips, met daarbij de bijhorende wartels.
Dus je kunt het als vast lood zien.
Wel wil ik in de winter vaker een recoil-rig inzetten.
Ik zie alleen het nut er niet van in een geheel ander systeem in te zetten..

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

31-10-2004 22:22

geen last van afgebroken clipsjes van die Nash safety's ? ik wel en veel => overschakeling naar Korda en geen problemen meer.

Bij werpen met 90 gramme brak die al af en zelfs bij een run van een karper.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-10-2004 22:26

Je hebt 2 maten van nash. een dunwandige en een dikkere. Ik heb altijd die dikkere. Ik vis er meestal met 130 t/m 180 gram mee, en ondervind totaal geen problemen. Ik eigenlijk nog nooit een breuk gehad.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 11:44

ik heb dat met zowel de kleine als de grote versie :-?
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-11-2004 15:16

Ik vind het voordeel van die Nash (en imitaties daarvan) wel dat ze zo'n gaatje erin hebben waardoor je de wartel makkelijk kan zekeren met een stukje lijn, waardoor hij minder makkelijk los komt. natuurlijk komt dan wel nog het lood uit de clip he :wink: . Maar je bent in ieder geval wel zeker van een daadwerkelijk prikkend systeem (iets wat niet gebeurt als de wartel van je onderlijn uit de clip is) en je hebt niet dat geweldige stuiteren van het lood (tijdens de dril) als de wartel uit de clip is gegaan tijdens de run. Maar ik moet dan wel weer vermelden dat ik vaker het lood uit het clipje verspeel (komt het dan makkelijker eruit?) sinds ik de clips vastmaak met een stukje lijn.

En dan bij deze ook nog eens mijn excuses voor dit off-topic gezwam... :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-11-2004 16:29

Basseman! :P


Zo als ge weet ben ik et "manneke van et vaste lood" maar vorig jaar heb ik in de winter regelmatig op de BK met R. gevist overdag en dat gebeurde met schuivend lood! :)
Waarom die keuze: Aangezien het water zeer koud is in de winter is de karper ook een stuk slomer(logisch). De kleinste bewegingen worden met schuivend lood een stuk sneller/beter doorgegeven. De snelheid die de karper krijgt tijdens een prik van het vaste lood is in de winter een stuk minder intensief omdat het beessie "stoned" is van de koude watertemperatuur! Nu merk ik dat een kapervissers denken: Waarom pas je je loodgewicht en de lengte van je onderlijn aan in de winter als je perse met vastlood wilt vissen?(zoadat de prik op dat moment alsnog intensief aankomt om het juiste effect te krijgen).
Nu mijn motivatie daarop: De situatie is per water verschillend hoe de vis reageert per water. Daarbij komt ook nog eens de voedselnijd die per voerplek optreedt zodat de vis dan automatisch sneller is(is er wel voedselnijd af te dwingen in de winter?? :roll: )
Ik denk zelf dat deze factoren niet af zijn te dwingen als de vis echt mondjesmaat aast......Alsmede de meest doorgangbare en ideale montage uit te vinden!
In de meeste gevallen is het natuurlijk een kwestie van uitproberen wat en hoe je de meeste vis vangt(dé uitdaging dus!)
Wat me ook nog steeds aan het denken houdt is waarom je gewoon volle runs krijgt als je met een licht loodje van 25 gram én schuivend vist.....?
Er wordt een schrikreactie veroorzaakt als de karper weerstand voelt maar wordt de vis dan geprikt met los lood en zo'n licht loodje? :-? Karper kan niet nadenken, wel instinctief handelen......Per water is het natuurlijk ook verschillend hoe de hengeldruk is en hoe de karper reageert(conditionering)....

Al met al een zeker interessante discussie Basseman! :wink: K zie oe van de week weer aan t water waar we rustig verder kibbelen! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 16:51

Ik bekijk het zo =>

Ik vis met een schuivende montage (dus zonder stopper) nooit met minder lood dan 50 gramme en tegenwoordig 60 tot 90 gramme.

Nu moet jij eens op een afstand van 50 tot 100 meter de haak met de punt vast nemen met een los lood :D ik denk wel dat je weerstand gaat voelen en dat je toch een redelijke prik gaat voelen.

Nu komt de weerstand van een swinger daar ook nog bij (bij mijn setup) als je dan nog gaat trekken aan de draad ben ik vrij zeker dat je al vrij goed gehaakt bent.

Mijn jaren zo vissen heeft het toch bewezen, ik heb op veel verschillende waters zo gevist en het loonde altijd.
Zelden lossers en bijna alle registraties waarvan +- 10 cm lijn genomen werd de eerste biep had ik.
Biepjes krijgen wil meestal zeggen dat een paar seconden later er een run volgd.

Dit is mijn praktijk ervaring op dit vlak.


By the way, over die lood clips. Fox heb ik ook getest, ook de nieuwe en die breken bij de run ook af. De Nashen ook en ook bij het werpen, ik kreeg zo een lood van 90 gramme bijna op men hoofd.
Sinds de Korda's nooit gehad, en nu vis ik er zelfs met vast lood systemen mee met lood tot 140 gramme en soms zelfs nog meer.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-11-2004 09:50

Danny,


Dan vis jij je montage zeer strak als je op 100 meter al na +- 10cm verschuiving al indicatie krijgt :roll: Of je vist je piepers op de gevoeligste stand..... :roll:
Ik viste op dat moment met 25 gram lood schuivend op de lijn, afstand was zo'n 40 meter en de swingers onder in....Slappe lijn dus :wink:

By the way, heb alleen met de Nash Euro clips last gehad van kapot gooien.....K vis nu met de Korda clips, geen probleem met 100 gram doorgooien! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-11-2004 10:35

Hoe schuivend is een schuivend systeem als bijvoorbeeld het lood in de bodem zakt of de lijn onder een hoek ligt? Of als er enige andere weerstand ontstaat. Ik kan me voorstellen dat het systeem niet zo mooi schuift als de wartel of zo in de prut ligt. Of valt dit wel mee?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-11-2004 16:25

Rick,


Dat ligt natuurlijk aan het loodgewicht, stroming, loodvorm, waterdiepte, soort van bodem etc.

In de meeste gevallen zal het wel meevallen als je je montage afstemt op soort bodem en loodgewicht.
100 gram lood op 1 meter diepte en modderbodem zal natuurlijk wegzakken! :wink:
Als je je montage al afremt vóórdat je lood het water raakt komt je lood minder hard aan dan dat je hem gewoon laat gaan......
Een stringer van PVA(let wel op welke dikte PVA,dikkere lost slecht of niet op in koud water) met een paar boillie's eraan zorgt ervoor dat er iets voer ligt rondom je haakaas en zorgt er voor dat je lood niet de bodem vastgooit omdat het zaakje alles afremt! :wink:
Ik vis anders met schuivend lood, geen voer eromheen en licht lood(niet zwaarder als 40 gram op stilstaand water) zodat het wegzakken al een stuk wordt gereduceert.

Succes!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

03-11-2004 19:44

@ Koen, inderdaad ik vis altijd lekker strak.
Kennen ze de trukken, dan gebruik ik een flying backlead en nog eentje een 10 meter uit de oever :wink:

Maar met backleads heb je dan weer meer weerstand, daarom dat ik meestal zo vis zonder veel andere dingen.
Gewoon een mooie montage en los schuivend lood.

Maar los, wat is los hé. Als je bijvoorbeeld een tube van 50 cm gebruikt en een dikte van 1.5 mm dan schuif dat lood niet echt zo goed hoor van los lood is dan weinig sprake.
Dan is het zonder backstop maar schuift niet echt los en dat maakt volgens mij het systeem goed. Ik gebruik ook dikke tube's van 2 mm maar volgens mij schuift het nooit echt los.

Ik haak ze toch altijd perfect, in de 12 jaar dat ik zo vis heb ik maar een handvol vissen ergens bovenaan gehaakt of buitenkant.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Tomas de Swaaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: Woerden

06-11-2004 20:22

Ik vis vaak met 10 cm schuifsysteem en dan een stuitje. Een gecombineerd systeem dus. groeten Tomas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-11-2004 09:34

Tomas, en dan in combinatie met een inlinelood??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tomas de Swaaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: Woerden

07-11-2004 18:00

Nee, ik vis bijna nooit met inline lood omdat ik vaak op water vis met een relatieve zachte bodem en dan "glijd" het nylon niet zo best meer aangezien het lood dan vaak in de bodem zakt. Ik vis graag met het Korda saftey leadclip systeem.

Hieraan bevestig je een druppel lood dat een beetje in de bodem zakt en de wartel met het systeem mooi boven de bodem ligt (Als het goed is natuurlijk). Je moet dan wel van die rubberen balletjes kopen die je tussen de wartel en het leadsysteem doet zodat de wartel niet kan klemmen in het systeem.

Als de bodem bv heel hard is vis ik graag met inlinelood omdat je lijn dan mooier op de bodem ligt. Wederom doe ik onder het lood eerst weer zo'n balletje en dan pas de wartel anders klemt de wartel in het zachte deel van het lood. Je kan ook een kleinere maat wartel nemen maar de praktijk wijst uit (bij mij) dat dat toch minder glijd en het voordeel van het vrijeloopje valt dan weg.

Groetjes Tomas
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

07-11-2004 18:51

hmmm kleine bedenking bij line lood op harde bodem.

Al eens gedacht dat bij een inline je wartel incl. knoop tegen de bodem tikt ?

Is een kleine bedenking van mij, ik gebruik ze nooit.

Gewoon omdat ik graag men lood verwijder bij het terug in het foudraal steken van men hengel.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Tomas de Swaaf
Berichten: 24
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: Woerden

07-11-2004 19:31

Ik zie niet helemaal in waarom dit een probleem zou moeten zijn. Het is simpel te voorkomen door begeleidend je lood te laten zaken als het lood het water raakt.

Buiten dat is het natuurlijk (in mijn ogen)niet slim om om die reden nooit inline lood te gebruiken. Ik denk dat je door te switchen zo effectief mogelijk met elke situatie om kan gaan.

Tevens kun je van FOX en NASH en sinds 2 jaar ook van Ultimate verwijderbaar inline lood kopen. Het enige wat aan je lijn blijft zitten is een plastic buisje en twee rubbertjes.

Das mijn bedenking maar mijn bedenking is ook laat iedereen in zijn waarde en vis op de manier waarin jij vertrouwen hebt.

Damn lijk wel een jomanda met die woorden maar het is wel zo :wink:
Plaats reactie