dreigende vissers...


Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-07-2002 00:30

Diep triest wat ik allemaal lees hier. Het si niet te geloven dat vissers zo met elkaar om gaan. Ik heb zelf twee voorbeelden meegemaakt. Ik zat ergens te vissen en kwam er ook zo'n kerel aan, eerste wat hij zei was, wat doe jij hier op mijn stek. Ik zeg, ik zie hier nergens je naam staan. Zei hij, en ik heb hier voor gevoerd en ik vis hier altijd en bla bla bla. Ik zei, dag meneer als je nou op een andere manier dit gesprek was begonnen had je misschien nog wat bereikt.

Een ander voorbeeld was zo'n 3 maanden geleden. Er kwam een kereltje van een jaar of 15 bij me, ik zat perongeluk op zijn voerstek. Hij begon normaal met goede dag meneer. Kijk dan ben ik ook een stuk vriendelijker. Hij vertelde dat hij hier al 4 dagen aan het voeren was, of ik het erg vond om misschien een andere stek te gaan bevissen. Ik zeg tegen die jongen, geen probleem joh, ik ga wel op een andere stek zitten. Het is gewoon een kwestie van benaderen. Ik had toch niet gevoerd en had de tent e.d. ook nog niet op staan, nou dan ga ik zo'n kereltje toch niet z'n 4 daagse werk door de grond boren.

Bart.
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

09-08-2002 13:10

Bart,

Denk je dat iedereen zo is. toevallig was het een kereltje :smile:. Als het bijvoorbeeld een ouder iemand had geweest, had het ook wel kunnen aflopen op gezeik. Ik zelf zou het niet leuk vinden als je druk aan het voeren bent, en er zit iemand op je voerstek.
Maar dat is het risico wat je neemt(met voorvoeren). Als iemand het weet dan vind ik het ombeschoft zo niet jammer dan.

Met vriendelijke groet patrick
Ruud Beekman
Berichten: 37
Lid geworden op: 23-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

09-08-2002 14:34

Tja wat moeten we hier nu over zeggen. Het is een beetje een lastig onderwerp. Als iemand mij op een normale manier vraagt of ik wil verkassen omdat ik op zijn voerplek zit dan wil ik dit best doen als ik er nog niet zo lang ben. Als ik er al een aantal uren zit dan verkas ik niet meer.

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen, als ik iemand op een stek zie zitten waar goed gevangen wordt dan wil ik die stek ook wel es proberen als hij/zij er niet is en ik op mijn stek niks vang. Ik snap niet wat daar op tegen zou zijn, ik vang ook GRAAG vis. Ik snap wel dat vissers aan 'hun' stek gehecht zijn maar een stek is uiteindelijk geen eigendom.

Als je mij op een normale manier vraagt of ik wil verkassen dan wil ik hier altijd over nadenken, doe je dit abnormaal dan zul je me weg moeten dragen met een paar man. Ik ben altijd in voor een vreedzame oplossing, we willen namelijk allemaal zoveel mogelijk plezier hebben van het vissen en daarom zal iedereen wel eens moeten schikken.

Oh ja agressieve vissers was het onderwerp:

daar houd deze jongen niet van, maar ik kan ook agressief worden hoor en dan geldt het recht van de sterkste!!!!! Hehehe

laters

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Beekman op 2002-08-09 14:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

09-08-2002 14:56

tja bij mij geldt een beetje hetzelfde!
ik wil best verkassen! maar dan alleen als diegene het netjes vraagt en de situatie uitlegt!
en als ze dan zo irritant gaan doen dan schop k hem gewoon weg :grin:
Just another carp fisher.......
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

25-08-2002 14:18

als nou niemand meer een voerplek maakt, is het probleem opgeslost
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

25-08-2002 15:16

Hallo daar

Pas gebeurde mij ook iets leuks.
Op een water waar normaal de sfeer geweldig is, zaten vijf mensen pal naast elkaar te vissen.
Ik loop met mijn penhengel voorbij.
Ongeveer 100 meter verder meen ik iets te zien bewegen pal onder de kant, dus ik stop en blijf even kijken.
Echt...ik KIJK alleen maar, en ik krijg vanaf 100 meter terug geroepen: "Als je mijn lijn pakt dan kan je lachen!"
De linker van de vijf ligt dus met zijn lijn langs de kant, 100 meter naar links.
Enigzins wel begrijpelijk, want 'we willen natuurlijk wel gezellig met zijn 5'en naast elkaar zitten.', en bovendien lagen er al een stuk of 14 lijnen zo'n beetje recht vooruit.....
Anyway...toen ik nog een beetje nietszeggend, protesterend bleef staan kijken naar de beweging...wat notabene een vogel blijkt te zijn, kwamen er nog een aantal woorden mijn kant op. Gezellig hoor jongens...en bedankt voor de leuke sfeer die jullie zo creeen.

Groeten ChrisN
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

04-09-2002 13:48

Hebben jullie dan geen 9mm. in de vistas?

Werkt perfect tegen eenden, meerkoeten en ook irritante medevissers.

Nee geintje. Ik heb hier gelukkig erg weinig mee te maken. Met het baars vissen in haventjes heb ik wel eens te horen gekregen van iemand dat ik zijn paaltje met rust moest laten, omdat hij er altijd vist, nou daar gaat alleen een blik van totale negering naar toe en als ze moeilijk gaan doen dan loop ik wel door. Ik vis toch meestal aktief en dan loop je erg veel en mocht je dan per ongeluk een kwartier op iemands stek belanden dan doet ie 't er maar mee. Ik hen wel enkele keren iemand een rotschop gegeven en zelf te water gegooid omdat ze op een afstandje stenen etc. naar mijn pennetje aan het gooien waren. Ik heb bij het eerste steentje iets van, dat ging vast en zeker per ongeluk, bij nummer twee en drie denk ik iets van k#t een eind op en dat maak ik ook verbaal kenbaar en daarna verkas ik eerst en als het probleem volgt dan gaat mijn aandacht voor 90% naar een manier om zo snel mogelijk bij iemand te komen en hem meteen een knal voor z'n porem te geven of hem heel subtiel zwemles te geven. De mate van "geweld" is overigens geheel afhankelijk van de leeftijd van de "dader". Ik sla geen kleine kinderen, maar iemand van een jaar of 14, 15 is niet klein. Volwassenen gooien niet met stenen, dus je hebt alleen met een paar irritante f*ck pubbertjes te maken die gerust eens mogen voelen hoe een vuist een neus raakt.
Gelukkig is dit maar twee of drie keer voorgekomen en één keer kreeg ik 10 minuten later de vader van het kereltje aan het water. Gelukkig viste pa ook zo nu en dan een uurtje en had hij alle begrip voor het te water laten van zoonlief.
Tegenwoordig leg ik mijn hengel op de kant en kijk ik alleen een tijdje heel gemeen hun kant uit en meestal druipen ze dan wel af, zo niet dan ga ik gewoon weg en loop ik altijd in hun richting. Zodat ik ze nog een paar scherpe opmerkingen kan toespelen.
Frans van der Knijff
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-09-2002 02:00
Locatie: Dordrecht

05-09-2002 20:58

Persoonlijk heb ik nog nooit zoiets meegemaakt en dat zal bij ons in de buurt niet zo snel gebeuren en als het gebeurt dan heb ik m'n steffie Seven (m'n hond) altijd nog bij me.
Rene Persoon
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

05-09-2002 23:02

Sinds ik het vissen weer opgepakt heb, ben ik een beetje actief gaan zoeken naar goede visstekken... dan kom je ook weleens (uit ontwetenheid) op andermans voerplek / stek terecht.

Tot nu toe alleen maar goede ervaringen, mensen die even komen vragen hoe lang ik blijf zitten. Dan pas ik eventueel mijn vistijd wel aan (ben een uurtje eerder weggegaan). Als dank vertelde hij mij waar hij ging voeren en waarmee. Best leuk gevangen op die plekken!

Echter er was 1 dag waar ik dus een leuk water voor het eerst ging bevissen. Er zaten nog een aantal karpervissers. Deze zaten al een aantal dagen en zouden nog een aantal dagen blijven zitten. Waren gezellige lui die ook regelmatig even een praatje kwamen maken.
Een aantal uur later komen ze ineens aansjouwen met hun hele hebben en houwen...

ze waren die ochtend al wakker geworden door mensen die aan hun hengels zaten te rommelen(5 man). Die verzochten hun om op te rotten, anders kwamen er problemen...
Een uur later staan er 7 andere met dezelfde mededeling. Die dag waren er nog 12 geweest en halverwege de avond kregen ze van 4 jongens de mededeling dat als ze de nacht bleven zitten ze wel op bezoek kwamen met ze allen... hun auto's zouden ook met een hamer bewerkt worden...

Voor zowel die jongens die er zaten als voor mij de laatste keer dat ik op dat water gevist heb!! Super triest en ben er best van geschrokken...

Is het vissen in die paar jaar dat ik niets gedaan heb zo veranderd?
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

06-09-2002 08:29

Het vissen niet, maar de maatschappij, dat zijn wij, wel!

We zijn met z'n allen erg intollerant, emotieloos en egoïstisch geworden, en dat is de oorzaak van het gedoogbeleid van 8 jaar paars.

Wanneer alles mag en alles kan, zullen mensen, en dat doet IEDEREEN, steeds een stapje verder gaan. Dat er sommige lui bij zijn die een HUGE STEP verder gaan is natuurlijk logisch, want dat zit in de aard van het beestje. Ik zou mezelf absoluut niet op m'n gemak voelen als meerdere mensen me gaan lopen bedreigen en aan m'n spullen gaan zitten. Van de politie heb je de eerste 2 jaar ook nog niets te verwachten, want tegen de tijd dat die aan het niet-gedoog beleid gewend zijn, is de huidige regeringspartij weer op z'n retour en komen die andere heikneuters er weer voor in de plaats met de woorden: "Zie je wel dat wij gelijk hadden, dat ons systeem wel werkt. Zie je nou wel dat toen wij het voor het zeggen hadden alles beter was en ging. En zie je nou waar een stelletje nieuwkomers ons gebracht hebben." Als of de economische dip waarin ons land zich bevind niet had plaats gevonden als de geld verslindende paarse rakkers nog aan het bewind geweest waren. Maar goed ik dwaal af.

Het lijkt mij dat er tegen dit probleem niets te doen is. Aan de ene kant denk je zoiets van. Gewoon een 9mm. in je vistas en dan rotten ze wel op, maar aan de andere kant ben je dan net zo erg of zoniet erger.
Dit is een probleem waar waarschijnlijk nooit een oplossing op komt, tenzij het een keer goed mis gaat. Dat een visser het ziekenhuis in beland of een tuin op z'n buik krijgt, doordat ie per ongeluk op iemands voerstekkie belande of zoiets. Ik hoop dat iedereen voor die tijd z'n verstand een beetje heeft weten terug te vinden en nadenkt voordat ie iets zegt of vooral doet.
Rene Persoon
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

06-09-2002 12:36

Het enigste is een paar agenten daar aan het vissen zetten... maar dat zie ik niet gebeuren!
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

06-09-2002 13:35

Wel als er een leuke weg naast ligt waar de heren/dames een flitser neer kunnen plempen.
Of ze nou een boekie lezen of een visje vangen maakt dan geen verschil. Alleen jammer dat er geen leuke weggetjes dicht bij een watertje liggen.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-09-2002 13:26

Zelf ook wel eens wat leuks meegemaakt.. tenminste, achteraf gezien :smile:

Ik had samen met een maat besloten ff op baars etc te vissen.. dus wij lopen naar het plekje waar normaal redelijk wat baars rond zwemt, staan daar een zooi kindjes met een kruisnet te vissen.
Zij vangen niks, dus ik zeg tegen een; kom eens met je net, dan laat ik je wat zien...
Dus ik loop het bruggetje af en ga op een sluisje staan.
Zit daar een kerel van een jaar of 30 35 te "vissen". hij zit zon 10 meter bij me vandaan en "vraagt" me "vriendelijk" op te kankeren met dat net... Ik zeg zo; je kan het ook beleefd vragen, waarop ie reageert; Je moet godverdomme een eind opkankeren met dat godverdomse kankernet van je! ik vang geen ene kanker doordat jij steeds dat kut net het water in smijt.
Ik zeg zo van; dit water is van iedereen dus niet zeuren. Zegt ie weer; Vandaag of morgen jongen... Ik zo; vandaag of morgen wat?
Zegt ie; WAT ZEG JE?!! komt ie wild op me af lopen, zeg ik; Ik zei! vandaag of morgen wat! moet ik dat soms zien als een bedreiging? JA dat moet je zien als een bedreiging. Kom hier rotjong, dan verzuip ik je!!!
Ik zeg; oja? goh, dan ga ik wel ff politie halen... kom ik terug met mn vader :razz:
begint die kerel te schreeuwen dat ie niet kan nadenken enzo ...
Daarna heb ik em daar nooit meer zien vissen, maar gister zag ik em verderop bij het kanaal, keek ie me vuil aan :smile:
Verder heb ik nooit echt problemen gehad..
1 keer tijdens het nachtvissen zat een kerel te zeuren dat ik op zijn erf zat( zat tussen woonboten) zegik; nou, ik sta net voor dit paaltje, dus sta ik net niet op uw erf :smile: met een lach liep ie weer weg..
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

07-09-2002 13:56

allebei de situaties vind ik dat jij het zelf uitlokt Robbert.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2002 14:20

Tja, niet echt een voorbeeld van een wezenlijke bedreiging. Verder:

1. kruisnet is verboden vistuig
2. ga geen vissers hinderen in hun bezigheid
3. ga niet pal bij bewoning vissen

Het is een goed voorbeeld van hoe onachtzaam we tegenwoordig zijn ten aanzien van anderen en hoe snel we dan geïrriteerd kunnen raken als we ons bij onze bezigheden daardoor gestoord voelen. Waarmee ik de uitdrukkingsvaardigheid van de visser niet al te hoog inschat.

Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-09-2002 15:55

Als iemand je vriendelijk vraagt om weg te gaan, reageren sommige mensen al agressief.
Ik snap dat jij nu het 'vriendelijk vragen' als figuurlijk gebruikt.
Maar ik heb vaak genoeg te horen gekregen " Het waater is van Iedereen " etc.

Als je ergens zit te vissen, en er komt iemand over je lijnen heen met z'n twistertje, en je vraagt hem 3x vriendelijk, in mijn geval, serieus vriendelijk.
Word het na 5x vriendelijk vragen, en elke keer als antwoord te horen " Het water is van Iedereen " toch wel zwaar vervelend.
"Dan kom ik wel terug met m'n vader" is dan een veel gehoorde uitspraak, geen probleem, ik wil het je samen met je vader ook nog wel een extra keer uitleggen.

Het is natuurlijk ook erg overdreven om als 30jarige man, dreigend op een 15jarig jongetje op af te stormen.
Ik praat daarom het gedrag van de man niet goed, maar denk eens na, voordat je gaat zeggen dat het water voor iedereen is.
Tuurlijk is het voor iedereen, maar rekening houden met elkaar hoort er ook bij.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-09-2002 19:22

Ik bied mij aan om iedere dag de postings na te gaan om aan taalkuising te doen.
De reactie van Robbert slaat werkelijk nergens op.
Redactie, tolereer dit en het wordt nog erger.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-09-2002 23:50

Douwe, ik citeer letterlijk wat die kerel gezegd heeft.
En ik vind, dat als hij het gewoon netjes had gevraagd, dan was ik er heus mee gestopt, maar deze kerel vroeg het niet, nee, deze man kwam het bevelen.. dan heb ik ook zoiets van; rot een eind op...
Ik weet dat Kruisnet verboden is, maar ik hielp ff wat kleinere kinderen wat visjes vangen, EN bovendien, zaten wij er eerder.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-09-2002 23:54

Wat hij bovendien ook nog zei, en ik druk het netjes uit, hij zei het overigens veel botter; "Door jullie gegooi met dat net vang ik niks meer" maar wat gek; wij vangen met dat kruisnet wel... hmm merkwaardig.. maarja, ik zie alweer boze reacties verschijnen, dus ik hou me verder wel stil

Robbert
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

12-09-2002 00:58

Idd doe dat maar beste Robbert want ik denk dat jij wel wat wijze woorden kan gebruiken. Als het water van iedereen is (dat is ook zo in zekere zin) dan moet je het water delen en ga je je eigen weg zodat je anderen niet tot last bent en zo horen de anderen dat ook te doen. Jij zat misschien eerder op jou stek maar hij zit op een andere stek en daar ga jij dan dus niet zitten (ook niet vlakbij). En verder is het idd asociaal om bij mensen pal langs de woonboot te gaan zitten; Dat water is groot genoeg en dan ga je je eigen plekje opzoeken. Stel je voor dat nachtvissend Nederland zoiets uit zou halen, dan hebben we morgen een algeheel nachtvisverbod aan onze broek hangen. :sad:

met niet-begrijpende groet Rob van Os
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

13-09-2002 10:36

[quote]
Jij zat misschien eerder op jou stek maar hij zit op een andere stek en daar ga jij dan dus niet zitten (ook niet vlakbij).
[quote]

Uhm, ik weet niet hoor, je kan wel zeggen dat ik wijze woorden nodig heb, en misschien is dat ook wel zo, maar ik heb nergens gezegd dat ik naast die vent ging staan en mn met het water in smeet.. ik zei dat ik eerder op die plek zat, en HIJ komt vlakbij MIJ zitten..
Dan had ie toch net zogoed verderop kunnen gaan zitten.. maar ja, ga nou maar weer verder met het onderwerp, we zijn al weer genoeg offtopic gegaan