Hengeltop haaks of naar aas?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

29-10-2004 13:59

Vooraf: dank voor eenieder die de moeite heeft genomen om op mijn vraag over het wel of niet slaan op 2 piepjes te antwoorden. Weet nog niet wat ik nu zal doen, maar ik geloof dat de cracks hier het vaak ook niet weten, sommige ervaren topwatchers daargelaten. En daar gaat mijn vraag over:

Voor optimale beetregistratie gebruik ik ook bij vastlood banksticks en laat deze naar het lood wijzen. Zet zelfs de stick bij de molen hoger zodat hengel mooi in het verlengde van de lijn staat. Ben er dan helemaal klaar voor. Kom maar op: minste tikje zou te zien moeten zijn...

Niet dus! Of niet altijd: ik zie nu af en toe de lijn duidelijk bewegen zonder dat mijn waker of pieper tot leven komt. Om die reden voortaan dan toch maar de hengel haaks op de lijn zodat ik de top beter in de gaten kan houden?

Voor de duidelijkheid. Ik vis in de bekende Amsterdamse wateren (zoals P'laan, B'Baan), dus niet megaver weg en er staat geen stroming. Zo vissend heb ik minder last van de wind.

Ik ben benieuwd wat nu het slimste is

alvast bedankt
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-10-2004 14:26

Steven,

Op het gevaar af dat jij denkt dat ik alleen maar meewaai op jouw vragen, moet ik weer erkennen GOOD QUESTION, ben benieuwd naar de antwoorden.

Het maakt natuurlijk dan ook wel weer uit hoe strak jij je lijnen hebt staan, maar puur gevoelsmatig denk ik dat je met een lijn haaks op de top sneller een reactie van je top zult zien. Ik denk dan even aan mijn snoek avonturen, daarbij probeer ik als het even kan met de lijn haaks te vissen enkel en alleen omdat je dan een mooie top beweging ziet en daaruit af kan leiden of je weer eens in de bodem staat te meppen of er echt een snoek aan zit.

Ik wacht de antwoorden ook met spanning af.

Greets Marc
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-10-2004 15:21

Voor een goede beet registratie, altijd de lijn in vergelijking met de top in een hoek houden. In principe kan je aanhouden 20 tot 90 graden. Onder de 20 graden staat de lijn te recht te opzichte van de top. Boven de 90 graden zit je in zo´n rare hoek te vissen waardoor je een hele verkeerde druk op je hengel krijgt.

In principe komt het erop neer dat juist een hengel top die richting het lood wijst de minste beet registratie geeft. Dit is in ieder geval mijn beleving. Misschien zijn er andere ideeen?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2004 15:30

Steven,

Ligt er aan wat je wilt bereiken.

Wil je "zien"hoe je aas gemanipuleerd wordt of wil je zsm de vis haken en dan eventueel de tikken waarnemen.

Trouwens maaakt nog niet eens zo veel uit. Zo min mogelijk weerstand, dus top richting aas en een zo'n licht mogelijk wakertje.

Eventueel icm met een vrijloodsysteem.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-10-2004 16:26

Steven,

Zoals rene al aangaf, hengel tussen de 20 en 90 graden houden, maar wat is precies je doelstelliing, wat wil je bereiken?
Op het moment dat je puur alleen naar je top kijkt, gaat het vanzelf tikken en bewegen, al is het maar optisch bedrog vanwege de golfjes op de achtergrond van het water...

Na 5 minuten naar mijn toppen kijken word ik al knettergek, laat staan als je er een hele dag naar wil kijken. Tijdens de nachtelijke uren kan je het al helemaal niet meer zien, of je moet je toppen verlichten.

Wil je een optimale beetregistratie hebben, dan zul je het moeten aanpakken zoals Klaas al opperde.
Licht schuiflood en een heel licht wakertje, dit registreerd veel beter de kleine "tikjes". Bij iedere beweging van het aas zal je dit waar kunnen.
Je zal dan wel zelf de vis moeten haken.

Wat betreft het feit dat je je lijn ziet bewegen maar geen beetregistratie krijgt op je pieper zouden dit weleend lijnzwmmers kunnen zijn, vooral als je niet met toplood vist op wat ondieper water kan de vis tegen je lijn zwemmen en deze verplaatsen, hierdoor zie je de lijn bewegen en kan je zelf tikken op de top krijgen, maar een fluiter wordt het nooit!

Misschien dat je het daarin kan zoeken...??
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

29-10-2004 16:53

hahaha, wat ik wil? Ik wil mijn techniek zo verbeteren dat ik mijn spaarzame uurtjes aan de waterkant kan gebruiken om lekker te vangen.

Banksticks blijven (heb niet eens rodpod), vast lood en piepers ook. Dit omdat ik daar wel vertrouwen in heb. Operatie Schuiflood zou heel goed kunnen werken, maar dat doe ik een ander keer wel. Misschien zodra ik het vastloodsysteem voor mijzelf zo vervolmaakt heb dat ik er 100% vertrouwen in heb.
Overigens, als schuiflood scherpste registratie is, betekent dit dan ook meeste kans op vis? Waarom werken we dan met vast lood?

Wat wil ik nog meer? Ik denk niet dat ik iedere sessie naar mijn toppen wil kijken (lekker met mijn broer ouwehoeren), dus die sessies moet de top maar naar het lood en dan hoor ik het wel. Maar wat nu als ik alleen zit, niet wil lezen, de wind geen spelbreker is, er genoeg daglicht is en ik naar de toppen zou kunnen kijken...
zie ik dan aan mijn toppen en lijn inderdaad meer dan dat ik het zaakje op scherp leg en volledig vertrouw op de waker&pieper?
Als ik overga op de Serieuze Tikken Is Slaan Strategie, dan moet de top dus haaks. Want volgens mij zie je daar meer mee dan met de top in lijn naar de wakers kijkend. Of heb ik dat verkeerd. Hebben we allemaal dure digitale draadloze strijdwapens gekocht en gaan we als een domme zeevisser naar de top zitten turen?

En ja, ik ben relatieve beginner, maar heb dit jaar al lekker gevist en gevangen, maar heb geen zin om anderen slaafs na te doen. Vandaar dat ik ogenschijnlijk triviale zaken eens aan jullie voorleg.

groet
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-10-2004 18:16

[quote="steven lenos"]. Hebben we allemaal dure digitale draadloze strijdwapens gekocht en gaan we als een domme zeevisser naar de top zitten turen?

[/quote]

Hoho, Domme zee vissers bestaan niet hoor. Die hadden het vast lood systeem allang voor het karpervissen ontdekt. Probeer maar een met zo'n stroming op zo'n afstand met zo'n lompe hengel een vis te verschalken. :D

Ik ben zelf fervent zout water visser geweest (ga nog steeds wel maar niet meer zo vaak) Geloof mij maar dat karpervissen relaxed vissen is vergeleken met zout water visserij.

Zo dat wou ik nog even kwijt.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-10-2004 18:25

Ahum,
mijn eerste karper gevangen toen ik een jaar of tien was...
Op de broodkorst.

M'n tweede karper ; een paar jaar geleden een tweedehands setje gekocht en met banksticks m'n hengeltjes langs de waterkant gezet. Ik wist al dat ik de boilie niet op m'n haak moest persen, maar aan een draadje onder de haak.

Ingeworpen en net zoals met winckle pickeren ; haaks op de top :oops:
Een hele poos naar de top zitten turen en uiteindelijk ook nog een karper vangen ook ! Ik begreep al niet waarom m'n hengel op zo'n piepding moest liggen... Geen piep gehoord, maar puur aangeslagen op de top.

Het KAN dus wel idd !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

29-10-2004 21:19

Ach ja mannen, gaan we "conventionele vissystemen" vergelijken met vastloodsystemen...??? :roll:

Steven,

Ik zou als ik jou was eerst eens een flinke brok ervaring opdoen voordat je vragen gaat stellen en de "die hards" hier hun hoofd over gaan breken en een hoop praktijk ervaring gaan dumpen. Je krijgt tenslotte veel antwoorden waar jij niet veel mee kunt omdat je niet genoeg ervaring hebt. Het vermogen om te relativeren ontbreekt je gewoon op karpervisgebied. Sorry.

Met alle respect, begin gewoon bij het begin. Leer stapje voor stapje. Je kunt jaren praktijkervaring niet inhalen door wat theoretische kennis. Ik heb het gevoel dat je te veel wilt in één keer.

Je bent een intelligente vent, maak hier dan ook gebruik van.

M.v.g.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

29-10-2004 21:40

Ik heb maar een ding te zeggen, recht naar aas vanwege de beste beetindictatie
Voer en vang!!!

I love BTW
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

29-10-2004 22:50

En da's gelijk dom Pim. Één regeltje, en nóg presteer je het om iets doms te zeggen.

Wat ik zo frappant vind, is dat mensen niet meer met buzzerbars vissen omdat anders de lijn te schuin wegloopt van de toppen, en als ze hun hengels dan afsteunen, zit er nog een hoek in van hier tot aan ginder.

Normaal gesproken vis ik zo veel mogelijk met de toppen richting mijn stek (een zo klein mogelijke hoek dus). Echter als ik tegen een rietkant aan vis (letterlijk), dan prefereer ik een hoek.
fishing rocks
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2004 23:48

Steven,

zijn vaak de mensen die eens iets "proberen"die net wat meer vangen. Vaak ook mensen die alleen dus meestal geconcentreeder vissen.

Maar anders: Bedenk je nu eens zelf wat er onderwater gebeurt en wat dat voor invloed heeft op je lood, je lijn, je hengel, je waker.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

30-10-2004 02:36

Vastlood-systeem?
Het lood zorgt dan in 't algemeen voor de inhaking. Hoek hengeltop is minder belangrijk. Uitzonderingen altijd mogelijk.

Free-linen is een heel ander verhaal.

Hengeltop richting aas is dan het meest logische qua beetregistratie.
Andere hoeken hebben hierop een vertragend effect.
Veel lossers gehad op deze manier.

Daarentegen geeft het opslaan, vissend onder een hoek van zeg
20 to 45 o. wel meer kans op succesvolle inhaking. Echter ook een minder signaal t.a.v. aanbeten.
Het is maar waarvoor je kiest. Is een persoonlijke keuze.

Dit is mijn ervaring.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-10-2004 07:55

Raymond ......

Ik vind dat je hier een hele vreemde stelling deponeert, jij bent ook begonnen in een grot te leven zonder vuur e.d.?

Ervaring kun je idd alleen maar zelf opdoen, echter denk ik niet dat de vraagsteller hier het ei van columbus wil horen maar juist de meningen en de ervaringen van anderen. Als ik een vraag stel dan gebruik ik de antwoorden om de voor en nadelen van de verschillende systemen tegen elkaar af te wegen om zodoende te bepalen OF het de moeite waard is om een ander systeem dan het huidige te proberen.

Jouw stelling zou betekenen dat jij hier ook nooit vragen stelt, aangezien je dan klaar blijkelijk nog niet genoeg ervaring opgedaan hebt met hetgeen jij vragen over zou willen stellen.

Karper vissen is zo ver ik het nu in kan schatten 99% emotie en de rest techniek.

Greets Marc
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

30-10-2004 09:45

Ik had het anders moeten zeggen, top recht naar het aas want dan vind ik dat ik de beste beetindictatie heb, ik zie meer actie in mijn swinger.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

30-10-2004 09:45

Marc,

Mijn stelling is echt zéér goed bedoeld. Ik schat Steven in als iemand die best wel een paar goede hersenen heeft.

Steven stelt vragen waar hij de meest logische, zinvolle en domme antwoorden op krijgt. Men is zelfs gewoon twee geheel verschillende viswijzes met elkaar aan het vergelijken. Free linen of met een licht loodje en licht wakertje vissen is geheel iets anders dan met een zelfhaaksysteem en een flinke blok lood aan de gang gaan, toch?
Als hij enigszins iets van vissen begrijpt dan weet hij dat de top in het verlengde van de lijn de minste weerstand en beweging oplevert en de top haaks op de lijn de meeste. De rest is dan toch duidelijk, dat hoef je niet te vragen?
Ik relateerde mijn stelling ook aan de andere vragen die hij reeds gedeponeerd heeft. Verder ontstaat het "gevaar" dat een discussie uit de hand loopt doordat het een enorme technische brei wordt (zie als voorbeeld de haak/hefboomdiscussie) waar hij niets aan heeft.

Wat ik dus uiteindelijk probeer te zeggen is dat ik bang ben dat Steven alleen maar meer op een dwaalspoor te zitten komt.

By the way, ik vis al behoorlijk lang op karper en ik heb nog nooit met zoveel vragen gezeten als nu.
Maar ja, dit is eigenlijk allemaal oftopic en het leidt de gehele discussie weer in een andere richting.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

30-10-2004 09:50

Pim, zie dit aub niet als snoeiharde kritiek oid, maar het volgende.

Dit zijn, zoals Raymond het al omschrijft, meerdere manieren van vissen.

Je kán wel gaan vissen met optonics, swingers etc en dan op je lijn/top gaan zitten letten, maar dan heb je die optonics en swingers natuurlijk voor de kat z'n viool aangeschaft. De andere groep vist liever 'op de top' (daar hoort ook freelinen bij), en die zal niet veel meer dan een stukkie aluminiumfolie of een zeer licht speldwakertje hebben.

Het is een beetje hetzelfde als met een Hummer in Amsterdam wonen én werken ;)
fishing rocks
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

30-10-2004 10:00

Raymond,

Om de discussie niet al te lang te maken, hou ik het kort :wink:

Zoals je uitleg nu klinkt, is het idd een antwoord met de beste bedoelingen. Zoals al wel vaker gezegd en geschreven is, fora zijn intonatieloos waardoor je een andere indruk kunt krijgen dan eigenlijk bedoeld was.

Mijn "aanval" op jou leest achteraf ook harder dan bedoeld, excuses. Enige wat ik wilde was het antwoord wat je als laatste gaf .... open eerlijk en onderbouwd.

Greets Marc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2004 11:43

Ach Raymond,

Van al die honderden berichten blijft altijd wel iets hangen dat mogelijk eens van nut is. :P

Bewust de hengels zo haaks mogelijk op de lijn zetten om de beetindicatie via de top te laten verlopen is een tamelijk rudimentaire vorm van beetindicatie. Zo een belletje met knijper op de top en het beeld is compleet. De moderne middelen maken het mogelijk veel scherper dan dat te vissen. Maar soms kun je niet anders. Denk maar aan het omhoog houden van de toppen om de lijn te vrijwaren van beschadigingen.

Als het kan, dan vis ik zo gevoelig mogelijk. Toppen naar beneden en de lijn richting aas. Dit geeft de minste weerstand. Niettemin is de opstelling nooit helemaal frictieloos. Als je eens de moeite neemt om scherp op te letten zul je zien dat een aanbeet zich ook bij deze opstelling vaak eerder aankondigt door het verplaatsen van de lijn en het krommen van de top. De lijn maakt toch een zekere hoek met het topoog, raakt tussenliggende ogen, loopt over de beetmelder en maakt dan een scherpe hoek met het startoog. Ook het wakersysteem zelf, zoals swingers, geeft een weerstand in afhankelijkheid van de hoek waarin deze hangt. Allemaal weerstand die een traagheid geeft in de beetindicatie. Ook met vast lood (welk gewicht?) is de aanbeet niet altijd snoeihard.

Ik moet bekennen dat ik niet vis voor de gezelligheid. Zelfs als ik met iemand vis, dan houden we een behoorlijke afstand van elkaar. Ook ik lig op mijn stretcher, strek de benen, zet een kop koffie en staar regelmatig over het water (dan is die beetmelder van groot nut!). Maar voor de rest zit ik bij voorkeur direct achter mijn hengels. Daarbij kan ik mij vrij goed concentreren op wat er gebeurt. Ik heb het mij eigen gemaakt niet alleen te letten op de waker en de beetmelder, maar ook op het verplaatsen van de lijn (toppen niet in het water!) en het krommen van de top. Of dat erg veel meer vissen oplevert? Vast wel. Maar in mijn visserij moet ik het vaak van een enkele karper hebben. Die karper wil ik dan toch wel vangen.

Overigens, tikjes op de lijn geven nog niet direct een aanbeet. Maar ze maken je wel attent op de aanwezigheid van vis. Het waarnemen daarvan maakt je alerter.

Groet, Kees
Plaats reactie