dril waanzin


Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

28-06-2002 23:10

Ik heb wel eens een vis van door de 50 cm 20 min. gedrild (op een match hengel van 'de' witvisser van Goes; Barrie) met heeeeel dun draad, het was wel kinky hoor!
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

29-06-2002 10:51

het enige wat ik nog wil zeggen is dat er in iedere generatie "rotte" appels zitten. maar die pluk je er zo tussen uit, en die stoppen hoop ik ook zo met vissen.

vriendelijke groet
Youri Hoogstrate
Berichten: 143
Lid geworden op: 22-06-2002 02:00

29-06-2002 19:19

Mag ik dan ook wie vragen (omdat je die rotte er toch ZO uitpikt) op wie deze forum betrekking heeft?
Wijnand de Wolf
Berichten: 25
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00
Locatie: Goes

30-06-2002 23:20

Anton, volgens mij ben jij rijp om geplukt te worden
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

01-07-2002 16:59

Douwe,

Jij bent een putjes visser die absoluut NIET weet wat een sterke karper is...Geeft voor de rest niet hoor, maar ga ons dan niet voor gek lopen verklaren d.m.v. postigs die nog slapper zijn als de karpers die jij aan je 1 lb hengel vangt. Ik dacht dat jij toch wel iets meer verstand had, maar blijkbaar heb ik mij daar een beetje in vergist.

Gegroet edwin otte.
Arnold Haandrik

01-07-2002 17:08

Op 2002-07-01 16:59, schreef Edwin Otte:
Douwe,

Jij bent een putjes visser die absoluut NIET weet wat een sterke karper is...

yeah wright... iemand van dik in de 50 die al zn hele leven vist zal dat niet weten edwin,want jij bent al 18 jaartjes en veel meer ervaring als de meeste hier.

groeten
Harald
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

01-07-2002 17:11

Anton,

Ga jij ons hier vertellen dat wij binnen de kortste keren gaan stoppen met vissen??Meestal zijn het de personen die dit soort opmerkingen (durven) te maken, stoppen met vissen omdat ze uitgaan belangrijker vinden. (karper)vissen zit in je bloed en als dat er eenmaal inzit gaat het er niet meer uit. Raar dat jij met dit soort onzin komt. Ik ken jou voor de rest niet en ik vind dus ook dat jij je maar een beetje gedeisd moet houden. Er zijn namelijk mensen die echt genieten van de karpervisserrij maar volgens mij ben jij dus zo''n figuur die maar een beetje vist omdat hij anders helemaal geen vrienden heeft.

Goed, zoals als ik al eerder aangaf, ik ken je voor de rest niet maar zo kom jij dus op mij over door je zo te gedragen op het board.

Jij zou trouwens een goede vismaat van Douwe kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.

Gegroet.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

01-07-2002 17:22

harald,

Iemand die al 50 jaar vist moet toch meer verstand hebben of niet dan, en Douwe zou zeker moeten weten dat karpers van dit gewicht zo'n strijd kunnen geven.

O ja en jij bent natuurlijk al 25 dus......

gegroet
Arnold Haandrik

01-07-2002 17:26

maakt me niks uit menneke,ik probeer alleen maar te zeggen laat iedereen hier in zn waarde.
mij maakt het niet uit of iemand 15 of 85 is als ie nuttige tips heeft...GRAAG...


en oja..dit is een discussieboard dus zn reacties kun je verwachten in het midden latend wie er nu gelijk heeft of niet.lees dan tussen de regels door.

met nohardfeelingsgroet :smile:
Harald
vang ze!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-07-01 17:27 ]</font>
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

01-07-2002 17:53

Harald,

het gaat mij niet om mijn gelijk te krijgen. Bergrijp mij niet verkeerd maar mijn twee vismaten, Michiel en Wijnand, waren behoorlijk geirriteerd door de opmerkingen van Douwe, Cor en Anton. Kijk en als er dat soort dingen gaan gebeuren vindt ik dat de betreffende personenen wel een goed op hun gedrag mogen worden gewezen, in dit geval doe ik het omdat bij mij de haren in de nek recht overeind gaan staan bij het lezen van dit soort opmerkingen. Vooral de opmerking van Anton over de "rotte appels" was een
favoriet, hij kreeg mij zelfs aan het schelden. ANTON gefeliciteerd, jammer dat ik je niet ken en je adres niet weet want anders had ik je een doos Zeeuwse bolussen gestuurd



Groeten edwin.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

02-07-2002 00:12

Jaren geleden stond er een verhaal in 'The Carpfisher' van een paar Engelsen die bijna 6 (zes!) uur een karper gedrild hadden, ik meen vanuit een boot.
Dit monster woog -alweer meen ik- 6,5 lbs, in ieder geval onder de 10lbs.
In die tijd drilden Engelsen nog door terug te draaien en dan kun je het lang volhouden. Nu is het zo dat vanuit een boot de dril wel wat langer kan duren, maar dit is natuurlijk belachelijk.
Als je sommige mensen ziet drillen: als de hengel een beetje krom gaat wordt er al zenuwachtig aan de molenslip gedraaid. Kom, kom, zo'n hengel en lijn kunnen best wat hebben hoor.
For the record: in mijn tamelijk lange vissersleven hebben precies twee vissen het 20 minuten volgehouden: een schubkarper van 19 pond (gehaakt in zijn borstvin) en een zalm van 35 pond (Alaska). De rest lag altijd binnen 10 minuten op de kant.
Door de spanning en adrenaline kun je ook weleens een vertekend beeld krijgen; Je denkt dat je al een kwartier aan het sleuren bent, maar als je het checkt blijken het slechts 5 minuten te zijn.
In ieder geval: geniet ervan!

Peter
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

02-07-2002 06:57

ook ik heb een lange dril meegemaakt in mijn vissersbestand dus het is niet onmogelijk om een lange dril te hebben. deze vis was 15 pond en 79cm lang. wat mij opviel bij deze vis dat hij of zij heel erg gespierd is. de vis hield mij toch plus minius 30 min bezig wat toch een hele bijzondere ervaring is. ik hou van stevig drillen maar als de vis jouw de les leest zal je toch aan moeten passen tot de vis moe is anders breekt de lijn of scheurt de haak uit. aan iedereen die niet geloofd dat je een lange dril kan hebben met een karper van formaat hoop ik dat je het ooit een keer meemaakt zodat tijdens de dril je gaat afvragen waarom je geen contole over de vis krijg en de vis doet wat hij wil. als je het daad werkelijk meemaakt ben je dan mans genoeg om een bericht te plaatsen op de site en je verontschuldiging aan te bieden aan de genen die het wel hebben meegemaakt. dan ben je een echte karpervisser.

ronald
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-07-2002 19:39

Hallo allemaal,

Laten we het vriendelijk houden, er is mi. genoeg andere zaken waar we ons druk(ker) om moeten maken.Mijn langste driltijd bedraagd 45 minuten waarvan 30 min.vanuit een toch wel forse Achilles rubberboot.Diep en helder water welke een bodemprofiel heeft welke lijkt op een eierdoos(althans de sector welke ik beviste)zal mi. een rol hebben gespeeld.Eenmaal de vis op de kant bleek het om een schub te gaan van 13.8 kg en zag er prachtig uit!Notabene 1 uur later vang ik een spiegel van 18.5 kg welke ondanks een mooie dril al met 25 min. in het net lag.
Beide vissen werden zwaar gedrild en bij de schub was ik op een gegeven moment overtuigt dat het een meerval betrof, 2.5 ponds carbon tot over de oversteeksluiting onder water getrokken en dat voor zo'n 5 min. en de vis NIET kunnen liften.Dat het drillen van karper vanuit een rubberboot niet echt gemakkelijk is en dan zeker als het om forse druk gaat en geen moter gebruikt wordt.
Enfin, laat eenieder is zijn/haar waarde en geniet van de(lange) dril.

Walter.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-07-2002 13:27

Ik heb wel eens 2 uur gedrild met een visje van 8 pond. Niet te stoppen, en de mensen die mij kennen weten dat ik dat absoluut niet voor de lol deed. Bovendien wordt de gedachte dat je wel eens een hele dikke vis eraan kon hebben dus je wordt steeds voorzichtiger

groetjes, Sjoerd Groot
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-07-2002 13:33

Hij was natuurlijk zoveel afgevallen in die 2 uur dat ie maar 8 pond meer woog:)
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-07-2002 13:38

2uur ? 8pond ?

ga weg man.


over de verhalen van 30minuten over een 18ponder kan ik nog een beetje inkomen.

maar 2uur over een 8ponder, ga je toch wel een beetje TE ver.

een 'nieuweling' die wel eens mee gaat met 'ons' vissen, die drilt ZO erg, hij snapte in 't begin niet wat een slip was, want hij gebruikte het toch niet.
Hijsen, trekken, sleuren, ik werd er gek van, tot op schreeuwend aan, om hem zowat te 'bevelen' normaal te moeten gaan drillen. :oops:

ik denk dat jij het tegenovergestelde hier van bent.
je slip inplaats van nonactief, overactief te zetten.
ik denk als jij over een 8ponder al 2 uur doet.
dat je een 48uurs sessie lang bezig bent, om een beetje 20tiger te landen. :eek:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-07-2002 16:50

ik weet ook niet hoe het kan. Wat ik je zeg, mensen die mij kennen die weten wel dat normaal niet zo dril. de meeste vissen vinden binnen 10 minuten hun weg naar het landingsnet. Ik heb verder nog nooit zo lang met een vis gedrild, ook niet met een 20-er of 30-er. ik sta ook nog steeds voor een compleet raadsel. misschien was er wel iemand die op het water met boilies voerde waar steroiden in verwerkt zaten ( :razz: geintje hoor, voor het geval dat jullie het nog niet doorhadden.)Ik en m'n vismaat staan nog steeds voor een raadsel.

het materiaal wat ik toen gebruikte was een 12 ft 2,1/4 karperhengel, 00/30 ultima x-tra lijn. Shakespeare sigma supra RT 050 werpmolen.

Ik ben echt niet zo;n achterlijke idioot die voor de lol zo lang gaat staan drillen als je dat soms d8, daarvoor heb ik al te veel vissen gevangen, om nog zo kinderachtig te zijn. En opscheppen is ook niet mijn favo bezigheid. Dus nogmaals, ik was er net zo verbaasd over als jij dus wat dat betreft zijn we het met elkaar eens.

Sjoerd Groot
Hans-Peter van Ee

11-07-2002 18:13

Heren

Mag ik hier het vermoeden uitspreken, dat men vaak het eigen materiaal niet goed kent??
Wanneer het materiaal goed in balans is, en de slip goed is afgesteld zijn lange driltijden onnodig.

Zeker de kleinere karpers waar men het hier overheeft moeten het niet mogen winnen van het materiaal.
Op een goed zwaar afgestelde slip, dat is wanneer de slip af en toe slechts tikt om lijn af te geven, en niet dat uitgieren van de lijn, zwemt elke vis zich snel moe.
Een kleinere karper zal wel heel sterk moeten zijn wil deze überhaupt lijn van de spoel krijgen.
Jij moet de dril bepalen en niet de karper.

Een voorbeeld uit de praktijk.

Op mijn thuiswater zwemt een pikzwarte schubkarper, genaamd 'Big Melanie'.
Deze vis meet 96 cm (gewicht ca. 26 pond) en heeft zelfs ooit in de Beet gestaan.
Wat deze vis presteert, schijnt aan het bovennatuurlijke te grenzen.
Nu heb ik deze vis zelf nog niet weten te netten, maar ken wel een goede karpervisser die deze vis heeft gevangen.
Na het afgaan van de beetverklikker nam de vis een niet te stoppen verwoestend eerste schot
Deze karpervisser moest op een gegeven moment zijn slip dicht gooien, dit ivb met de obstakels die de vis naderde.
Hij is daarna vol in zijn hengel gaan hangen en blokte de vis.
Hierna ontstond een soort 'status-quo' tussen visser en karper die een minuutje duurde, geen van beide wilde toegeven.
Wel verscheen er een enorme kolk aan de oppervlakte een meter voor de obstakels.
Hierna kon de vis worden terug gepompt maar het bleef nog een tijdje een spel tussen geven en nemen.
Uiteindelijk wist de visser de karper te landen, naar ik meen nog binnen de 30 min, maar houd me dat ten goede als het niet klopt.
En niets geen haak die aan het inscheuren was, puur en alleen omdat het materiaal in orde was.

met vissende groet

HPE
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-07-2002 18:59

Juist Hans Peter,

Geholpen door goed afgestemd materiaal bepaal ik tijdens de dril wat er gebeurd.

Heeeeel soms trekt een karper mijn slip op gang, echter maar heel zelden.
Een spiegeltje van 50 plus pondjes is het ooit eens gelukt om een meter of 80 lijn te nemen, mede omdat deze vis ook 7 kilo moest trekken was het pleit daarom ook binnen 20 minuten beslecht.

2 1/4 ponds hengels, 30/00 nylon en met mijn slipafstelling zorgt ervoor dat vissen tot 30 pond nog met de grootst mogelijke moeite de slip zelfs kunnen laten tikken.

Karpertjes van 8 of 15 pond geef ik daarom weinig kans, zelfs een 25er bij de brug krijgt geen meter lijn van mijn spoel, hij schiet niet los en scheurt niet in en binnen 5 minuten in het netje.

Eentje van 8 pond heeft nog geluk dat hij na het zetten van de haak niet in 1 haal de rieten achter me bezoekt.
Nou ja, overdrijven mag ik toch ook wel een beetje?

Voor het overige denk ik dat de jongeren onder ons er later ook wel bij glimlachen,......1 uur voor een 15 ponder???

Sportieve groeten Henk

ps Douwe, ooit komt het goed, ook met deze jongens.

Hartelijke groeten Henk
Cor Blokhof

11-07-2002 19:09

Iedereen heeft over gewichten in vergelijking met kracht van een karper

Maar is het altijd zo dat een zwaardere karper sterker is dan een lichtere karper ?

Ik heb zelf eens een schubkarper gevangen van 92 cm en 19 pond en deze vis was toch mening sterker dan een andere vis van 25 pond.

Hiermee wil ik zeggen dat lange "torpedo" achtige vissen in vergelijking tot dikke "'bierbuik" vissen misschien wel sterker zijn ?

Ik geef maar een voorbeeld hoor en ik weet ook niet precies hoe het zit

Gegroet,

Cor
Hans-Peter van Ee

11-07-2002 19:13

Cor

Inderdaad is het vaak zo dat de lange en slanke karpers meer strijd leveren, dan de zwaarder gebouwde vissen.
Dikke vissen vechten meer op hun gewicht, en lijken conditioneel de mindere van hun slankere soortgenoten.
Misschien kan men hier de vergelijking doortrekken naar de mens....

met gewichtige groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-07-2002 00:03

de vis had een erg grote staart voor z'n lengte. Maar laten we er verder maar over op houden gebeur dis gebeurd, en bovendien za; ik het nog eens goed navragen aan de vismaat die de tijd toen bijgehouden heeft.(t kan ook wel 1,5 uur geweest zijn)

Shit happens zullen we maar zeggen.
Wat ik wel vervelend vind is dat er mensen gaan lopen beweren dat ik niks van materiaal weet, en dat ik mijn spullen niet goed kan afstellen. Ik ben geen mongooltje hoor! Ik laat dit topic nu met rust, want we komen hier toch geen steek verder mee. Ik ga me weer bezig houden met zaken hier op het forum die mijn visserij en die van anderen kunnen verbeteren.

Groeten, Sjoerd Groot
Hans-Peter van Ee

12-07-2002 00:14

Sjoerd

Mijn posting was in het algemeen gericht, en niet speciaal aan jouw.
Ik beweer niet dat jij dat niet heb meegmaakt, dat weet jij zelf het beste.
Doe net als ik, wees bereid om bij te leren.
Dit komt altijd ten goede van jouwzelf en de karpers.

met opbeurende groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

12-07-2002 01:42

Ok, ik begin nu zelf ook aan die tijd te twijfelen. ik weet wel dat het verrekte lang duurde toch zeker een uur ofzo, maar zoals gezegd ga ik daar nog eens ff achteraan, en hij was echt 8 pond, ik kon er ook iks aan doen, maar zoals ook al eerder gezegd loopt dit nu dood.

Maar inderdaad hans-peter,
Ik weet wat ik weet , en jij weet wat jij weet, maar nu jij weet wat ik weet, en ik weet wat jij weet, weten we al weer meer.
(volg je um nog???)

Sjoerd