dril waanzin


Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

13-06-2002 08:58

het is me inmiddels 2 keer overkomen in 7 jaar dat ik op karper vis..

een dril van anderhalf uur, ja u leest het goed een dril van maarliefst 90 minuten..

de eerste keer was een jaar of 3 geleden met een 23 ponder en nu laatst had ik het weer met een 22 ponder.. allebei de keren in dezelfde polder maar op een verschillende stek en 2 verschillende karpers..

dezelfde manier van vechten, onder de hengeltop diep blijven en hem met geen mogelijkheid naar de oppervlakte te krijgen.

dit is natuurlijk complete waanzin voor een karper en je zult waarschijnlijk denken dat ik gewoon niet kan drillen.. elke andere karper die ik ooit gevangen heb (dat moeten er zo'n 500 zijn schat ik) had ik binnen 10 minuten op de kant..

hebben jullie dit ook weleens meegemaakt?
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

13-06-2002 11:00

ik heb nog nooit zo'n extreem lange dril gehad ik heb wel een keer wat anders raars meegemaakt.
Ik was een vis aan het drillen op een dooie arm in het twenthe kanaal en hij kwam al redelijk voor de kant. Toen nam die ineens een run gewoon strak naar de overkant en ik kon hem met mijn 3lb ers niet tegenhouden.Dit is toch een run van 60m ongeveer en de vis heeft dit gewoon 3 keer gedaan en toen was het ook meteen afgelopen.Ik kon hem rustig afdrillen en een mooie schub van 22 p landen.
mzzlss
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-06-2002 15:49

Hier in mijn dorp, heb ik al van 2 verschillende mensen (kennen mekaar helemaal niet, de ene is namelijk van engeland) een verhaal gehoord, dat ze een vis haakten (op de zelfde stek) en dat hij gewoon niet te stoppen was, en gewoon weg zwom en toen pats, lijn over ... raar maar waar ?

stefan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2002 01:02

90 minuten...met alle respect!? Ik heb dat 1 keer meegemaakt met een blue marlin van 340 pond.
Groet MB
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2002 11:10

michael
waarom moet jij nou zo ongelovig reageren?? omdat jij het zelf niet hebt meegemaakt?? errug kortzichtig hoor! ik heb zelf ook eens 3 kwartier op een 25 ponder moeten drillen omdat ie op de bodem bleef "kleven" en ik weet meer verhalen van betrouwbare en ervaren karpervissers die wel eens langer als een uur hebben staan drillen waarna de vis is verspeeld laats nog in een engels blad een soortgelijk verhaal gelezen(was overgens een paar jaar oud)met fotos van de dril erbij!
maw doe niet zo neerbuigend naar mensen die iets hebben meegemaakt wat jij toevallig niet hebt meegemaakt!

mvg martijn
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

14-06-2002 12:20

Ik vis op de kanalen in het noorden van het land en ik heb het ook meegemaakt dat ik een dik uur en ongeveer 1000meter van me stek stond en de vis nog niet kon keren deze zwom gewoon door nou vis ik niet met een drie ponder op een kanaal maar 2,1/4 met 35/100 maar wij dachten aan een meerval omdat deze vis niet te stoppen was en ook echt geen haast had.Uiteindelijk was hij zo ver weg en de kant hield op dat ik maar in mijn hengel ben gaan hangen en je raad het al als tandflos ging mijn 35/100 eraan.
Toch kon dit in mijn visie nooit een karper geweest zijn of het was een nederlandands record die niet dik was maar lang.

Er waren getuigen bij en allemaal zaten we een avond verbouwereed voor ons uit te staren niet snappend hoe na een uur en zo 'n afstand de vis nog niet stopte of zelfs maar een keer een hekgolf veroorzaakte.

Gelukkig bestaan er nog van dit soort dingen dat houd je hobby spannend. daarom is een gesloten water ook bout want verassingen zal je daar niet meer aantreffen.


Keep it real catch your own fish.

groeten uit Haarlem
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

14-06-2002 12:54

Voor die Vissers die langer doen op een dril dan 20 minuten: trekt er bij jullie ook een platte door die slip als je die haakt?
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Theuws op 2002-06-14 12:55 ]</font>
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

14-06-2002 13:57

Beste Ruud,
Je kan er natuurlijk ook 50 ponds dyneema opzetten en de slip potdicht zetten. Mooie visser ben je dan! Als de vis niet te stoppen is dan kun je beter een uur staan dan dat je na 2 min de haak uit z'n bek scheurt omdat je niet mee wilt geven en het dan wijten aan een slecht gehaakte vis.
Ik neem aan dat je begrijpt wat m'n point is.

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-06-2002 15:10

ikzelf dril volgens mijn medevissers als een "Pootje",tenminste vanaf het moment dat de vis bij evt. obstakels weg is en/of hij/zij een beetje ronder de kant komt,ik heb mijn slip dan redelijk los staan en rem af en toe wat af met mijn vinger omdat ik met vrij kleine haakjes vis(volgens Luc de Baets is de kans op uitscheuren juist kleiner met kleine haakjes gevoelsmatig vind ik het toch "linker" drillen met kleine haakjes)en liever een vis in het water "afmat" dan dat ik een vis de kant op sleur en dan met een overactieve vis op de kant zit !
maar om even op Reinier zijn ervaring terug te komen,ik heb naar mijn weten ooit een keer een minuut of 50 met een vis gezeten en was ook "maar" een vis van 19 pond was waarbij wel weer frappant was dat deze vis 3(ja drie) keer in de zelfde sessie van drie dagen op de kant kwam binnen een straal van nog geen 30 meter in een kanaal wat in principe tientallen kilometers lang is en dus eerst door mij werd gevangen en de dag daarna door een maat en toen vrij snel in het net lag en de dag daarop herhaalde dit tafereel zich bij een andere maat !
maar ook toen vertelden mijn maten me dat de vis niet zo sterk was maar ik drilde als een pootje !!!
mvrgr Dennis

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2002-06-14 15:12 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-06-2002 15:41

je kan alles potdicht zetten, en dan hopen dat je lijntje niet breekt.
daarom staat me slip ook iets 'te' los.
als ik dan aan het drillen ben, en hij gaat me iets te hard / snel / ver weg, en dan ff tegen houden, of slip iets dichter draaien.
uiteraard is dit natuurlijk iets minder makkelijk te doen als je bij opstakels vist.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

14-06-2002 15:53

Ik ben in het bezit van een Shimano molen met gevechtsslip. Ideaal. Ik dril vrij hard, maar soms is het toch wel fijn om de vis toch even wat extra ruimte en jezelf wat meer gemoedsrust te geven. Dan gaat snel het hendeltje om. Drillen moet geen kwestie van buigen of barsten zijn. Veel te vaak zal dat resulteren in het laatste. Als een dril mij te lang duurt word ik persoonlijk zo zenuwachtig als de neten. Dan gaat het alleen maar langer duren, want dan wil ik zeker niet het risico lopen dat ik de vis verspeel doordat ik te hard heb staan drillen. Overigens, je moet wel ruimte hebben om "met beleid" te drillen.

Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om een dril tot het minimum te beperken. Dit i.v.m. de stress (voor zowel de visser als de vis)

Groet,

Ron
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

14-06-2002 19:13

als je tijd hebt en er zijn geen obstakels,waar maak je je dan druk over laat die vis doen,al duurt dat 3u.Vis je voor de FOTO of voor de sport?????Als het voor de sport= ben je toch blij dat het een mooie lange dril is.En ja ik heb ook al eens een lange dril gehad en deze vis was na 3 kwartier weg,en dit deed me veel meer pijn dan als zoiets zou gebeuren na 2 minuten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2002 20:56

Natuurlijk, maar een te lange dril is niet best voor de karper. Een goed afgestelde slip in combinatie met een goed buigende karperhengel is gewoonlijk voldoende om de karper in redelijke tijd af te drillen. Mijn sterkste karper, een gezonde lange kanaalschub van dik over de 30 pond was toch binnen een half uur in het net. Ik sta dus te kijken van zulke extreme driltijden met 20 ponders. Nooit meegemaakt. Maar er is dus nog hoop.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

15-06-2002 01:27

Ik dacht ook altijd dat die erg lange driltijden kwamen door 'te licht' drillen, totdat ik eens een 19 ponder ving waar ik ook 3 kwartier mee bezig ben geweest (normaal liggen ze toch wel binnen 5 á 10 minuten in mn net). Ik weet echt niet wat ik meemaakte en waar die vis die kracht vandaan haalde, maar het lag zeker niet aan mn manier van drillen. Het was dan ook wel een erg slanke/ gespierde vis.
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

15-06-2002 20:21

Wow, Ben je nog vrijgezel......
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

16-06-2002 00:23

Laatst nog 35 minuten er over gedaan om een 18-ponder boven water te krijgen....nam steeds weer opnieuw draad & onder de kant draaide hij gewoon rondjes op de bodem. was wel aan mijn penhengel van 1 1/4 Lbs. voor alle duidelijkheid.

:QUOTE ROB:
Beste Ruud,
Je kan er natuurlijk ook 50 ponds dyneema opzetten en de slip potdicht zetten. Mooie visser ben je dan! Als de vis niet te stoppen is dan kun je beter een uur staan dan dat je na 2 min de haak uit z'n bek scheurt omdat je niet mee wilt geven en het dan wijten aan een slecht gehaakte vis.
Ik neem aan dat je begrijpt wat m'n point is.

mvg Rob van Os

--------------------------------------------------------------------------------

Vissen met gevlochten lijn doe je ook met veel beleid & als een vis niet te houden is dan is hij gewoon niet te houden...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2002 06:08

Beste Martijn, Ik vis net zo lang op karper als jij oud bent en heb gelukkig in die jaren nooit te klagen gehad over bepaalde bijzonderheden tijdens mijn vangsten.

Neerbuigend doe ik tegen niemand. Ik reageer naar aanleiding van een posting hier op het CB en zie mijzelf dan ook zo vrij om te reageren op welke manier ik dan ook maar wens. Mits dit uiteraard gebeurt zonder schelden, discriminerende opemerkingen enz.

Zoals je in je mail zelf aangeeft zijn het inderdaad meestal de verhalen van niet gevangen vissen, waarvan de dril zo lang duurt. Vraag je jezelf dan niet af hoe dat komt? Ooit nagedacht over "fout" gehaakte karpers? Blijkbaar niet! Ook ik heb 25! minuten gestaan met een karper die "perfect" gehaakt was in zijn... aarsvin! 26 pond!

De meeste reacties in deze discussie gaan dan ook over verspeelde vissen of even ongeloofwaardige reactie's, net als de mijne, dus dit zegt mij erg weinig.

Over het eventueele meerval aspect:
Ik vis in Nederland regelmatig op groot water waar we (ik en mijn vismaten) regelmatig meervallen vangen tot 35 pond.

Elke aanbeet en de dril, zeker op enige afstand, was opvallend gelijk. Goed doorlopende aanbeet, daarna het idee een "snotty" aan de lijn te hebben en dus redelijk snel bij de boot. Onder de boot(ik vis bijna uitsluitend vanuit mijn boot) gaat de meerval "stompen". Mijn maat heeft toen uiteindelijk ook 20 minuten gedrild maar wel met een meerval van 35 pond, die geen enkele run nam van meer dan 5 meter. Dat er in Nederland grote meervallen rondzwemmen daar ben ik van overtuigd maar of ze in die proporties rondzwemmen dat je 1000 meter meeloopt en dan alsnog je spoel leegzwemmen?

De reacties over een dril van 3 uur "voor de veiligheid (lees vangen)van een karper" daar kan ik helemaal niet mee leven. Een ieder zichzelf respecterend karpervissen weer dat een karper geen pijn voelt van die haak in zijn bek maar wel de stress heeft van het aan een lijn vastgeHAAKT zijn. Laat die stress dan maar zo kort als mogelijk duren.
Dus Gino, als jij voor de sport vist en dit in de toekomst nog wil blijven doen, laat dan de gezondheid van de karper boven jouw eigen "sport" belang uitstijgen.

Beste Dennis, iemand die uit Den Haag komt en als een "mietje" drilt???huh, nog nooit van gehoord en aan de foto(met karper) te zien, die je me ooit gestuurd hebt, zie je er ook niet uit als een "pootje".
Wat ik wel ongelofelijk stom vind is dat je met kleine haakjes zit te vissen omdat Luc dat in zijn boek schrijft..... Als je daar een slecht gevoel bij hebt dan moet je lekker op je eigen manier gaan vissen, dus met grotere haken. Vertrouwen in de manier van vissen is, HET belangrijkste aspect van vangen.

Beste Rob, jij verspeelt dus liever een karper na 1! uur dan na 2 minuten... tja, is ook een keuze.

Ik vis op, en behandel mijn gevangen karpers, op de manier die hun in mijn ogen de minste schade toebrengt.
Ik ben nu 32 jaar, en werd als "pikkie" van 3 al meegnomen door mijn vader om te gaan vissen. Ik vis nu 23 jaar op karper en heb nog nooit een dril langer meegemaakt dan 30 minuten. Ook op Cassiën niet!

Dat er uitzonderingen zijn die de regel bevestigen dat begrijp ik, maar dan hebben wij het niet over kapers van net in de 20 pond, gevangen in een polder(polders zijn in 9 van de 10 gevallen ondiep) waar je dan uiteindelijk 90 minuten met een kromme hengel staat.

Groet MB
youri hoog
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-06-2002 02:00

16-06-2002 08:33

Dat is toch geweldig? zo'n spectakel, als je zolang in spanning moet blijven voor wat er aan je haak zit, zo iets zou ik graag willen meemaken maar het gebeurt gewoon niet (ik vang ook nooit grote karpers).
vangse!!!!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

16-06-2002 12:49

Ik heb het zelf niet meegemaakt maar een kennis heeft ooit een 32 ponder gevangen aan een winkle pickertje met een maatje 14 + 2 korrels mais. Drilltijd: bijna 2 uur! Maarja, hij liet die vis gewoon zwemmen totdat ie moe was... en dat duurde wel ff :grin: ! Wel mooi hoorrrrr!

Mzzl,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2002 16:30

Mannen,

Het gaat hier om de gewone karpervisserij, en dan heeft Michael helemaal gelijk. Een dril die te lang duurt kan de dood van die karper betekenen. En dat willen we niet op ons geweten hebben, toch? Een bijvangst als je op voorn zit te vissen is leuk, maar niet maatgevend hier. Een verkeerd gehaakte karper is ook een incident, mag ik hopen. Al eerder gezegd dat ik nooit een dril langer dan een half uur heb meegemaakt. En dan bedoel ik in 30 jaar tijd en ook niet op 1.25 ponds glasstokken. Nu sluit ik niets uit, maar ik zou driltechniek, hengel en slipafstelling toch eens goed onder de loep nemen als ik 2 uur op een normaal gehaakte 20 ponder sta te drillen. Vraag daar zo nodig advies bij.

Groeten Kees
herman derkx
Berichten: 116
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: eindhoven

17-06-2002 13:06

Ik ken het dus wel.
Ik heb het in 10 jaar 3 keer meegemaakt waarvan 2x in de laatste vissessie alle vissen niet zwaarder dan 20 pond.
Ik dril niet te zwaar omdat ik een vis liever wat uitput (en mezelf ook). Maar deze laatste sessie heb ik ook iets meegemaakt wat ik niet meer wil meemaken:
Een karper van 16 pond met een zwarte bek omdat deze aan het rotten is. Zal vast komen door enkele lui welke ik ook zie vissen op "mijn plas" (3 ponds hengels,fireline en halen maar.) Ik wil dit dus voorkomen en sleep mijn vis dus niet zo naar de kant. Overigens heb ik ook mijn meeste vissen binnen een kwartier aan wal.
Deze "rotte" vis heb ik dus gedesinfecteerd en terug gezet of ik hier goed aan heb gedaan? en de vis uiteindelijk niet toch zal sterven?

groeten,
Herman
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

17-06-2002 13:38

Ik had vorig jaar een uur en een kwartier nodig ja 75min om een 20 ponder te drillen hij bleef maar diep.

Mazzel Willem
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

17-06-2002 19:15

1x een karper van 16 pond gevangen die in z`n borstvin was gehaakt ik heb er 30 minuten over gedaan.

MVG robin de ronde
Pieter de Jongh

17-06-2002 20:55

Tja, wat kan ik nog toevoegen.
Met het juiste stevige materiaal ben je nooit langer bezig dan een kwartiertje.
Maak je er een sport van om het langer te laten duren, dan ben je niet goed bezig en ik hoop van harte dat die vissen verspeeld worden.
Hoe langer het duurt, hoe meer kans op verspelen, dus je vraagt er om.

Neem jezelf wat serieuzer en probeer ze gewoon te vangen.
Verspelen doe je ze anders ook wel.

pieter