Poll: boten


Welke boot

Opblaasboot met aparte spiegel voor motor (electro) tot 2.80 meter
20
41%
Polyester boot (tot 2.80 meter)
10
20%
Aluminium boot (tot 2.80 meter)
2
4%
Polyesterboot (vanaf 2.80 meter)
7
14%
Aluminium boot (vanaf 2.80 meter)
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-10-2004 23:43

He, he,

Eindelijk weer eens een belachelijk onderwerp dat helemaal nergens over gaat.
Nou dan voel ik me weer geroepen om m'n spreekwoordelijke duit in het zakje te doen door daar iets totaal irrelevants aan toe te voegen waar werkelijk niemand geen klote aan heeft nl:

Bas,

Als je een alu platbodem (± 400 cm.) van een 6 PK. voorziet en je er weinig tot niets in vervoerd zal je de onderkant idd. weinig tot nooit hoeven te reinigen.
Ik vraag me overigens wel af hoe anders dit zal zijn als je met twee man + uitrusting en proviand voor twee dagen 8 KM. moet overbruggen op redelijk wijds water en helemaal als de schuimkoppen er bijna opstaan.
Dan refereer ik aan het bovenstaande relaas van Pieter vd Rijt dat ik uit eigen ervaring volmondig moet erkennen.

Mijn relatie met een 'platte' is kortstondig en weinig positief geweest en heb 'm daarom na aanschaf snel 'doorgestoten' voor weinig, ondanks de mooie camouflage-kleuren.
'Ze' worden tenslotte niet voor niets 'Moerasboten' genoemd.

Zelf heb ik nu een Sylvan 'Fish Advantage' (geen platbodem) van 365 cm. waar een 4 PK. achter hangt en gebruik deze om 'aan de overkant' te komen van m'n thuiswater (van± 300 m. br.) en om de lijnen uit te varen. Met twee man en bepakking voor twee dagen gaat dit niet altijd even subtiel bij ZW 4/5 .
Ik denk dat ik met deze combinatie toch gauw 10 min. nodig heb om een afstand van ± 1 KM. te overbruggen
Maar dit is alleen omdat ie lichter en klein/laag is en zeker niet veel onstabieler dan een polyester van hetzelfde formaat.
Dus Gerrit, m.i. is een 'platte' van 400 cm. best wel iets stabieler dan een alu-boot met gewone bodem maar heeft deze weer te veel andere negatieve eigenschappen.
Alhoewel dit geen antwoord op je vraag is wil ik je toch deze link niet onthouden van de betreffende Sylvan serie waar ik je indien nodig de prijzen van 2003 kan doormailen.
http://www.sylvanmarine.com/2004/aluminum/index.htm

Ik zou overigens de interessante info uit bovenstaande posting van Jos de Wit meenemen in eventuele overwegingen een alu-boot aan te schaffen.
I.i.g. wist ik er niks van.

Zo, genoeg gebullshit nu en back to reallity.
Lets make things better.

Sorry voor al deze niet toe doende info en als u weer niets wil weten horen we wel weer niks.
Groet,

John
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 20-10-2004 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-10-2004 23:51

P.s. Wat kapot kan gaan gaat kapot. En wel op het meest foute moment wat je je voor kunt stellen.[/quote]

Ja Bas, En dat kan bij een boot best vervelende gevolgen hebben... :roll: :o
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

20-10-2004 13:59

Kijk ook even naar deze link: http://www.smokercraft.com/2003/amangle ... n18dlx.htm
Ziet er naar mijn mening ook zeer gelikt uit, "naar wij dachten".
Hierover heb ik nog in dubio gestaan, het oog wil toch ook wat.
Je heb er geen zak aan natuurlijk, maar toch even kijken naar die onzin! 8) 8) 8)
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

20-10-2004 14:49

Ik gebruik een alu boot van 4,20 merkloos, ik gebruik de boot alleen voor het vissen vanuit de boot (ik doe ook bijna niets anders meer) met de pen of af en toe pod, deze boot heeft een vrij vlakke bodem maar de neus is stomp te noemen. Ik heb er ook een trailer bij gemaakt en als ik wel eens op grote meren zit te vissen dan heb ik wel wat problemen met de neus.. :-? , de golven die op het grote water zekers aanwezig zijn willen de neus nog al eens aan de kant drukken waardoor je als je wat sneller vaart (er zit niet voor niets 15pk achter 8) de boot gevoelsmatig stuurloos is.. :roll: . voor de rest bevalt ie goed en is zeer stabiel.

Maar ik had ook nog een vraagie, weet iemand waar deze boot vandaan komt?, ik heb geen idee....amerikaans leger is wat ik af en toe hoor, maar weet iemand het misschien zeker...

Ik heb een foto in mijn profiel gezet anders weet je nog niets natuurlijk.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

21-10-2004 12:48

Geen idee Bertil,

Hij heeft een vrij standaard vorm, dus zou zomaar een oude alumacraft of weet ik wat voor merk kunnen zijn.

Veel 'meerdere hands' bootjes zijn vaak geschilderd en soms wat verbouwd. Daardoor is vaak moeilijk af te leiden wat voor bootje t is.

Mijne is van polyester en heeft ook ongeveer dat model, iets ronder, lijkt een beetje op eenoud zeilsloepje. Hij is bijna af. Zal als ie klaar is wat fotootjes online zetten.

Wat voor boot hebben jullie? Vind t altijd leuk om fotootjes te bekijken. En ik vind bovendien, dat het varen een soort hobby binnen een hobby is, ook met het klussen aan boot en motor enzo :)

En nog een vraagje:

Met welke soort verf schilderen jullie je bootje (en wat krijgt hij daarbij te verduren; af en toe een dagje vissen of ligt ie het hele jaar aan een steiger?)

vr gr Sjoerd

Ps. Waarom heb je niks aan die Smokercraft boot? Als je een trailer hebt om hem te vervoeren en een vismaat om hem eraf te tillen, of een ligplaats hebt of een trailerhelling kan vinden heb je er een prima boot aan lijkt mij!
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

22-10-2004 15:12

Iedereen nog bedankt voor zijn reacties. Gebruikers-ervaringen daar heb je wat aan.
Ik zal hem het meest gebruiken op boezemriviertjes en een enkele keer op groot water, voor mij zal zo'n platte denk ik zeer geschikt zijn.

- Wat is voor jullie de ideale lengte om voor 2 man spullen te vervaren voor een sessie van enkele dagen?
- Wat moet het netto laadvermogen van de trailer zijn ? En moet je nu je trailer zo zwaar mogelijk belasten(met voer e.d.) of juist het meeste gewicht in de auto ? Ik heb alleen rijbewijs B en een auto VW Caddy met ledig gewicht 1160kg en laadvermogen 600kg, wat zijn dan mijn beperkingen ?

gr. G.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

22-10-2004 21:10

Gerrit,

Om je een idee te geven hierbij de merken en serienummers van de boot/trailer die ik gebruik.

Boot: Alumacraft 1236, gekocht in 2003 voor 1160 euro. Lengte is volgens mij 3.60 - laadvermogen 225 kg. ( kan gerust wat meer hebben ).
Ledig gewicht 68 kilo.

Trailer: Merk-Freewheel, bootrailers in Schijndel. Serie 300 Type 310 L. Dit is een lichte verstelbare trailer waar ik twee extra rollen op heb laten zetten ( steun voor de boot ) en ik heb een andere torsi as eronder laten zetten( 550 kg as ipv 250 kg ).
Tevens heb ik brede strandwielen eronder. Dit rijd stukken stabieler dan de reguliere smalle banden. Vaak kun je zelf zo'n trailer samen stellen. Voor deze trailer, incusief reserve wiel (!) , en alle genoemde extra's betaalde ik 880 euro. Deze trailer bevalt me prima, ligt als een dijk achter de auto, ook bij hoge snelheden richting zuid Frankrijk :wink:

Er zijn ook veel tweede hands trailers in omloop, let bij aanschaf dan vooral op de lagers daar een trailer vaak onder water staat. Die lagers kan je ( vrij simpel ) vervangen.

MVG

Herwin
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

22-10-2004 21:16

O ja,

Met rijbewijs B mag je tot 750 kg achter je auto trekken. In jouw geval, en bij veel combi rijders, ben je dan al in overtreding. Een bestel auto heeft van zichzelf al een hoger laadvermogen dan een gewone personen auto, en om het totaal gewicht ( bestel auto en aanhanger ) in balans te houden is het trek vermogen van een bestel auto gereduceerd.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-10-2004 21:34

Nog een voordeel van zo'n platte is dat je er heel simpel en voor weinig een mooi dekzeil voor kunt laten maken. Dat trek je gewoon om de randen heen. Zit superstrak en klappert niet tijdens transport. Wordt je zooitje niet nat onderweg. Kostte mij 250 euro incl. beugel voor afwatering. Voor een Frankrijkboot heb je die beugel uiteraard niet nodig.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

23-10-2004 07:44

Gerrit,

Jij mag achter je auto een aanhanger hangen die zwaarder is dan 750kg maar..... de aanhanger incl.laadvermogen mag niet zwaarder dan het ledig gewicht van de auto maar totaal niet zwaarder dan 3500kg.


Dus in jou geval (1160kg) 3500kg - 1160kg = 2340kg aanhangergewicht trek daar dan nog weer het max. laadvermogen vanje auto af en voilá je weet wat je aan je auto ma koppellen (1740kg)

Ik heb dit onlangs nog nagevraagd aan een rijschool omdat we hier al eerder en discussie over hadden.
MVG"BK" 8)
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-10-2004 09:20

Bert heeft een punt :)

Klopt als een bus met aanhanger.

Heb hier 3 weken geleden examen in gedaan, en was in 1 keer geslaagd :)

Ontopic maar weer, mooi te lezen dit.

mvg
Frank
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

23-10-2004 13:48

In het kenteken staat hoeveel of hoeweinig je mag trekken. Een Caddy mag geen 1.7 ton trekken, is ook een bestel auto en dan vervalt de regel die Bert noemt.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

23-10-2004 17:53

Goedemiddag,

HK; u hebt toch een auto van de zaak .... :)

MVG "GRUM"
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

23-10-2004 20:11

het gewicht van de aanhanger + laadvermogen van de aanhanger mag niet boven het op het kenteken vermelde gewicht van de auto komen.

Komt het daar wel boven dan ben je E nodig.

Sjaak
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

23-10-2004 21:42

[quote="Bas Breetveld"]Nog een voordeel van zo'n platte is dat je er heel simpel en voor weinig een mooi dekzeil voor kunt laten maken. Dat trek je gewoon om de randen heen. Zit superstrak en klappert niet tijdens transport. Wordt je zooitje niet nat onderweg. Kostte mij 250 euro incl. beugel voor afwatering. Voor een Frankrijkboot heb je die beugel uiteraard niet nodig.[/quote]

Bas,

Het lijkt me toch wel handig om je zeil ook met een paar haakjes, elastieken o.i.d vast te maken. Als de wind eronde rkotm op de snelweg vliegt ie er echt wel af denk ik...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

24-10-2004 10:25

Conclusie: ik mag dus 1160 kg trekken aan totaal aanhangergewicht.
Ik heb dit ook nog even nagekeken op verschillende verkeerssites.
Let wel dat voor de rijbewijs-eisen is het niet belangrijk of een aanhanger beladen is of niet. Het gaat om het “papieren” gewicht van de aanhanger. Dat is bepalend of je rijbewijs E nodig hebt of niet.

Ik zie nergens een eis voor de combinatie max. laadvermogen auto en max. trekhaaklast. In mijn kentekenbewijs staat alleen het laadvermogen van de auto(600kg).

Blijft alleen de vraag nog over zouden jullie het gewicht netjes verdelen over de auto en aanhanger of het meeste gewicht juist in de auto of juist in de aanhanger?

Er wordt hier en daar ook nog geschreven over motorvermogen, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen om, ik rijd Tdi 120pk :-)

gr. G.
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

24-10-2004 10:30

Gerrit,

Bij het beladen zou ik het gaan verdelen zodat de hele combinatie mooi vlak staat en denk aan de kogeldruk (bij de meeste auto's 50kg).
MVG"BK" 8)
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

24-10-2004 11:38

Als ik mijn boot meeneem op de trailer belaad ik deze zo min mogelijk door zo veel mogelijk materiaal in de auto te leggen. Mijn trailer is ongeremd en het rijdt en remt prettiger als de beladen trailer dan niet veel weegt.
Vervolgens moet je alles vastsjorren om geen bekeuring op te lopen en geen medeweggebruikers in en jezelf gevaar te brengen. Een dekzeil is volstrekt onvoldoende om losliggende matterialen tegen te houden bij een eventuele aanrijding.
En wat ik ook wel prettig vindt is dat ik weg kan rijden omdat de trailer niet te veel wegzakt in de veelal natte oever.

Jos.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-10-2004 12:16

Hier hebben we ook al eea geschreven over max gewichten ;

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=16655

Gerrit, het maximaal te trekken gewicht van je auto is onafhankelijk van het motorvermogen, heeft meer te maken met de auto zelf !

Het maximaal te trekken gewicht staat meestal in het instructieboekje van de auto, is anders ook wel op internet te vinden.

Indien je wel bagage in de boot mee wil nemen, dan is het beter een beetje te verdelen, de zwaartste spullen in het midden, en toch met het zwaartepunt iets voorin. Als je teveel gewicht achterin hebt, gaat de aanhangwagen "trekken" aan de auto, en dat rijd niet lekker !

Tevens is het erg belangrijk indien de aanhangwagen zwaarder is als het trekkend voertuig ( theoretisch mogelijk ! ) ; LANGZAAM AFDALEN !!!. Anders gaat op een gegeven moment de aanhangwagen de auto voortduwen, en dan gaat ie scharen....
Kijk maar eens richting N Frankrijk hoeveel de vangrails beschadigd zijn na enkele tientallen meters heuvel af !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

08-11-2004 15:10

Op mijn site staat de aluminiumboot van Marine in actie. Kijk even op http://www.visvinder.nl voor een impressie.
De boot is tevens op de Hengelsportbeurs in Utrecht te bewonderen!
Prijs van het 3,02 meter model is 895 euro. Deze weegt slechts 36 kg en is makkelijk op de auto te vervoeren.

Groeten, Erik Stobbe
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-11-2004 07:55

Allemaal wel leuk zo'n alu boot. Lekker makkelijk te vervoeren en licht. Ook zal het verbruik van de accu bij gebruik van een electro minder zijn, dan bij een opblaasboot.. maar volgens mij kleeft er 1 groot nadeel aan.


Op groot water bij een beetje golfslag is het volgens bij bloedlink. Veel minder stabiel lijkt mij. Wat is jullie mening hierover? Enige ervaringen?

Gr, Martin
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

09-11-2004 11:27

Met veel wind en hoge golfslag is elke kleine boot een bepaald (hoog)risico. Het is daar ook verstandig een zwemvest te dragen iedien je onder deze omstandigheden het water op moet. Leg hem altijd in je boot!
Een voorbeeld van hoe het fout kan aflopen hebben we kort geleden gehad. Bij de alu-boot kan je heel makkelijk op je knieen gaan zitten. Hierdoor blijft het gewicht laag in de boot en is hij echt wel stabiel. Persoonlijk wil ik niet meer anders omdat er nou eenmaal meer belangrijke voordelen zijn als nadelen.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-11-2004 12:11

Maar ik denk dat een opblaasboot (zodiac look-a-like) van 3 meter veiliger is dan een alu platbodem van 3 meter.

Of niet.....?

Martin
Gebruikersavatar
Erik Stobbe
Berichten: 28
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

09-11-2004 12:30

Dat is een persoonlijke mening en voor een ieder omdat zelf te bepalen. Het is uiteindelijk de bedoeling een afweging te maken tussen voor- en nadelen en dan, eventueel, een keuze maken voor wat voor jou van belang is. :wink: