modder visserij??


Plaats reactie
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

16-10-2004 11:44

hallo gasten,
effe een vraag...
wie van jullie vist er wel eens op zachte modderbodems???
als je een water hebt met harde stukken en platen(stenen)en stukken waar t echt zacht is(stinkt ook erg)zou je dan ook in de moddr vissen???
op de harde stukken zit namelijk flink dressuur..
ik heb er namelijk totaal geen vertrouwen in om in die prut te gooien..
allee graag reacties en liest met een goede argumentering..
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2004 11:59

Goede vraag,

Ken zelf ook zo'n watertje, geen dressur, waar de bodem een grote prutzooi is. Al aantal keer gezeten maar geen resultaat geboekt, helemaal niets en dat terwijl ik zeker weet dat er karpers zitten je ziet ze rollen en springen maar een boilie pakken ho maar.

Alleen nog maar met zinkende boilies gevist dus eerst volgende keer maar eens met een pop up aan de slag, vraag is dan wel weer hoe hoog je de boilie op moet laten komen om boven de prut uit te steken ....

Groet Marc
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-10-2004 14:22

Als je je lood en rig aanpast vang je in de modder netzoveel of zelfs beter.

Je moet t alleen wel doen/durven.


Nu zullen er wel weer n hoop t tegen deel willen bewijzen maar dat moeten ze zelf maar weer weten.

Alleen is dan t beste om uit te varen ipv in gooien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-10-2004 14:52

Nee hoor Menno, dit keer niet. Helemaal mee eens. Valt weer mee. Toch?

Karper is een bodemazer. Hij vind het overgrote deel van zijn voedsel door het omwoelen van de bodem. In een zachte bodem zitten allerhande micro-organismen die tot het dagelijks menu van de karper horen. Enige nadeel is de concurrentie met die micro-organismen.

Op zachte bodems vis ik met een lange soepele onderlijn (30 cm) en vleugel of trilobe lood. Dat lood dwarrelt (enigzins) als een snoeklepel naar beneden en staat toe om wel te werpen en toch aas en lood niet diep in de modder af te laten zinken. Je merkt het wel als je binnenhaalt dat dit lood hoog blijft. Probeer eens een paar mini-boilies op de hair.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-10-2004 15:02

Ik ken het hier ook. Een putje met 15 cm bagger (bladeren en andere stinkende zooi. Een prima uitgebalanceerd popupje heel langzaam naar beneden zakt in combinatie met een lange onderlijk bied een uitkomst. Je moet alleen wel weten hoe ver je lood in de bodem zakt zodat je een goede lengte ondelijn over houd. Zorg er ook voor dat je haak net niet plat op de bodem ligt. (liever helemaal vrij van de bodem). uit ervaring weet ik dat op dat putje een popup 5 a 10 cm boven de bodem helemaal niets oplevert.
Na het ingooien noot een stukje naar je toe trekken. Zo komt er dus bagger en vuil op je haak te zetten dat de hankingskans verkleind.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-10-2004 15:17

Langere onderlijnen, voor mij 50 cm ongeveer.
Licht lood met groot oppervlakte, Kees beschreef de reden al.
Verder maak gebruik van PVA: Wokkels, bind je onderlijn bij elkaar met pva touw.

Tinuzzz had ook nog een handig ideetje, week je bollen voor met water met een smaakmakertje erin. melasse, hennepvocht etc.... als de bol hierin uitzet, kan hij iig niet meer uitzetten in de bagger.

Verder het gebruik van hard aas wat zo min mogelijk bagger op neemt . Heb zelf gevist met een zachte boillie, ook op dikke bagger bodems, boilies roken er wel naar, maar ving wel gewoon.

Maak je er niet al te druk om., gewoon vissen en wat kleine aanpassingen doen.

mvg
Frank
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-10-2004 15:21

Quote Luuk:
"Zo komt er dus bagger en vuil op je haak te zetten dat de hankingskans verkleind. "

Hoe krijg jij bagger op je haak? ;-)

Lang leve PVA.

Groet
Frank
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-10-2004 15:55

hahaha. Scherp hoor :wink:

Groeten,

Luuk
ps. Ik bedenk me nu overigens dat het echt niet zo moeilijk is om bagger OP je te krijgen. Zodra je lood je rig helemaal in de bagger trekt ligt er bagger OP je haak :lol:
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

16-10-2004 16:04

1-0 voor luuk vrees ik
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

16-10-2004 16:32

ff voor de duidelijkheid :


Ik vis dus niet pop up he !
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-10-2004 21:23

Voorweken hoeft niet perse met smaakje natuurlijk, gewoon in leefnetje op half water hangen voor een nachie en de boilies zullen tijdens het vissen beduidend minder snel geur aannemen van een stinkend laagje modder.

Maak bij voorkeur al je aas gewoon iets lichter... magnetron kan daar ook uitkomst voor bieden wel beetje afhankelijk van de mix.

Pva zakje met voer om je lood binden voorkomt ook het wegzakken van het lood.

M.v.g. Ulco,
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

17-10-2004 17:37

ja zijn zeker bruikbare tips bij...dank u......
maar vangen jullie er ook vis op of misschien zelfs meer???
want volgens mij vissen de meeste toch echt op de harde stukken...
dus de vraag is beginnen jullie met vissen in de modder of schakel je pas over als t op de harde stukken niet loopt???
dus wat is je eerste voorkeur????
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

17-10-2004 17:42

Naar mijn weten vis je meestal met 2 hengels. Dus begin 1 op hard en een op blubber.
gewoon proberen en niet te snel opgeven!


Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-10-2004 09:15

Raoul,

Vissen in de bagger kan je absoluut mooie dingen opleveren, zoaoals veel vissen en ook vissen die zich al lang niet meer hebben laten vangen, omdat de harde stukken dressuur vertonen!

Zelf vis ik regelmatig op een water waar er alleen maar een zachte bodem is.
Ingooien heeft geen zin, want dan verdwijnt het lood zeker 30 cm in de bagger.
Iets te diep naar mijn mening!

Voor deze manier van vissen pas ik een aantal zaken aan.
Mijn boilies laat ik even in de olie zakken... hierdoor kan er geen geur van de modder inkomen. Ik vis met een rekker-rig van 20 cm. (15 cm rekker en 5 cm 'normaal'). Ik gebruik plats lood, zodat het niet snel de bodem inzakt. Zelf vaar ik de lijnen altijd uit en laat ik het aas vorozichtig vallen. Wel trek ik het lood nogmaals voorzichtig uit de drek. Nu ligt het geheel naar wens!
Een paar handjes boilies bijvoeren is voldoende.
Het voordeel van de blubber is, dat de vis moet zoeken naar voedsel. Her en der zal hij wat knikkers tegenkomen, maar hij moet er erg zijn best voor doen om te zoeken.
Zo blijft de vis vaak langer op een wat grotere voerstek azen.

Een ander aas wat ik vaak gebruik zijn hazelnoten, deze zijn erg licht en zweven over de bodem. Deze zullen ook niet in de modder wegzakken. Voor mij een superaas, vooral op water waar de bodem zo zacht is.
Jack klein
Berichten: 47
Lid geworden op: 25-09-2004 14:32
Locatie: Amstelveen

18-10-2004 15:20

Mijn vaste water is 1 en al baggerbodem en ik vang er prima.

Ik maak dan gebruik van een lange onderlijn van zo'n 30 cm, lood van niet meer dan 20 of 30 gr en een pop up of snowman-rig, maar met normale boillies heb ik ook goede resultaten gehad.
Om er voor te zorgen dat er geen bagger aan je haak komt te zitten wikkel je er wat PVA omheen als ik een boot had dan zou ik mijn lijn uitvaren, maar helaas.
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

18-10-2004 18:44

Ook ik vis vaak op z'n water.
De truuk die ik gebruik is (zoals kees al zei) trilobe modderlood met een 50 cm rig. Soms een kortere rig met pop-up.
Het aas gaat meestal vlak onder de eigen kant.
Ook daar zitten de karpers, en het voordeel is dat je de montage heel rustig kan laten zakken.

Ron (prutbodemvisser :wink: )
Is het internet ook op zondag open?????
Plaats reactie