zin of onzin van flavours


zin of onzin van flavours

zin
20
43%
onzin
19
40%
geen mening
8
17%
 
Totaal aantal stemmen: 47
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

07-11-2004 12:15

IK vis al heel lang met potjes uit de shop , het vangt vis anders zoude ze niets verkopen. Ik gebruik nu bijna 2 jaar geen flavour meer alleen een aantal zaakjes uit de keuken en ik heb nog nooit zo goed gevangen => niet wat aantal betreft maar wel kwa gewichten.

Mijn mening is dan ook dat om veel en "klein" karper te vangen (natuurlijk komen er dan ook wat grotere uit) gebruik je iets dat fel opvalt (dus chemische flavours) en als je gaat voor de "zwijnen" en mindere aantallen dat je dan even goed geen flavour kan gebruiken.
Kost minder en naar mijn gevoel komen er ook minder kleine vissen op azen => zouden grote karper dan meer azen op zicht dan reuk ?
En kleinere andersom ?

Waar ik vis blijkbaar wel.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-11-2004 12:58

De enige conclusie die je zou kunnen trekken is dat flavour niet het wondermiddel is anders zou het verschil wel duidelijk zijn.
Heel veel vissers gebruiken een geringe hoeveelheid flavour om de boilie toch een eigen etiket mee te geven.
Met gering bedoel ik dan de helft of soms nog minder dan de voorgeschreven hoeveelheid.
Vitamine V is nog altijd samen met vitamine P de beste flavour.
De geen mening stemmers zijn diegenen die het niet weten en maar in een poll stemmen om mee te doen, of er nooit over hebben nagedacht en doen wat een ander ook doet.

Danny, nog op zicht nog op reuk, het is veel simpeler hij zoekt en vindt zijn voedsel op smaak, hij tast met zijn receptoren die overal op zijn lichaam zitten de omgeving af. :roll:
Als wij die receptoren hadden konden wij met onze oren de voeten ruiken.
Hij neemt de omgeving waar als je het ruiken wilt noemen ala als je maar begrijpt wat er mee bedoeld wordt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

07-11-2004 13:10

Helaas Douwe :

Ik heb vandaag al 10 punten gegeven maar je hebt ze wel verdiend :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-11-2004 16:00

Blijft een moeilijk onderscheid. Flavour is een Engels woord en omvat zowel geur als smaakstoffen. Wellicht flavour eens op smaak beoordelen (de meesten zijn bitter)? Gaat het er nog altijd wel om wat de karper kan waarnemen en wat hij ermee doet. Meer een kwestie van uitproberen. Uit het Loeb rapport is al duidelijk dat er heel wat afvalt. Maar dat rapport is lang niet volledig.

Aftasten met receptoren is ook cryptisch. Het water met opgeloste deeltjes stroomt langs de receptoren op het lichaam van de karper. Een kleine verandering van de samenstelling van het water kan worden waargenomen. Er is overigens best wel onderzoek naar de verschillende receptoren van een karper.

Groet, Kees