GRIJS KENTEKEN


guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

04-11-2004 11:16

Ik zit met het zelfde probleem. een jaar geleden een dure bus op lening gekocht op grijs kenteken. Okee....we profiteren van een regel die er niet echt voor de particulier is, maar goed het was / is zo mooi en voordelig!. Ik gebruik hem dus ook gewoon prive met het doel: vissen! en wel vissen en slapen langs het kanaal! Nu vraag ik me af of er ook een soort camperbelasting bestaat! zo zou je dus je bus op grijs kenteken als camper kunnen laten registreren!

weet iemand of er een goedkoop belasting tarief bestaat voor campers?

groeten Guido
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-11-2004 13:28

Ja Guido,
die bestaat/bestond wel. Dit is het zogenaamde kwarttarief, je betaalt dus maar een kwartaal, en mag het hele jaar rijden.

Natuurlijk zitten er een heleboel eisen aan, bijvoorbeeld dat je in de bus moet kunnen staan. Hierdoor vallen denk ik al 9 van de 10 af. Er zullen ongetwijfeld veel meer lastige regels aanhangen.....

Een mooie Campinggaz brander achterin hebben staan is iig niet voldoende !
CarpeR Diem
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

04-11-2004 16:19

kijk ik realiseer me ook wel dat ik niet langer meer kan profiteren! en als ik meer moet betalen is dat gewoon zo! Mijn bus is me veel waard dus ik ga er dan toch in mee! Maar als er ergens nog een gat in het net zit, wil ik er graag doorheen zwemmen!
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

04-11-2004 16:24

klaas, goeie sites, goede info, maar helaas.....zo makkelijk gata het dus niet worden! damn damn damn
dan maar minder dure frankrijktrips plannen volgend jaar grrrr
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

15-11-2004 13:02

Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

15-11-2004 13:29

Weet iemand hoe het gaat werken met verzekeringen?
Mijn auto is geen drol meer waard, maar moet ik volgend jaar dan nog wel het volle pond aan verzekering betalen? En als ik een ongeluk heb krijg ik dan de waarde van dit moment(oftewel niks), of gewoon de nwaarde na normale afscrijving terug?

mvg Kees
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

15-11-2004 14:37

Een autoverzekering wordt na ik weet berekend a.d.h.v. de nieuwwaarde van de auto. De kosten hangen af van jezelf. All-risk is duurder dan alleen WA.

Als je je auto total loss rijdt, dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd van je verzekering. Total loss is wanneer de schadekosten hoger zijn dan de waarde van jou auto op dat moment.

Pascal
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

15-11-2004 14:39

Verzekering voor grijs is zowieso 150% hoger dan voor geel.... gezellig grijs... nou nee hoor. (Bij dat ik de mijne net in de prak heb gereden en nu weer geel rijdt.)

Martin
Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

15-11-2004 16:14

Martin,

Hoe kom jij aan dat verhaal dat verzekering duurder is dan geel kenteken? Volgens mij benje in de war (of ik). Mijn vorige auto was een bus op grijs en ik heb daar een personenauto op ingeruild en ik heb toen niet meer verzekering betaald sterker nog minder, want de extra inzittende verzekering kan vervallen. Ik rijd nu een ex grijs kenteken (en dit is niet bekend bij de verzekering) en ik nog steeds net zoveel dus....
MVG"BK" 8)
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

16-11-2004 07:23

Dat heb ik nagevraagd bij verschillende verzekeringsmaatschappijen toen ik mijn grijze doos kocht.

Maar het doet er verder niet toe....

Tjuus
Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-11-2004 13:54

aanvangstrede van de bonus/malusschaal bij personenauto's is meestal 4 of 6. Ergens 40% korting. Bedrijfsauto's begint op 2 = 0% korting. Bij 12 of meer schade vrije jaren maakt het geen ruk. De beginner heeft "pech"

WA premie tot 2,5 ton treingewicht ongeveer 850 euro casco is ongeveer 5% van de waarde zeg 15000 premie 750 plus 850 = 1600

Personeneauto zeg 18000 nieuwwaarde en 1000 kilo 720 euro casco 960= 1680 euro

0 sv jaren bus premie 1600 eurie
0 sv jaren personenauto 1350 eurie

MVG

Klaas
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-11-2004 19:01

Beste Grijsrijders,

Afgelopen weekend stond in de krant dat het kabinet komende week hun laatstse debat houdt over over het wel en wee van het grijs-kenteken.....

Het beste er maar van hopen ?

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

17-11-2004 21:21

In 1994 hebben ze al geprobeert om het rijden op grijskenteken aan banden te leggen dwv het 'fiscaal-blok' (1.25 meter bij 93 cm als ik me niet vergis). Alle stationwagons en terreinwagens die aan de zijkant dicht waren gemaakt en waar de achterbank was vervangen door een vlakke vloer gingen ineens van het goedkope grijstarief naar het dure geel tarief. De aanpassing om het fiscale blok in de wagen te kunnen krijgen was voor veel wagens niet meer lonend. De autofabrikanten sprongen erop in met de Combo's de Caddy's en de Berlingo's. Veel particulieren (waaronder ikzelf) kochten zo'n wagen om toch lekker goedkoop te kunnen rijden. Want goedkoper kun je niet rijden tenslotte.

Voor de bestelbus met de dubbele cabine vindt ik het wel terecht dat het aan banden gelegd word. Je hebt in weze een grote luxewagen waarvoor je maar een schijntje van de wegenbelasting betaalt dan dat je voor een vergelijkebare 'gele'-luxewagen kwijt bent. Plus dat je bij de aanschaf van een nieuwe de bpm niet hoefde te betalen. Je kunt met wat proppen 5 kinderen op de achterbank kwijt, je hebt een grote bergruimte en er kan ook nog een redelijke caravan achter. Komt bij dat het comfort van de bestelwagens er in vergelijking met jaren terug ook gigantisch is verbeterd. Dus het argument 'hij rammelt meer' gaat ook niet meer op. Kwa vermogen doen ze ook niet onder in verhouding met een personenwagen.

Voor de Combo's en de Caddy's (de 2 persoonsversie's dus) vind ik het wat anders. Je hebt het nadeel dat je maar èèn passagier mee kan nemen. Daar hadden ze beter een tussenregeling voor kunnen invoeren. Als bedrijf het goedkope grijstarief en als je als particulier in zo'n wagen wil rijden een tussentarief wat tussen het gele en het grijze in ligt. Maar het kost ook geld om zo'n regeling in te voeren dus dat is ook niet een optie voor de regering.

Zelf heb ik 5,5 jaar in een Opel Combo gereden. Het ding heeft me zonder ook maar 1 keer tegen te sputteren gebracht waar ik wezen wilde en heb er menig nacht in doorgebracht aan het water. Eind Augustus vlak voor mijn 2 weken vakantie heb ik op het punt gestaan hem in te ruilen voor een VW Transporter. Ik had er geen goed gevoel bij en had er ook geen zin in om in de vakantie er mee bezig te gaan, ging liever vissen. Kwam bij dat er ook een smak geld er tegen aan gegooid moest worden. Heb het dus niet gedaan en 2 maand later kwam het bericht dat het grijs kenteken voor iig particulieren ging verdwijnen. Blij dus dat ik hem niet had ingeruild. Had je er een bak geld tegenaan gegooid en dan is dat ding in 2 maand tijd niets meer waard. En die hoge wegenbelasting er nog bij.

Combo'tje is alsnog weggegaan (met pijn in het hart) Rij nu weer geel :)
Vissie kump zo!