het verversen van je aas


wanneer ververs jij je aas?

iedere keer als ik opnieuw ingooi
15
24%
1 keer per nacht
2
3%
na iedere vis
23
37%
vak voordat je de nacht in gaat
11
17%
alleen als je boilies eraf zijn.
7
11%
zodra je boilies naar de bodem stinken (blubber geur)
5
8%
 
Totaal aantal stemmen: 63
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-09-2004 10:25

Die moddergeur lijkt de vissen inderdaad niet te weerhouden. Ik heb ook vissen gevangen op stukken bodem waar je aas echt vies gaat stinken. Misschien merken de karper het niet eens.
Ik ververs de boillie na een gevangen vis zowieso. Ook als ik een vis verspeel of losschiet of als ik mis sla. Baat het niet, dan schaadt het niet. En tijdens nachtvissen gooi ik meestal nog opnieuw in voor het donker, waarbij ik ook mijn aas ververs.
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

27-09-2004 10:28

Frank,

Dat gebeurt mijn vismaat dus ook regelmatig, hij bekijkt zijn boillie eens kritisch na een vangst en deelt dan mede; "daar vang ik er nog een mee!" (en het lukt hem nog met grote regelmaat ook ;))
Lastig verhaal en ik denk dat het ook erg ligt aan waar je vist, er zijn omstandigheden waar je met het om de paar uur verversen en/of inwerpen succes hebt en ik ken gevallen waarin een voorgeweekte boillie (zie tip Dennis) die pas na 24 uur een aanbeet oplevert de sleutel tot succes is.
Aangezien iedereen (minimaal) met 2 hengels vist lijkt het me gewoon een kwestie van uitproberen.

Zelf vis ik richting het eind van het jaar alleen korte sessie-tjes (max. 6 uur) en dan gaat 1 hengel op z'n plek en blijft daar liggen, terwijl de andere ingezet wordt voor het meer experimentele werk een flink eind van de ander vandaan. Die kan dan idd. wel 2 of 3 keer te water gaan die dag.

MC
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

27-09-2004 12:18

Normaal gesproken ververs ik mijn aas als ik een nacht vis helemaal niet. Tenzij ik natuurlijk een vis vang en mijn boilie is eraf of niet geheel meer intact.

ander verhaal is het kanaal waar ik tot voorkort op viste. De laatste keer dat ik daar zat, draaide ik als proef mijn hengels na 1.5 uur in !!!!!
Wat bleek van beide hengels bleek de hair finaal doormidden geknipt te zijn!!! over verversen gesproken!!!! Daarna een dikke stiffrig erop gezet aan beiden en gaan slapen. Toen ik de volgende ochtend vroeg mijn hengels weer checkte zat er weer geen hair meer aan....... niet te doen dus!!!!!

Oja voor de mensen die het nog niet doorhebben (koen vast wel :wink: ) dit zijn ellendige Chinese wolhandkrabben!!!!

Om weer even on- topic te gaan. Als ik ververs dan komen er ook altijd weer wat verse boilies (dus hetzelfde als aan mijn hair) in te liggen zodat mijn haakaas zich niet helemaal onderscheid van de rest!!!! think about that

groetels Bart
marc molanuss
Berichten: 103
Lid geworden op: 01-02-2003 01:00
Locatie: Haarlem

27-09-2004 12:18

Ververs mijn aas alleen als het eraf is, halve boilies laat ik ook zitten (oorzaak krabben o.i.d.) het blijft aas ook al is het vervormd.
Check mijn aas wel om de twee uur.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-09-2004 13:55

Ik verbaas me over het feit dat sommige mensen hun aas om de paar uur binnen draaien??? Weeg de voor- en nadelen maar eens tegen elkaar af:

Voordelen:

-Als je in de knoop ligt vis je iig niet de hele sessie voor niets

Nadelen:

-Extra tumult aan en in het water
-Je kan je rig alsnog, of zelfs wéér in de knoop werpen (terwijl je eerst wél tanglefree zat te vissen).

Als de voordelen opwegen tegen de nadelen, dan heb je toch echt een beroerd werpende rig! Zelf heb ik zelden last van knopen...

Daarnaast zie ik het als een voordeel als een boilie gedurende langere tijd in het water ligt. Je zal verstelt staan als je eens met voorgeweekte boilies gaat vissen (zoals iemand al schreef). Ik heb meerder malen meegemaakt dat ik gemiddeld meer én grotere vissen op voorgeweekte boilies. En dan bedoel ik echte stinkende, zachte boilies.

Tijdens langere sessie gooi ik ongeveer 1 keer per etmaakl opnieuw in, meestal vlak voor prime-time.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-09-2004 14:20

Martijn als ik het zo lees moet je dus eigenlijk NIET voor primetime opnieuw ingooien...........???
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-09-2004 14:44

Bertil,

Kan je misschien aangeven waar je op reageert, ik kan nu namelijk meerder kanten op. Ik zie nu dat mijn posting op meerder manieren te lezen is ;)
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

27-09-2004 14:47

luuk

ik heb gestemd op:

"alleen als de boilies eraf zijn"

op de wateren die ik doorgaans bevis probeer ik zo min mogelijk te verkloten met het aas. Meestal liggen op dit soort wateren boilies al langer in het water voor ze een keer gepakt worden door de karper. Binnen mijn directe omgeving zijn daar legio van voorbeelden van te vinden met betrekking tot het vangen van vissen met voorgeweekt aas ;)

Frank
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-09-2004 15:30

[quote="Martijn Julien"]Daarnaast zie ik het als een voordeel als een boilie gedurende langere tijd in het water ligt. Je zal verstelt staan als je eens met voorgeweekte boilies gaat vissen (zoals iemand al schreef). Ik heb meerder malen meegemaakt dat ik gemiddeld meer én grotere vissen op voorgeweekte boilies. En dan bedoel ik echte stinkende, zachte boilies.

Tijdens langere sessie gooi ik ongeveer 1 keer per etmaakl opnieuw in, meestal vlak voor prime-time.[/quote]

Martijn,
Ik reageerde op dit stuk..
Als je gem. meer en grotere vissen vangt met voorgeweekte bollen, waarom gooi je dan vlak voor prime time opnieuw in?
Je zou als je stuk ervoor leest juist niet rond primetime ingooien.... :P
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-09-2004 15:36

Bertil,

Natuurlijk heb je daarin gelijk :lol:

Maar helaas is het niet altijd mogelijk om met zachte, voorgeweekte boilies te vissen. Op water met een behoorlijk bestand aan brasem, is het bijvoorbeeld domweg onmogelijk... Je haalt dan 9 van de 10 keer een kale hair binnen, of in het beste geval een afgekloven klompje.
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

27-09-2004 17:04

ik heb niet gestemd omdat ik het aas ververs voordat ik de nacht in ga, en na iedere vis die ik vang ververs ik m`n boillie ook weer.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

27-09-2004 18:23

Ik ververs mn aas als ik mn lijnen opnieuw uitvaar of als ik een vis gevangen heb..
Voor de nacht vaar ik mn hengels zeker opnieuw uit met vers haakaas..