foto's maken


Plaats reactie
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

04-06-2002 20:03

Hallo allemaal,
wie kan mij vertellen hoe je het beste een foto van een karper maakt en welk soort fototoestel hiervoor het meest geschikt is.
Ik ben niet helemaal tevreden over de foto's van mijn karpers. Ik vang af en toe best mooie vissen, maar op de foto lijken ze klein of het lijkt net of ze van veraf zijn genomen. Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven, bij voorbaat dank, groeten Frank
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-06-2002 20:16

de persoon die de foto maakt moet zo dicht mogelijk bij je komen zitten maar toch zorgen dat hij vis + vanger in beeld heeft.
zelf valt hier weinig aan te doen... veel oefenen en experimenteren. Het is toch je maat die de foto neemt.

Je kan je vis ook groter uit laten komen op de foto... hier heb ik zelf enkele voorbeelden van maar dan moet je uiteraard wel eerlijk zijn over het gewicht als iemand daarom vraagt... op die manier kan je wel hele mooie foto's krijgen... vis iets naar voren houden door bijvoorbeeld enkel al je onderarmen te strekken en de vis recht voor je borst uit te houden.

je kan iedere camera gebruiken en de een heeft uiteraard betere eigenschappen dan de ander maar het gaat toch om de manier van het foto's schieten
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-06-2002 21:07

Probeer voor een fraaie uitstraling van de foto, ook eens als fotograaf met je borst op de grond te gaan liggen, je krijgt vanuit deze hoek een schitterend effect, en een mooie foto waarin de vis uiteraard het mooist en bellangenrijkst is en blijft.

Ook kun je de foto vanuit een zeer lichte hoek van bovenaf de vis te fotograferen. Houd de vis lichtjes omhoog in de richting van de camera.

Probeer het gewoon een, en kijk naar de resultaten. :smile:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

04-06-2002 21:24

Ik had altijd een oude camera van mijn moeder, dat ding was misschien wel 15 jaar oud, en daar maakte ik de mooiste foto's mee. Totdat het mis ging. Is nu kapot.

Heb een 2de hands camera gekocht van een kennis en het grote voordeel is van dat aparaat is dat er een zelfontspanner op zit.
Vissie kump zo!
Richard Polo
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-05-2002 02:00
Locatie: Nijmegen

05-06-2002 02:22

De beste oplossing is m.i., ga vissen met iemand die fotografie als 2e hobby heeft. De persoon achter het toestel is van doorslaggevende factor. Niet het type camera. Wanneer je van beide het beste wilt moet je zeker overwegen om een spiegelreflexcamera te kopen. Als je serieus geinteresseerd bent in het kopen van een goede camera dan moet je in de winkel eens het tijdschrift "Camera Magezine" kopen. Daarin staan de goedkoopste adressen. Ook is er een tweedehands gedeelte waar je vaak, voor een spotprijs, een heel goede camera kan kopen. Veel succes bij de aanschaf. Richard
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-06-2002 12:02

http://www.carpweb.com/artikelen/wal2/index.html



http://www.carpweb.com/zzz/artikelen/henrifoto1.html


2 stukjes die ik ooit geschreven heb over fotograferen, misschien heb je daar iets aan?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

05-06-2002 15:36

Oke, bedankt allemaal voor de tips. Ik denk zelf dat het aan het fototoestel ligt, ik denk dat ik maar is naar een fotozaak ga en advies ga vragen welke camera het best geschikt is voor het maken van foto's van vissen. Ook zal ik mijn maat is gaan instrueren hoe hij het beste de foto kan maken. Als jullie nog meer tips hebben, bijvoorbeeld over een niet al te duur goed fototoestel, graag. Met vriendelijke groet, Frank
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

17-06-2002 00:59

De mooiste foto's krijg je door ze vanuit een andere hoek te nemen, vanaf de grond schuin van boven, van voren, achteren of een combinatie. Rechte foto's kunnen ook heel mooi wezen daar niet van. Maar de vis komt op deze wijze nou eenmaal beter uit omdat er meer diepte in de foto zit.

Ga vrij dicht op de vis zitten met de camera, 1 meter is over het algemeen voldoende met een 28 mm lens, op deze wijze vul je de foto met het object (man en vis) daardoor komen details als schubbenpatronen en formaat van de vis beter tot hun recht.

Kwaliteit van de foto is afhankelijk van de gebruikte lens, een compact camara kan hele mooie foto's maken maar haalt het nooit bij een spiegelreflex.
Digitale toestellen, jammer genoeg niet voor iedereen haalbare kaart vanwege de hoge prijzen zijn ideaal voor onze visfoto's, je kan direct zien of de foto's gelukt zijn qua belichting, scherpte en het totaalplaatje van hoe de vis en jij er op staan.
Probeer eens meer te werken met de flitser, ook al geeft de automaat van de camera aan dat het niet hoeft de kleuren kunnen in eens veel beter uitkomen. (invulflits)

Een zoomlens is onzin voor "man met karper" foto's de fotograaf kan gewoon iets dichterbij komen zitten.

Groeten Bob.

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-06-17 01:04 ]</font>
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

17-06-2002 01:06

Oh ja, nog vergeten en zeker niet onbelangrijk:
Kijk nooit in de lens, altijd naar de vis. hierdoor word de aandacht volledig op de vis gericht. Iemand die de foto bekijkt gaat niet instinctmatig eerst jouw gezicht bestuderen maar de vis want daar kijk jij ook naar.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-06-2002 11:53

pak een leuke achtergrond dus geen tent en het is ook verstanding om ook het water te fotograferen omdat misschien mensen jou stek herken als ze de foto zien en dan gaan zij er ook zitten wat ik altijd mooi vind ik werk in een fotopers bureau dus ik bewerk heel de dag foto's zoals (alleen maar voetbal foto's dus wat er bv in de VI staat. dus maak een foto dat je tegen het riet aan zit met de karper en probeer (de fotograaf) te gaan liggen en van onder een foto te maken wel alles er op maar wel tijdens het knippen zorg dan dat je adem even in houd de foto graaf dan dan ben je een stuk rustiger met trillen als je dit doet heb je mooie foto's

succes kevin
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-06-2002 18:11

nee niet naar zijn staart dat is niks gewoon met zijn kop naar de lens en in zijn ogen kijken dat blijft het mooist vind ik

kevin
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

18-06-2002 19:04

Kevin niet lullig bedoeld hoor maar is het mischien niet verstandig als je punten en komma's in je postings gebruikt dit maakt het allemaal een stuk overzichtelijker en dan hoeven ik en alle anderen ons niet zo te concentreren om je postings te begrijpen groetjes Kelly
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-06-2002 17:54

Het belangrijkst evind ikzelf de fotograaf. Ik ben vrij kritisch als het op foto's aankomt, en als ik kon deed ik het zelf, maar ja. Oefenen en zelf tips gevenis nog altiojd de beste remedie tegen slechte foto's.

Een tip: trek er genoeg, vanuit verschillende standpunten. Zo zitten er altijd wel een paar mooie bij.
De vis moet de foto vullen, niet de struiken, de bivvy, de lantaarn, het afval :wink: , of de fiets...

MVG, Mark
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

19-06-2002 19:33

-mooie achtergrond
-laat de fotograaf te tijd nemen om het volledig "venster" af te kijken met wat ie fotografeert
-met een spiegelreflex maximum lensopening 35 mm (28 mm??? ben je zot worstenvingers man!!) en dan zo dicht mogelijk komen
-naar die vis kijken, niet in de lens
-dieptescherpte (diafragma) regelen zodat het onderwerp mooi scherp is en de achtergrond ligt wazig
Een goede spiegelreflex is idd de top, je kan ook zowat alles automatisch instellen (en ook handmatig als je wil).
Die oude camera's zijn idd nog superdingen, alleen moet je de meeste handmatig instellen en moet je toch al wat ervaring hebben met een camera of er komen mislukking van.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Plaats reactie