Beschadigde bekken en hoe ga je ermee om?


Wat is volgens jullie de oorzaak van kapotte bekken?

Peiling eindigde op 29-09-2004 12:38

Grote haken
8
14%
Dunne (gevlochten) onderlijnen
7
12%
Hard drillen / Stugge hengels
22
37%
Vaak haken van vissen
4
7%
Lijnbreuk waardoor vissen rond blijven zwemmen met lijn (lood) restanten
6
10%
Anders evt. toelichten
12
20%
 
Totaal aantal stemmen: 59
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-09-2004 17:27

8) oke klaas helder opgemerkt!
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

17-09-2004 17:29

vrij logish inderdaad als ik dat zo hoor 8)
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-09-2004 14:18

Volgens mij is de poll een beetje uitgekakt komen weinig nieuwe op en aanmerkingen meer bij over kapotte bekken en oorzaken! Kom op jongens :roll:
Hugo Bovenmars

18-09-2004 17:13

De gevlochten hoofdlijn lijkt me boosdoener #1. Een soepele of stugge hengel maakt bij verkeerd gebruik van gevlochten lijnen weinig uit, lijkt me. Een rek van een nylon lijn geeft je de tijd om een te strak ingestelde slip bij te stellen. Met een gevlochten lijn krijg je die tijd niet. Een soepele hengel geeft je wat ruimte en dus tijd in de vorm van een buigende hengel. Wel zal er zeer snel gehandeld moeten worden.

Geen buffer, niks, elke fout wordt gewoon keihard afgestraft. 2 verliezers blijven over.

Grote haken? Dacht het dus niet. Het model haak, draaddikte e.d. bepalen in hoeverre de haak gevuld wordt. Dat kan dus ook heel goed een maatje 4 zijn.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-09-2004 23:59

Hugo, de visser achter de hengel staat niet in de poll en daar ligt de grootste oorzaak. Met welke lijn is in feite maar bijzaak, het ligt er maar aan hoe je er mee omgaat. Daarnaast hebben vissen die heel vaak gevangen worden natuurlijk veel meer kans om een kapotte bek te krijgen...
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

19-09-2004 00:20

Beste Hugo,
vis zowel met gevlochten als nylon en kan je melden dat het aantal lossers t.o.v nylon bij mij in ieder geval niet verschilt.

het is net als Aart aangeeft, het ligt eraan hoe je drilt, ofwel je dus aanpassen aan je materiaal.

mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

19-09-2004 11:06

Gewoon het verkeerd gebruiken van het materiaal. Bijv. snoeihard te staan drillen met gevlochten lijn en een benthook.....
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-09-2004 11:33

Klaas,

Om de haak naar "het goede gedeelte" vande bek te laten haken.
Een klein loodje op een of andere manier op de haak zien te monteren, waardoor dat punt naar benee wijs. En zo Tjak, de lip inkan?

Of heb jij een ander idee?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

19-09-2004 12:42

combinatie van een paar factoren volgens mij.

Te stijve hengels en te hard drillen, maar zeker te snel achter mekaar gevangen worden zodat de wonde (als die er al is) niet kan genezen.
Te grote haken maken zeker lelijke wondjes die niet snel genezen.

Ik denk niet dat een gevlochten draad snel in de bek snijd ??
Is snel op te lossen door boven de haak een 3 cm lang dun silicone slangetje te zetten.

Te hard drillen met gevlochten draad, te grote haak is ook zeker niet goed. Met gevlochten draad een 3 ponder of meer gebruiken is niet aan te raden of je moet wel heel stil drillen, liever een mooie parabolischie hengel van een 2.5 lb of zo.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

19-09-2004 15:57

Ik hoor hier er een paar zeggen dat ze weerhaakloos vissen. Volgens mij heeft er een tijdje geleden ook een topic over gestaan dan dat het beter zou zijn als met weerhaak. Er bleek toen uit de discussie dat weerhaakloos meer schade aanrichte als met weerhaak, dit werd goed toegelicht door dennis b. Waarom zeggen er hier dan toch een aantal dat het beter is en dat het minder schade voorkomt?

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

19-09-2004 22:46

Ik heb niet alles gelezen maar ik denk persoonlijk -stuge hengels in combinatie met hard drillen-

Ik ving afgelopen week 4 vissen 12,14,21 en 30 pond. Niets aan het handje,ik vis met 2.25lbs en ik haal pas als de vis komt.

Mijn collega ving er 2 van 19 pond 1 van pakweg 8 en een graskarper van 16 pond. Bij alle 4 de vissen zat een gat dat best wel bloede.

Mijn collega vist met 3 lbs en houd niet van drillen...

Overigens was de 30 pond (-3 gram) mijn persoonlijk record :D :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-09-2004 07:33

Frank,

Met als "gevaar"dat je te snel haakt. Maar even vanuit gaand, dat de aasopname met een gang gebeurt er een vacuum in de bek ontstaat, wat zou zo'n loodje nog voor effect hebben?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-09-2004 08:05

Dat loodje heeft zeer zeker wel effect!
Ok veel vacuum tijdens het opzuigen maar wanneer je vastlood de onderlijn tegen houd en deze is gestrekt, zal die toch echt de onderlip ingaan wanneer de vis een klein beetje beweegt.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-09-2004 08:16

Robert,

Onderlip ok. Zonderloodje ook, alleen op welke plaats? Links, rechts midden?

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-09-2004 08:19

Klaas,

M.i. ligt het aan de stand van het lood/ En de lengte van de onderlijn (vrij ruimte voor de vis).

Welnu, theorie examen ANWB. Zal vanmiddag dit even uitwerken.

In de hoop op de goede afloop.

Verkeer van rechts gaat altijd voor!
Groet,
Frank :)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-09-2004 08:48

Zet 'm op Frank!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-09-2004 09:12

Klaas, ik krijg steeds meer het idee dat de lengte van je onderlijn in deze de clu is.
Ik probeer voor elkaar te krijgen dat mijn rigs zo snel mogelijk haken.
Mijn faforiete manieren hiervoor zijn stiff rigs en combi rigs in combinatie met bent hook gemaakt van krimpkous of inderdaad met de shot on the hook.
Ik hou ze dan vrij kort.
Een kleine beweging van de vis is dan al genoeg om de haak gelijk vlees te laten pakken.
Statistieken heb ik niet voor je maar op de gok zeg ik dat ik 8 van de 10 vissen mooi in de midden van de onderlip haak.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-09-2004 09:34

Daar ben ik ook voorstander van. Ik vis ook veel met korte onderlijn om de vis weinig ruimte te geven om te "klooien" maar zich snel te haken, in de onderlip.
De onderwaterbeelden van gehaakte karpers bevestigen dit ook en laten zien dat bij welke systemen de karpers zich mooi in het midden van de onderlip haken. De genoemde shot on the hook is een systeem dat ook voor een mooi in het midden gehaakte vis zorgt.

Het haken van vissen in de mondhoek is, nu ik erover nadenk, een belangrijke factor in deze kwestie. En wellicht DE basis voor papegaaienbekken. Andere factoren als gevlochten hoofdlijn, drillen, stugge hengel, loodgewicht versterken dit alleen maar.

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

20-09-2004 15:09

ik vraag me af of er wel 1 enkele oorzaak aan te wijzen is, vanmiddag zag ik een mogelijke oorzaak:

Een paar jongens die een karpertje netten, en hierbij kwam het lood door het net vast te zitten, de krachten die de spartelende vis op de onderlijn uitoefende deden deze springen, het was een 25lbs lijntje... ik heb niet goed kunnen kijken in de bek, maar ik zag wel dat de vis bestwel bloede :S.

Dit geeft te denken dat het netten misschien ook een oorzaak zou kunnen zijn. Zelf heb ik 2 netten, eentje met heel fijne mazen waar het lood niet doorheen kan, maar ook eentje met wat groffere mazen in het bovendeel voor water waar je veel kroos enzo hebt, en waar je anders je net vol met die prut hebt.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

20-09-2004 15:12

in het water lijkt het bloed ook vaak meer omdat het zich vermengd met water, maar bijna geen enkele karper die ik vang bloed.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-09-2004 15:16

Zoals ik al eerder zei kunnen bekken na het scheppen naar mijn mening dus ook beschadigen. Zoals Maarten dus omschrijft, maar ook anders. Als een vis bovenop het lood ligt, is niet alle spanning van de onderlijn. Het kan zijn dat de onderlijn heel strak, met grote druk de mond(hoek) van de karper uitgaat omdat de vis bovenop het lood of een deel van de lijn ligt. Het beste is dat de vis mooi onderin het net ligt en de onderlijn, plus lood en hoofdlijn er naast-bovenop zonder enige spanning erop. Misschien maar een klein detail, maar het kan misschien extra beschadiging opbrengen.

Groeten uut Wehl
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-09-2004 15:55

Toch, als je een loodje erop monteert. Moet deze met de punt de goede richting denk ik nemen. Wel i.c.m een korte onderlijn. Dat het meteen tjakka pats boem haak is.

Heb hier verder niet mee gespeeld nog om dit in te zetten. Maar zal er tzt eens gaan proberen op een relatief makkelijk water. Enkelt te kijken of uberhaupt ook sneller/beter gehaakt wordt.

Ben benieuwd of anderen hier al ervaring mee hebben. En er evt. wat kwijt over willen?

Overigens, geslaagd :) 3 fout.... en 5 vragen die ik niet wist, heb ik goed gegokt. Hell Yeah 8) Op naar t praktijk gedeelte. 7 Januari examen daarin :)

Groet,
Frank
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-09-2004 16:01

Sinds kort doe ik een andere opleiding en elke dag kom ik nu twee keer langs een parkvijvertje waar ik voorheen eens twee sessies heb gevist. Het gaat hierbij om een parkvijver die werkelijk een enorm karperbestand heeft waaronder ook enkele mooie vissen. De vissen zijn echter wel meestal beschadigd en het merendeel zal op de verpakking van Croky Chips kunnen (papegaaitje leef je nog? Croky chippies). Maar de vissen zijn er wel sterk en mooi gebouwd (niet mager ofzow) dus waarschijnlijk wel enigzins gezond te noemen.

Laat me er nu net vandaag een oude man met 12/00 op karper zien vissen die ook nog aan het drillen was. Na meer dan 20 minuten drillen een mooie, grote volschub (met helaas wel een gruwelijke bek... maar verder wel mooi) zien landen met zijn pannetje waar een flinke brasem nog moeite mee zal hebben en de vis na het gespartel op de plek waar een mat hoort te liggen de vis terug zien GOOIEN. :(

Maarja, ik kom er elke dag langs en het voeren zou dus heel makkelijk zijn en die enkele gave vis zou de moeite wel waard zijn. Maar dan toch... heb je ineens echt helemaal geen zin meer om te vissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-09-2004 16:06

Frank

Binnenkort een klein artikeltje van mij hierover op de site.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-09-2004 19:01

De huidige haken fabrikanten zouden toch in staat moeten zijn om een haak te fabriceren waarbij de haak automatisch met de punt naar beneden wijst, door met gewicht van de haak te schuiven!

Denk dat je hierbij de hele clou hebt, bij pop-ups haak je vaak in de onderlip evenals bij shot on the hook rig! Beide rigs zorgen voor een verschil in zwaartepunt van de haak waardoor deze met de punt naar beneden zal vallen! Dit gewicht hoeft volgens mij niet eens veel te zijn, als de balans van de haak iets wijzigt kantelt de haak al met de punt naar beneden!

Maarja hierbij moet de persoon achter de hengel nog wel goed opletten en zijn verantwoordelijkheid kennen.