Beschadigde bekken en hoe ga je ermee om?


Wat is volgens jullie de oorzaak van kapotte bekken?

Peiling eindigde op 29-09-2004 12:38

Grote haken
8
14%
Dunne (gevlochten) onderlijnen
7
12%
Hard drillen / Stugge hengels
22
37%
Vaak haken van vissen
4
7%
Lijnbreuk waardoor vissen rond blijven zwemmen met lijn (lood) restanten
6
10%
Anders evt. toelichten
12
20%
 
Totaal aantal stemmen: 59
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-09-2004 09:39

das helemaal n knaller :


" Ik vis met haakmaat 6.5."


dat daar nog niemand op is gekomen


:o
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-09-2004 10:51

haha rick als ik die 3 op de kant heb moet ji nog beginnen met vangen :wink: mag dit jaar niet klagen over mijn gemm. hoor had er gisteren btw. nog eentje getackeld!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

24-09-2004 11:04

Zo is het maar net Bosman. :wink:

Binnenkort doen we ff een grote tackelen he. Een van anderhalve meter.

Tabee
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

25-09-2004 08:02

Meneer Laarmans,

Het was gewoon een hint, nothing more, nothing less. Niemand heeft de wijsheid in pacht, en ook U werkt mee aan het veroorzaken van beschadigde bekken net als ik en iedereen. De enige karpervisser die geen beschadigde bekken veroorzaakt is de visser die nooit iets vangt, meneer Laarmans.

U woont in Maastricht en U vist op de Maas? Dan weet U ook dat een karper op de Limburgse Maas een keiharde bek heeft omdat de bodem vrijwel alleen bestaat uit grind en stenen die bezaaid zijn met mosseltjes. Zo moeilijk is het hier allemaal niet. Uitscheuren is hier gewoon bijna niet mogelijk. Een losschieter komt alleen maar voor als de vis niet goed gehaakt is.
Vergelijk dit maar eens met de wateren met een zachte bodem van klei of modder waar de vissen alleen leven van insecten of insectenlarven. Of op de rivieren in het midden van ons land met hun zandbodems waar mosselbanken zo zeldzaam zijn dat dit echte hotspots worden.
Alles is relatief. Als je in een situatie komt dat je (grote) vissen met een zachte bek hard moet drillen om wat voor reden dan ook, kun je inderdaad voor het probleem van uitscheuren komen te staan. En zijn de dingen allemaal niet meer zo simpel.

En U vangt metervissen? Chapeau! Kunt U dan even hier vertellen wat U de laatste jaren aan enorm grote vissen heeft gevangen? Dan dwingt tenminste respect af bij ons... Is het dat waar alles om gaat grote vissen...? :(

En verder zou U eens moeten weten meneer Laarmans... Ook ik vis op Maas, en al héél erg lang...

M.v.g.,
Raymond
Laatst gewijzigd door Raymond Tilmans op 25-09-2004 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
gerrit koop

25-09-2004 08:25

3 5 7 9
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-09-2004 10:21

sorry gerrit:

Dan heb ik dat van die maten verkeerd geinterpreteerd.

Maar of die extra maten nu zoveel verschil brengen ???????

Dan kunnen ze de lood gewichten ook wel met t dubbele uitbreiden


Ik heb daar mn twijfels over, maar dat is ieder voor zich
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

25-09-2004 11:19

Ok, naam aangepast... :oops:

Mjin excusses, was niet bewust gedaan.

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

27-09-2004 17:11

Ik dnek dat een gescheurde bek komt door meerdere factoren,
- Grote haak,
- Stugge hengels,
- Enz.....


Maar het zal ALTIJD zo blijven, helaas :(
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

27-09-2004 19:06

noud,

die oorzaken zullen altijd zo blijven dat klopt maar daarom zijn die oorzaken ook makkelijk te minimaliseren! als je weet wat de oorzaak is heb je de eerste stap gezet, nu moet je die informatie omzetten in systemen die visvriendelijker zijn!
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

27-09-2004 23:50

al ooit een karper gezien met beschadigde oren?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

28-09-2004 09:59

Heb toevallig zelf van ut zomergevist met een kameraad op een obstakel water.
De eerste 4 vissen waren geen probleem maar toen, een snoeiharde run en vast.
Tussen de takken gezwommen.
Nou ik het water op maar ik heb nog nooit een karper zo te keer zien gaan.
Toen ik er vlak bij was was ik al zeik nat van het gespetter en gewoel van de vis.
Nadat ik de vis wer uit de takken had gehaald en verder had uitgedrild, zagen we later ook op de kant dat er een stukjee van de bek was uitgescheurd maar dit keer puur omdat de vis vastzat.
Ook is het volgens mij een combinatie van allerlei factoren.
Of je op een bodem vist met zand of op een bodem met stenen.
Daar verschilt het dus in hardheid van de bek.
Ook de onderlijn speelt mee, de meeste gebruiken nou al tube om de gewone hoofdlijn tegen het beschadigen van de schubben.
Als je zoiets nou ook de eerste 5 cm van je onderlijn maakt heb je de kans van schuren ook niet meer in de bek.
Met de haak zelf weet ik niet heb altijd nog maar met 1 maatje gevist maatje 6 namelijk.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-09-2004 10:25

dat vissen met harde bekken betr gehaakt worden is duidelijk, maar er zit zoveel verschil in per vis, de een heeft een harde bek de ander een zachte.
Dan zou je zeggen in een water waar de vissen harde bekken hebben kun je gerust bij obstakels vissen. Zo zou ik het dan op kunnen vatten! Ik denk dat je alle vissen wel kunt verminken door lomp en ondoordacht gedrag, ook harde bekken hebben zachte plekken!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

01-10-2004 15:36

Zijn we al klaar? Zo niet, dan wil ik graag nog even mijn mening delen.

Grote haken… Denk het niet, misschien het type haak maar zeker niet de grote ervan. Bij een laatste vissessie kwam ik tot de afschuwelijke ontdekking dat een frommelmond karper eigenlijk alleen nog maar te vangen is met een grote haak (klauwhaak maat 4 of groter). Een longshank haak in combinatie met een lange dril levert m.i. een groter probleem op daar de kracht van de haak punt heel anders verdeeld is.

Dunne gevlochten onderlijn… Neen, maar uitzonderingen daar gelaten i.c.m. een gevlochten hoofdlijn met 3 ponds hengel of meer gedrild over een afstand van 200 meter. Veranderd de zaak wel iets natuurlijk!! Daarnaast natuurlijk weer de haak type.

Harde/ stugge hengels… Zoals vermeld bij Dunne gevlochten lijnen, nee dus mits enz. enz.

Vaak haken van vissen… Ja absoluut, daar twijfel ik sinds dit jaar niet meer aan. Ik heb al eerder dit jaar aangegeven hoe een vis kan herstellen. Diezelfde vis toont nu na veel vangsten toch sporen van een frommelmondje in ontwikkeling. De beste vis haak ik per jaar een aantal keer. Getuigende het feit dat ik diezelfde vis dit jaar al 3 keer gevangen heb en bij een visserij onderzoek kwam ik d.m.v van foto´s erachter dat ik de vis erg vaak gevangen heb. Nu zitten in de hoeken van de bek verschillende gaatjes om dat het dunne velletje in de hoeken van de bek na verloop van tijd echt niet meer heelt. Zelfde geldt als het ware ook voor de rugvin die herstelt na verloop van tijd ook niet meer. De hengels waar ik mee vis? 2,5lbs, 30/00 nylon, water zonder obstakels onderlijnen verschillend stiffy´s en zachte en combinatie hiervan. Haakmaat 6 t/m 8 met zowel rechte als klauw haken. Vooruit lopend op dit verhaal durf ik ook nog te stellen dat een papegaaien bek herstelt… maar, zonder het dunne huidje in de hoek van de bek. Uiteindelijk komt het erop neer dat de bek niet meer zo soepel (telescopisch) is als voorheen.

Lijnbreuk…. Zal hele nare wonden opleveren of dat een frommelmondje oplevert ben ik niet van overtuigd. Minstens een ferme snee in de mond van de karper. Zaken zoals haak maat en de manier van vissen zijn hierin van cruciaal belang. Levert trouwens weer een andere leuke discussie op. Haakmaat 8 pakt in verhouding meer vlees dan een haakmaat 4. Mag ik dan stellen dat bij een lijn breuk de vis er langer over zou doen om de lijn te verspelen? Of te wel is het dan niet verstandiger om toch weer een grotere haak te gaan gebruiken?

Anders…. Ik zal hiervoor kiezen, maar op een goede 2e plaats komt minstens het vaak haken. Uiteindelijk zal het litteken weefsel de overhand gaan krijgen. L

Ondanks alles denk ik dat we eens serieus in de spiegel moeten kijken en eens nagaan wat de consequenties zijn van alle karpervissers bij elkaar. In mijn beleving kan een karper heel veel verdragen alleen houdt het een keer op zeker door herhaaldelijk vangen van de vis zal de vis hier op den duur gaan onder lijden. (met een hele lange ij)

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

01-10-2004 16:06

Komt door die lompe hengels en te lomp drillen.

Helemaal geen voorstander van hengels zwaarder dan 2,5 lb

gr, Kevin
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

01-10-2004 17:59

een zware hengel kan volgens mij wel als je maar weet wat je doet en de slip niet te strak zet. je kunt met een 3 ponds hengel even hard drillen dan met een 2 ponder! als ik de slip bij mijn 2,5 ponders bijna dicht zet trek ik even hard aan de vis! lomp drillen lijkt me hierbij het meest logisch. Er zit ook een hoop verschil in hengels met dezelfde testcurve, de een is nou eenmaal stugger dan de andere!

ben het met rene eens dat veel haken van vissen grote consequenties heeft, dus de hengeldruk zorgt voor wonden die NOOIT meer genezen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

01-10-2004 23:16

Het blijft een kwestie van geluk en van gezond verstand gebruiken...

Ieder prikje is een kleine beschadiging erbij. Stop met vissen, dan is het in ieder geval zeker dat je geen vissenbekken meer beschadigd...

Dit blijft helaas de conclusie, hoe triest ook...

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-10-2004 23:24

Even een misverstand uit de wereld helpen:

Stugge hengel kan juist zorgen voor minder druk op de haak en dus minder ellende.
Jan Junge schreef het al: met een hengel die minder krom staat valt meer mee te geven met de vis dan met een hengel die tot in het handvat krom staat.
Dit even buiten de discussie van het dempend vermogen van de hengel wat je nodig hebt om de vis af te stoppen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-10-2004 13:02

bas,

ik denk dat het ook te maken heeft met hoeveel lijn je uit hebt staan en hoe je de hengel houd tijdens het drillen. als je de hengel hoog houdt kun je beter mee geven met de vis! ook met een soepele hengel kun je zo dubbel klappen opvangen en op de hengel en door mee te geven
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

11-10-2004 18:53

waar ik het meeste aan denk dat de bek kan beschadigen (weet het bijna wel zeker)

-dunne onderlijn (vriend had er een aan de lijn en die onderlijn was in zijn bek geschuurd)

-stugge hengels (want daar kan je dan soms net te veel kracht opzetten)

-hard geruk aan de hengels

owja en zorg dat je lijn niet om je topoog gaat zitten dit bedraagde ook zijn bijdrage bij mijn vriend dat de lijn er in schuurde.....


mvg Nick