Zender @ voerboot...


Plaats reactie
Bjorn LG

14-09-2004 17:57

Hoi,

Ik ben zelf bezig met ’t ontwerpen van een voerboot. Nou lukt ’t bodywerk en ’t mechanische deel prima, echter heb ik wel wat problemen met de electra. Ik heb al eerder een hovercraft moeten bouwen voor school, met servo’s en al, maar ’t aanstuurprogramma (aangezien werktuigbouwers geen elektrotechniekers zijn :wink: ) stond met zijn kanalen al kant en klaar op de werkbank. Nu zit ik een beetje te kijken naar afstandbedieningen en zie dat er 2 betaalbare sets zijn. Eentje met 2 en eentje met 4 kanalen. Hierbij schoot mij iets te binnen; dit wil ik graag voorleggen en iemand die er verstand van heeft, vragen of ’t mogelijk is:

1: Men neme een 2 kanaals zender, gebruikt hier één van voor links en rechts aangestuurd door 1 servo. Vervolgens neemt men ’t andere kanaal voor de electrische snelheidsregelaar, voor vooruit en bij ’t omgekeerde signaal (feitelijk dus naar achter, vanaf de neutraal positie van de stick) voor de voerbak. Echter, wanneer men eerst vooruit gaat, vervolgens weer de stick in neutraal zet en men zet de stick weer naar voren gaat de boot achteruit… Kwestie van (lijkt mij :-? ) een wisselaar plaatsen, die om het signaal de snelheidsregelaar en vervolgens de servo voor de achteruitklep bedient. (jet aandrijving)

Zeer complex, vandaar mijn vaag of ’t mogelijk is.

2: Men gebruikt wederom een 2 kanaals zender en weer gebruikt men één daarvan voor links en recht. Bovendien bedient men bij het vooruit verplaatsen van de stick de snelheidsregelaar en blijft deze beweging hem aansturen; maar is achteruit gewoon de voerbak. Alleen dit maal wanneer de servo zijn volle slag heeft gemaakt, geeft een bepaalde poort (EN-poort, OF-poort, weet-ik-veel-wat-voor-poort :P ) aan dat bewerking is gemaakt en gaat over op de servo voor de achteruit. (de klep gaat naar beneden)

Lijkt op ’t eerste gezicht minder complex, maar ja; of ’t mogelijk is…

Bijvoorbaat ONWIJS bedankt,

Björn
Bjorn LG

14-09-2004 23:28

Op advies van Kees Jansen schuif ik toch maar m'n radicale ideeën aan de kant en ga ik voor de 4-kanaals zender...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-09-2004 20:32

Beste Bjorn,

Ik ben zelf een fervent modelbouwer, dus ik ben zelf ook vaak met die zaken bezig. Ik kan nun wel gaan zeggen wat ik jouw aanraad, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt.
Ik raad je aan om naar een modelbouwzaak in de buurt te gaan. Deze zijn makkelijk op te zoeken op internet. Je legt gewoon je plan uit en wat je doelen en je verwachtingen zijn. Zij weten dan precies wat je nodig hebt en kunnen je nog meerdere spullen laten zien. Zo heb je vele verschillende zenders, uiteraard ook in sterk wisselende prijsklasses. Wat jij nodig hebt is een goed bereik etc.
Stap gewoon eens bij zo'n zaak naar binnen en leg het uit.

Succes, Denny
Bjorn LG

15-09-2004 21:54

Haha, 8) kom ik net vanaf! (Enkele uurtjes terug.) Ze hebben me prima raad gegeven! Dank je wel voor 't advies!

Adios,

Björn
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

15-09-2004 22:09

Ik hoop dat het lukt en dat hij blijft drijven (geintje).

Heb je toevallig nog een bouwtekening liggen, hahaha.

Nogmaals succes, Denny
Bjorn LG

16-09-2004 00:40

Ben 't even in Solid Edge aan 't tekenen (CAD wannabee) Als ik er aan denk mik ik 't er hier wel ff op. En, 't ding blijft heus wel drijven. Heb al vaker mat polyester en carbon gewerkt! :wink:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-09-2004 16:41

ik heb een 4 kanaals zender op mijn bootje zitten. Alleen is het berijk echter niet wat ik wil. Ik denk een meter of 80, en de accu is zo leeg....
Toch maar een keer een andere zender/ontvanger kopen.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-09-2004 22:39

Ik klooi al jaren met dat spul en t is niet zo moeilijk.


Die van schrijver hebben ook n 2 kanaals en wel om dat t n heel stuk goedkoper is. ( alleen die met extra functies hebben n 4 kanaals)

N goede 4 kanaals zender kost wel wat,alleen kan je er veel meer mee.


Dat van t bereik zal wel n ander probleem zijn, heeft meestal niks met de zender te maken.

Kan vaak de antenne zijn of evt storing van motor.
En batt verbruik alleen op de zender verhalen lijkt mij ook sterk.

Ik heb n heli zender die gaat veel verder dan ik mn voerboot kan zien.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

24-09-2004 09:38

Ik heb een goedkoop 4 kanaalzender,ik meen iets van €120,- Het berijk is inderdaad verder dan dat je je bootje kan zien. Na 300 mtr zie ik nauwelijks of ik achteruit ,vooruit,links of rechts ga.

Enige voordeel is dat ik een dijk achter me heb,als ik 5 mtr hoger sta is het redelijk te zien. Ik vind die dure zenders ietwat overdreven.
Plaats reactie