het springen en rollen van de karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
walter van de weijer
Berichten: 12
Lid geworden op: 08-06-2004 20:30
Locatie: boekel
Contacteer:

11-09-2004 22:20

in de vele artikels die ik hier op de site gelezen heb staat het springen en rollen van de karpers beschreven als "hier zijn de karpers aan het azen "maar dit is niet het geval de karper doet dat om zijn parasieten en ander ongedierte van zich af te krijgen.
dat is dan in ieder geval wat ik gehoort heb van een geleerde aan de universiteit in eindhoven.
the best things in life are carps
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

12-09-2004 00:05

ik vraag me af of dit daadwerkelijk bewezen is of dat er van uit gegaan wordt dat dit het geval is.
ben wel heel nieuwschierig naar de uitkomst van dit topic.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

12-09-2004 00:16

Hallo Walter

Ik durf met zekerheid te zeggen dat hier niets van waar is, om volgende redenen:

-Er zijn weersomstandigheden waarin karpers eerder spingen/rollen. Dit zou betekenen dat volgens die geleerde de karpers juist in die weersomstandigheden van de parasieten af moeten. ??

-Waarom gebeurt het spring/rol-festijn op de meeste wateren rond een vaste tijd? (bijvoorbeeld een uurtje voor de schemer) Hebben ze alleen op dat moment last van die parasieten?

-Karpers kunnen urenlang "onzichtbaar" zijn...totdat ze op een grote voerplek komen. Hier beginnen ze te rollen. Waarom zouden ze juist enkel op voerstekken van de parasieten af willen?

-Springende/rollende karper hangt opvallend vaak samen met het op het moment -of direct erna- vreten. Dat merk je tijdens vissen. Waarom zou het dan met parasieten te maken hebben?

-Waarom zijn er wateren waar je nooit van zijn leven een karper ziet springen? Zijn daar geen parasieten?

-Tot slot: Wat heeft het voor nut om even met het halve lichaam boven te komen, en vervolgens weer af te zakken? Dit zou geen manier zijn om parasieten kwijt te raken....maar het is wél de manier waarop 70% van de bovenkomende karpers zich manifesteert.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-09-2004 08:31

Ik heb zelf ook pas op twee wateren echt springende karpers gezien, dit waren beide eigenlijk meer vijvers als diepe putten. Beide vijvers waren dus helemaal vrij van boten, misschien een reden ? Een vijver werd zeer zwaar bevist, de andere nagenoeg niet......

LdB heeft volgends mij ook eens geschreven dat rollen waarschijnlijk een soort teken is voor karpers om aan te geven dat er veel voedsel ligt en attenderen hiermee hun soortgenoten ? ( geen voedselnijd meer ? ). Het rollen werd bijna altijd gevolgd door een run.
Het springen werd bijna nooit gevolgd door een run, frivoliteit ?, parasieten?, of gewoon circus karpers op een vijvertje ?

Het blijven interessante vissen, die karpers.................
CarpeR Diem
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

12-09-2004 09:13

ik heb ergens gelezen, als de karper rolt dan heeft ie zin om te azen op die plek. Als de karper springt dan heeft de karper al geaasd en is het springen juist om z'n kieuwe te reinigen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-09-2004 11:21

sdfdvgfdg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michael Bakker
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-09-2004 19:06
Locatie: Krommenie

12-09-2004 12:47

[quote="Chris Noorlander"]Hallo Walter

Ik durf met zekerheid te zeggen dat hier niets van waar is, om volgende redenen:

-Er zijn weersomstandigheden waarin karpers eerder spingen/rollen. Dit zou betekenen dat volgens die geleerde de karpers juist in die weersomstandigheden van de parasieten af moeten. ??

-Waarom gebeurt het spring/rol-festijn op de meeste wateren rond een vaste tijd? (bijvoorbeeld een uurtje voor de schemer) Hebben ze alleen op dat moment last van die parasieten?

-Karpers kunnen urenlang "onzichtbaar" zijn...totdat ze op een grote voerplek komen. Hier beginnen ze te rollen. Waarom zouden ze juist enkel op voerstekken van de parasieten af willen?

-Springende/rollende karper hangt opvallend vaak samen met het op het moment -of direct erna- vreten. Dat merk je tijdens vissen. Waarom zou het dan met parasieten te maken hebben?

-Waarom zijn er wateren waar je nooit van zijn leven een karper ziet springen? Zijn daar geen parasieten?

-Tot slot: Wat heeft het voor nut om even met het halve lichaam boven te komen, en vervolgens weer af te zakken? Dit zou geen manier zijn om parasieten kwijt te raken....maar het is wél de manier waarop 70% van de bovenkomende karpers zich manifesteert.

m.v.g. ChrisN[/quote]

Chris,
Daar zit zeker wat in wat jij zegt!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-09-2004 13:56

Chris,

Alles in de natuur is aan ritmes verbonden. Het is daarmee dus aannemelijk dat ook de activiteit van parasieten een ritme heeft. Bovendien heeft de karper zelf een ritme dat kan veroorzaken dat ze op bepaalde tijdstippen in aanraking komen met parasieten en daar anders vandaan blijven. Ook kan een voerplek ze lokken naar een plek waar parasieten zijn. Ik beweer niet dat het zo is, maar jouw beweringen bewijzen ook niet het tegendeel.

Goed, ik kan slechts spreken uit mijn ervaring met karpers in vijvers. Daar wordt het gedrag dat men onderscheid als springen en flitsen gezien als stress. Deze stress kan verschillende oorzaken hebben en een daarvan is parasieten. Er wordt bij veel springen dus druk gezocht naar de oorzaak. Vijverwaardes worden gemeten en mogelijk wordt een karper eruit gehaald om een uitstrijkje van de slijmlaag te inspecteren. De vijverhouder zal naar zijn bevindingen maatregelen treffen, maar is pas weer echt gerust als zijn karpers dit stress gedrag niet meer vertonen.

Dit is vijverervaring, maar ik zie genoeg samenhang om met enige reden te veronderstellen dat het gedrag meer te maken heeft met stress en minder met onderlinge communicatie of iets dergelijks. Wat daarvan ook de oorzaak mag zijn, maar wellicht in sommige gevallen parasieten.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-09-2004 19:29

http://www.jeugdkarpersite.nl/kanaalvissen.htm

[quote]
Springen op kanalen vond ik vaak een goed teken. Maar is dat wel zo? Hoe vaak heb ik meerdere springende vissen gezien en hoe vaak viel ik toen ook echt met de neus in de boter? Ik pak even het logboek erbij en kom vervolgens tot de schrikbarende conclusie dat ik op een monotoon stuk kanaal nog NOOIT goed heb gevangen nadat ik op of nabij de stek enkele springende vissen heb gezien. Rollende vissen, vaak alleen zichtbaar op ondiepe stekken, waren echter wel een goed teken. Dat heb ik niet alleen op kanalen ervaren, maar op bijna alle wateren die ik bevist heb. Het verschil in vangsten tussen rollen en springen is dus aanzienlijk. Dit duidt op een verschillende functie van deze twee fenomenen. Luc de Beats schreef ooit dat volgens hem springen meer te maken heeft met trekgedrag. Een vis zou springen bij aankomst en bij vertrek van een stek. Waarschijnlijk zouden ze het gebruiken om aan te geven waar ze zich op dat moment bevinden. Rollen echter zou een signaal zijn dat ergens voedsel ligt, vaak meer dan die ene vis op kan. “Allen hierheen, hier ligt genoeg vreten voor iedereen” zeg maar. En wat zie je nou vaak op onbeviste kanalen? Je kan soms de groepjes vissen al zien aankomen doordat er om de paar meter een vis springt. Als ze dan op de stek neerstrijken om even te azen stopt het springen, gaat het soms over in rollen en komen de runs. Als de vissen dan weer gaan springen is het afgelopen en trekken ze door. Soms ook zullen ze gewoon door blijven springen en trekken zonder op de stek te stoppen. Er zijn niet veel dingen te bedenken tijdens het vissen die nog frustrerender zijn…
[/quote]
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-09-2004 15:47

als je ergens voert is het logisch dat er zich meer vis ophoudt. De link naar aasgedrag is daarmee nog niet gelegd, als er niet gevoerd wordt springen ze ook dus :-?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

14-09-2004 15:58

Heren,


Mijn ervaring is dat er op de zeer drukbeviste wateren karpers overdag niet springen maar in de nacht daarentegen wel! :roll:
Op kanalen en rivieren zie ik vrijwel nooit karper springen.....Op stilstaand water daarentegen wel! :roll:
Ook constateer ik dat ik op particle-voerplekken(met tijgernoten) de karper meer zie rollen dan op de boilie-voerplekken....... :roll:

Hoe en waarom de karper dat doet kan ik geen abstracte reden voor geven, ieder heeft z'n eigen mening maar ik denk zelf dat het een combinatie is van vreugde,azen en parasiet-vrij maken is.
Met Chris N. ben ik het dan zeker eens.... 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

15-09-2004 09:24

volgende scenario iets te vaak meegemaakt:

karpers springen op of nabij mijn voerplek (voerplek is ruim begrip ik voer nagenoeg altijd zeer verspreid). Binnen 5 minuten na de springende\rollende karper een run te pakken.

Leuk zo'n ervaring maarrrrrrrrrrrrrr:
Wie zegt mij dat dezelfde karper die aan het gymen was, aan de andere zijde van het nylon hangt.
Stress, parasieten, onderlinge communicatie????? allemaal mogelijk en te beredeneren.
Wat voor mij in de dagelijkse vispraktijk belangrijk is, is dat de zich manifesterende karpers voor mij vaak een voorbode zijn van een run.
(ik praat hier wel overr overwegend redelijk maagdelijke kanalen)
Ik heb hier zo'n vertrouwen in dat als ik karper zie rollen\ springen ik rucksichtlos een rig in de nog uitdijende kringen deponeer en ik ben zeker niet de enige. Dus in de dagelijkse vispraktijk verbind ik dit gedrag met azen.

gr. Ralph
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

15-09-2004 12:37

In de sloten waar is vis, springen de karpers altijd op de tijden dat ze ook het meest actief aan het azen zijn. s ochtends vroeg en snachts. Overdag springen ze nooit. Denk dus ook datr het meer met azen te maken heeft als met parasieten. Parasieten zijn veel beter te verwijderen als ze gewoon langs een tak of paal aan schuren.
Plaats reactie