en dan nu: DEEL 2 VAN MIJN ONDERZOEK!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-09-2004 17:04

Beste medeboarders,

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie positieve reacties tot nu toe! Ik ben blij dat jullie de lijst kunnen waarderen. In principe heb ik nog steeds mensen nodig die de lijst voor me in willen vullen, dus als jullie nog mensen weten, of jullie de lijst nog niet hebben ingevuld, het kan nog steeds!

Hij staat op: http://home.wanadoo.nl/schenkelaars/vragenlijst.doc en je kunt hem terugsturen naar s0031933@student.utwente.nl

Maar ik heb jullie hulp nogmaals nodig! Ik heb nu dan wel een vragenlijst ontwikkelt die een deel van het karpervissen meet, maar iedereen beleefd de hobby anders. Daarom zou ik jullie het volgende willen vragen:

Zouden jullie eens in een reactie op deze topic kunnen omschrijven wat karpervissen nu zo bijzonder maakt. Waarom vind je het leuk, zijn er dingen die je niet leuk vindt aan het karpervissen, zijn er dingen die ik vergeten ben te vragen? enzovoort, enzovoort!

Kortom: ik laat jullie aan het woord om alles wat je maar kwijt wilt over karpervissen hier neer te zetten.

Daarnaast, omdat ik de reacties wil gebruiken voor mijn scriptie, zou ik willen vragen om jullie toestemming om jullie tekst te citeren!

Willen jullie speciaal aangeven in je reactie wanneer je dit niet op prijs stelt.

Nogmaals hartstikke bedankt en maak er iets moois van..

PS: Deze topic blijft zo'n 3 weken geopend.

Met vriendelijke groet,

Martijn Weenink


[size=18][/size][/url]
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-09-2004 20:47

Hoi,

Het viel mij op dat de vragen vooral gericht waren op sociaal-economische aspecten.

Karpervissen maakt voor een belangrijk deel uit van mijn leven, draagt bij aan de economie en kent diverse sociale aspecten.

Maar er is ook nog zoiets als natuurbeleving, doordat je als (karper)visser vaak al van jongs af aan in de natuur bent gaat dat op den duur ook steeds belangrijker worden. Even naar een water om te kijken, de vissen te observeren, of gewoon een voor wandeling, dat maakt voor mij ook deel uit van de veelomvattende hobby die karpervissen is,

Jeroen
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

10-09-2004 21:12

Martijn ik heb ff een vraagje.

Ik wil ook die lijst invullen maar als ik het rondje aanklik dan krijg ik alleen een verticaal streepje voor of achter het rondje te staan en kan ik hem niet zwart kleuren,of is het genoeg als ik dat streepje voor het rondje heb staan.

Mocht iemand anders het weten is het ook goed hoor :wink:

Vriendelijke groeten Jeroen.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

11-09-2004 08:45

Martijn,

Voor mij zijn er een aantal zaken die er voor zorgen dat ik steeds weer aan de waterkant te vinden ben.

Zo is er de uitdaging van het eerst vinden en later vangen van karpers op een bepaald water. Dan het vinden en vangen van de grootste of bijzondere exemplaren op een water. Maar ook het zien veranderen en beleven van de natuur: van lente naar zomer, van herfst naar winter. Het in alle rust kunnen waarnemen van de flora en fauna om me heen. Het karpervissen heeft me ook veel kleine hobbies in een hobby gegeven, zoals de natuur dus, maar ook een stukje meteologie en fotografie.

Voor sommigen wat moeilijker om eerlijk voor uit te komen, maar daarmee zeker niet onbelangrijk, is de erkenning die je krijgt voor het doen van goede vangsten. Het is één van de behoeften van de mens en staat in de gerelateerde piramide van Maslov.

Nu we het toch over behoeftes hebben: Uiteindelijk zit de behoefte om een 'prooi'te vangen denk ik in onze genen, uit een ver verleden, toen jagen gelijk stond aan eten maar ook aan het tonen van de mannelijkheid.

Martijn, ik hoop dat je hier wat aan hebt en natuurlijk mag je het gebruiken voor je studie. Veel succes daarmee!

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-09-2004 10:06

Martijn,

Kijk effe in je Postvak.
Ben zo vrij geweest deze helemaal vol te storten :o :o :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

11-09-2004 13:02

Hallo martin

Wat is er leuk aan het karpervissen?
Het belangrijkste voor mij is om een bezigheid te hebben waar ik mij met hart en ziel op kan storten.Ben begonnen met het vissen op karper met een vastlood systeem,maar ben de laatste 5 jaar overgestapt op het vissen met de penhengel omdat deze manier van vissen nog boeiender is dan achter je hengels te zitten wachten tot er een karper voorbij zwemt.
Je moet ze gaan zoeken bent volgens mij meer met observeren bezig en je leert het water beter kennen,ik zie meer als in de tijd dat ik achter de hengels zat(omdat je het nu wel MOET wil je een vis vangen).
Vond de vragenlijst erg gericht op het vissen met een vastlood systeem en op het materiaal(mijn hengel blinkt veel mooier dan de jouwe).
Wat drijft iemand ertoe om bij nacht en ontij te gaan vissen?
Dan denk ik zijn er nog verschillende soorten karpervissers.
Die het leuk(gezellig) vinden om in een groep met mekaar te vissen,deze vissen vaak omdat vrienden het ook doen en als ze alleen moesten gaan helemaal niet gingen vissen.(drinken en BBQ is een must)
Dan zijn er nog de karpervissers die als ze gaan vissen de rust opzoeken en het liefst alleen gaan,deze zijn in mijn ogen echt met het karpervissen bezig,ook besteden ze hun vrije tijd bewust met betrekking tot het karpervissen.
Dan zijn er de penvissers(ikzelf) die eigenlijk altijd alleen willen vissen en goed zijn in het observeren van wateren.
Wat nou precies deze mensen naar de waterkant drijft is denk ik niet te zeggen , ken wel een gezegde dat er dicht bij in de buurt komt:
Jeuk is erger als pijn

Met vriendelijke groeten

Huub Engelen ( de pen-engel )
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-09-2004 14:42

Bevrediging van het jagersinstinct ingegeven door testosteron. Niks meer en niks minder.
Plaats reactie