Voorslag?


Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-06-2002 19:39

Thijs,

Klopt helemaal en geloof het of niet ik vis daar inderdaad zonder voorslag. Eerlijk gezegd heeft dat nog maar een vis gekost dus dat valt wel mee hoor.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

06-06-2002 20:38

arno alle respect voor jou maar zonder voorslag kregen wij op de camping stek bij celles geen vis op de kant...
Ik weet niet precies waar jij hebt gezeten maar zonder voorslag vangen is wel een prestatie!!!
mzls
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-06-2002 21:07

Thijs,

Het is zeker van belang waar je zit. Er zijn stekken waar je zonder voorslag niets uitricht. Er zijn zelfs stekken waar een voorslag geen zin heeft omdat die gewoon net zo makelijk afgesneden wordt. Ik gebruik hem alleen als ik zeker weet dat ik er goed mee weg kom. Bij de camping staat een soort muur(steile bergwand) en is het bijna zonder niet te doen tenzij je vanuit de boot drilt maar dan nog is het lastig.

Ik vis zelf meestal bij de kerstek en daar heb je geen voorslagen nodig vind ik.
Pieter de Jongh

06-06-2002 21:07

hallo,

Kees, 40 mtr fireline.
Voordeel: je hebt geen knoop om je druk over te maken.
Mijn knoop bestaat gewwon uit twee ouwe wijven tegenover elkaar gelegd.
Wel goed nat maken bij het aantrekken.
Zoals ik tegenwoordig vis, kan ik een ding zeggen.
Het is uit ervaring wijzer geworden dat ik zo nu vis, is spoel vol met gevlochten 0.25 mm met een fireline voorslag van min 40 meter lang.
Kijk, ik gooi nooit uit, ik gebruik altijd de boot.
Voordeel: weer geen gehannes met knopen, en zit je vast dan met een boot er naar toe en boven de vis erop of eronder.
In 99% van de gevallen komt alles los, met of zonder vis.
Knapt toch de voorslag, meestal moet ik hem zelf doorsnijden, dan heeft de vis, als die er nog aan zit, enkele meters lijn achter zich aan.
Maar in mijn ogen maakt het dan niet meer uit of het nu fireline/amnesia of gewoon 0.20 mm nylon is.
Die vis krijgt dat alleen nog maar kwijt door van de haak af te komen.
Want een nylon lijntje breekt hij ook niet zo maar door.
Ik ben het met iedereen eens dat je niet zomaar met gevlochten en voorslag moet gaan vissen omdat het een hype is.
Nee, dit moet zijn omdat je door schade en schande wijzer bent geworden.
Elke vis die ik verspeel blijft er een te veel, daar doe ik te veel voor om een run te krijgen.
En dat gelul van vissen beschadigen, meer losschieters ed komt omdat de meeste niet proberen na te denken dat je wel anders moet gaan vissen/drillen.
En als je dat niet kunt/probeert, dan ben je het dus ook niet waard om ze te vangen.
Blijf ze dan maar verspelen.
Nee, liever 10 vissen vangen dan 9 verspelen met nylon.

pieter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2002 22:33

Hoi Pieter,

Bedankt, maakt het wat duidelijker wat je uitgangspunt was. Feitelijk vis je met gevlochten hoofdlijn en gevlochten voorslag. Inderdaad knoopt gevlochten aan gevlochten iets beter dan nylon, dat springerig is en de neiging heeft vanzelf uit de knoop te gaan. Geen oud wijf proberen bij nylon dus, dat gaat gegarandeerd slippen.

Zeker, bij voorkeur 100 vissen binnen en niks verspelen. Dat is het uitgangspunt, en zelf zal ik daar heel dicht bijkomen. Inderdaad ook door ervaring wijzer geworden. Maar dat betreft dan ervaring vanaf de kant. Bij jou vanaf de boot gelden een aantal beperkingen niet, hoewel er weer anderen voor in de plaats komen. In het algemeen: Als je die 10 niet allemaal op de kant krijgt, dan zul je bij jezelf te raden moeten. Verspelen van vis is een uitzondering en geen regelmaat.

Kees
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

06-06-2002 23:52

waar zit de kerk stek precies iedereen weet dat ie er is maar niemand weet waar....
mzzzlss
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-06-2002 13:11

Ik wel. Je krijgt een mailtje.
Pieter de Jongh

07-06-2002 20:51

hoi,

natuurlijk blijf ik het zonde vinden vissen te verspelen, alhoewel dat bijna nooit meer gebeurt.
Maar hoe denk jij erover bv. als een vis jouw laatste drie meter nylon in zijn bek heeft met daaraan je safety rig die alleen vast zit rond een tak.
Serieus, hoe denk jij daarover.
Ik denk dat die vis altijd wel los komt, alleen niet doordat een lijn breekt, maar die haak gaat er echt wel uit.

Pieter
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

20-06-2002 12:40

Ik vis nooit zonder voorslag, ik heb er ook geen behoefte aan. Als loodsysteem gebruik ik nash safety bold rig met het liefste een line aligner. Nooit problemen mee gehad, oke ik verspeel wel eens een vis, maar wie niet?

Lijnbreuk maak ik (gelukkig) maar zelden mee.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

20-06-2002 12:49

je vist nooit zonder voorslag dus je vist altijd met....
wat bedoel je dan met dit verhaaltje??
want met voorslag vis verspelen lijkt me sterk...
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

22-06-2002 21:42

Gewoon de lijn die op m'n molen zit, duh, en waarom zou je geen vis kunnen verspelen met een voorslag?
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

24-06-2002 17:04

Ik vis ook altijd met voorslag als je op een kanaal vist moet het gewoon ja je kan wel zeggen ik niet maar dat resulteerd hoe dan ook een paar keer per jaar in lijnbreuk wat voorkomen had kunnen worden.

of de vis gegarandeert loskomt kan zelfs het beste systeem niet garanderen daarom vis ik met dikke voorslag wat nooit(bijna) breekt en dat is toch diervriendelijker dan nylon in z'n bek.

Heb wel is gehad dat er een boot door mijn nylon vaarde en m'n lijn brak een dag later haal ik in een me lijn van de vorige dag trek ik mee naar binnen daar zit een karper aan met mijn lijn lood de hele reut er nog aan op een totaal andere plek terug. De karper was totaal uitgeput heb 2 uur hem recht op in de stroom moeten houden voordat hij weer ging zwemmen.

het gekke was dat hij totaal niet beschadigd was maar wel doodop.

Dus zorg dat die lijn uit het water komt en als dat met voorslag minder gebeurt dan ga je dus gewoon met voorslag vissen.

Ik ken mensen die simpel weg het niet kunnen knopen en daardoor tegen zijn dan vissen ze in het kanaal krijgen de ene fluiter na de andere en allemaal verspelen ze ze.

Ik snap niet dat er dan nog mensen zijn die tegen voorslag zijn.
je kan er niet lekker mee vissen maar helpen doet het zeker dus bij obstakels alsjeblieft doe het wel anders kost het je een hoop tijd al die lijntjes knopen en geld.
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

24-06-2002 19:20

Ik vis nooit op 'n kanaal, altijd op 'n put over vijver, ik heb spro ultimate lijn ofzowiets, 28 honderdste en niej kapot te krijgen.

Dan zie ik er het nut niet van in om er een voorslag op te knopen. Als de lijn knapt, doet ie dat meestal bij het knoopje, omdat ie daar het meeste versleten is, dan valt het lood er ook meteen af, alleen de onderlijn zit dan nog in de bek maar dat heb je ook met voorslag.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-01-2003 09:29

kun Je Nylon ook als voorslag gebuiken en welke dikte als mijn hoofdlijn 31/00 is

Vragende groet
kevin
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-01-2003 23:26

Kevin

Als je nylon wilt gaan gebruiken kan ik de Berkley Big Game line aanraden. Ik gebruik meestal de 25lbs versie. Werkt prima als voorslag en is niet duur.

Groet
Bart