Voorslag?


Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-06-2002 19:42

Beste Karpervissers,

Ik vraag me al een tijdje af hoelang een voorslag eigenlijk moet zijn. Ik heb eens met iemand gepraat die 2 meter voorslag gebruikt. Maar ik heb ook met mensen gepraat die 25 meter voorslag gebruiken.
Hoe denken jullie daarover???

en ...
Wat voor soort lijn gebruiken jullie als voorslag??

groet,
Luuk Schenkelaars
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Geoffrey Schatteman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00
Locatie: Zele

02-06-2002 20:14

2 a 3 meter gebruik ik. Met meer krijg je problemen met de ogen van de hengel. Quicksilver is aan te bevelen.

groeten

geoffrey
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-06-2002 20:17

Luuk,

Ligt er een beetje aan waarvoor je het gebruikt, maar twee maal de lengte van de hengel is standaard voldoende. Dus een metertje of zeven.

Amnesia 9.1 kg of 11.4 kg

Waarom zou je 2 a 3 meter gebruiken? Wat is je doel?

Hg Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-06-02 20:19 ]</font>
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-06-2002 20:26

2 a 3 meter gebruik ik. Met meer krijg je problemen met de ogen van de hengel.


Geoffrey,

wat bedoel je daar eigenlijk mee??

MVG Luuk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-06-2002 21:33

Wat is de reden dat je voorslag wil gebruiken?
Doe het niet zomaar, je moet er wel een duidelijke reden voor hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Pieter de Jongh

02-06-2002 21:43

hoi, Fireline voldoet goed.
Ik gebruik een meter of veertig.
In ieder geval zoveel dat ik zeker weet dat ik voldoende heb en mijn molenspoel al gevuld is met voorslag indien ik het er op aan moet laten komen.
Maar gebruik het pas indien het echt nodig is en vis altijd met een systeem waarbij de lijn en lood vrijkomt in geval van lijnbreuk.

Suc6 pieter
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

02-06-2002 21:56

voorslag.....
dit is een item dat ik zeer veel gebruik in mijn visserij omdat ik een verwoed kanaal visser ben.Ik heb inmiddels al heel wat voorslagen versleten en er zijn nu twee echte toppers uit naar voren gekomen.
1.25 lb Dynema...Dit is echt super spul het kan alleen heel schadelijk voor de vis zijn.Dus deze voorslag gebruik ik alleen als ik bijv. op een paal vis die 30 m rechts van me staat en 6m uit de kant.Ik gebruik dan een voorslag van minstens 15 m.Waarom? als ik een run op die hengel krijg kan ik dus gewoon aanslaan door de rek van mijn nylon en dan loop ik meteen richting de vis.Hierbij kom ik snel op de voorslag te zitten en kan de vis dus zeker geen voorslag achter zich aan krijgen bij lijn breuk.Ik kan hem dus verder rustig afdrillen en mocht de vis zich vastzwemmen wat ook een mogelijkheid is dan knapt altijd mijn onderlijn die zeker niet zwaarder als de voorslag mag zijn en in de meeste gevallen een lb of 10 minder.Met firelijn of dynema is het wel aan te raden om een lange tube te gebruiken want de vis kan zich er raar aan verwonden.(strepen op het lichaam)
Het idee bij dynema vindt ik dus zo snel mogelijk de voorslag op de spoel en gebruik lange tube!!!
2.amnesia...Dit spul is zeer slijt vast en eigenlijk overal wel goed in te zetten.Ook hierbij er weer voor zorgen dat veiligheid voorgaat.
Ik vind dat een voorslag op lange afstand vissen te riskant is. Mocht je lijnbreuk krijgen dan zul je de vis zeker in een moeilijke situatie brengen.
En als ik dan toch op de lange afstand echt een voorslag nodig ben dan neem ik mijn reserve spoelen die gevult zijn met 25 lb dynema.Je moet hierbij er natuurlijk wel opletten dat je niet mag aanslaan maar dat is weer een ander verhaal.En ook bij deze methode weer een dunne onderlijn en een safety bolt systeem met een lange tube.
Ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen maar denk er wel aan alleen voorslag als het ECHT nodig is.En wees op je hoede!!
succes ermee
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-06-2002 22:02

Mannen twee vraagjes.

1. Waarom zo lang?

2. Waarom gevlochten lijnen die onverteerbaar zijn en tot in de eeuwigheid in het water achterblijven?

Met vragende groet, Kees.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

02-06-2002 22:09

ik dacht dit toch wel redelijk verteld te hebben......
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-06-2002 22:33

Douwe,

Ik wil voorslag gaan gebruiken omdat ik regelmatig last heb van karpers die om obstakels zwemmen die zich vlak langs de kant bevinden. Daardoor verspil ik regelmatig wat karpers. Dat is dan steeds weer een karper met een haakje in zijn bek. En ik vis op water waar zich veel lelies en wier bevinden. die karpers zwemmen zich daar helemaal ik vast. Ik wil dan proberen met die voorslag die lelies kapot te snijden

Ik hoop je voldoende te hebben geïnformeerd

Luuk Schenkelaars
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-06-2002 22:39

Ja, Thijs. Je rent zo’n dikke 15 meter en drilt de vis dan af op de onrekbare Dyneema. De paal is zo’n 6 meter uit de kant, je hebt dus 9 meter speling. Zal allemaal wel werken hoor, maar is een wel heel erg specifieke situatie. Dyneema is bovendien niet onbreekbaar. Een beschadiging van een paar vezels en de treksterkte neemt rap af. Kan dus toch misgaan als de lijn tegen de paal schuurt, ondanks een 10 lb onderlijntje. Blijft over, vraag 2 en een melding van wel 40 meter Fireline. En bovendien de vraag voor Luuk. Voor welk doel wil je een voorslag gebruiken?

Mvg Kees
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

02-06-2002 22:46

Waarom voorslag???? ik vind dit niet eens een vraag...ja tuurlijk als ik in de vaargeul vis zou ik ook bij mezelf denken waarommm....dus doe ik dit ook niet maar bij obstakels..daar heb ik al te veel vis verspeeld door nylon en heb ik me ook over moeten geven aan de voorslag.
'Goed praten' kan ik het niet maar het heeft mij al heel wat vissen extra opgeleverd en ik heb nog nooit een vis met fireline/dynema achter zich aan laten zwemmen en dat kan ik van nylon niet zeggen.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2002 09:12

Voor alle duidelijkheid zal ik mijn advies wat toelichten. De knoop van de voorslag moet zich niet tussen de ogen van de hengel bevinden, want dan krijg je problemen met werpen. De hoeveelheid lijn die je buiten de hengel kan laten bij het werpen is maximaal zo’n twee meter. Trek je daar 50 cm vanaf voor onderlijn en tubing, dan kom je op 1.5 m voorslag. Dit is een weinig zinvolle lengte. Twee maal de lengte van de hengel geeft dat de knoop, inclusief een aantal meter van de voorslag, op de spoel ligt bij het werpen (zorg dat de knoop zich aan de buitenkant van de spoel bevindt). Dit houdt in dat de lijn bij het werpen wat vaart kan maken en de knoop zonder problemen door de ogen wordt getrokken. Die zeven meter is onder veel omstandigheden waar je een voorslag voor zou moeten gebruiken ook een goede lengte. Veel meer is over het algemeen weinig zinvol. Amnesia volstaat over het algemeen en is goedkoper dan al het andere spul. Een treksterkte van 9.1 kg is meestal voldoende bij 0.30 mm hoofdlijn. Bij 0.35 mm past een iets zwaardere voorslag. Lengte en materiaal kun je echter variëren wanneer de omstandigheden daar om vragen. Maar niet eerder. Net als een voorslag overigens (zie Douwe). Besef je dat de lijn altijd op de knoop stuk kan gaan en dat de vis dan met zeven meter nylon rond zwemt met een hoge treksterkte.

Verder is een goede knoop van het grootste belang. Veel knopen knappen bij belasting. Ik gebruik de Frank Warwick knoop. Bij deze knoop wordt de hoofdlijn negen maal om het uiteinde van de voorslag gewikkeld. Hierna maak je een lus door het uiteinde van de hoofdlijn weer terug te voeren naar het startpunt van de wikkeling en tussen de hoofdlijn en het uiteinde van de voorslag in te steken. Met het uiteinde van de voorslag maak je dan een enkele knoop om de hoofdlijn. Het goed aantrekken van de knoop is nog een handigheidje wat je moet uitproberen.

Thijs, je hoeft je niet te verdedigen. Ik denk dat je vissend bij palen wel wat moet doen. In zijn algemeenheid volstaat het om op de palen te vissen met een zwaardere hoofdlijn en rekening te houden met de rek in de lijn. Bij de aanslag blokkeer je de vis, en dirigeer je hem/haar direct naar een plek waar je veilig kunt afdrillen. In negen van de tien gevallen zal dat lukken. De tiende vis laat zich echter niet blokkeren en zwemt voorbij de paal. Hier helpt dan een voorslag iets bij, maar je moet je bij jezelf afvragen of dit een verantwoord risico is. Je kunt namelijk ook je tactiek aanpassen. De vissen blijven niet voor eeuwig bij de palen en je kunt ook voor een plek kiezen waar je de vissen op hun tocht kunt onderscheppen. Jouw methode kan een hele goede zijn en zorgen dat die tiende vis ook veilig binnenkomt. Dat kan ik achter de PC niet beoordelen, maar ik twijfel.

Groeten Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-06-03 09:15 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-06-2002 11:18

dyneema is net zo onverteerbaar als nylon!! verder is het waar dat dunne diametwers dynema bij een kleine beschadiging snel in terksterkte afnemen, bij dikke diameters is dit juist niet het geval!!
zoalng je een onderlijn gebruikt die een geringere treksterkte heeft als de voorslag is er niks aan de han want mocht je een vis verspelen en hij raakt verstrikt met de voorslag dan breekt de onderlijn, vergeet niet dat met de dikke nylon hoofdlijnen je met hetzelfde rekening moet houden.


mvg martijn
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

03-06-2002 16:20

kees....mocht mijn voorslag dan echt een keer achter de 10e vis aangaan dan zal ik me zeker k*t voelen...maar liever de 10e keer met voorslag als 9 van de 10 keer met nylon....
Dit blijft gewoon een lastig onderwerp....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2002 17:01

Helemaal mee eens Thijs. Het blijft een dilemma waar nooit helemaal een sluitend antwoord op is te geven.

Het punt van Martijn met betrekking tot dyneema van dikkere diameters is steekhoudend wat mij betreft.

Kees
Stephan leiga
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-05-2002 02:00
Locatie: Gouda

05-06-2002 23:24

de knoop van de voorslag op de hoofdlijn moet tijdens een dril onder de hengeltop (uit een boot of op de kant) toch een flink eind op je spoel gedraaid zijn anders komt er toch veel te veel druk op die knoop, dit is toch logisch mensen. Gebruik je 1 a 2 meter voorslag, gebruik dan niets.
Vis je op acht meter diepte, en ga je ook op die diepte drillen ( soms heb je geen keus!!!) kom dan niet met zeven meter aan maar minimaal met het dubbele!!!
Stephan leiga
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-05-2002 02:00
Locatie: Gouda

05-06-2002 23:28

Ohja, gevlochten voorslag slaat nergens op. gebruik altijd dikke nylon voorslagen( zeker als je hoofdlijn gevlochten is!!!!)want drillen met dyneema onder de top is gewoon pauper, de haak scheurd eerder los en dit spul is veel gevoeliger dan dik nylon
(vezeltjes grijpen veel eerder mosseltjes en andere zooi aan)!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2002 09:22

Stephan,

Er is altijd een moment tijdens de dril dat de knoop buiten de hengel, tussen de ogen of op de spoel ligt. Heb daar in de praktijk nooit problemen mee. Veelal begint de dril pas goed onder de kant. Dan is de knoop bij mij toch altijd nog buiten de hengel. Pas in het allerlaatste moment als je je klaar maakt voor het scheppen, overigens ook een kritieke fase, ligt de knoop op de spoel. Veel hangt af van de kwaliteit van de knoop.

Voor wat betreft een gevlochten voorslag ben ik het geheel met je eens. In een kritieke fase van de dril is de buffer door de rek van nylon afwezig. Alles komt dan aan op de hengel.

Hg Kees
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-06-2002 09:54

Blijft altijd lastig het verhaal over voorslagen ja of nee en wat te gebruiken als materiaal. Ik den kdat persoonlijk ervaringen hierbij een grote rol spelen.

Wat ik echter mis in deze discussie is het gebruik van de haak. Ik ben van mening dat als je met een voorslag vist je ook weerhaakloos moet vissen zodat de vis, mocht de voorslag onverhoopt breken, deze snel kwijt kan raken. Zo dient men ook een loodsysteem te gebruiken waarbij het lood snel vrij kan komen.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

06-06-2002 11:20

weerhaakloos vissen....
tjahh ik heb het geprobeerd maar let dan maar eens op wat voor losschieters je op je voorslag krijgt(dynema)...
En ik heb nog nooit een losschieter gehad op mijn 25 lb gevlochten voorlsag als ik met een een weerhaak viste...
Dit zal ook wel persoonlijk zijn maarjah dat is met bijna alles toch wel zo.
mzzls
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

06-06-2002 13:20

Ja Thijs wat is belanrijker?, het welzijn van een vis bij lijnbreuk of........

Het idee dat je meer verspeeld zonder weerhaak zit tussen je oren en nergens anders. Het is natuurlijk kinderlijk eenvoudig om het missen van een weerhaak als de schuldige aan te wijzen van het verspelen van een vis. Ik vind dat kort door de bocht. Meestal zijn er andere redenen. Zolang je gewoon spanning op je lijn houdt maakt het niet uit of je een weerhaak hebt of niet.
Stephan leiga
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-05-2002 02:00
Locatie: Gouda

06-06-2002 15:25

Ik weet wel zeker dat weerhaakloos vissen minder vissen op levert dan met een weerhaak. Misschien niet bij een normale dril, maar als je b.v. met een boot achter de vis aan gaat die 350 meter verderop aan het ku**en is weerhaakloos vissen echt drama. Door het niet continu snaarstrak houden van de lijn ( anders zwemt de vis zich geheid ergens aan vast, is zo'n weerhaakloze haak echter weer verdomd handig voor de vis),maar het lichtjes op spanning houden heeft niemand, met geen enkele weerhaakloze haak in de hand ofde vis zich niet lost tijdens de dril.

p.s. Kees, wat ik bedoel is als je een beer onder de top hebt en redelijk is uit gedrild wil deze op het laatste moment wel eens een beuk op je hengel ( en op die knoop!) geven waar je U tegen zegt, niet echt bevoorderlijk lijkt me zo.....
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

06-06-2002 17:43

heej arno jij bent tovh de schrijver van dat verhaal over salagou....?
Ik ben daar nu ook twee keer geweest en vertel mij niet dat jij daar vist zonder voorslag..
En ik heb nog nooit een vis de voorslag achter zich aan laten zeulen puur omdat ik het weinig gebruik en als ik het gebruik denk ik er zeker bij na.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2002 19:21

Rob,

Waardevolle aanvulling. Zeer beslist geen in-line lood bij een voorslag. Van die safety clipjes ben ik ook nog niet zo zeker. Als het conische rubbertje iets te strak zit, dan blijft het lood al te makkelijk gewoon zitten. Er wordt altijd beweert dat deze los moet worden bevestigd, maar in de praktijk blijkt die er meestal strak overheen geschoven te zitten. Zelf gebruik ik nooit meer iets ander dan het semi-fixed systeem van Solar met wartellood licht bevestigd via een grote glijdende plastic ring (zelfde type als van toplood) op een speciaal rubbertje over de wartel. Na de aanslag blijkt het lood altijd al los te hangen en het oog gaat overal overheen. Fox heeft sinds kort ook een dergelijk systeem. Wil je het eenvoudig houden, dan kan het lood ook via het warteloogje over een tulprubbertje geschoven worden. Idee is in ieder geval dat het oog makkelijk los komt en zo groot is dat het overal overheen schuift. Je kunt er over discussiëren of dit niet ten nadele is van het bolt effect. Mijn ervaring is dat het niet zo is.

Wellicht niet onder alle omstandigheden, maar weerhaakloos is zeker een aanrader. Vertrouw je het niet, knijp dan eens een tijdje de weerhaak gewoon plat. Heb je nog altijd een bobbeltje op de haak dat enig houvast biedt. Maar inderdaad, je moet wel spanning op de lijn houden.

P.S. Stephan ik begrijp wat je bedoelt, maar je hebt wel meer knopen buiten de hengel dan alleen die voorslagknoop. Op de korte lijn, tijdens het laatste moment van de dril, zet ik de slip altijd een tikje losser. Dat tikje kan altijd weer terug als de vis ineens over uitzonderlijk veel reservekrachten blijkt te bezitten en een run door de slip neemt. Natuurlijk niet de slip zo los draaien dat je de controle verliest.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-06-06 19:22 ]</font>