Karper dood in Bewaarzak


Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

11-09-2004 12:25

Dit is echt helemaal bizar en wil ik jullie niet onthouden ik fiets zojuist uit me werk langs de plaatselijke vijver en wat ik daar zie!!!....


Een ventje daar van een jaar of 14 onthaakt een vis ...overigens niet op een mat, hangt de vis vervolgens aan de volgende haak waarna zn maatje de drill nog eens rustig over wil doen....
Het is maar goed voor die jongens dr gezondheid dat ik nu met mn handen in het verband zit.
Een ding is wel zeker zoiets zullen ze nooit, maar dan ook nooit meer proberen.


vr.gr.

Ferdy
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

12-09-2004 13:33

dat meen je niet ferdy
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

13-09-2004 00:54

Ik zou hier nu zoveel commentaar op willen geven, maar eigenlijk schieten woorden tekort :evil:

Diep, maar dan ook diep triest.....
:cry: :cry: :cry: :cry:
gerrit koop

13-09-2004 01:51

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

13-09-2004 02:09

Wanneer je een karper vangt (de 1e x dus) dan is het een sport om de karper zo ver te krijgen dat hij jouw aas pakt en zijn er een heleboel factoren die ervoor kunnen zorgen dat je de vis niet geland krijgt. Bovendien heeft de vis dan al zijn kracht nog en je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat wanneer een vis in je net ligt hij uitgedrilt en moe is. Tenzij je zulk sleurmateriaal hebt dat de vis binnen drie seconden op de kant ligt natuurlijk. (maar dat is een andere discussie)

Wanneer je een vis nadat hij al uitgedrilt is nog even op een andere haak prikt is elk sportelement verdwenen. Hij heeft zich al over gegeven en moet dan "nog maar even een rondje" omdat die andere knaap niet kan vissen, maar ook wel eens wil weten hoe het voelt om met een kromme hengel in zijn handen te staan. Die karper heeft geen schijn van kans. Die jongen moet waarschijnlijk zelfs z'n slip al extra ver opendraaien om de vis uberhaupt nog een run te laten maken. En als de vis dan niet hard genoeg wegzwemt, wat dan? Stenen er achteraan gooien? Dat is toch geen sport meer?

Geen goed woord voor over.

En een vis die binnen het uur terug gevangen wordt heeft dan tenminste nog weer wat te vreten gehad en heeft inmiddels misschien ook wel weer een beetje op krachten kunnen komen. Bovendien is het dan min of meer "de vrije keus" van die vis om weer van diezelfde plek te gaan vreten.

Een karper die van de ene haak op de andere geprikt wordt heeft die keuze dus absoluut niet.

Misschien overbodig, maar toch.... Als je het mishandeling vindt wanneer je een vis vangt, dan moet je niet gaan vissen.
jan van kranenburg

13-09-2004 02:40

Gerrit,

Wat Ferdy beschrijft heb ik vorig jaar ook meegemaakt en hierover gepost.

Je vraagstelling over "mishandeling" is interessant en "tricky".
Waar liggen de grenzen?

Als je millieu-aktivist bent, of fanatiek lid van een of andere Dierenbeschermings-organisatie, dan maak je bezwaar tegen het belagen van vis (of andere dieren) "als sport".

Als "sportvisser" heb je echter juist oog voor het belang van de vis, en doe je je uiterste best de gevangen vis met zo min mogelijk schade weer in zijn leefomgeving terug te zetten.

Spelen met je "vangst" is dus uit den boze.
Al zal niemand kunnen ontkennen dat het "haken" van een vis enige schade zal veroorzaken.

mvg

Jan
gerrit koop

13-09-2004 13:20

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-09-2004 14:07

Het verschil tussen de sport en mishandeling waar hier over gesproken wordt is volgens mij niet eens zozeer dat die vis een tweede dril krijgt. Vaak gebruiken wij als karpervissers het argument dat we de vissen zo zorgvuldig mogelijk behandelen, op het moment dat iemand de vis voor de tweede keer aanslaat en weer terugzet worden deze grenzen allemaal overschreden. Hiermee versterk je alleen het argument van de dierenbescherming dat wij niks om de vis zouden geven en hem mishandelen voor de lol.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-09-2004 14:26

Juist.

Het is niet zomaar 2x drillen. Een echte sportvisser moet er zorg voor dragen dat de vis zo min mogelijk stress ondervindt en lichamelijke schade tot een minimum beperkt wordt of als het goed gebeurt uitgesloten wordt. Dan is een vis opnieuw aanhaken en weer laten strijden om het genot van een dril te beleven uit den boze, vind ik.
Ondanks het feit dat we karpers bezeren met een haak en stressen met een bezoekje uit het water, wordt een karper toch zo goed mogelijk behandeld. Wanneer daar totaal niet naar gekeken wordt, zoals 2x drillen, geen onthaakmat, onveilige systemen enz., dan vind ik het op dierenmishandeling gaan lijken.

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-09-2004 15:10

Daar kan je trouwens nog bij optellen dat er waarschijnlijk niks overblijft van de spanning van een dril en de voldoening van een vangst, oftewel, van het plezier wat we aan een vis beleven.
Als je maat de vis al gevangen heeft en je prikt hem weer aan de haak, de tweede dril gaat goed, heb je hem dan zelf ook gevangen? Zo ken ik er nog wel een paar! Laten we voortaan ook maar elke gehaakte karper meetellen! Of elke vid die op je stek springt. Of elke vis die in het water rondzwemt, als je dan toch bezig bent met jezelf voor de gek houden. Als dat gastje wat de vis eerst ving zijn maatje zo graag een kromme hengel wil geven, laat hij dan zijn hengel gewoon overgeven.
Dit kwam zo in mij op naast het mishandelingsgedeelte.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
tom voorham
Berichten: 4
Lid geworden op: 13-08-2004 18:17
Locatie: wassenaar
Contacteer:

13-09-2004 16:58

wat dacht je er van
de bewaarzakken gewoon in de brand te steken!!!!!!!!
want nacht foto s zijn ook prima.
zie het nut er niet echt van om ze te zakken.
ze raken er zwaar gestrest van als je ze na het zaken weg ziet zwemmen
zie je gewoon dat ze helemaal van het pad af zijn!
geen goede zaak dus :(

tja zal niet zeggen dat ik nog nooit een vis gezakt heb maar niet langer dan een half uur!
kan het niet over mijn hart verkrijgen ome z elanger te laten zitten!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

13-09-2004 19:28

Zakken :evil: :evil:
Ik ben er zeker geen voorstander van, sterker nog, ik ben er zwaar op tegen.
Wat heeft het in godsnaam voor een nut??
Als je zo graag je vis wilt fotograferen zorg dan voor een goed toestel welk ook s'nachts mooie foto's maakt.
Anders gewoon niet vissen als dit het belangrijkste voor je is.
Ben benieuwd wanneer er een verbod op gaat komen.
Kan mij niet snel genoeg zijn.

Ron (die even wat kwijt wou, sorry)
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-09-2004 20:20

Een verbod op de bewaarzak heeft ook een keerzijde mensen.

Zelf zak ik vissen maar niet zoals gebruikelijk,ik maak foto's s'nachts en laat de vis niet zitten tot het weer licht word.

Zelf gebruik ik een bewaarzak om de vis te zakken zodat ik mijn camera kan opzetten,hierna komt de vis dus weer op het droge,fotootje en terug met het beestje.

Hoewel ik in principe tegen zakken van vissen ben doe ik het zelf dus wel,welliswaar met een geheel andere bedoeling dan gebruikelijk is met zakken (het wachten op daglicht) maar alleen voor de tijd die nodig is voor een camera neer te zetten en scherp te stellen zodat de vis zo kort mogelijk op het droge is.(kan nog sneller maar dan heb ik geen foto en hoewel ik veel vissen terug zet zonder foto zijn er toch vissen bij die ik wel graag vereeuwig)

Het is dus niet de bewaarzak die de boosdoener is maar zoals bijna altijd de mens die hem gebruikt.
Een verbod is dus compleet onzinnig,trouwens verboden hebben we genoeg.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-09-2004 21:54

Niet zo dramatisch doen, karpers gaan niet dood hoor na een paar uurtjes in de bewaarzak en daarna een fototje en weer zwemmen. Foei foei foei wat zitten er toch een stel huilebalken bij hier zeg.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-09-2004 22:36

Rick heeft niets met drama te maken,maar meer met de onkunde waarmee sommige mensen vissen zakken.

Te vaak meegemaakt,trouwens nog steeds,dat er bv vissen op de maas gezakt worden terwijl s'nachts de beroeps vaart gewoon doorgaat.
En dan s'morgens wakker worden en zich ook nog eens afvragen hoe het kan dat de bewaarzak inclusief karper op het droge ligt.

Is dus niet de bewaarzak waar ik tegen ben maar meer het gebruik ervan wanneer het niet kan.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-09-2004 22:43

Ja precies, maar verantwoord gebruik van een bewaarzak, zoals ik al vaker zei, gaat prima. Geen probleem. Dus wat dat betreft snap ik het gezeur soms niet.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-09-2004 07:49

Onverantwoord gebruik van leadcore en andere voorslagen kost ook vissenlevens. Moeten we dat ook maar verbieden?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

14-09-2004 08:50

dan kan je dor blijven gaan... Ik zag aan het begin van de zomer dat 2 kinderen met een schepnetje (het soort pan-netje waar je platten mee land als witvisser) bezig waren paaiende karpers te scheppen, de vissen lagen te rollen in het wier voor de kant. zoals jullie waarschijnlijk weten zijn de vissen dan vrijwel weerloos en ze zwemmen niet weg als je aan komt lopen...
laten we landingsnetten ook maar verbieden dan :-?

zoals Mark zegt slaat dat helemaal nergens op... mits je ze verantwoord gebruikt gebeuren er (bijna) geen ongelukken mee, en ja, je hebt natuurlijk altijd mensen die het voor de rest verpesten...
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-09-2004 16:04

Kinderen op de basisschool krijgen zoveel info en voorstellingen, misschien zijn voorlichtingsmiddagen over (hengel)vis sport we een optie.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-09-2004 18:53

Er zijn regelmatig voorlichtingsdagen over hengelsport, de meeste verenigingen organiseren een keer per jaar een jeugddag oid. Het probleem is hoe je de mensen daar ook naartoe krijgt. En overtuig de mensen die vinden dat ze alles wel weten en niks meer kunnnen leren maar eens.
Had laatst nog zo'n leipo; "je hoeft mij niks te vertellen over karpervissen want ik vis al 15 jaar op karper" Overigens presteerde hij het wel om 4 lossers op een rij te krijgen, dat was niet alleen domme pech...
15 jaar ervaring zegt niks, je kan het ook 15 jaar verkeerd doen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
W ter Riet

14-09-2004 19:00

Gelukkig zijn er nog een boel verstandige mensen die de foto's gewoon s'nachts maken en de vis daarna direct terugzeten.

Als je de vis de hele nacht in de bewaarzak laat zitten is die de volgende morgen ook nog eens uitgerust en is het nog moeilijker om de vis op de foto te zetten en niet te beschadigen.

Trouwens ik vind de foto's genomen in het donker wel iets avontuurlijks hebben.
Dat is toch ook hetgene waarom iedereen op karper vist "avontuur"?

Misschien zouden ze eens aandacht moeten besteden in een visblad dat als je zakt dat je dan wel een paar regels in acht moet nemen.
Gebruikersavatar
henk trautmann
Berichten: 24
Lid geworden op: 15-09-2004 21:48
Locatie: Veendam

15-09-2004 22:03

[quote="sander smit"]Ben het helemaal met Dennis eens,stop die klootzakken zelf in een bewaarzak en laat ze dan los op het Amsterdam Rijnkanaal! :evil:
Maak gewoon een foto s nachts,kunnen ze gelijk weer teug!!!!!!!!!!!Zou je zelf ook willen als je gevangen was :wink:[/quote]

Geheel mee eens, waarom heeft een fototoestel anders een flitsfunctie.
Karper en andere vissen niet langer uit hun vertrouwde omgeving houden dan absoluut noodzakelijk. :cry:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-09-2004 11:17

En wat vinden onze lieve karpervissertjes dan van leefnetten?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-09-2004 11:35

Leefnetten waarin soms meer dan 100 vissen inzitten, en dan uit het water gelicht wordt waarbij anderen door soortgenoten zo goed als geplet worden! Denk dat zakken zoveel schade niet kan, het ligt aan de personen die ze gebruiken. Wij zakken per slotte maar 1 vis per zak en dat alleen als het echt noodzakelijk is. Het zijn hele zachte zakjes net een dekbedje voor karpers :lol:
Op rivieren etc. moet je er heel goed van bewust zijn wat je doet (of liever nog niet doet) als je een vis zakt!!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

16-09-2004 16:53

Ik zag het nut er in het begin niet zo in om hier op te reageren, omdat de meeste dingen die je over dit soort zeer trieste gebeurtenissen kunt zeggen al gezegd zijn....
Toch vraag ik me wel eens af of het tegenwoordig echt zo triest gesteld is met veel mensen dat ze niet begrijpen, dat een karper wel eens een klap met zijn staart zou kunnen geven in de zak.... dus dat het misschien wel een goed idee is om die op een degelijke manier vast te knopen?
Of dat dat piepconcert bij elk langsvarend schip misschien komt doordat er een stel grote golven tegen de kant staan te beuken, ja, dezelfde kant waar jij dat schubkarpertje van 15 pond zojuist hebt weggehangen?
Je kan er nog zoveel over zeggen, maar er is maar een woord dat een beetje van toepassing is op dit soort dingen en dat is triest, diep triest.

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!