Gemak tegen Voldoening


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-09-2004 09:06

Beste Mensen,

Ik zit momenteel in dubio. Ik ben eigenlijk al 2 á 3 seizoenen bezig met het zelf draaien van boilies. Sinds een aantal maanden ben ik ook bezig met zelf een vismeelmix samen te stellen, ik ben aardig op weg, maar hij moet perfect zijn. Daarnaast heb ik dankzij aanwijzingen en tips van andere mensen o.a. 2 nette zoete mixen samengesteld.

MAAR nu kan ik freezerbaits kopen tegen een prijs, die ik ook kwijt ben aan de ingrediënten voor mijn eigen mixen. Vandaar dat ik in dubio zit:

Aan de ene kant:

Homemades

Positief:
-Leuk om zelf mixen samen te stellen,
-Voldoening/goed gevoel als je er daadwerkelijk op vangt!

Negatief:
-Al dat werk (alle ingrediënten kopen, uitwegen, mixen, eieren klutsen, kneden, spuiten, rollen, koken, drogen, afwas, opruimen :o )
-Het kan zijn dat je een redelijk waardeloze samenstelling hebt gemaakt, nu zal een karper niet zo moeilijk zijn, maar goed, voedingstechnisch dan.

Freezerbaits

Positief:
- Gemakkelijk
- De boilies zijn vaak uitgetest in de praktijk en de samenstellingen zijn "optimaal".

Negatief:
-Geen echte binding met het aas, in de zin van, bezig zijn met samenstelling ervan, rollen enz.

Dus jullie zien het wel, ik kom niet verder. Ik vind het prachtig als die homemades eenmaal liggen te drogen en ik er na een tijdje een vis op vang, maar eerst het uitdenken ervan (gaat bij mij erg veel tijd in zitten, omdat ik optimale verhoudingen wil en ingredienten probeer te nemen, die enigzins bij elkaar passen) en al dat rollen-gerelateerd werk ervoor, dat staat me niet aan, als ik veel wil gaan voorvoeren.

Hoe denken jullie hierover?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-09-2004 09:24

Bas,

Ik zou voor de homemades blijven gaan, de reden kun je wel invullen...!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

06-09-2004 10:06

hey bas,
als je homemades goed werken zou ik daar mee door blijven gaan omdat ze vis vangen en de voldoening nog een stukje groter is. trouwens als je voor de homemades gaat stuur me dan een pb-tje voor die freezerbaits 8)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

06-09-2004 10:48

Bas,

Ik zou voor freezers gaan 8)
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

06-09-2004 11:20

http://www.karperwereld.nl/produkt/ucp3.php

Misschien is dit iets.
Ik ga er binnekort toch eens nader over informeren

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-09-2004 12:06

Bas,



Zelf draaien heb ik ook een kort tijdje gedaan en zoals je weet was ik het zo weer beu......Om precies dezelfde reden die jij noemt!
Ik voerde meer op een week dan dat ik draaide :roll:

Ben daarna over gegaan op freezerbaits....Goed mee gevist en ook goed op kunnen vangen maar ik heb helaas weinig ruimte in de vriezer :(
Eigen vriezer is ook geen optie omdat ik daar geen ruimte voor heb.....

Zodra mn winkelier weer fatsoenlijke freezerbaits heeft sla ik weer wat op...Tot die tijd vis ik door met Martin SB!

Maar als je het gedonder beu bent met het zelf draaien zal ik voor freezerbaits kiezen!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

06-09-2004 13:34

Bij veel leveranciers kan je ook je eigen mix samenstellen. Scheelt je in iedergeval in het uitwegen en losse ingredienten aanschaffen. Vervolgens kan je zelf ook nog draaien of laten draaien. In jouw geval denk de meest ideale optie.

Persoonlijk maakt het mij geen fluit uit waar ik mee vis. ready mades of home mades laat het puur aan de situatie afhangen. Maar instant vissen grijp ik bij voorkeur naar de ready mades. Ga ik voeren dan een home made natuurlijk, soms een freezer soms een zelf gedraaide. Ik zeg maar zo, het is net hoe me pet staat :lol:

Mvgr. Rene
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2004 15:29

Rene,

Is er wel een pijl op jouw te trekken... :wink:

Bas,

Persoonlijk zou ik voor de homes gaan, het draaien, koken en alle troep die het met zich meeneemt is inderdaad niet leuk, maar met een goede deegspuit, 2 boilietafels en een gewillig slachtoffer draai je per avond met gemak 7 kilo weg. Dat je de dag erna zere onderarmen hebt moet je maar voor lief geven!

het vangen van een vis op je eigen samengestelde mix blijft mooier dan een vis vangen op een ready...
Verder heb ik toch al mijn zware gevissen gevangen op een home-made, ook dat zegt wel wat vind ik zelf...


Wat Rene ook al zei: Je kan je eigen mix laten draaien bij de meeste freezerfabrikanten... Maar dat zou ik alleen doen ik grote hoeveelheden.
Wel even een aparte vriezer regelen!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-09-2004 15:57

IK ben ook lui aan het worden,na 6jaaar draaien.Koop ik ook vreezerbaits.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-09-2004 16:12

Bas,

(De boilies zijn vaak uitgetest in de praktijk en de samenstellingen zijn "optimaal".)
Alleen bij je home mades weet je dat zeker..

Mogelijkheid om je eigen samengestelde mix door Freezerboys te laten draaien is wel aanwezig, voor nog meer "vertrouwen" zou je misschien zelfs kunnen helpen draaien op locatie, vele handen maken nu eenmaal licht werk!? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

06-09-2004 16:19

Ik ga dadelijk weer wat kilootjes draaien.. Het moge duidelijk zijn, ik ben een echte zelf-draaier. Niet dat er iets mis is met ready's hoor. Met die van Nash, Dynamite baits en Mainline heb je echt top-bollen te pakken. Voor mij blijft het experimenteren met je eigen mixen zo veel voldoening geven dat ik dat beetje extra werk niet zo erg vind.

veel draaiplezier toegewenst,

Jordi
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

06-09-2004 17:23

Beste Mensen,

Bedankt voor alle reacties al!

Ik heb zo'n boiliedraaiservice ook overwogen, maar het grootste nadeel van die diensten zijn, dat ik ook ingredienten gebruik die niet in de hengelsport gebruikelijk zijn, zoals ....... (HAHAHA had ik jullie bijna hè? :wink: ) Nee maar goed, er zitten dus dingen in die niet te koop zijn bij de hengelsportzaak of waar wat minder makkelijk aan te komen is, en dit zijn nu juist de ingredienten die mijn boilie zo speciaal en afwijkend maken.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Frans Knijff
Berichten: 112
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00

07-09-2004 10:27

Je kan ook je eigen mix al samengesteld bij UCP laten draaien.
Je kan gewoon 20 kg kant en klare eigen mix bij die gast afleveren met evt je eigen flavors en toevoegingen erbij dan draait hij het voor je.
Ik ga het binnenkort ook een keertje proberen het scheelt een hoop werk, je krijgt alleen 20 kg boilies in de zelfde maat 15 ,20 of 24 mm.
Heb hem al een keer gebeld voor wat info prijzen zijn vanaf 2,50 per kilo.
Kijk een keertje op z'n site http://www.ultracarp.nl/.


Mvgr

Frans
Carp anglers do it all night long with ...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2004 11:17

Wat ik nog een voordeel vind van zelf draaien is dat je veel kunt varieren met formaat, vorm, hardheid en structuur van je boillies. Bij de freezerbaits zul je in meeste gevallen alleen de keuze hebben uit ronde boillies in een beperkt aantal diameters.
Zo draai ik zelf vaak cilindervormige boillies (ook uit gemakzucht), vierkante boillies en vrij zachte boillies die dus maar eventjes in de pan gelegen hebben. Als je die voordelen niet belangrijk vindt en je kunt boillies laten draaien in de vorm van freezerbaits die qua prijs op kunnen wegen tegen het zelf draaien dan zou ik ook voor freezers kiezen. Als je je eigen mix in de vorm van freezers kunt laten draaien is dat ook een voordeel. Het is maar net wat je belangrijker vindt.

Groeten uut Wehl
Plaats reactie