Vraagjuh


Plaats reactie
Fabian Pronk
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-09-2004 17:56
Locatie: Roosendaal

04-09-2004 18:00

Hallo allemaal,

Ik had een klein vraagje, over het uitvaren van je lijnen. Moet je nou je hengel mee de boot innemen of, moet je je hengel aan de kant houden en dan zo de lijn uitvaren????..... Als iemand mij hier een antwoord op kan geven zou ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt,
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

04-09-2004 18:03

Dit kan allebij, maar het makkelijkste gaat het als je de hengel op de kant laat en alleen je lood + onderlijn meeneemt in de boot.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-09-2004 18:14

Dit kan allebei,
Maar zoals met een hoop dingen verschillen de smaken weer eens :wink:
Ik geef de voorkeur aan het meenemen van de hengel is de boot.
Dit ivm het precieser kunne droppen van de rig.
Op een ondiepe stek tot zeg maar 1,5 meter zou ik het nog wel zonder hengel in de boot doen.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

04-09-2004 18:56

ik laat als ik met zijn 2en ben altijd de hengel op de kant en dan doe ik het lood in mijn mond en als ik alleen ben neem ik de hengel mee :wink:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

04-09-2004 19:02

En toen was je lijn op pim, en had je een haak in je mond :lol: :lol:

Nee, kan allebij. mijn voorkeur gaat uir naar de hengel op de kant (mits met 2 personen) het voordeel is dat als je met flinke wind moet varen dat je vlak voor dat je je lijn dropt even de bochten eruit kunt trekken door middel van het strak draaien van je lijn.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

04-09-2004 19:04

daar moet degene op de kant dan goed op letten natuurlijk :wink:
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-09-2004 19:11

1 hengel leg je in de boot.
andere hengel, neem je je lood en je rig mee.
die drop je ergens neer. vervolgens vaar je naar je 2e stekkie toe. daar gooi je je 2e hengel neer, en je vaart weer naar de kant.
3e hengel mee enje 4e hengel neem je je lood en rig ook weer mee.
zo gaat het wat sneller, en het scheelt je varen of roeien en scheelt ook tijd.

wel een beetje oppassen dat je niet door je lijnen vaart... dus beginnen met de meest linker hengel (of rechter) en dan vervolgens je andere hengels. (afhankelijk van de windrichting en windkracht.)

en bedenk wel dat je nylon lijn verschrikkelijk gaat kinken, als je je lijn op je baitrunner / of slip uitvaart! dus kan je beter gewoon je beugel van je molen openzetten en dan je lijn een beetje tegenhouden, zodat je niet opeens een klit hebt.

met gevlochten lijn heb je hier geen problemen mee en kan je gewoon je slip / baitrunner gebruiken.

zo doe ik het altijd in frankrijk. maar dan staat me maat bij me rodpod en die trek de lijn strak en geeft ook aanwijzingen enz.

misschien heb je wat aan deze tips.
gr.
chris
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

04-09-2004 19:12

ik maak maar gebruik van een klein rubberbootje :P
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

04-09-2004 20:34

als je bang bent dat je je boot beschadigd door je haak oid, en je wil het niet in je mond doen (bah), gebruik dan een plastic emmer (afsluitbaar), maak een klein gaatje op de afsluiting, zodat je lijn niet knel komt te zitten en gaat kinken, maar maak het gaatje klein genoeg zodat je lood er niet doorheen kan. Ik doe ook mijn voer in de emmer zodat hij blijft staan. ik laat mijn hengel dan gewoon op de kant hè :P
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-09-2004 21:42

Wanneer je een bootje met motortje (electro) hebt, dan zou ik de hengel
gewoon mee in de boot nemen. Het rigje rustig laten zakken, en dan met
de beugel open en vinger op de spoel in een rechte lijn terug varen.

Tot slot: Houd tijdens het terug varen de hengeltop laag boven het water!

groetjes Benny
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

04-09-2004 23:02

Bij voorkeur hengel in de boot, zeker op grote afstanden. Mits natuurlijk wel het juiste lood gebruikt wordt, op een harde bodem heb je naar mijn idee toch minimaal 120-140 gram lood nodig. Op een zachte bodem voldoed 110 wel.

Wat betreft de hengel op de kant (zeker wanneer je op grote afstanden vist en helemaal als je je lijn nog eerst strak draait voordat je hem laat zakken) schiet bij het los laten van je lijn het lood zeker een paar meter terug. Dit i.v.m. de rek die in je lijn zit. Dit probleem zou je niet hebben wanneer je je hengel in de boot houdt.

Voor de roeiers onder ons heb je weinig andere keus denk ik (het kan wel maar is niet je van het :wink: ). Wanneer je dit doet zorg er dan voor dat je je lood op de bodem laat zakken en dat de hoofdlijn zonder spanning op het water oppervlakte ligt. Zo voorkom je dat de rek het lood een paar meter verschuift. Staat er veel wind dan zou ik bij voorkeur toch uitgooien of de hengel in de boot meenemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

05-09-2004 18:40

[quote]vervolgens vaar je naar je 2e stekkie toe. daar gooi je je 2e hengel neer[/quote]

:lol: :lol: Zonde om steeds die hengels in het water te gooien.
Plaats reactie