KARPER BLOED LEEG!!!


Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

03-10-2004 18:39

Bjorn,
Zoals ik in het tweede bericht onderaan aangeef begrijp ik het helemaal dat men geen foto maakt van een vis waar iets mee is, in ieder geval geen trofee foto. Zie quote,

[quote]Kan je je afvragen of men op de foto wil met een karper terwijl deze bloedt, het zal er interessant uitzien zo'n bloedbad. Ik kan me enige "vriendelijke" reacties voorstellen. :evil:

Dit geeft gelijke gevoelens weer zoals jij ze omschijft.

Wat vindt jij ??
Wel een detail foto maken ivm met eventuele informatieve doeleinden?

Ben benieuwd naar je reactie

M. vr. gr.
[/quote]
't is stil aan de waterkant
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-10-2004 18:48

Hoi, ik heb misschien wel een verklaring! ik vis zelf ook op snoek nou is het bij snoeken (Meestal de groter dames) dat als je de vis drild en het duurt te lang dat de vis dan heel erg gestrest wordt! wat er dan gebeurd ik heb dit wel eens gehad bij het snoeken! is dat de vinnen heel er rood worden en beginnen te bloeden gewoon de bloedvaatjes springen! als dit gebeurd moet je de vis zo snel mogenlijk terug in het water zetten!

nogmaals dit gebeurd heel vaak bij grote snoeken! waarom niet bij karpers! karpers zijn wel veel minder stres gevoelig dan snoeken maar niet elke vis is het zelfde! dus je hebt echt vissen bij zitten die niet tegen stres kunnen!

Dit lijkt me het meest voor de hand liggende mogenlijkheid!

groetjes Kevin
Bjorn LG

03-10-2004 22:25

[quote="Erik Scholtes"]Bjorn,

Wat vindt jij ??
Wel een detail foto maken ivm met eventuele informatieve doeleinden?

Ben benieuwd naar je reactie
[/quote]

Argh... Nou zeg je me wat.
Hmmm, *zucht* :oops: ik denk 't wel achter af gezien.

@ Kevin, dat zei ik idd ook al. Lijkt me dus zeer waarschijnlijk de oorzaak bij de vis van de topicstarter!
James Tate
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Antwerpen (Belgie)

04-10-2004 01:18

deze topic is weerom het bewijs van de hypocretie die op dit forum heerst. Onthaakmat niet alleen verplicht, het moet een zijden zijn met een zachte vulling van minstens 20 cm dik, de karper moet 3 maal per minuut met water overgoten worden en iedereen die een karper ook maar iets te hoog boven een onthaakmat heeft is een regelrechte moordenaar, vissen met gevlochten draad is enkel weggelegd voor de perfectionist (die ieder meent te zijn) de wonde van de haak moet ontsmet worden enz enz maar raak aub niet aan mijn foto, uren in een bewaarzak, nog snel een foto van een bloedende vis, gevechten met een hevig spartelende vis enz om toch maar een fotootje te hebben om te bewijzen wat een fantastische visser we zijn of is het om te bewijzen wat voor geluk we hadden dat juist die vis beet? Vissen is een hobby en het plezier om een vis te vangen zou gelijk moeten zijn ongeacht de afmetingen of het gewicht, een foto tja waarom niet maar niet ten koste van de vis. iedereen heeft de mond vol als iemand ook maar iets doet wat nadelig kan zijn voor de karper, heel dikwijls tot in het belachelijke toe maar als hier iemand een opmerking maakt over het feit dat een hevig bloedende karper beter dadelijk terug gezet kan worden in plaats van eerst nog de worsteling van een fotosessie te doorstaan, dan wordt hij afgebroken, geef dan liever toe dat het lot van een karper julie geen moer kan schelen als je hem maar kunt vangen en het eigen ego kunt strelen met een foto. Sorry hoor maar als het lot van een karper echt van belang is, dan is die foto echt bijkomstig. Maar nee, een leuke foto van zo kort mogelijk genomen, liefst met groothoeklens en de armen goed gestrekt om de karper zo groot mogelijk te laten lijken (of moet ik zeggen om de karper beter te kunnen bestuderen zoals de uitvlucht luid), is toch echt wel belangrijker dan het welzijn van de karper of niet soms
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-10-2004 09:09

Is het weleens in je opgekomen dat foto's niet alleen zijn om aan andere te laten zien hoe geweldig je wel niet kunt vissen. De mening dat foto's alleen maar om op te scheppen dienen vind ik onzin. Als ik van mezelf uitga tenminste. Er is niemand die zo vaak in mijn fotoboek kijk als ikzelf. Het is voor mezelf mooi om een gevangen vis te bewonderen en als je de foto's terugziet dan komt het weer boven. De herinnering, het verhaal achter de foto. Dus dat gezeur over die foto's vind ik wat overdreven en generaliserend.
Daarnaast zie ik niet in wat 1 of 2 foto's nog voor extra kwaad kunnen. Er is al gezegd dat de meeste bloedingen niet ernstig zijn. En bij de vis van Mark was het bloeden al opgehouden zoals hij zei.
Belangrijker is om te achterhalen wat de oorzaak is om het in de toekomst te voorkomen, want ook al is het niet ernstig, het is beter van niet natuurlijk. Al met al vind ik dat er weer van een mug een olifant wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-10-2004 10:32

[quote="James Tate"]deze topic is weerom het bewijs van de hypocretie die op dit forum heerst. Onthaakmat niet alleen verplicht, het moet een zijden zijn met een zachte vulling van minstens 20 cm dik, de karper moet 3 maal per minuut met water overgoten worden en iedereen die een karper ook maar iets te hoog boven een onthaakmat heeft is een regelrechte moordenaar, vissen met gevlochten draad is enkel weggelegd voor de perfectionist (die ieder meent te zijn) de wonde van de haak moet ontsmet worden enz enz maar raak aub niet aan mijn foto, uren in een bewaarzak, nog snel een foto van een bloedende vis, gevechten met een hevig spartelende vis enz om toch maar een fotootje te hebben om te bewijzen wat een fantastische visser we zijn of is het om te bewijzen wat voor geluk we hadden dat juist die vis beet? Vissen is een hobby en het plezier om een vis te vangen zou gelijk moeten zijn ongeacht de afmetingen of het gewicht, een foto tja waarom niet maar niet ten koste van de vis. iedereen heeft de mond vol als iemand ook maar iets doet wat nadelig kan zijn voor de karper, heel dikwijls tot in het belachelijke toe maar als hier iemand een opmerking maakt over het feit dat een hevig bloedende karper beter dadelijk terug gezet kan worden in plaats van eerst nog de worsteling van een fotosessie te doorstaan, dan wordt hij afgebroken, geef dan liever toe dat het lot van een karper julie geen moer kan schelen als je hem maar kunt vangen en het eigen ego kunt strelen met een foto. Sorry hoor maar als het lot van een karper echt van belang is, dan is die foto echt bijkomstig. Maar nee, een leuke foto van zo kort mogelijk genomen, liefst met groothoeklens en de armen goed gestrekt om de karper zo groot mogelijk te laten lijken (of moet ik zeggen om de karper beter te kunnen bestuderen zoals de uitvlucht luid), is toch echt wel belangrijker dan het welzijn van de karper of niet soms[/quote]


Sorry maar je hebt denk ik wel een verkeerd beeld van de karpervissers, beetje overdreven die dingen die je zegt!

Veiligheid van de karpers staat op!

Mzl, Kevin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2004 11:08

Kan er geen touw aan vastknopen. De vis bleek namelijk te bloeden toen er 2 foto’s werden genomen en is na inspectie weer netjes teruggezet mag ik aannemen.

Een vis in problemen moet liever zo snel mogelijk terug in het water. Hoewel dat ook de ogen sluiten is. Maar wat kun je doen? Een pleister helpt niet.

Voor de rest is het paniek om de paniek. Waar heb ik dat eerder meegemaakt. Ene Ken Jacobs die ervan overtuigd was dat breekstaafjes kwaad konden in nota bene de karpermaag. Nu ene Joel Merken, zonder leeftijd of woonplaats, die een 18-jarige karpervisser uit Kudelstaart verwijt een foto te nemen van een vis die achteraf bleek te bloeden. Wat moet ik er allemaal van denken?

Free Willy... :wink:

Groet, Kees
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

04-10-2004 13:42

van mij mag je gerust breekstaafjes voeren hoor kees als jij vind dat
dat geen kwaad kan.
ook wel niet meer komen vertellen dat flavour met chemische stoffen kwaad kan voor een vis .
mij gaat het gewoon om die hele heisa die gamaakt word rond een gevangen vis
soms liggen die beesten best lang uit het water
met het gemeet en het geweeg en het es vastpakken voor een fototje
sommige kunnen het nog opbrengen van zo een vis de hele nacht in een leefzak te stoppen om een foto kunnen te maken als het licht is
nou sorry hoor ma dat is de vis echt martelen in mijn ogen
tis soms al erg dat we hem een haak in zen bek slaan voor ons plezier
voor wat dienen die fotos eigenlijk om hier op het forum te zetten en erbij te horen dan omdat je een vette vis in je handen hebt
of om effe stellingen te bewijzen dat je boilie met dit en dit wel vangt
of om een beetje indruk te maken tegenover anderen
kijk als die vis mooi gehaakt is en alles loopt lekker vlot heb ik er niks op tegen als er al es een foto word gemaakt
ma heel vaak kom je tegen dat die vis slecht onthaakt word of dat ie helemaal niet onthaakt word omdat ze het gewoon niet kunnen
of de bek word van elkaar getrokken omdat ze geen tang bij hebben
en dan word zo een beest nog gewogen en gemeten en dan nog een foto neeee dat is niet hoe het hoort
als het allemaal snel gaat ok zit je te prutsen laat die foto en zet die vis zo snel mogelijk int water
en zeker als ie bloed ga dan niet lopen zoeken want je kan er toch niks aan doen tis zoals kees zegt pleisters helpen niet!
ma ja als je hier braafjes zegt dat het ok is om een vis te fotograferen die bloed ben je goed zeg je je mening dat het niet goed is dan ben je slecht
heerlijk toch
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-10-2004 14:08

Beste Joel,

Durf jij eigenlijk nog wel te gaan vissen? Krijg je geen schuldgevoel elke keer als je optonic afgaat en een vis zich weer haakt? Is toch pure marteling die haak prikken. En dan al dat vreselijke gebeul op de kant. Ook een afgrijselijk tafareel.
Daarom gaan ook alle karpers dood die we vangen, vooral die wie een beetje gebloed hebben leggen gelijk het loodje he. Ja, na een aantal minuten op de kant ondervindt de karper toch enorme schade en is verloren. Niet dus! Ik vind het een beetje storm in een glas water!
En wat betreft die foto's zei ik:
Is het weleens in je opgekomen dat foto's niet alleen zijn om aan andere te laten zien hoe geweldig je wel niet kunt vissen. De mening dat foto's alleen maar om op te scheppen dienen vind ik onzin. Als ik van mezelf uitga tenminste. Er is niemand die zo vaak in mijn fotoboek kijk als ikzelf. Het is voor mezelf mooi om een gevangen vis te bewonderen en als je de foto's terugziet dan komt het weer boven. De herinnering, het verhaal achter de foto. Dus dat gezeur over die foto's vind ik wat overdreven en generaliserend.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2004 15:02

Ken,

Je vaart hoogtij op golven die je zelf maakt. Surfen op een zelf veroorzaakte storm in een glas water.

Je advies had kunnen zijn om de vis, nadat deze bleek te bloeden, verder heel voorzichtig te behandelen en direct terug te zetten. Wellicht bedoel je dat ook, maar je brengt het zeer provocerend. Iemand als Danny, die zoiets voor het eerst meemaakt, is gebaat bij advies en geen pak slaag.

Heeft verder geen zin om hierop gewoontegetrouw te reageren, want er zijn al weer veel te veel woorden aan vuilgemaakt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-10-2004 15:47

Het begint inderdaad een potje bekvechten te worden over wat wel en niet acceptabel is m.b.t. het welzijn van karpers. Terwijl het in eerste instantie ging over de oorzaak van bloedingen bij karpers op de kant.
Ik heb zelf nog nooit zo'n spontane en voor het oog hevige bloeding meegemaakt. Weleens wat bloed uit de kieuwen nadat de vis flink aan het klapperen was, ook op de onthaakmat! Heb niet gemerkt dat de vis hier blijvende schade aan heeft ondervonden.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

04-10-2004 17:04

Nog heel even en er komt een slotje op. Speciaal voor onze goedheilig mannen :lol:

http://www.vissenbescherming.nl

Meld je daar maar aan. :evil:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-10-2004 17:16

Dit is een discussieboard! dus discuseren mag (moet) nou heeft ieder een eigen mening hierover misschien in jou ogen niet het juiste maar dat doet er niet toe! waar het om gaat is dat het discuseren blijft en niemand aanvalt op dingen!

mzzl, Kevin
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

04-10-2004 19:36

Helemaal met Kevin eens echter drijft deze dicussie een beetje off-topic.

Het voorstel is dan ook om een nieuw topic te starten met de stelling:
" Juist een detailfoto van een beschadiging/bloeding kan veel informatie voor de betreffende HSV bevatten en moet dus gemaakt worden"

Om gelijk de eerste reacties te elimineren: :lol:
Het betreft echt een detail foto en niet een "hypocriete" (dank voor je mening James Tate) trofee foto.
't is stil aan de waterkant
frank boerboom
Berichten: 54
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: duiven, gelderland

05-10-2004 16:44

ten eerste : joel doe niet zo ongelooflijk triest! ze hebben nog niet die vis dood gevonden! (d8 ik)

ten tweede : als er staat dat bloed stolt int water leg je um effe 15 min in bewaarzak en maak je daarna foto`s?

ten derde: als ie bloed kan ook tak int water zijn.

ten vierde: je kan dus gewoon klinic op de wond smeren ( hoort in iedere koffer thuis!!!!!!!)

dus snap niet waarom al die hijsa die kerel vraagt hoe het kan van die dat bloed
hoef je niet te zeiken over een foto. want het gebeurde tijdens de foto.
dus zal het iest kleins zijn geweest. nietemin: das neit egt normaal d8 ik zow dat er zoveel bloed uit komt.

en bovendien: heb ergens gehoord als de bloedende karper in kwestie terug zet kan zijn bloed ziektus verspreiden????????????
( joel ik vraag dus geen bler antwoord van jouw!!!!!)
wat weten jullie hierover?

groeten frank
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-10-2004 17:09

Hmmm,

Klinic mag dus nooit en te nimmer met de kieuwen in aanraking komen!

NIET in de BEK voor haakwonden dus en NIET bij bloedende KIEUWEN gebruiken.

Kees
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

05-10-2004 19:08

het antwoord van kees
is dat niet bler genoeg voor je frank
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-10-2004 20:49

en zo af en toe zijn leestekens ook handig

Even serieus, ik denk dat er hier af en toe wat overdreven gereageert wordt. Als een vis bloed is het meestal een of ander lullig klein bloedvaatje en is het bloed zwaar verdund. Met andere woorden, het stelt niks voor. Klinik ben ik niet zo'n fan van, heb het voor de zekerheid wel altijd bij me, gebruik het echter zelden. Ik denk dat als je iets te scheutig bent met klinik in de bek, de schade groter is dan de winst. Het lijkt me nogal onlogisch, je ontsmet een wondje, wat zonder ontsmettingsmiddel ook snel genoeg geneest, en je ontsmettingsmiddel spoelt er zo weer af.
Ik denk dat een snel fototje niet zo'n probleem moet zijn. Een foto is in mijn ogen niet alleen om indruk te maken, maar ook voor je eigen herinering. Die kan ik persoonlijk net even wat meer vorm geven en wat beter oproepen als ik in mijn album blader. Nutteloos wordt het pas als je bij het bekijken van een foto niks meer over de vis weet te vertellen. Ik weet van elkke vis die ik op de foto nog hoe groot hij was, waar hij is gevangen, aan welk aas en eventuele verdere bijzonderheden. Sommige mensen vinden het vreemd dat ik dat allemaal nog weet, ik vind het niet meer dan een logisch gevolg van de voldoening die een vis me geeft. Daar draait het immers om.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

09-10-2004 11:55

het bloeden van de kieuwen kan volgens mij ook ontstaan als de water temperatuur hoger is dan de buiten temperatuur....
dan gebeurt t naar mijn mening sneller...
is wel maar een lichte bloeding dus niet dat t over je hele armen stroomt..
meer weet ik er ook niet van en stop nu maar effe met dat geouwe hoer wat off topic is...volgens mij heeft iedereen t beste voor met zijn gevangen vis..ik weet bijna zeker dat niemand extra een vis gaat verwonden dus en wat iedereen met een gevangen vis moet doen is al tot in den treure opgeschreven...zeker t kan niet vaak genoeg gezegd worden maar we hoeven ons zelf ook niet steeds te herhalen..