KARPER BLOED LEEG!!!


Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

03-09-2004 14:28

Ik heb een vraagje..

Gisteren avond hebben we een schubkarper gevangen, alles ging goed, totdat we foto's gingen maken...

De vis gewoon normaal beetgepakt, met de ene hand onder ze kop, de andere gewoon achteraan.

Na 2 foto's me vader ze hele arm, onder het bloed!

Even gekeken waar het vandaan kwam. Het kwam dus aan de onderkant, bij ze kop, zeg maar tussen de 2 ballen van de voorvinnen, er in straaltjes uit...na ongeveer 15 seconden stopte het.
De voorkant van de vis leek wel helemaal leeggelopen.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Ik heb dit namelijk nog nooit mee gemaakt!!!

PS: de vis is gewoon onthaakt op een mat, en gewogen in een weegzak, dus geen rare dingen mee gedaan!!!
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

03-09-2004 14:31

je hebt hem tog niet laten vallen he :cry:
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-09-2004 14:41

Danny,

Ik vermoed dat de vis een bloeding in de kieuwen heeft gehad. Zoiets wil wel eens voorkomen door de heftigheid van de dril of klapperen van de vis in het net of op de mat. Vaak lijkt het ook erger omdat het bloed met water vermengd is en dus veel meer lijkt te zijn. Zo snel mogelijk terugzetten is het enige dat je kunt doen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

03-09-2004 15:45

Idd bloeding in de kieuwen. Snel terugzetten, want onderwater stolt het het snelst.
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

03-09-2004 15:47

[quote="Jasper Lens"]je hebt hem tog niet laten vallen he :cry:[/quote]

Ik zei toch: GEEN RARE DINGEN MEE GEDAAN!!!!
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

03-09-2004 15:49

ik dacht eerst ook dat het niet veel bloed was, maar onder ze kiewen kon liep echt heel veel weg, want waar mijn hand zat, daar deukte die vis helemaal in...

Maar ik dacht zelf idd ook al aan een bloedstolling/bloedprop..

maar dit komt denk ik niet door de dril, want de vis verzette zicht niet echt hevig, niet meer dan normaal iig...
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

03-09-2004 15:52

als je normaal antwoord kan geven dan heb ik 1 vraag...

je had niet toevallig iets om die arm zitten waarmee je hem verwond zou kunnen hebben? (horloge, armband, ring weet ik het...)

grt, Frank
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

03-09-2004 17:49

frank,
waarom zou hij geen goed antwoord kunnen geven?
hij geeft enkel aan dat jasper beter moet lezen. nix mis mee tog?
gewoon uit nieuwscierigheid.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

03-09-2004 20:06

[quote="Frank Avezaat"]als je normaal antwoord kan geven dan heb ik 1 vraag...

je had niet toevallig iets om die arm zitten waarmee je hem verwond zou kunnen hebben? (horloge, armband, ring weet ik het...)

grt, Frank[/quote]

Ik kan best normaal antwoord geven, en volgens mij doe ik dat al de hele tijd...(ik gaf inderdaad aan dat jasper beter had moeten lezen, volgende keer zal ik het er wel bij zetten...ipv. hoofdletters...)

Maargoed, ik had helemaal niets om me pols/arm, en ik ben ook niet met me vingers in ze kieuwen geweest, zoals sommige wel doen...
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-09-2004 20:17

Danny.

Bloedvaatjes in de kieuw zijn heel gevoelig, zelfs door stres alleen al kunnen deze knappen. Dat kan soms behoorlijk bloeden en ziet er vaak veel erger uit dan dat het is.

Groetjes
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

03-09-2004 21:14

Ik ga nu maar even wachten totdat de foto's klaar zijn, dan zien jullie hoeveel bloed er uitliep, en het was geen verdund bloed, maar gewoon dik "normaal bloed"

Maar na al jullie meningen denk ik wel dat het een bloedprop was...

Bedankt in ieder geval!

(Ik moest het gewoon even weten)
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-09-2004 10:25

Danny,

Ik heb dit ook eens gehad notabene met mijn recordvis.
Toen we het net optilde is het denk ik misgegaan want op de mat stroomde ook redelijk veel bloed uit de kieuwen, ik schrok me rot.

Na twee emmers water hield het op.

We hebben toen te gehaast foto's gemaakt want de meeste zijn niet best, omdat we hem zo snel mogelijk weer terug wilde zetten.

Dit was in oktober 2001 en het goede nieuws is dat deze vis er elk jaar nog een pondje bij krijgt dus het was gelukkig niet ernstig.

gr. Mark
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

02-10-2004 13:50

dus jullie riskeren het leven van een vis gewoon voor een stom
kutfototje waarmee je een beetje indruk wil maken bij andere
mooie karpervissers zijn jullie! echt!!!!
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

02-10-2004 19:33

man doe niet zo paniekerig, verdiep je eerst eens in die bloedingen e.d. voordat je (normaal) antwoord geeft... als het een recordvis is stellen veel mensen een foto wel op prijs, en om de vis daarvoor een paar tellen xtra boven water te houden, vind ik wel kunnen... Ze hebben zelf water over het beest heengegoten...
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

02-10-2004 21:46

als jij dat normaal vind jongen!!!!!!!!!!!!!!!!
bja ja het verteld wel het een ent ander over jezelf dan
Bjorn LG

02-10-2004 22:34

[quote="joel merken"]als jij dat normaal vind jongen!!!!!!!!!!!!!!!!
bja ja het verteld wel het een ent ander over jezelf dan[/quote]

Ik geef hem helemaal gelijk. Foto's zijn compleet irrelevant, in vergelijking met 't welzijn van de door jou gevangen vis! Desondanks moet ik wel even kwijt dat dergelijke bloedingen in vrijwel alle gevallen niets voorstellen. Het zijn gewoon kleine adertjes in de kieuwen die knappen door stress. Dit uit zich meestal in een waterval van bloed, maar in werkelijkheid is dit bijna niets. (Is meestal nog verdunt ook) Dit heb ik overigens niet uit mijn duim gezogen, maar gelezen (ik meen 4 jaar terug) in dat blaadje van natuurmonumenten. Die mensen zijn heus niet pro vissen, dus dat zegt wel wat. Maar goed, nogmaals; 't is belachelijk om foto's te maken wanneer de vis beter af is in 't water dan op 't droge!
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

02-10-2004 22:58

dat bedoel ik!
zet de vis toch zo snel mogelijk terug in het wat mensen
in je gedachten is er toch al een foto ervan
ook met die bewaarzakken is het soms zo
nog erger of een vis zich er fijn in voelt
dit soort dingen bedoel ik
als je een prachtige vis vangt probeer hem prachtig te houden zodat de vis en een ander er ook nog plezier van heeft
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

03-10-2004 00:27

[quote]Bjorn: "Ik geef hem helemaal gelijk. Foto's zijn compleet irrelevant, in vergelijking met 't welzijn van de door jou gevangen vis!"

Ik neem aan dat jij met een plastic vis op de foto staat????
Het is ook nog eens appels met peren vergelijken A: de foto en B: het welzijn van een karper.

Laat ik de volgende keer naast mijn fototoestel ook mijn onthaakmat, schepnet, safety rigs enz thuis.
Neem ik wel 40/100 gevlochten lijn want ik moet dat beestje toch op de kant kunnen tillen.

Ik maak geen foto dus ben ik goed bezig in betrekking tot het welzijn voor de karper.

Wat ik hiermee bedoel is dat er sterkere factoren zijn die het welzijn van een karper beinvloeden dan een foto, dan bedoel ik ook niet een uitgebreide fotosessie van 15 minuten maar even voor het nageslacht vastleggen van een vangst.[/quote]
't is stil aan de waterkant
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

03-10-2004 10:08

wie heeft het nu over gevlochten lijn???????????
het gaat over een bloedende karper fotograferen!!!!!!
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

03-10-2004 10:48

Hallo Joel,

Je begint nu wel wat treurig te worden hoor, word er moe van, en nee ik ga niet weg :D Het gaat hiet helemaal niet over een bloedende karper fotograferen maar hoe het kan dat een karper bloed, heeft niet met fotograferen te maken, lezen! Als je geen onderwerp relaterende discussie kan voeren blijf dan gewoon weg!
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

03-10-2004 11:10

beste,
mijn antwoord ging over een bloedende vis fotograferen
daar reageerde bjorn op en daar reageerde jij dan weer op
over wat gaat het dan?
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

03-10-2004 11:16

Joel,

Over wat het dan gaat? Nu over niets meer idd en daar maak jij nog steeds eens probleem van, is niet erg moet je zelf weten! Alleen moet je wel bedenken dat je met je ondoordachte reacties cq. velle reacties mensen op de kast kan jagen!
de Hengelsport Zwole --> http://www.hsvzwolle.com
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

03-10-2004 11:30

wat is er ondoordacht aan
ik vind gewoon dat dat niet kan nog effe een vis fotograferen
die aant bloeden is
dat mag toch of niet??????????????????????????????????,,
als jij zin hebt om op de kast te gaan zitten doe je dat toch gewoon
kijk gewoon dat je vrouw er niet boos van word :wink:
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

03-10-2004 16:53

[quote="joel merken"]wat is er ondoordacht aan
ik vind gewoon dat dat niet kan nog effe een vis fotograferen
die aant bloeden is
dat mag toch of niet??????????????????????????????????,,
als jij zin hebt om op de kast te gaan zitten doe je dat toch gewoon
kijk gewoon dat je vrouw er niet boos van word :wink:[/quote]

Joel, ik neem aan dat de opmerking over een eventuele boze vrouw op mijn bottom tekst slaat.
Voorstel: zullen we het on-topic houden. :wink:

Ik begrijp je bezorgdheid en iedereen heeft een recht op een mening van mij dus geen"op de kast reactie" echter ben ik benieuwd wat jouw voorstel is: zo snel mogelijk terug het water in??

Er zijn ook argumenten om juist wel een foto te maken.
Als blijkt dat de bloedingen veroorzaakt worden door een ziekte kan dat de HSV / OVB helpen de ziekte te bestrijden.
Ik persoonlijk zou flink balen als ik juist dan geen foto kan geven met mogelijk belangrijke informatie.

Dat er dan een extra foto wordt gemaakt die niet voor informatieve doeleinden bestemd is lijkt me geen extra schade toebrengen aan de vis.

Kan je je afvragen of men op de foto wil met een karper terwijl deze bloedt, het zal er interessant uitzien zo'n bloedbad. :o Ik kan me enige "vriendelijke" reacties voorstellen. :evil:
't is stil aan de waterkant
Bjorn LG

03-10-2004 17:19

[b]quote[/b]
"Ik neem aan dat jij met een plastic vis op de foto staat????..."
[b]/quote[/b]

Ja uiteraard... :-?

Ik snap alleen de onstervelijke hunkering naar een tastbaar bewijs van een gevangen vis niet. Waarom nou foto's willen maken als je vervolgens "paniekerig" op het forum gaat vragen wat er aan de hand is. Iets wat toch duidelijk getuigd van een knagend gevoel wat al opspeelde onderwijl de vis op de gevoelige plaat werd gezet. Dan is het toch beter om die vis onmiddelijk terug te zetten?! Ik zou geen trots meer voelen bij het aanschouwen van een dergelijk foto onder die situaties, wetende dat je 'm onnodig boven water hebt gehouden. Ja, of foto's nou wel schadelijk zijn? Ik denk van wel. Enfin, Laat Joel en mij onze manier van vissen beleven! Ik snap de heisa erom heen niet zo. Ik heb aan 't beeld in m'n hoofd al meer als genoeg! (Ik neem aan dat Joel hier ook zo over denkt! :wink: )

/edit:
Naderhand een kleine aanpassing:
Voor als je m'n statement niet begrijpt; ik heb niets tegen fotograferen. Ik doe 't immers zelf ook. Ik ga alleen niet, wanneer ik zelf door heb dat er iets mis is, deze vis langer zijn vrijheid ontnemen dan strikt noodzakelijk is. Daar vind ik (staat compleet los van 't verhaal) dat zakken van de vis ook bij hoort.