Gigantische vissterfte!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 11:18

heren,

Gister avond werd ik gebeld door een vriend van me. Hij vertelde dat er die dag op mijn thuiswater (het bekende kanaaltje) maarliefst 19 grote volle containers met dode vissen vanaf zijn geschept met behulp van boten en netten. HElaas zat ik op dat moment op een feest alders was ik meteen gaan kijken...
Ik ben nu net terug. ik heb het hele water afgelopen. ik een nog enkele grote karpers zien liggen. De voorntjes, baarsjes, windes en brasems zijn niet te tellen.
er is helemaal geen teken van leven meer te vinden op het water. Alle watervlooitjes en krekeltjes liggen ook dood aan de oppervlakte. zou het ook zo zijn met (bijna) alle karpers? Vanmorgen zag ik iemand die vannacht had gevist. Die had niets. (waarom ie ging vind ik nogsteeds raar.)

Wat ik heb horen zeggen (en dat weet ik niet zeker) is dat er een giflozing ik geweest. dat hebben ze midden in de polder geloosd. Ik ben op de plek geweest maar heb er niets byzonders gezien, afgezonderd van de dode vissen.

Aan het einde van dat kanaaltje ligt een groot gemaal. het ergste is nog dat ze dat aanzetten. Daar snap ik dus helemaal niets van. Ik zag net ook een grote hoeveelheid dode vissen aan de andere kant an dat gemaal liggen. het mond alleen wel uit op het oude maasje...!!
Zou op deze mannier ook veel vis kunnen doodgaan op de grote kanalen?

Wat moet ik nu doen? en wat gebeurt er nu met het kanaaltje?

Groeten

Luuk
ps. Ik zal kijken of ik zo wat foto's online kan zetten.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-09-2004 11:34

Luuk,

Waarschuw het waterschap, die kunnen monsters nemen van het water en onderzoeken of en welk gif er geloosd is. Probeer verder te achterhalen of er iemand weet wie dat gedaan zou kunnen hebben (getuigen?). Indien een schuldige wordt gevonden kan het waterschap namelijk een schadevergoeding claimen bij de dader.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 11:42

Mark,

Waterschap... bv de ovb?

Ik zal hier eens verder gaan zoeken naar informatie.

Maar dan hebben ze ev. een schade vergoeding. en dan? Die grote vissen komen niet terug.
Worden er dan kleinere uitgezet?

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 12:02

Laatst gewijzigd door luuk schenkelaars op 03-09-2004 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-09-2004 13:26

Luuk,

Het waterschap is de waterbeheerder, de OVB heeft hier niets mee te maken. Zou bijvoorbeeld wel op verzoek van het waterschap vissen kunnen onderzoeken die gevonden zijn. Die grote karpers ben je inderdaad kwijt, maar jonge vissen uitzetten is toch beter dan niet? En dat kost geld...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 14:08

Goed bedankt.

Ik heb al wat meet info gewonnen. Het gaat voornamelijk om witvissen. Ik heb iemand horen zeggen dat er GEEN karper dood is gevonden. Maar na een fietsritje net heb ik die wel degelijk gevonden!

Het waarschijnlijk om een lozing van XTC :evil:

Groeten,

Luuk
ps. morgen komt er iets over in de krant te staan. Eerst eens even afachtn wat ze allemaal al weten.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

02-09-2004 16:58

Balen als een stier Luuk dit was een jaar of zes ook het geval helemaal vooraan door die brand in Dongen bij de pallet fabriek.

Toen waren alle vissen in het eerste gedeelte dood en een gedeelte in het tweede voorbij de stuw.

Het komt wel weer goed maar dit duurt jaren en jouw thuis water is waarschijnlijk voor de komende jaren verkloeid.

Bedankt gif dumpers zou ik zeggen.

Groeten en houd ons op de hoogte he Luuk.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

02-09-2004 22:12

Ik ben vanavond ook eens goed bij het gemaaltje gaan kijken. Daar licht ook de nodige vis. helaas was het water net van te voren leeg geschept bij het gemaal ivm het vele (dode) wier. In de container lagen ook vele vissen tussen het wier.
Ik heb er weer een karper gezien. dit keer echt heel duidelijk. Er zullen wel weer wat foto's verschijnen hier zodra ik ze heb.

Echt massaal is de karper (GELUKKIG!!) nog niet gestorven, anders zouden we deze veel meer moeten zien liggen.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

02-09-2004 23:36

Luuk,

Als je denkt dat alles dood is blijft er meestal nog een verbazingwekkend groot bestand in leven. In Den Haag gebeurde iets dergelijks zo'n beetje ieder jaar. Elk jaar dacht ik weer opnieuw dat ze nu echt allemaal dood waren. Dat bleek gelukkig nooit zo te zijn.

Met hoopvolle groet,

Bas
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

03-09-2004 12:16

Ik heb net een even gebeld met waterschap Brabandse Delta.

Ze vertelde me dat er watermonsters zijn genomen. Ook zijn er enkele vissen opgestuurd naar het lab. Natuurlijk was mijn vraag of er al iets bekend was over de oorzaak en eventuele mogelijk heden om het te herstellen. Over de XTC resten is nog niets duidelijk. Maar het is zeker aangekaart geweest. maar om iets vast te stellen zullen ze even moeten wachten op resultaten van de watermonsters en vissen.

Verder was er weinig karper overleden (helaas toch een paar flinke exemplaren) het ging voornamelijk om witvis (winde, brasem, voorn, en baars)

begin volgende week komt er een uitslag van de tests. Ik heb een telefoon nummer doorgekregen die ik dan zou kunnen bellen en die mij dan alles verteld.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-09-2004 12:52

Goed gewerkt Luuk.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-09-2004 22:19

Luuk, de karper is ook het taaiste. Maar wat is de reactie van de visrechthebbende?
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

04-09-2004 10:19

Aart,

Ze doen er verder nog geen uitspraak over.
Ik ga dinsdag of woensdag weer even bellen. Dan zijn de resultaten binnen. Dan vraag ik wat de oorzaak is en hoe dit opgelost gaat worden. Veel witvis zit er echt niet meer in. Karper dus waarschijnlijk nog wel, maar er zijn er wel een zwik dood.

Ik zit er eigenlijk nu ook even over te denken om nu even te bellen aangezien het gemaaltje wel gewoon aanstaat. HEt water word dus gewoon het oude maasje in gepompt. Daar heb ik ook een heel aantal dode vissen zien liggen.... Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ze die een week niet aan zetten.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

05-09-2004 22:53

Helaas ben ik sinds gisteravond niet meer in staat om even naar het water te fietsen om te kijken hoe het gaat. Ik heb een klein ongelukje gehad op het werk. Mijn knie stond op slot en is verdraait. ik zal de komende dagen denk ik niet meer aan het lopen komen. (kan enkel nog hinkelen :-? )

Maar...
Ik hoorde van een vriend van me dat hij vandaag weer enkele karpers zag liggen die hij daarvoor nog niet had gezien.
In de container lag nu ook duidelijk een schubkarper. Al met al worden het worden er wel steeds meer... :cry: Gelukkig is zijn dinsdag de uitslagen binnen van het lab. Meteen bellen dan maar en kijken hoe dit opgelost gaat worden.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Jordy Waalderbos
Berichten: 33
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: aalten

06-09-2004 12:33

heey.

ik sta er ook een beetje van te kijken dat het gemaal nog steeds loopt..
persoonlijk zou ik zeggen dat het beter is Zolang er nog niet meer duidelijkheid is over vde vervuiling het gemaal stil te zetten omdat anders het verspreiden van eventuele gifstoffen aleen maar bevorderd word...

soms moet je de daarvoor verantwoordelijke mensen eerst wakker schudden en ze confronteren met de gevolgen voor het water en de visstand...

veel succes ermee..... TIGHT LINES jordy waalderbos
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-09-2004 18:17

goed, gaat ie dan..

Heb gister nogmaals gebeld met Delta Brabant.
Uit de watertests is niets byzonders gekomen. Er zijn geen rare dingen gevonden. Dat vonden ze eigenlijk helemaal niet vreemd. HEt gemaaltje heeft al die tijd gewoon zijn werk gedaan. (dus aan slaan zodra het water te hoog komt.) Als het 3 keer heeft gestroomt, is er al heel veel water het oude maasje op gestroomt. Aangezien die vissterfte misschien al een tijdje in werking was, hebben ze niets van de giftige stof kunnen vinden.
Ook waren er vissen op gestuurd naar het lab. Daar is helaas nog geen uitslag over bekend. Daar hopen ze wel wat te vinden in de maag/lever en/of kieuwen. Ik zal binnekort toch maar weer gaan bellen.

Verder meteen even nagevraagt hoeveel karpers eruit zijn geschept. HEt gin zoals al eerder vermeld voornamelijk om voorn, winde, brasem en bliek. Daar tussen zaten een stuk of 10 flinke snoeken. ze hebben verder nergens aantallen omdat ze alles zo snel mogelijk het water uit wilde hebben. Hij schatte het op een 15 tal. Met enkele flinke exemplaren ertussen.
al met al ben ik dan tot de conclusie gekomen dat er toch zeker 25 karpers dood zijn. er zijn er namelijk bij het gemaaltje ook een aantal gevonden. Erg triest....


Is het nu verstandig om op het water te gaan vissen... Ik wil wel, maar is het slecht en heft het ev gevolgen??

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-09-2004 18:21

http://home.wanadoo.nl/schenkelaars/karper1.JPG

Dit is die zelfde vis waarvan een tijd geleden ook een foto is geplaatst....
wel karper dus.. :cry:
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-09-2004 18:32

Echt balen Luuk!

Maar door te denken aan de hoeveelheid voedsel die de overblijvende vissen vanaf nu hebben zou je misschien wel even wat betere zin kunnen krijgen. Er is nu helaas niks meer aan te doen... :( K*T-dumpers.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

10-09-2004 19:40

[quote="luuk schenkelaars"]http://home.wanadoo.nl/schenkelaars/karper1.JPG

Dit is die zelfde vis waarvan een tijd geleden ook een foto is geplaatst....
wel karper dus.. :cry:[/quote]

aan de grootte van de schubben te zien lijkt het me geen kleine vis...maar op een foto is het nooit erg duidelijk...
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

10-09-2004 20:01

zonde, echt zonde...
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

15-09-2004 16:24

klopt Casper,
Het was indd een flinke karper :cry:
ik ben benieuwd hoeveel er nog komen boven drijven. ik heb er gister namelijk WEER een gezien...

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
jesse van mierlo
Berichten: 34
Lid geworden op: 14-02-2011 15:03
Locatie: raamsdonk

25-03-2014 18:20

hallo

inmiddels heeft hetzelfde tafareel zich herhaald vorig jaar zomer.

ook doormiddel van het lozen van xtc afval, en kan alles hier weer opnieuw beginnen.

nu heb ik wel vernomen en ook een foto gezien dat er inmiddels een 18 pond schub is gevangen dus er is nog vis overgebleven.
wie de vis vangt vangt hem http://www.facebook.nl/carpfishingnoordbrabant
pr - 35 pond spiegel
pr - 26 pond schub
vangsten 2015
schub - 5
spiegel - 3
zeelt - 5
brasem - 0 :)
Plaats reactie