sport van het binnehalen


maarten lansink1
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-01-2003 01:00
Locatie: zutphen

14-10-2004 09:59

beste mensen,waarom hoor ik niemand over gevlochtenlijn ?das pas slecht.2e punt ik vis al jaren bij opstakels ,sommige stekken gebruik ik een voorslag van 3 meter en waarom? omdat ik in het blad lig en der mossels aan die bladeren zitten anders is het run en pfff weg lijn. en net die 3 meter met de hengel hoog gaat alles goed nog nooit een vis verspeeld op die stek.verder gebruik ik het nergens als ik bij opstakels vis. maak ik een soort rekensom afstand en rek en dan kan je weten hoe ver je van een opstakel af moet liggen,als de slip dicht staat en als die dan een run neemt met alles dicht trekt ie die paar meter dat je der van af ligt op de rek der heen, en dan is het nog 30 cm tot een opstakel. en dan kan die niet verder en draait ie naar rechts of links en klaar ben je met. voeren gewoon strookje aan leggen van het opstakel naar je aas om ze der uit te lokken en dan krijg je net zo veel runs als in die takken hoor .
en als je bij takken wil vissen ga gewoon kijken tot hoever die takken tot de bodem door lopen. lopen ze maar 10cm door onderwater dus van boven naar benenden en het water is 1.5 meter diep dan moet je gewoon als je aanbeet krijgt je hengeltop onder water drukken en raakt ie niks ,en schiet niet vast en je trekt hem der zo onder uit .veel mensen denken oh takken leuk daar gaan we voor liggen, zonder effe te gaan kijken hoe die takken lopen. ik noem het verder kijken dan je neus lang is

en over de dikte lijn ben ik het met de meeste eens dat de hengel er oo ktoe doet en de slip. waarom heb je anders een slip?en gewoon rustig drillen niks forceren. ik vis met 30/00 en heb voor het eerst in me leven voorslag gebruikt bij wat ik uit legde met die bladeren. en ik vis ook bij mossel banken...... maar wel eens van mussel cracker gehoord ?dat is die tube die neem je 1 meter lang en je onderlijn van bijv. snake skin das slijt vast en je bent klaar .en over dat zuipen aan de waterkant ken je grensen en der is niks aan de hand .ik drink niet om zat te worden maar om dat ik het lekker vind en ik heb soms een fles rum in me tas met cola en mensen denken dak dan aan het zuipen ben, maar met die fles doe ik een paar maanden. en dat je niks meer voelt is dikke bullshit want je voelt alles, en dat kapot trekken komt door gevlochten lijn met een dikke stugge hengel .want met de meeste nijlon heb je zo veel rek en als het dan nog gebeurt dan ben je gewoon aan het takelen geweest en niks anders !!!!en als mensen mij niet geloven met dat opstakel vissen dan nodig ik ze bij deze uit om een nachtje mee te gaan !!

zo beter jan ? :D


met vriendelijke groeten maarten lansink
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

14-10-2004 10:10

Hoofdletters....... :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 12:38

Maarten mosselen die op bladeren groeien????? :o

30/00 en een voorslag van 3 meter?
Probeer dat eens hier op de maas en kijk eens na 10 runs hoeveel je er hebt kunnen landen.

Grootste misverstand onder de voorslag gebruikers is nog altijd dat deze veel te kort word genomen,en ja 3 meter is ook te kort.

Trouwens die musselcracker beschermt je lijn ook niet voldoende bij een run,deze is bedoeld om je lijn te beschermen als deze op de bodem ligt,niet om je lijn te beschermen tijdens een dril,want ook hier geld dat 1 meter dan echt wel VEEL te kort is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 13:11

De minimum lengte van een voorslag is 2 maal de hengellengte. Hou het maar op 7,5 meter. En dat heeft eenvoudig te maken met de voorwaarde dat de knoop tussen hoofdlijn en voorslag plus een aantal slagen van de voorslag bij de aanzet van de worp op de spoel hoort te liggen. Dit geld met name voor een shockleader bij het afstanden werpen. De dunne hoofdlijn is er dan om meer afstand te werpen.

In andere gevallen moet je afvragen hoeveel lijn er beschadigd wordt en of een voorslag je wat oplevert. Zodra je uitvaart over mosselbanken, dan is de dikte van je hoofdlijn niet kritisch. Waarom dan nog een voorslag?

Een stuk tubing van pak hem beet 1 meter is niet zozeer bedoeld om de lijn te beschermen bij obstakels.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 17:54

Even oftopic, ik begin langzaam aan wel heel veel voordelen in het gebruik van reels te zien... :roll:

Even terug naar de discussie. Als je lijn daadwerkelijk over de mosselen heen ligt, nou, dan wens ik je heel veel geluk! Hier help echt niet veel aan. Tijdens het drillen dien je de lijn ook angstvallig hier van af te houden. Vissen over mosselbanken kun je ook niet echt onder normale noemer obstakelvissen plaatsen.
Het enige dat hier echt redelijk goed tegen helpt is inderdaad een heel dikke lijn. Het enige nadeel van zo'n heel dikke lijn, zeg maar een 50/00 vind ik nog altijd de zijwaardse druk van de stroming.

Verder vraag ik me af, heeft iemand nog de ervaring van mosseltjes die zichzelf op de lijn klemmen. Wil, Roger...?

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...