sport van het binnehalen


Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-10-2004 10:17

Eén of een paar pilsjes tijdens het vissen moet in mijn ogen kunnen, mits je nog moet autorijden natuurlijk! Ik drink zelf ook weleens een biertje tijdens het vissen zo af en toe, vooral op een zomeravond is het weleens lekker natuurlijk. Echter ga ik 9 van de 10 keer vissen zonder pils mee te nemen en ik kan makkelijk zonder en voor mij hoeft het niet perse, voor mij geen probleem. Maar zoals sommige zuipen en blowen tijdens het vissen is echt geen porum. Dat heeft totaal niets met vissen te maken en is in mijn ogen compleet onverantwoord. Ga dan thuis zitten zuipen of in een tentje aan het water zonder lijnen en haken in het water.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-10-2004 10:59

[quote="Rick Boerboom"]Eén of een paar pilsjes tijdens het vissen moet in mijn ogen kunnen, mits je nog moet autorijden natuurlijk! .[/quote]

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Hoop dat dat een tikfout is Rick 8)
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-10-2004 11:03

[quote="Wil Jeurninck"][quote="Rick Boerboom"]Eén of een paar pilsjes tijdens het vissen moet in mijn ogen kunnen, mits je nog moet autorijden natuurlijk! .[/quote]
:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Hoop dat dat een tikfout is Rick 8)[/quote]

Ach Wil,
Mits of tenzij,what's the difference..... 8)
Deee
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-10-2004 11:24

Klein verschilletje in woord maar in gevolg kon het wel eens groots uitpakken :lol:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-10-2004 11:30

of bedoelde je met Mitsz ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-10-2004 11:39

Ja typ/denkfout van mij. :wink:

Wat ik natuurlijk bedoel is: alcohol drinken = niet autorijden. Als ik weer met de auto naar huis moet drink ik nog geen druppel.

Zo goed jongens :P
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-10-2004 13:08

Och Rick wist verdomd goed wat je bedoelde maar ik kon het niet laten 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-10-2004 13:16

Weet ik :wink:
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-10-2004 17:05

Ik heb nog wel wat olie hier :P

Ik vis met 50/00!! waarom?? moet ik toch zelf weten, of niet? zitten er voordelen aan? ja, nadelen?? geen!! trek ik als een idioot? nee!! verspeel ik vis?? hoog zelden, ook bij obstakels. trouwens ik ga ze ook halen als het moet (ook bij een watertemperatuur van 13 graden he bart :wink: )

voor die stoere "sportieve" mannen met hun dunne lijn ff dit. Je verspeeld nooit vi"?? yeah right, je bent een leugenaar, en zo hard stel ik dit dus wel, omdat je de eerste bent die nooit vis verspeeld!! leugenaar dus.

ik erger me aan het foute idee van "sportvissers"die op wateren vissen waar de vis ze iedere keer de boel aan barrels trekt omdat hun zo nodig die vis een kans willen geven. ik onthaak die vissen, en geloof me dat vinden ze fijner, zonder die haak wegzwemmen.

zitten er risico's aan dik vissen?? mits goed gebruikt niet bijzonder groot. aan je onderlijn van 20 lb met je hoofdlijn van 10 lb kan een vis net zo goed dood gaan. balans heet dat. als ik een vis verspeel si dat op een gebroken haak(maatje 10 breekt nu eenmaal sneller) en dan zat hij echt vast, geloof me.

aan de twijfelaars: ik heb vissen gevangen die ik in de categorie meerval had gegooid omdat ze zo enorm sterk waren, jij met je 20% was al je lijn kwijt geweest, lekker sportief zou ik zeggen.

meer wil ik er niet over kwijt, tenzij je wat wil weten waarom die lijndikte geen drol uitmaakt.

groetjes aan allen behalve de idioot die sportief wil doen, en de vis op het spel zet, en ervoor zorgt dat bepaalde vissen jaren lang niet gevangen worden(weer een "dunvisser" die hem verspeeld heeft), en als verloren gewaand worden.

frustratie?? zeker, maar dat gaat helemaal goed komen :wink:
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

12-10-2004 22:25

Ja,wat is dikke nijlon?
Er vissen er velen met een voorslag voor de eerste meters.Moet wel stevig zijn, het moet toch de eerste klappen opvangen.Hoofdlijn "gewoon"laten.Bij lijnbreuk van de lijn zwemt vriend karper dus met voorslag van wel 60/00ergens zich vast en verdrinkt!
Beter is te vissen bij obstakels en/of mosselbanken met 50.00.
Resultaat;minder breuk van hoofdlijn ,dus bijna niks verspelen en vis weer terug!
Advies;;beter dikke nijlon en landen,dan dunner en verspelen,of met voorslag en mogelijk verdrinken van de vis.
mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2004 22:42

Nog beter is om te bedenken hoe je die obstakels kunt omzeilen. Het is niet persé nodig de karper daar te vangen waar het risico op dat het mis gaat het grootst is. Er zijn grenzen aan het willen vangen van karper.

Als ik met 50/100e zou moeten vissen om een kans bij obstakels te maken, dan ga ik er niet vissen. Maar met 20/100e ga ik ook niet op karper vissen omdat een dergelijke lijn mogelijk wel de trekkracht heeft, maar te weinig vlees voor enige tolerantie bij beschadigingen.

Overigens is 50/100e in de praktijk te springerig om gebruikt te worden op een normale werpmolen. Verder werpt het beroerd. Toch zo maar wat nadeeltjes, Roger.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-10-2004 23:28

beste Kees

Nu weet ik niet waar jij vist, maar ikzelf ben geen spoelensmijter, oftewel ben ik te lui om telkens van spoel te wisselen voor ieder water weer een andere lijn. te lastig en te duur. de nylon die ik gebruik zal ik idd iedereen die niet met werpreel of op grote stroming vist afraden. Ik vis dus met werpreels, dus laat maar springen die nylon.

Op de Maas heb je plaatsen zat waar je mosselen tegenkomt(overal dus, vrijwel nergens is geen mosselbank, de hele maas is een mosselbank), dus vandaar dat ik zo dik vis. die dikke lijn gaat echter nergens eraf. ow ja nog geen 5 euro per rolletje, dus 10 euro voor 2 spoelen, kan ik fijn wat extra voer erin gooien, levert meer vis op als die superlijn van 40 euro per rol

ps ik vis heel veel bij obstakels(let wel niet de hopeloze bomen die in het water gevallen zijn), en ik kan me niet heugen dat ik aan een paal een vis kwijt geraakt ben.

groetjes
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2004 23:44

Duidelijk dat ik daar niet vis, Roger.

Ik zit wat meer NW. :lol:

Als het nodig is zal ik mijn visserij erop aanpassen. Maar het stapje terug maak ik ook weer als het wat normaler wordt. Voor ik ga vissen beslis ik waar en waarmee. Vervolgens richt ik mijn verzamelhoes daarop in. Dat wil niet zeggen dat dit elke week veranderd. Lang niet. :roll:

Groet, Kees
jan van kranenburg

13-10-2004 01:23

Heb in mijn hele bestaan als karpervisser, nooit zwaarder gevist dan met 28/100, ( meestal veel minder) en altijd zonder voorslag.

Heb obstakels, zoals palen en boomstronken altijd vermeden.

Had vroeger een in karpervis-kringen een bekend figuur als vismaat, die obstakels opzocht en over een uitstekende werptechniek beschikte, waardoor zijn aas enkele centimeters naast het obstakel belandde.
Met als resultaat, meer runs maar ook veel meer verspeelde vissen en/of lijnbreuk. Totaalresultaat was echter in zijn voordeel.

Moet bekennen dat mijn werptechniek de zijne niet benaderde.
Het voordeel hiervan was minder verspelen; het nadeel, minder runs.
Het is maar, waarvoor je kiest, of wat je kunt.

Voorafgaande slaat op penvissen.

Ben er nog niet achter welke lijndikte/combinatie het beste is bij het vissen met vastloodsysteem.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-10-2004 19:10

Niet de lijndikte en type hengel bepalen de drilwijze. Type hengel, lijndikte en drilwijze worden bepaald door de omstandigheden.

Roger,

Jouw vissituatie herken ik maar al te goed. Ik ben op een bepaald moment van voorslag afgestapt. Ik kon geen knoop vinden die aan mijn verwachting voldeed. En, nylon is veel bestendiger tegen doorschuren.

Er zat dus maar een ding op, één dikke hoofdlijn van voor tot achter (dus op de onderlijn na).
Ik ben gaan experimeteren met diktes en ben uiteindelijk op 35/00 nylon uitgekomen. Dit was de optimale dikte, ook met betrekking tot stroming (is zijwaardse druk in de lijn).
Nooit meer problemen gehad met de hoofdlijn. Maar wel met de onderlijn. Gewoon kapot over mosselbanken. Mosselen klemmen zichzelf ook over de onderlijn en tegen de scherpe randen van de schelp is dan echt niets bestand. Dan is het net of de lijn is doorgeknipt met een scherpe schaar!!! Kleinigheidje houd je altijd. :-?

Herken jij dit probleem ook en zo ja, hoe ga jij ermee om?

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-10-2004 19:36

ik begin steeds meer te lezen over het wel of niet genoeg body hebben voor beschadigingen. Maar wanneer heeft een lijn genoeg body? Is dat uit te leggen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-10-2004 19:38

Hij leeft nog :o

Dacht dat je van de planeet afgevallen was Roger.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-10-2004 19:44

Halleluja it's alive!

Excuses voor de off-topic mensen,

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

13-10-2004 20:39

Het hoeft niet altijd vissen bij obstakels te zijn om met dikke nylon te vissen.
Als je op een talud vist en weet dat er met een run naar dieper water gegaan zal worden,waar stenen o.i.d. liggen of mosselbanken,heb je een ander uitgangspunt.
Ik hoorde van een bekende hengelsportwinkelier;ik vis met dikke lijn en wil de vis niet verspelen,met alle gevolgen van dien voor de karper.
Vanwaar hierbij akte!!!!
Mvgr.Aaron.
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-10-2004 23:15

Kevin, jouw suggestie dat zuipers en blowers maar in een tentje aan de waterkant moeten gaan zitten zonder lijnen uit te werpen vind ik fout.
Door dit soort gasten (al of niet daadwerkelijk vissend) heeft de karpervisserij al een slechte naam gekregen bij sommige instanties.
Laten ze maar in een kroeg of op en camping gaan zitten!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

13-10-2004 23:20

God dat die Roger nog tussen t krikken door aan karpers denkt :-)

Welcome back, en hoe :)

Groet
Frank
maarten lansink1
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-01-2003 01:00
Locatie: zutphen

14-10-2004 00:23

beste mensen waarom hoor ik niemand over gevlochtenlijn ?das pas slecht 2e punt ik vis al jaren bij opstakels sommige stekken gebruik ik een voorslag van 3 meter en waarom omdat ik in het blad lig en der mossels aan die bladeren zitten anders is het run en pfff weg lijn en net die 3 meter met de hengel hoog gaat alles goed nog nooit een vis verspeeld op die stek verder gebruik ik het nergens als ik bij opstakels vis maak ik een soort rekensom afstand en rek en dan kan je weten hoe ver je van een opstakel af moet liggen als de slip dicht staat en als die dan een run neemt met alles dicht trekt ie die paar meter dat je der van af ligt op de rek der heen en dan is het nog 30 cm tot een opstakel en dan kan die niet verder en draait ie naar rechts of links en klaar ben je met voeren gewoon strookje aan leggen van het opstakel naar je aas om ze der uit te lokken en dan krijg je net zo veel runs als in die takken hoor
en als je bij takken wil vissen ga gewoon kijken tot hoever die takken tot de bodem door lopen lopen ze maar 10cm door onderwater dus van boven naar benenden en het water is 1.5 meter diep dan moet je gewoon als je aanbeet krijgt je hengeltop onder water drukken en raakt ie niks en schiet niet vast en je trekt hem der zo onder uit veel mensen denken oh takken leuk daar gaan we voor liggen zonder effe te gaan kijken hoe die takken lopen ik noem het verder kijken dan je neus lang is

en over de dikte lijn ben ik het met de meeste eens dat de hengel er oo ktoe doet en de slip waarom heb je anders een slip en gewoon rustig drillen niks forceren ik vis met 30/00 en heb voor het eerst in me leven voorslag gebruikt bij wat ik uit legde met die bladeren en ik vis ook bij mossel banken...... maar wel eens van mussel cracker gehoord dat is die tube die neem je 1 meter lang en je onderlijn van bijv. snake skin das slijt vast en je bent klaar en over dat zuipen aan de waterkant ken je grensen en der is niks aan de hand ik drink niet om zat te worden maar om dat ik het lekker vind en ik heb soms een fles rum in me tas met cola en mensen denken dak dan aan het zuipen ben maar met die fles doe ik een paar maanden en dat je niks meer voelt is dikke bullshit want je voelt alles en dat kapot trekken komt door gevlochten lijn met een dikke stugge hengel want met de meeste nijlon heb je zo veel rek en als het dan nog gebeurt dan ben je gewoon aan het takelen geweest en niks anders !!!!en als mensen mij niet geloven met dat opstakel vissen dan nodig ik ze bij deze uit om een nachtje mee te gaan !!


met vriendelijke groeten maarten lansink
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-10-2004 01:24

Vis zo zwaar als nodig en zo ligt als kan! ( volgens mij een uitspraakt van Thomas lont )

gr,
jan van kranenburg

14-10-2004 01:24

Maarten 1,

Nu nog even met punten en komma's svp.

Welkom!

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

14-10-2004 09:49

Zijn de jongeren de enigste die "zuipen en blowen" aan het water???

Laats kwam ik en m`n vismaat namenlijk bij een watre aan en daar zat een groepje mannen ( een stuk of 6/7) royaal te zuipen, en je kon gewoon meeroken als je erlangs liep...

Er zullen rustig jongeren zijn die beperkt "zuipen"en niet blowen aan het water...lijkt mij.... :) .

Nu zeg ik ook nie dat alle "ouderen" 8) zuipen aan het water en dat is er in het begin wel zouit gekomen over de jongeren..............

Het zal ook altijd zo blijven...HELLAAS!!!