sport van het binnehalen


Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

21-09-2004 12:41

als je ziet waar ik vis, snap je waarom ik 40/100 gebruik, . uit
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-09-2004 15:27

Marco Z

Het is altijd nog jou visserij en die moet je beoefenen zoals jij dat wilt.
Blijf het uiteraard wel verstandig doen!
Als jij met je 20/100ste geen vissen verspeeld door lijnbreuk en jij vist er lekker mee, blijf dan gewoon je ding doen :wink:

Maar hou je niet vast aan 1 methode, er is er geen 1 goed.
Verschillende omstandigheden vragen om aanpassingen om de vissen veilig op de kant te krijgen.

Als jij niks verspeeld, ben je toch gewoon goed bezig!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-09-2004 15:29

[quote="richard van der vliet"]als je ziet waar ik vis, snap je waarom ik 40/100 gebruik, . uit[/quote]

Richard

Beter 40 honderdste op je spoel dan een dikke voorslag :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-09-2004 15:51

RC, juist!

vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

21-09-2004 16:59

Ik ben het deels met alletwee de partijen eens...
Ook ik merk dat mensen met extreme diktes zitten terwijl het niet nodig is...

en een dikkere lijn scheelt niet in papegaaienbekken wel in vangsten!!!
en casper:
[quote]
ikzelf ben 16, en ik rook, blow, drink, spuit, slik en weetikveel wat nog meer niet, dus beetje dimmen alsjeblieft? Je wilde zeggen dat je dag en nacht naast hun tentje lag om te kijken of ze stoned waren? begin eerst eens bij jezelf, voordat je tegen ons zegt dat we onze uitspraken op feiten moeten baseren
[/quote]

Hij zegt niet dat jij dat bent, hij zegt dat er mesnen op zijn plassen zitten die dat doen... Dat is wat anders....
Of jongeren zitten te blowen dat zie je vlug genoeg..... Daar hoef je niet voor uit je tent..
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

21-09-2004 18:23

je ruikt het ook nog eens een keertje :D maar ik vind dat je niks kunt zeggen als je geen exacte informatie hebt over hoe iemand zijn stek eruitziet, als ik nou op een stek vis zowat vlak onder de kant, maar waar heel veel takken en boomstronken liggen, denk je dan niet dat het slimmer is om 40/100e te gebruiken? als ie zich dan toch vastzwemt en ik heb lijbreuk (0.0 keer gebeurd tot nu toe) kan ik alsnog het obstakel opdreggen om de karper te bevrijden....
Kevin Heijman
Berichten: 14
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00

21-09-2004 18:27

Hier zijn er ook vissers die met nog minder dan 20/00 vissen omdat het anders geen sport is om de vis binnen te halen en om de karper een kans te geven.

Ik vind het zelf dikke onzin, als je alleen maar ziet hoe vaak ze een vis verspelen door lijn breuk ( dat is lekkere kans voor de vis) . Als ik met een lichtere hengel vis dan heb je al sport genoeg.

Ook snap ik het niet waarom je niet op bepaalde wateren met 40/00 kunt vissen. Het is volgens mij gewoon een kwestie van goed drillen, door er voor te zorgen dat je de slip goed is afgesteld en vooral een stuk losser zetten als je de karper wil scheppen, omdat je weet dat de karper dan vaak nog ineens een laatste spurt neemt.

Waarom heb je dan geen gevoel meer voor de vis als je met 40/00 vist? A
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-09-2004 18:57

De sport....?

Vis zo dun als kan, en zo dik als moet!
Onnodig lijnbreuk (schuren langs obstakels) door een te dunne lijn, is naar
mijn mening een kwalijke zaak!
Ik heb ook op een bepaald setje hengels (3 ponders), 0,40mm nylon
snoer zitten. Schaam ik me daar voor....? Nee, want als de omstandighe-
den daarom vragen dan doe ik dat!!! Bij een dikke aangeknoopte voorslag
heb je altijd nog "die verbindings knoop"; en dat heb ik bij m'n molens
die met dikke lijn zitten vol gespoeld niet....!
Vis natuurlijk op sommige wateren ook wel met dunnere lijn, in combinatie
met lichter materiaal; maar dan kan dat ook naar die omstandigheden.

groetjes Benny
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

21-09-2004 19:02

maar dat is ook precies wat iedereen zegt, maar dan ook echt iedereen....
Ik vind dus en zoals ik marco zijn verhaal begrijp ook (hoewel die het slecht verwoord) dat je niet altijd met 40/00 hoeft te vissen, maar er zijn wel degelijk situaties waar het wel moet....
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-09-2004 20:16

In de eerste plaats vind ik de titel van deze draad niet gelukkig gekozen:
In mijn ogen is het meer de "kunst" van het drillen. Maar goed, toch een antwoord van een ouwe knar.

Wat de meesten van jullie waarschijnlijk ontberen is het gebrek aan vroegâh. Zoals Kees terecht opmerkte heeft een en ander te maken met de testcurve van de hengel, maar bovenal met de praktische kennis van de man achter die hengel.
Wetend wat je met jouw materiaal kan, niet gesproken over mosselbanken enzo dat is een ander verhaal, levert meer vis op dan je voor mogelijk houdt.
Oké, de drill duurt langer, maar daar is het in feite toch ook om te doen? Spanning van het gevecht? Me dunkt dat je met het juiste uitgebalanceerde materiaal de sport van het "binnenhale" ( wat een rotwoord) echt beleefd.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

21-09-2004 21:11

henk de jonge, daarin heb je helemaal gelijk, ik vis ook zo licht als de situatie dat toelaat, maar als je karper bij obstakels zit neem ik toch liever het veilige voor het onveilige, als ik op open water zit gaat er gewoon 32/100 op
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-09-2004 01:19

Ik vraag me af hoeveel molens sommige van jullie hebben ????

Lijndikte aan passen aan de situatie of hoe lees ik dat allemaal ?


Ik heb er maar 4 en daar zit ook best n stevig lijntje op, maar dat gaat er echt niet af als ik n keer wat dunner zou kunnen vissen.

Er word dus op ieder water door mij met die zelfde lijn gevist , heel simpel
je past gewoon je dril gedrag wat aan en t is opgelost.


Maar dit is weer zn onderwerp waar er velen meteen n ongegrond oordeel klaar hebben.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2004 08:07

Menno,

Reserve cq extra spoelen?

Denk ik hoor.

MVG

klaas
gerrit koop

22-09-2004 08:12

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2004 08:48

OK Gerrit,

Nu boeit me de trekkracht van een lijn niet echt hoor. Heb liever een lijn die schuurvast is.

FF snel. 20% verschil in trekkracht is er wel. Weet alleen nog uit de "put" tijd, dat met karpertjes van 6 pond, er regelmatig zweepjes voorkwamen. Toen was 20/100 platil al echt dik.

Blijft combinatie hengel/lijn . Op een 1,5 lbs is best met 30/100 te vissen op een 2,5 lbs, zeker een wat snellere hengel, wordt 20/100 janken.

Blijft echt: verspelen. Een karper kan net zo min een lijn van 20/100 en een trekkracht van 3 kilo kapot trekken als een zwaardere lijn.


MVG

Klaas


http://www.vlemmix.nl/catalogus/Html/Ca ... m1356.html


http://www.vlemmix.nl/catalogus/Html/Ca ... m1231.html

http://www.vlemmix.nl/catalogus/Html/Ca ... m5023.html
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-09-2004 12:19

Klaas :


Ik vind alleen voor die reden 4 reserve spoelen n beetje aan de dure kant


En daarbij zou ik niet weten waar ik hier met 25/00 zou moeten vissen.


Als ik ga forellen leen ik wel ergens n molen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-09-2004 17:41

Mag ik dan mijn mening geven? Nee? Doe ik het lekker toch...

Ik heb in het verleden zowel met 40/00 als met 16/00 karpers gedrild. En wat kan ik hier over zeggen? De karpers die ik met de 16/00 drilde waren gewoon echt afgemat door de lengte van de dril en bleven dan ook echt rustig op de kant. Maar de vis zal dan wel heel wat meer stress door de dril hebben opgelopen, ondanks dit waren ze tijdens de dril wel erg rustig. De vissen die ik met de 40/00 drilde heb ik net als bij de 16/00 op bekbeschadigingen gecontroleerd... Geen verschil te zien (ik was dan wel fatsoenlijk aan het drillen). De dril duurde ook nog korter (minder stress) en ik hoefde niet in mezelf te gaan praten om rustig te blijven. Die lijn kregen ze toch niet door.

Maar wat is er zo geweldig aan de dril? Het is gewoon iets noodzakelijks... Ik vis dan ook gewoon standaard tussen de 30 en 40/00 hoor. Maar de slip staat dan wel op de omstandigheden aangepast. En stel dat de hand op de spoel moet of er een scherp stukje op een obstakel zit, dan heb ik wel nog mijn reserve.

Het penvissen is dan weer een ander verhaal. Het aas moet dan al weer aan een dunne onderlijn worden aangeboden omdat het anders vaker geweigerd wordt. Maar met een dikke lijn en een soepel gevlochten onderlijntje kan je dan ook weer alle kanten op. :wink:

Voor mij is het dus duidelijk. Ik dril de vis en niet andersom. Ik ben de winnaar en niet hij/zij, wat minder stukken lijn en haken in het lichaam van de vis als gevolg heeft.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

29-09-2004 12:45

Je kan denk ik beter met goed spul vissen, zodat de vis fatsoendelijk weer in het water komt. Als je b.v met 20/00 vist en je lijn knapt, dan zwemt de vis wel nog met een haak en lood rond.......

Ik ben dus van mening dat je met 30/00 goed kan vissen........oook al vinden mensen het veel......
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

11-10-2004 20:15

[quote="Marco Zegers"]als laatste wil ik even zeggen dat het me opvalt dat iedereen die in deze topic gereageerd heeft jonger is als ik.... Ik vraag graag naar een ouder persoon voor een reactie.....
Kees misschien???


Hou eens op met dat eeuwige gezeik over jongeren, net alsof die geen verstand hebben. :evil:


[quote="Marco Zegers"]
ps: verdraai mijn woorden niet, bij mosselbanken moet je niet met 20/00 vissen!!! maar ik hoor tegenwoordig van jeugd op mijn plas met 45/00 vissen!!! echt niet normaal meer, die plas heeft niet eens begroeiing (onderwater)...
en als ik je een foto stuur van karpers van de plas schrik je....
En dan is mijn antwoord: Dit hebben jongeren gedaan van 16, 17 jaar... Blowend en drinkend op de vijver met 45/00 en met hun stonede bui door de run heen slapen....[/quote]

Zie je, weer de jeugd. Hoe weet jij exact door wie die karpers gevangen zijn? Ben je 24/7 aan het water? Nee he? Dacht ik ook. :evil:
Weet niet of je al eens geblowd hebt, maar bij een normale hoeveelheid verhoogt het zelfs je concentratie en waarnemingsvermogen.
(Niet dat iedereen nu moet gaan blowen :oops: )
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-10-2004 20:26

Deze verhoging zal altijd gevolgd worden door een periode van verminderde concentratie en waakzaamheid.

Zoiets als na inspanning volgt ontspanning.
( Na een sprint van 200 meter zal je toch weer even op adem moeten komen en dat op adem komen duurt langer dan de sprint zelf )
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

11-10-2004 20:29

Ben na een joint of wat biertjes heus nog wel in staat een vis veilig te landen. Ben nog nooit door een run heengeslapen, en hou me ook met vissen bezig als ik aan de waterkant ben.
Ik zit er heus niet met de bedoeling strontzat te worden, of helemaal weg te spacen na een grammetje of 10.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-10-2004 20:32

Zo zijn er ook genoeg die zeggen dat ze dan nog makkelijk kunnen autorijden.

Door schade en schande wijzer geworden.
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

12-10-2004 00:40

[quote="Michel Hollaar"]Zo zijn er ook genoeg die zeggen dat ze dan nog makkelijk kunnen autorijden.

Door schade en schande wijzer geworden.[/quote]

Ik ben niet "genoeg", ik ken mijn grenzen redelijk, als ik eenmaal de werking begin te voelen stop ik ermee. Ik zeg hiermee niet dat ik [b]altijd[/b] blow of zuip aan het water. Ik ben nog jong, wil ook af en toe lol hebben, maar dit gaat heus niet ten koste van de vis, en als ik me lamlendig voel draai ik mijn hengels wel binnen. :wink:
jan van kranenburg

12-10-2004 02:29

Naar mijn zin lees ik toch teveel verhalen over joints en alcohol
tijdens het vissen.

Vraag me wel eens af, waar ben je mee bezig dan?

Zou de kunde bij het vissen niet belemmeren
Geloof daar niks van.

Serieus karpervissen is topsport!!

mvg

Jan
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

12-10-2004 02:33

Waarom zou het slecht zijn?
Het is zelfs aangetoond dat gebruik van alcohol -met mate- goed voor je is. Bijna iedereen drinkt doordeweeks 's avonds wel een biertje, waarom met vissen niet?

Mijn kunde vergaat heus niet na enkele biertjes, ik hou me heus wel in mijn achterhoofd dat ik aan het vissen ben, en niet deelneem aan het wereldkampioenschap Zuipen.

En nogmaals, als het gematigd blijft, maakt het mij niets uit.
Je kunt ook serieus karpervissen met alcohol, ligt helemaal aan jezelf.
Iedere karpervisser die regelmatig een biertje drinkt tijdens het vissen is in Uw ogen dus niet serieus bezig?

Belachelijk, sorry. :oops: