Opbrengst derde hengelvergunning voor aankoop grote karpers?


Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-08-2004 21:23

Gelezen op de site van de AHV ( http://www.ahv.nl ) onder kopje speciale vergunningen :

"Speciale vergunningen

Vergunning derde hengel voor karpervissers.
Op verzoek van vele karperaars is in 1998 begonnen met de uitgifte van vergunningen voor het vissen met een derde hengel. Door de inkomsten die daaruit voortvloeien is de vereniging in staat extra grote karpers - waar moeilijk aan te komen is en daarom erg duur zijn - uit te zetten. Het extra geld van deze vergunningen vloeit dus direct weer terug naar hen die daarvoor hebben betaald!

De vergunning geeft de houder recht tot het vissen met drie hengels geaasd met door de minister goedgekeurde aassoorten, waaronder niet begrepen kunstaas, dode aasvis of een stukje vis. Tevens moet men in het bezit zijn van de Grote Akte die is voorgeschreven voor beroepsvissers. De vergunning geldt voor vijf vermaarde karperwateren:( "namen maar even gewist"} Informatie over de vergunning is te verkrijgen op het AHV-kantoor."

Mijn mening: " dan maar geen derde hengelvergunning "

Jullie mening : ............ ?
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 30-08-2004 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

30-08-2004 21:31

Ïk koop zal ook nooit een dergelijke vergunning halen.
Ik heb me vriendin een vergunning gegeven waardoor ik nu met 4 hengels kan vissen ;)
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-08-2004 21:38

Op de ALV vragen of ze wel; goed bij hun hoofd zijn. Dit krijg je dus als er goedbedoelende "amateurs"het voor het zeggen hebben. Eigenllijk hebben we dit aan ons zelf te danken.

Gelukkig is er weer een "slachtoffer" die bereidt is om een aantal procent vistijd wil besteden aan verenigingswerk.

eh Michiel?
:wink:

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-08-2004 21:38

Michel, anno 2004 is het te gek voor woorden dat een HSV er nog een dergelijk beleid (aankoop grote karpers) op na houdt.
Van de risico's die dit met zich meebrengt hebben ze klaarblijkelijk ook nog nooit gehoord...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-08-2004 22:07

Even off - topic

Klaas,

Michiel of Michel whats in a name ?? besteed reeds een percentage van zijn vistijd met veel plezier binnen de HSV aan het Water en Visstandbeheer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2004 22:49

Michel,

Heb je ook bij de AHV geinformeerd of ze hier nog steeds achter staan?

Dit is oorspronkelijk bij de invoering beloofd en heeft in het eerste jaar tot een uitzetting geleid van een aantal hoge twintigers. Inmiddels zou de AHV wijzer moeten zijn. Als ze dat nog niet zijn, is het treurig.

Overigens heb ik geen 3e hengelvergunning van de AHV. Ik vond het gewoon geld uit de zak klopperij. Maar dat is wat anders. Het uitzetten van grote karpers zou ik ook hedentendage niet hiermee willen ondersteunen.

Maar ik denk zo dat de AHV nog wel een karpervisserslobby kan gebruiken. Volgens mij zijn ze ons inmiddels liever kwijt dan rijk. Volg ook maar de recente problemen gemeld in hun verenigingsblad na het uitvaarverbod.

Ze gaan het nog net niet verbieden om karpers te vissen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-08-2004 07:17

Heren karpervissers uit Amsterdam en omgeving,

Wie o wie voelt zich hierdoor misschien geroepen om, vooral in de wintermaanden, enkele procenten van zijn vistijd op te offeren om dit soort dwalingen in de toekomst te voorkomen? Als bestuurslid, lid commissie water- en visstandbeheer (mits die er is), of lid van de karpercommissie (mits die er is). Of blijven de beste stuurlui aan wal staan?

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 08:10

Michel,

Als er 1 over de dam is...

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

31-08-2004 08:18

Al een tijdje bestuurslid en Michel is mijn lieftallige collega W+V
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 08:43

Mag ik de heren Amsterdammers erop wijzen (en dud een beetje uitdagen), dat dat aan jullie zelf te wijten is, evenals het uitvaarverbod e.d.?

Nee? Doe het toch. Kijk eens wat in principe een paar man bereikt hebben met het SKP, met 50 man moet er toch in de AHV veel meer te bereiken zijn?

MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2004 09:02

Beste Mannen,

Ik heb toch een hoop respect voor jullie, zolang en zo druk bezig met onze hobby. Maar destijds zijn daar karpervissers druk in de weer geweest om een dergelijke vergunning te krijgen. Nu anno 2004 gaan jullie dat weer afkraken. Misschien kunnen jullie eens bij de CWB te raden gaan hoe groot nou eigenlijk de vis is die uitgezet wordt? :wink: We hebben al genoeg problemen in Amsterdam. Dit soort aantijgingen kunnen we op het moment echt missen als kiespijn.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-08-2004 09:35

Rene,

Aantijgingen is het verkeerde woord, probeer het te zien als prikkelend motiveren. Alle lof voor de mensen die de driehengelvergunning erdoor hebben gekregen, en ook het SKP loopt als een trein. Maar wees eerlijk, was het uitvaarverbod erdoor gekomen wanneer voldoende vissers een paar uur hadden geïnvesteerd om op de ALV te komen?

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 09:40

Rene,

Wordt aan gewerkt.

Waar waren die karpervissers, toen het uitvaarverbod, haks oever vissen etc. verplicht werd? Toen het de 2e keer op de agenda stond? 4 of 5 van onze collegae stonden er voor joker.

Wat 5 of 10 jaar geleden normaal leek, geldt nu een andere standaard voor dacht ik zo. Ook de AHV heeft kennis genomen van onderstaande brief.

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/KSN ... handel.pdf


MVG

Klaas


NB prikkelend genoeg? ;-)

Alle lof voor de groeiende groep vrijwilligers die de kastanjes voor ons uit het vuur halen. Laat ze niet voior lul staan op een ALV....
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2004 09:57

Mark,

Dat begrijp ik wel, maar dit ging om de aanschaf van grote karpers. Tuurlijk moet er meer gebeuren in en met het bestuur. Maar misschien gebeurt dat nu ook wel. (beter laat dan nooit)

In ieder geval is het zo dat de aanschaf van grote karpers als raar beschouwd wordt en daar ging de discussie ook over. Niet over alle rand verschijnselen in de AHV. De opbrengst van de derde vergunning wordt idd. gebruikt (grotendeels) voor de aanschaf van nieuwe vis. Door het CWB is allang bedacht dat wanneer er geen neiuwe vis bijgezet wordt de populatie op bijv. de sloterplas in een paar jaar zal verdwijnen. Ze zijn er ook nagenoeg tegelijkertijd ingekomen toch? Daar worden zover ik weet dan ook nieuwe vissen in uitgezet.

Wat ik ook denk, maar natuurlijk niet zeker kan weten is dat, wat de meeste hier als groot zien. Dit al helemaal niet geldt voor de CWB. Die vinden karpers van 50 cm al groot. Ik heb rapporten gelezen waarin duidlijk werd gesteld dat vissen tussen de 40 en 50 cm als groot worden beschouwd!! Tja wat heet dan nog groot he...

"aantijgingen" is een verkeerde woord keuze, dat is absoluut waar. In ieder geval zou ik graag zien dat we dit soort zaken voorlopig even met rust laten. We moeten bij het begin beginnen zeg ik dan maar.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 10:08

Rene,

Scherp houden die handel.

Je zou je zomaar kunnen vergissen:

"Door de inkomsten die daaruit voortvloeien is de vereniging in staat extra grote karpers - waar moeilijk aan te komen is en daarom erg duur zijn - uit te zetten. "

Misschien een stap om de webbeheerder de tekst aan te laten passen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2004 10:13

Klaas,

Toen de AHV besloten had om het uitvaarverbod in te stellen ben ik samen met Rene en Erik lif geworden van de ledenraad, om te proberen van binnenuit wat meer invloed te kunnen uitoefenen.
De situatie in Amsterdam ligt nu eenmaal anders dan de rest van Nederland.

Het bestuur neemt beslissingen zonder de ledenraad te horen en terugdraaien... ho maar!

Wij zijn wel bezig om een plan op te stellen om het karpervissen in Amsterdam een nieuwe 'boost' te geven, misschien nieuwe regels en noem maar op. Het bestuur zal waarschijnlijk het nachgtvissen op diverse wateren ook gaan verbieden gezien de overlast die er op veel wateren is.

Het is inderdaad zi dat de meeste karpervissers weinig tot niks doen, maar er zijn er nu een aantal die het probleem op zich willen nemen en tot oplossingen willen komen.

Kost meer dan een paar % tijd zoals het er nu voorstaat, maar hopelijk zal het het waard zijn.

Over de 3e hengel in Amsterdam hebik ook zo mijn ideeën, maar in geen geval zware vis aankopen, want zeg nu zelf... wie koopt er voor dat geld nu een vergunning voor een 3e hengel? Dat is net wat Kees zegt: Geldklopperij!

Dat geld kan de vereniging beter besteden aan de jeugd!!

Mark,

Als eer indertijd meerdere karpervissers op de ALV waren geweest ben ik van mening dat het bestuur het uitvaarverbod alsnog had ingesteld, aangezien ver voor de ALV de nieuwe vergunningen (met daarop de beperkingen) al waren gedrukt...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-08-2004 10:24

Marijn,

Alle door het bestuur genomen beslissingen kunnen door de ALV worden teruggedraaid, of de vergunningen nu waren gedrukt of niet! Feit blijft dat er maar een handvol karpervissers alle werk moet verrichten, vele handen maken in deze ook licht werk...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2004 10:31

Mark,

Op dit board is dit onderwerp (en ook de oproep) vaker ter sprake gekomen, maar wie reageerd erop...? Niemand!

Joris is bij de KSN geweest op het verhaal uit te leggen, mensen te vragen om bij de ALV en ledenraad te komen... Hoeveel mensen gaan hierop in...? Dat waren er misschien 4 of 5 ...

Het is misschien 3 avonden in het jaar, maar nog is het teveel moeite, maar wel allemaal zeuren dat je niet meer mag uitvaren, dat dit niet mag, dat niet mag...

Straks wordt het nachtvissen verboden en dan gaat weer iedereen over zijn zeik, maar goed... Ik denk dat dit een verhaal zonder eind is!
Wel de vruchten willen plukken van andermans inzet, maar niet zelf de moeite willen nemen om hierin iets te doen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 10:40

Prikkelen....

Trouwens voor de rest geldt :oops: :oops: :oops:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2004 10:43

[quote="Klaas van den Herik"]
"Door de inkomsten die daaruit voortvloeien is de vereniging in staat extra grote karpers - waar moeilijk aan te komen is en daarom erg duur zijn - uit te zetten. "

[/quote]

Klaas,

extra..... grote karpers!! of extra grote..... karpers. Het is maar net hoe je het leest natuurlijk. Heb gisteren een bericht ontvangen. Met de kostte van een vis van de OVB. Die zijn al niet gering, daarnaast vraag ik me ook af of de OVB veel vis kan leveren van laten we zeggen meer dan 20 pond? Misschien dat jij dat wat licht over kan werpen?


Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 11:34

Rene,

ik las, "waar moeilijk aan te komen is"

Pootkarper is niet zo moeilijk aan te komen. zioe de SKP oop dezelfde site.

OVB levert niets meer. Jan van Mechelen heeft dit overgenomen.

Kiloprijs gemiddeld eur. 4,10. Gemiddeld gewicht rond een kilo voor de valkenswaarders. Duitse consumptievissen zijn groter.

Vissen rond de 10 kilo lekker laten zwemmen waar ze groot geworden zijn.

Zie nogmaals:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/KSN ... handel.pdf

Geen vraag, dan verdwijnt ook het aanbod.


MVG

Klaas
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

31-08-2004 14:29

Beste Allemaal,

Klaas begrijp wat je bedoelt echter, wanneer je deze brief met het KSN logo naar het bestuur van de A.H.V. heb gestuurd. Betwijfel ik of deze ook gelezen is alvorens deze direct de prullenmand in is gedoken. In het verleden zouden er wat strubbelingen zijn geweest met de KSN. Vraag me niet waarover of wat de oorzaak is.

Het vervelende aan heel deze situatie is, dat er weer beschuldigingen aan iemands adres worden geplaatst. Vervolgens gaan we dan zitten roepen dat er geprikkeld dient te worden. Als ik als buitenstaander eerst zou lezen (of conclusie trekken) dat het bestuur van de A.H.V. of CWB er een zooitje van maken, zou ik me ook wel twee keer bedenken om deel te nemen aan de ALV of Ledenraad. De laaste is ook al voor 2 jaar gekozen. Tot de fusie van OVB en NVVS in 2006 valt daar toch nog weinig aan te veranderen.

Daarnaast merk ik op dat er weer oude koeien uit de sloot worden gehaald. Hoe erg het wel allemaal niet is wat er in het verleden wel niet gebeurd is. Tuurlijk is het erg, maar daar kan niemand meer wat aan veranderen. Het enige wat we nu nog kunnen doen is het beste er van maken. En wie weet wat de toekomst ons oplevert. Het gros van karpervissend Nederland, beschouwd Amsterdam e.o. toch echt nog als een Mekka voor karpervissers. Gezien de toekomst moet we dat zeker proberen te handhaven.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 14:37

Rene,

Je maakt het jezelf moeilijker dan het is.

Ouwe koeien zijn er niet uit de sloot gehaald.

De AHV zijn nog steeds de leden en niet een of ander bestuur of commissie. Mochtren ze er echt een pestzooi van maken, zijn ze zo thuis. Echter er zullen er dan wel moeten zijn, die de fakkel overnemen en daar schort het dus aan, te weinig schouders (ok hier heb je me: wel ouwe koeien)


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2004 14:54

Klaas,

Op de laatste ledenvergadering waren er 'verkiezingen'. allemaal erg democratisch. Het bestuur werd herkozen... of niet!
Afijn, 5 karpervissres aanwezig en 5 tegenstemmers tegenover een stuk of 25 die voor stemden.
Het gehele bestuur is weer herkozen, zonder dat het überhaubt spannend was...

De gene die in de ledenraad zitten, zitten daar als 30 jaar gezien de leeftijden van mijn nieuwe collega's. Veelal meeloped en ja-knikkers die al jaren op een prettige manier met het bestuur samenwerken...

Kom dan met een tip, oplossing of wat dan ook, wat je hier dan nog tegen kan doen....
Het bestuur is voor 2 jaar herkozen, de ledenraad staat voor 2 jaar vast en ook de ALV staat voor 2 vast...

Oftewel: Geen nieuwe gezichten de komende 2 jaar en verder met het bestuur die graag voorntjes en een brasem vangt... en geen enkele vorm van karpervissen liefkoost...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-08-2004 16:12

Marijn,

Zoals gezegd: prikkelen dan maar.
Op die 5 en een paar na, krijgen de karpervissers het bestuur welke ze verdienen.

Rare lui die amsterdammers hahahaha. Zonder gekheid. Te triest voor woorden.

Op de komende regio-avonden er maar eens flink in rammen.
Mike, Joris Henri, zijn die verkozen?

MVG

Klaas