De "echte" karpervisser...?


Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

25-08-2004 17:38

Heren collega karpervisers,

Ik word even helemaal moe van het gespui van negatieve dingen op het board.

Men is niet tevreden met de geplaatste postings, men is niet tevreden met de zaken die gebeuren in de wereld van het karpervissen, men is niet tevreden met het materiaal dat te koop wordt aangeboden (kwaliteit, prijs, de verhouding hiertussen), men is niet tevreden met hoe de jeugd zich opsteld, enz... De ene ergert zich aan dit, de ander ergert zich aan dat. Jantje ergert zich aan Pietje, Klaasje ergert zich aan who ever...

Het karpervissen is enorm populair geworden de afgelopen vijftien a twintig jaar. Ik weet niet hoeveel karpervissers er in Nederland zijn, misschien wel enkele honderdduizenden...?
Logischerwijs is het duidelijk dat mensen uit alle lagen van de maatschappij zich hiermee bezig houden. En dan heb je ook nog eens onderscheid tussen leeftijd en ervaring. Een enorme variatie aan inidividuen.
Deze mensen (dus wij allemaal samen!) maken wat de karpervisserij, zeg maar karperwereld nu is.

Mijn vraag is nu: hoe ziet de ideale karpervisser er uit.

Even zoals ik me hem zou kunnen voorstellen:
- Ruime ervaring en kennis op alle gebieden van de karpervisserij. (boilievissen, afstandvissen, pennen, riviervissen, kanaalvissen, dressuurvissen, enz...);
- Ruime ervaring en kennis op het gebied van materialen en toepassingen hiervan;
- Ruime kennis en ervaring met aas en voer;
- Respect en begrip voor andere mensen die zich aan het water bezighouden) zowel vissers als andere recreanten (zoals andere vissers, zwemmers, surfers, beroepsscheepvaart, enz...)
- Respect, begrip en kennis van/voor de karper (klein en groot) en natuur;
- Bereid is al deze kennis met anderen te delen;
- En... het belangrijkste, ook nog ontzettend veel plezier beleeft aan zijn hobby.

Als het zo is zoals ik het stel zullen er niet veel echte karpervissers rondlopen in Nederland. Ikzelf heb dan in ieder geval nog een hele weg te gaan. Ik ben echt niet Roomser dan de Paus, en hier schaam ik me niet voor! Ik ben ook maar een mens. Dus ik wil en ga niet de moraalridder uit hangen. Daar is deze posting niet voor bedoeld.

Misschien moeten we ons zelf eens een spiegel voohouden.

Maar wat is jullie mening? :roll: :-?

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-08-2004 17:45

Vrij naar Douwe Bijlsma;
Vissen is een hobby, geen religie!

Ook karpervissen dus.. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

25-08-2004 17:47

De ideale karpervisser is er niet, niemand is perfect.
Maar als ik me er toch een zou moeten verbeelden zou die zo zijn.

Iemand die op elk probleem een oplossing zou kunnen bedenken.

Iemand die alles van de karperspullen af weet.

Iemand die niet op dit board komt en voor zichzelf vist zijn eigen ding doet dus ook niet afweet van wat er zich allemaal voor moeilijkheden zich afspelen onder karpervissers.

Dit is mijn mening en heb niks tegen het board ofzow want ik heb hier genoeg geleerd. Maar dit zou mijn ideale karpervisser zijn.

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-08-2004 18:13

De ideale karpervisser is moeilijk te vinden.....
De minst irriterende is ook moeilijk te vinden......

Geef je daarentegen wel gelijk in je mening :wink:

Ik trek me dr niet veel van aan hoe een andere karpervisser tegen zijn hobby aankijkt....Je vist immers voor jezelf en je eigen irriteren heb ik regelmatig gedaan maar ik denk bij mezelf: "Je kiest zelf voor een hobby, een ander doet dit niet voor jou(gelukkig)" :D Dus de irritatie's blijven.......Of je nu wel of niet wilt, heb het schijt dr aan hoe een ander zich irriteerd.....

De een stopt ermee de ander blijft stug doorvissen.
Hoe minder karpervissers, hoe minder concurrentie, hoe minder irritatie's! :wink:
Het nadeel is wel dat het een stuk minder gezellig kan worden! :-?

Com on poeple!! Trow your rod and smile, your life is to short! :D :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

25-08-2004 19:20

ik denk dat de 2 punten die met 'respect' beginnen voor veel karpervissers moeilijk zijn...ik denk ook niet dat de ideale karpervisser bestaat... er komen voortdurend nieuwe hengels, molens, boilies, particles, flavours, boosters en weet ik veel wat allemaal op de markt...teveel om alles van te weten... er bestaan 'goeie' karpervissers, maar geen perfecte...
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

25-08-2004 19:22

Vanuit mijn visie bestaan er maar heel weinig 'echte' karpervissers. Mensen, waarbij het karpervissen echt in het bloed is gaan zitten. Dag en nacht bezig zijn met het vissen, met die karpers. Je krijgt het niet meer uit je hoofd, bij het zien van water slaat je fantasie op hol... Je kunt het niet laten, je blik glijdt als vanzelf naar dat lelieveldje naast die omgevallen wilg, waarvan enkele takken in het water hangen... Overal zie je wel iets in, wat weer neerkomt op die karpers, en de eeuwige drang naar meer.... Mensen, die gewoonweg niet kunnen stoppen, karperjunks...... Rini Groothuis en Joris Weitjens zijn, voor zover ik dat uit hun verschillende schrijfsels heb kunnen begrijpen een van de zeldzamen geweest...
Ikzelf heb wel degelijk het gevoel wat van dat bloed door mijn aderen te hebben stromen. Gewoonweg, omdat ik verslaafd ben geraakt aan iets, wat ik niet snel los zal kunnen laten. Het kriebelt en jeukt, bij het zien van water, het lezen van verhalen over monsterlijke karpers die zich boven het water verheffen, en zich vervolgens met een denderende klap in het duistere water van de nacht laten terugvallen. Was die kleiput niet ergens in de polder? En hoe oud was die wel niet......

daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-08-2004 19:59

Vissen is een gevoel, een persoonlijke beleving. Iedereen beleeft vissen op zijn of haar eigen manier, en zal dus ook anders tegen wat men `echte` vissers noemt aankijken. Voor mij is iemand een echte visser als hij gewoon zijn eigen ding doet, maakt niet uit of je nu met fox of f4e of wat dan ook zit, maar dat je de dingen doet met respect voor je medemens, je collega vissers, en vooral nog met respect voor de natuur en de vissen. Iemand die dat heeft, is voor mij een echte karpervisser, want daar gaat het uiteindelijk toch om?

Dikke vissen vangen is relatief, ervaring is schitterend, maar het gaat erom wat je ermee doet en hoe je ermee om gaat, simpel zat.

mvg
Stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

25-08-2004 20:04

Elkaar de vissen gunnen en normaal doen. Dat is voor mij een echte karpervisser. Verder ga ik mee met de anderen.

Gewoon lekker vissen, geen gezeik. maar respecteer alles wel.
gr. Frank
Gebruikersavatar
Bart Coppens
Berichten: 229
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: Beek en Donk

25-08-2004 20:18

[quote]Vissen is een hobby, geen religie!

Ook karpervissen dus.. [/quote]

Dit geld vast niet voor iedereen, maar laat elkaar in ieders waarden en respecteer elkaar, de vissen en de natuur...
Voor de rest kan iedereen zichzelf een beeld vormen van hoe het zou moeten, dit echter naleven is niet voor iedereen weggelegd.....
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

25-08-2004 20:18

hoi Raymond (en allen),

Ik ben het op de letter na eens met je stelling. Daarom probeer ik ook om dit ideaal beeld na te streven. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik wat het respecteren van het natuurgedeelte niet helemaal meega, ik wil me nog weleens op niet te betreden gebieden bevinden... maar daar heb ik zo mijn eigen redenen voor.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

25-08-2004 22:13

[quote="Henk ter Maat"]Vrij naar Douwe Bijlsma;
Vissen is een hobby, geen religie!

Ook karpervissen dus.. :o[/quote]

Amen.
Jorn de Wals
Berichten: 190
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Enschede

25-08-2004 22:44

Nou Raymond,

Ik ben wel zeer tevreden over je fotootje van B&W. Maar de rest niet, want ik blank al een paar weken, het weer is kut in m'n vakantie, het is overal te druk met vissers, zwemmers en boten en tot slot zijn de vissen ook nog eens te klein. Maar voor de rest gaat alles goed.

Jorn

P.S. ik begrijp wel wat je bedoelt.
jan van kranenburg

26-08-2004 01:34

Stefan, eens.

Niets aan toe tevoegen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

26-08-2004 08:24

ideale karpervisser is iemand van wie niemand last heeft, die op elk water zijn visje vangt, alle vissen en de natuur met respect behandeld!

Die kennis van materialen etc. wordt mijns inziens vaak overdreven. Tegenwoordig kijkt men meer naar het materiaal van de visser dan de persoon achter de hengels! Vissen is een hobby is een goede uitspraak, iedereen vist zoals hij/zij dat leuk vindt!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2004 09:19

Ray,

Zoals je al aangeeft... de ideale karpervisser bestaat niet, maar... het streven naar perfectie is wel een nobel streven.
Zelf ben ik vreselijk veel bezig met het karpervissen, continue nadenken en het behaalde resultaat onder de loep nemen. Wat kan beter, hoe kan ik het nog beter aanpakken... Hoe kan ik mijn onderlijnen beter uitbalanceren, hoe pak ik de volgende vercampagne aan... noem maar op...

Er is alleen nog steeds veel te leren, ook als je al 30 jaar 'karperervaring' hebt.

De manier van vissen van mij 2 jaar geleden is bijna niet meer te vergelijken met de manier van vissen van nu. Als karpervisser blijf je jezelf ontwikkelen in kennis, maar natuurlijk ook door ervaring.
De uren blanken maken je alleen maar sterker en scherper. Het zet je aan nog harder na te denken over hoe het water aan te pakken, waar zal de vis zich bevinden. Meer tijd besteden aan het lokaliseren van de vissen, veel uren observeren...

Zelf heb ik hier ook niet altijd even veel tijd voor. Ben getrouwd en afgelopen maand ook nog is verhuisd, waardoor het vissen in praktijk even iets minder is... Ook heb ik niet altijd de tijd om een paar uur alleen maar te gaan kijken naar een water, op zoek naar springende vis, bellenplakaten of rollende vissen...

Dat iedereen hier op het board een verschillende achtergrond heeft is logisch. Ikzelf ben ook door de jaren heen als mens veranderd, volwassener. Ben meer gaan genieten van de natuur, de momenten waarop je succes haalt d.m.v. een mooie vis vangen, of een vis vangen op moeilijk water...

Maar de ideale karpervisser... Die bestaat denk ik niet!

Als je maar geniet van je hobby, de tijd die je besteed aan het water, maar ook de tijd die je besteed achter de boilietafels...
Geniet van je vansgtn, ook al zijn ze nie allemaal 20 pond of zwaarder, een vis van 12 pondjes kan ook voldoening geven...
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

26-08-2004 09:20

Buiten het wel of niet bezitten van kennis is PLEZIER het belangrijkst, waarom ben je ooit gaan vissen.

Tweede punt zal respect moeten zijn, voor de natuur, voor de andere vissers en andere recreanten. Als je dit toont zal het mij niet verbazen als je respect terug ontvangt. Als eenieder rekening met elkaar houdt (bv. windsurfers hondenuitlaters en karpervissers incluis) kan iedereen zijn ding doen op ons kleine stukje land.

Met bovenstaande twee punten komje naar mijn idee al een heel eind richting de ideale karpervisser, de benodigde kennis zal dan snel volgen omdat het blijft plezieren.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

31-08-2004 20:58

Ik.....dus. CN
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

31-08-2004 21:03

-Bereid is al deze kennis met anderen te delen;


Waar en waarmee vis je Cor?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-08-2004 21:39

De ideale karpervisser vist.......

cést tout mes amis
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

31-08-2004 23:27

marijn ham haalt de woorden uit me mond :)

Mooi gezegt.

Ik ben ook nog verweg van een "ideale" karper visser.
Ik Probeer wel elkedag dingen er bij te leren om er een beetje op te lijken.

ook al bestaat de "ideale" karper doe ik me best om erop te lijken.
Dit zal nog vele jaren in beslag nemen, maar ik ben dan teminste bezig met me hobby. Ik ben zowat elke dag erop uit in de bossen om van de natuur tegenieten samen met me vriendin en natuurlijk opzoek mooi water. Ben ook elkedag actief op dit board om er dingen bij te leren die ik dan later in de praktijk uitprobeer.


Mvg

Remon
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

31-08-2004 23:30

ik ben paul, kom hier nog niet zo heel lang. ben wel iemand die de forums nauwlettend volgt, maar zelf niet heel veel postings doe.
nu wil ik toch graag even reageren.

het gaat dus om een echte karpervisser, ik doe mee aan de ``hype`` zoals velen hier vinden (karpervissen) sinds verleden jaar augustus, toen ik per toeval 2 karpers vind in een soort prutsloot op de camping waar ik me bevond.
gelijk maar even 2 maatjes met het karpervirus aangestoken en vissen maar.
als ik nu terugkijk naar verleden jaar en dit jaar en de manier waarop ik vis, kan ik jullie zeker wel vertellen dat ik niet de ``echte`` karpervisser was.
ik ben het nu nog niet hoor, zeker niet, want ik ben er zo één die het liefst met ze reet op z`n stretcher ligt met een lekkere bak koffie en een joint, en volgens velen kom ik dan nog steeds niet in aanmerking voor de benoeming van ``echte karpervisser``, maar aan de andere kant wel één die z`n vergunningen in orde heeft, z`n rotzooi opruimt en meeneemt, altijd met 2 hengels vist, de vis met respect behandeld en tegenwoordig z`n onderlijnen knoopt en wel zodanig dat zo`n mooie karper niet dagenlang met een brok lood in ze kanis rondzwemt of nog erger.ook ééntje die z`n maat verrot scheldt omdaT ie een karper een zwieper geeft vanaf de kant het water in, dit is daarna NOOIT meer gebeurt.
en dit alles heb ik toch maar opgestoken op deze site, want ``echt`` ben ik nog niet, maar ik doe wel me best.
en geloof me, ook ik heb op elk onderwerp wel een mening, maar die hou ik altijd (bijna) voor me.
als we een ieder voor onszelf nou de positieve dingen eruit pikken van deze site, en een beetje gemoedelijker(in de breedste zin van t woord) tegen elkaar hier op het forum, dan worden we vanzelf wel een ECHTE karpervisser, en een ieder op z`n eigen manier, de één met een pennetje en de ander op z`n luie reet op de stretcher, beide plezier belevend aan het karpervissen en uiteraard met volle respect voor de karper.


dit wilde ik effe kwijt, sorry als ik jullie er mee verveel.

groetjes paul
jan van kranenburg

31-08-2004 23:41

Mij verveel je echt niet.

Je bent redelijk op weg, lijkt me.

Hebbie ook een onthaakmat? :o

mvg

Jan
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

01-09-2004 00:16

bedankt voor je reaktie jan, nog geen onthaakmat aanwezig( daar gaan mijn bonuspunten weer voor de benoeming ECHTE karpervisser), doe het nog even met een dikke laag gras (waar geen rotzooi onder ligt!!!! voordat ik de galg krijg :wink: ), maar gaat er zeker komen.
by the way wel vandaag nog even al mijn weerhaken platgeknepen van al mijn haken (als ik het merk wist mocht je het weten :wink: ), en dat werkte superrrrrrr afgelopen zondag (had er even gauw 2 gedaan).
10x makkelijker te onthaken en geen scheve gezichten.
al met al weer een stapje vooruit in mijn opinie.
ik heb zelfs besloten om dan zelf die achteloos in de bosjes weggepleurde stukkende paraplu van een ander maar even mee te nemen, en weg te gooien, lag er verleden week al namelijk, morgenavond gaat die dus mee en de kliko in.
ene dennis hier misschien interesse???? :) voor onderdelen???? grapje.

nu stop ik met bonuspunten vergaren. lol

met een tevreden gevoel, groeten paul
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-09-2004 07:19

Paul,

echte visser hoor.

Die stokkies in je avatar zijn dan hopelijk niet van jou?

groeten

Mitsz
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

01-09-2004 17:45

thnx mitsz, die 3 hengels zijn wel degelijk alledrie van mij, zij het wel zo dat er op die ene geen draad op zit. puur voor de foto dus. ik zat er eerlijk gezegt al op te wachten wie het op zou vallen.
je bent in ieder geval wakker :D
ik vis met zo`n vlemmixset, 3 halen 2 betalen lol.
overigens wel naar volle tevredenheid.
ik vang de laatste tijd geen reet met 2 hengels en ben van mening dat je dan met 3 hengels ook geen ruk vangt, als ze niet willen bijten dan bijten ze niet, toch?
dus ik blijf lekker doorgaan met 2 hengeltjes.


groetjes paul