Kinder chatbox ?


Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-08-2004 20:37

Heren/Dames,

Wederom zal ik me wel weer wat op mijn nek halen,maar ik voel me helaas geroepen om dit onderwerp aan te snijden......

Al tijden lang hoor ik geluiden van mensen(vaste harde kern van posters) die verdwijnen van dit board om meerdere redenen.
Een van de voornaamste is het feit dat het hier zo langzamerhand een peutertuin wordt !
Tientallen postings per dag die werkelijk nergens op slaan of over gaan,veelal in onbegrijpelijk "Nederlands",van vooral kids van nog geen 14 jaar !
Begrijp me niet verkeerd,want ook ik kan flink slap lullen en zo hier en daar een onzinnige posting doen........ 8)
Maar helaas begrijpen vele mensen precies waar ik het over heb,maar durven simpelweg niets te zeggen,om geen "gezeik"te krijgen.
Ik wil duidelijk maken dat er een hoop mensen worden "weggejaagd" !
Simpelweg omdat ze geen zin hebben om ellenlange postings door te spitten op zoek naar iets zinnigs,al dan niet geholpen door een woordenboek om al dat spijkerschrift te ontcijferen,waar de meeste berichten tegenwoordig in worden gepost.

Dat soort gezever doen jullie maar lekker op msn of een of andere chatbox.........

LET WEL,ik ben ook jong geweest en was erg leergierig en wilde dus alles weten wat ik maar te weten kon komen mbt het karpervissen.
Maar doe dat dan wel met enig intellect en graag in begrijpbaar Nederlands.

Dus jonge Heren en Dames,probeer alleen iets te posten als het ook iets zinnigs is,en graag in ALGEMEEN BESCHAAFD NEDERLANDS.

Ik begrijp dat er hier meerdere mensen komen die dyslexie zouden hebben,en tegen die mensen heb ik het in dit geval uiteraard NIET.
Dus geen vragen van "wat is beter,aardbei of banaan ?" of dat soort BULLSHIT :evil:

Zo,heb mijn hartje weer gelucht :wink:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-08-2004 20:44

Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-08-2004 20:47

Bas,
Ik heb zijn hoogstandje reeds gelezen :wink:
Maar ik richt me volgens mij wat meer op een specifieke doelgroep.......
Dennis
PS ga volgende week een van je pennen te water laten.
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 24-08-2004 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

24-08-2004 20:49

Dennis,

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld en er zijn al diverse postings over dit onderwerp geweest. Velen delen je mening maar er wordt niets mee gedaan. Triest is het dat het zelfs op andere forums reeds ten sprake is gekomen en men ook daar hun afschuw er over spreekt.

Misschien is het een wedstrijd om in de kortst mogelijkste tijd de meeste postings te plaatsen. Laten we die wedstrijd dan meteen een halt toe roepen. Plaats een posting alleen wanneer je iets zinnigs te melden hebt of houd anders je commentaar voor je zodat je er anderen ook niet mee stoort. Maar misschien hoort het ook wel bij de leeftijdsgroep.

Onder de moderatoren van het board is het ook al eens ten sprake gekomen maar weten niet precies wat we er mee moeten doen.
Het probleem waar je tegen aanloopt, is de criterea wanneer iets onzin is en wanneer niet. Daarover verschillen mensen nogal eens van mening.
Wanneer gooi je een slotje op een toppic, wanneer spreek je mensen op hun gedrag aan etc.
Naast dit speelt de factor tijd ook een rol. Het is voor ons gewoon niet te doen om 24 uur per dag alles in de gaten te houden en werkelijk alles te lezen.

Het komt dus aan op de mensen op het board zelf. Gebruik je verstand en post alleen iets al je denkt dat het zinnig is en een bijdrage levert aan het onderwerp.

We kunnen hier een eeuwige discussie over aangaan, maar denk dat velen wel begrijpen wat er bedoeld wordt..

Pascal
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

24-08-2004 21:04

Pascal,

Ik het niet mogelijk om een soor junior/beginners board op te richten ?
En de mogelijkheid om "toegelaten" te worden op het ouwe bokken board"....... :D

Dennis

PS of wordt ik dan ook meteen verbannen naar het junior board ne kom ik dan NOOOOOOIT meer op het O. B. board :oops: :-?
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-08-2004 21:46

Alhoewel we soms allemaal schrijffouten maken op het board,(te snel gemaakt en niet na gelezen)wil ik ook ff kwijt,dat ik nog niet zo lang op carpboard zit en me mateloos erger.Zelfs zo,dat ook ik in mijn omgeving geluiden hoor, van;ik kap ermee en dat zelf ook vaak ervaar. Nederlands leer je op school en karpervissen aan de waterkant.Dus ga je op het board,lul dan A>B>N> is;algemeen beschaafd nederlands.En ga dan maar vissen!!! Ben het helemaal met Dennis eens!!!!1
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-08-2004 22:19

Ik heb ook een tijdje met het idee gespeeld om een topic in deze trend te plaatsen omdat ik me ook al tijden erger/irriteer aan bepaalde door dennis aangehaalde punten. Ik heb er toen voor gekozen om niet tot weinig meer te posten.

Toch is het een goed punt dat dennis dit nu aansnijd, er zijn verschillende personen, vooral de jongere categorie (let wel: ik wil niet iedereen over 1 kam scheren) die postings doen waar ik van denk; waar gaat dit over??)
Toch zijn er verscheidene mensen die om dit soort redenen niet meer posten, wat op zich heel jammer is. Net wat pascal zegt, de moderatoren kunnen niet 24 uur per dag dit board afstruinen om dit soort dingen tegen te gaan. Tuurlijk er moet een keer geouwehoerd kunnen worden, we zijn niet allemaal heilig, ik ook niet (heb ook wel eens een onzinnige posting gedaan :oops: ). Maar laten we nu eens allemaal bij onszelf te rade gaan over de dingen die we posten en of dit nou wel echt nodig is en of er al niet eerder een posting over gedaan is. Dit is makkelijk uit te vinden met de ZOEK functie. Schrijf fouten wil ik het nog niet eens zozeer over hebben, maar wil toch wel de nadruk leggen op het gebruiken van punten en komma's, dit leest toch wel zo makkelijk.
Iedereen heeft natuurlijk een eigenn intepretatie betreffende bepaalde dingen, maar zoals dennis ook al zegt zijn vragen als welke smaak boilie moet ik gebruiken ( en andere vragen in deze trend ) volledig irrelevant. Deze dingen zijn voor de visser belangrijker dan voor de karper, voor ons eigen gevoel.

Ook worden er wel eens mensen volledig afgebrand omdat deze personen een andere mening toegedaan zijn dan anderen. Heb respect voor een ieders mening en hierover kun je in discussie gaan, je hoeft de persoon in kwestie niet af te branden. Dan blijft het hier ook leuk.

Laten we allen nou eens eerst bij onszelf beginnen dan komen we al een stuk verder. En misschien komen er dan wel weer mensen terug te posten op dit board die op dit moment afgehaakt zijn of alleen nog wat dingen lezen. Dit board kan voor ons allen heel leerzaam zijn.

Groet
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-08-2004 22:21

dennis,

ik kan je mening alleen maar onderstrepen. vele postings gaan nergens over of zeggen hetzelfde als door een ander reeds is gezegd.

wat mij ook opvalt is dat er in de winter veel beter te boarden is, weinig vragen hoe dit of hoe dat, en vaak de inhoudelijk wat betere discussies.

zoals ook al door pascal aangegeven is het moeilijk om maatregelen te nemen. een junior senior bord lijkt mij niet direct een uitweg, de senioren zullen dan denk ik te weinig betrokken worden bij de jeugd die op een goede manier begint, wel wil denken en hun vragen op een juiste manier stellen. daarnaast zul je dan een systeem moeten hebben om te bepalen wie een junior lid zou moeten zijn en wie een senior. dit zal betekenen dat er een soort jury moet komen, en dat is gewoon praktisch onhaalbaar. waarderen op aantallen postings is totaal niet interessant, ook met onzin haal je de 500 wel een keer. de andere boarders laten waarderen over de inhoud van de postings van anderen zou wellicht een oplossing zijn. je moet dan echter niet kijken naar mee eens of niet mee eens, maar meer naar: draagt dit bij aan een leuke discussie of niet.

al met al een onderwerp dat aanspreekt en stof doet opdwarrellen.

met verontschuldigende groet voor evenruele grammatical missers,

Kees
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

24-08-2004 22:46

Dennis,, ik benhet geheel met je eens, en heb een aantal suggesties


we hebben toch zo'n mooie beginnershoek op dit forum ?? stel een bepaalde leeftijd in of een bepaald aantal postings, pas als je dat bereikt heb, krijg je toegang tot de rest van het board, uiteraard moeten diegene wel de gewone berichten kunnen lezen...

Misschien een idee voor de webmasters, om een soort punten regeling in te stellen, elke keer als iemand wat zinnigs post, krijg je een credit, dit zou dan door een onafhankelijke groep van bijv 10 boarders gedaan moeten worden.

Als een persoon dan bijv. 100 punten heeft, krijg je toegang tot de rest van het forum.
Misschien zijn er mensen die dit als een soort van discriminatie zien, maar dat is het zeker niet, tenminste niet zo bedoeld.
Ik kom dagelijks op forums, en bij die forums is het gebruikelijk dat je als nieuweling niet gelijk over het hele forum beschikt. Je moet dus laten blijken dat je een serieus persoon bent, en een aanvulling kan zijn voor het forum, we zijn hier immers om wat dingetjes van elkaar op te steken, ouwehoeren kunnen we rond de koffietafel wel.

Dit zijn zo maar even wat hersenkronkels die ik loslaat, ik weet dat het heel moeilijk is om een grens te trekken qua leeftijd, omdat ik ook mensen ken op dit forum van 17 jaar, waar ik zelfs nog wat van kan leren.

ben benieuwd naar jullie mening

groeten van erik ( hopelijk heb ik met deze posting mijn 1e puntje binnen )
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-08-2004 22:56

Ik denk dat de jeugd, de middenklassers en de senioren, best op 1 board
kunnen; zoals dat nu ook is. Vooral van (niet allemaal) de jeugd komen
er inderdaad veel onzin postings, of een vraag die tig keer gestelt is komt
weer (zoekfunctie gebruiken!) aan bod. Dat dit bepaalde ergenissen op-
roept bij sommigen, dat kan ik zeer goed begrijpen. Natuurlijk is er ruimte
voor een geintje, maar iedereen moet wel bij zich afgaan in wat voor ma-
te....!
Wat er moet veranderen onderling.....? Best moeilijk om zo 1 2 3 een op-
lossing naar voren te brengen. Misschien dat je met het woordje RESPECT
en BEGRIP een heel eind komt; in het algemeen gezien....! Ik denk ook
dat "de jeugd" niet echt expres sommige vragen 100x stelt, maar ook een
vorm van onzekerheid is. Wel moet men bij zich zelf afgaan, of men niet
teveel onzinnig post; dat weet men wel het beste voor zich zelf....!

Tot slot: Wat ik zelf denk, is dat men er goed aandoet om de "aantal pos-
tings" die men gedaan heeft weg te laten als ook mede de "top tien pos-
ters"....! Dus geen van dat allen meer te vermelden, dan hoeft men het
ook niet te doen om het aantal postings. :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2004 22:58

Mannen,

Niet om jullie hoop op een beter discussieboard in de grond te boren, maar postings zijn van de gebruikers. Voor inhoudelijk betere postings zijn jullie dus zelf de verantwoordelijke.

Moderators kunnen slechts ingrijpen als postings tegen het fatsoen ingaan en huisregels platgetreden worden.

Voor de rest hebben jullie mijn volle sympathie, maar een goed topic beginnen en afmaken is ook nog een hele klus.

Wel zou het heel prettig zijn als iemand die daartoe weer eens een poging waagt niet voortdurend door "off-topics" verstoord wordt.

Groet, Kees
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

24-08-2004 22:58

Ik ben dan nog maar net aangemeld maar ik begrijp jullie frustratie helemaal. Ik kom namelijk al zeker drie jaar op dit forum om te lezen. En het is naar mijn idee veel beter geweest met de inhoudelijke opmerkingen/discussies.
Ik denk dat je de drempel overigens niet te hoog moet stellen.
Er moet gewoon meer gehamerd worden op inhoudelijke opmerkingen en dit lijkt me niet alleen de taak van de moderators maar ook die van de gebruikers(stelletje verslaafden :wink: ).
Onzin kan dan toch gewoon richting koffiepraat? En onzinnige posts kunnen wat mij betreft verwijderd worden. Af en toe een grappige opmerking is oke maar dan wel verpakt in een serieus antwoord :lol: .
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

24-08-2004 23:29

:evil: [i]we hebben toch zo'n mooie beginnershoek op dit forum ?? stel een bepaalde leeftijd in of een bepaald aantal postings, pas als je dat bereikt heb, krijg je toegang tot de rest van het board, uiteraard moeten diegene wel de gewone berichten kunnen lezen...

Misschien een idee voor de webmasters, om een soort punten regeling in te stellen, elke keer als iemand wat zinnigs post, krijg je een credit, dit zou dan door een onafhankelijke groep van bijv 10 boarders gedaan moeten worden.

Als een persoon dan bijv. 100 punten heeft, krijg je toegang tot de rest van het forum.
Misschien zijn er mensen die dit als een soort van discriminatie zien, maar dat is het zeker niet, tenminste niet zo bedoeld.
Ik kom dagelijks op forums, en bij die forums is het gebruikelijk dat je als nieuweling niet gelijk over het hele forum beschikt. Je moet dus laten blijken dat je een serieus persoon bent, en een aanvulling kan zijn voor het forum, we zijn hier immers om wat dingetjes van elkaar op te steken, ouwehoeren kunnen we rond de koffietafel wel.

Dit zijn zo maar even wat hersenkronkels die ik loslaat, ik weet dat het heel moeilijk is om een grens te trekken qua leeftijd, omdat ik ook mensen ken op dit forum van 17 jaar, waar ik zelfs nog wat van kan leren. [/i]

[b]Sorrie, maar dit gaat nooit werken. Een minimum aantal postings zal leiden tot nog meer posten, en zo,n puntensysteem kost de beheerders veel te veel van hun tijd lijkt me, bovendien gaan jongeren dan wat verzinnen om ook tot de club der interessanten te gaan behoren.
Dat de zinnigheid van het board ver naar beneden is gegaan is mij al lang duidelijk geworden, Uren karperwereld.nl zijn veranderd in minuten.
Denk dat de enige manier is een minimumtijd van lidmaatschap, immers het zijn vooral nieuwelingen die je gek posten.

Richard[/b]
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

24-08-2004 23:42

richard,, ok jij zegt een minimun leeftijd, welke leeftijd zit je ongeveer aan te denken dan ?


voorbeeld,,,, de nieuwe leden tm 18 jaar, de eerste 2 maanden van inschrijving niet de mogelijkheid geven om berichten te posten ?, eerst 2maanden laten lezen, hoe het reilt en zeilt hier ?? is dat een idee ?
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

24-08-2004 23:51

Het valt inderdaad niet mee om sommige topics door te komen.
Hetzij wegens buitenaards taalgebruik of het ontbreken van enig leesteken danwel niet terzake doende postings.
Ook heel prettig zijn de welles-nietes spelletjes.

In een dergelijk geval geef ik dus op hoe interessant de topic ook begonnen mag zijn.
Reageren met een afwijkende mening is ook niet gewenst is me meermalen opgevallen, mensen die dit doen worden vaak afgezeken en dergelijke meningen kom je dus ook niet veel tegen.

Wat me ook behoorlijk irriteerd zijn de postings in Aanbod..regelmatig verschijnen hier topics die gestart worden door iemand die verder niets gepost heeft ofwel geregistreerd is om iets te verkopen. Wat een waardevolle toevoeging aan het ledenbestand..
Daar hebben we toch Marktplaats voor?

Nou ja, ik zal wel een ouwe lul zijn.

Groeten,

René.
Size doesn't always matter
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-08-2004 00:33

Even snel live uit spain dan maar, omdat ik het toch niet kan laten;

Een soort van board voor volwassenen, klinkt heel mooi, geen onrustige discussies, alleen goed onderbouwde meningen en mannen die dingen zeggen die ook kloppen, kortom, praten over dingen waar men verstand van heeft. En daar schort het em dan ook net. Zou het niet schitterend zijn als de jeugdigen aan die schatten van info mee kunnen proeven, mee kunnen genieten en mee kunnen leren? De jeugd heeft de toekomst, weten jullie nog?

Wat als de jeugd in een 'verdomhoekje' komt waar ze alleen onderling kunnen praten, en niet het advies van een 'kundig' iemand kunnen vragen? Moeten we dan de gevolgen slikken als een bitere pil, als de topvis van je water door onwetendheid om het leven komt, nadat een jongere visser de vis zonder onthaakmat op de kant trekt ?

En dan nog, wie gaat bepalen wie er wel en niet bij mag? Jullie? Ik niet, ik ga liever vissen,

mvg
stefan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2004 02:08

[quote="Rene Boeting"]

Wat me ook behoorlijk irriteerd zijn de postings in Aanbod..regelmatig verschijnen hier topics die gestart worden door iemand die verder niets gepost heeft ofwel geregistreerd is om iets te verkopen. Wat een waardevolle toevoeging aan het ledenbestand..
Daar hebben we toch Marktplaats voor?

Nou ja, ik zal wel een ouwe lul zijn.

Groeten,

René.[/quote]

Rene,

Ik kan niks anders zeggen, dan dat ik het hier voor 100% mee eens ben!
:wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-08-2004 02:55

Hoi,

op zichzelf denk ik dat de indeling van dit forum al gericht is op verschillende gebruikersgroepen. Een apart kindermenu lijkt mij dan ook niet echt verstandig en een puntensysteem werpt drempels op.

Zelf maak ik vaak gebruik van de mogelijkheid om de berichten te lezen die in de laatste 24 uur geplaatst zijn, om te voorkomen dat oude koeien uit de sloot gehaald worden! In dit menu worden echter alle rubrieken door elkaar gehusseld. En moet ik tijdens borreltijd het koffietafelgeleuter aanhoren. Of wordt mij, terwijl ik niet op zoek ben naar materiaal, de aanbod rubriek opgedrongen.

Is het niet mogelijk om het surfen per rubriek wat makkelijker te maken, dus alle recente berichten op onderwerp gesorteerd. Zo kun je zelf kiezen of je over aas wilt lezen of een pittige rigdiscussie wilt voeren.

Jeroen
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

25-08-2004 08:19

Heren,

Ik lees veel goede initiatieven en iedereen is het er mee eens en bedenkt allemaal leuke oplossingen. Een punten systeem, indelen in leeftijdscategorieën, een apart forum voor “jeugdigen” etc. zijn echter gewoon niet haalbaar. Buiten dat om zal je voor de leeftijdsgrens weer een maatstaaf moeten hanteren etc. Jullie begrijpen het al, ik zou mijn werk kunnen opgeven om dan hier full-time aan de slag te gaan: niet te doen dus.

Wat ook opvalt aan deze toppic is, dat de jongere generatie (ik doel op 14, 15, 16 jarigen etc) hier dus helemaal niet op reageren. Wat zou de reden hiervan zijn? Geen zinnig antwoord?? Of zien ze in dat ze fout zitten.

Ook ik hoor van vele andere karpervissers dat ze dit board mijden vanwege het eeuwige (ook onderlinge) gezeik, de kinderlijke discussies enzovoort. Jammer maar helaas, dergelijke mensen kunnen misschien juist een heel andere kijk hebben op het karpervissen.

Wij als moderatoren zouden de lijnen eens wat strakker kunnen houden:
- Sneller discussies sluiten
- Sneller een PB naar gebruikers die telkens maar weer overal op moeten reageren
- Sneller slotjes op onzinnige toppics
- Gescheld en ander buitensporig gedrag in toppics verwijderen
- Onzinnige reacties / toppics direct verwijderen
etc.

Ik denk dat dergelijke maatregelen sneller effect hebben dan een puntensysteem, jongerenboard etc.

Groeten Pascal
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-08-2004 09:58

Pascal,

Ik ben het volledig eens met de door jou genoemde 5 punten. Het kost wel veel tijd, maar volgens mij is het de enige manier om het niveau weer omhoog te doen krijgen.

We zullen met de moderators eens overleggen hoe we dit zo snel mogelijk zo goed mogelijk voor elkaar kunnen krijgen..

Alvast hartelijk dank iedereen voor de input!

Vr.Gr.,

Bertil
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

25-08-2004 10:07

Ik denk dat dergelijke strakkere lijnen zeker zouden helpen maar ben benieuwd of je dat gezien de tijd die het je zou gaan kosten voor elkaar krijgen en of een dergelijk beleid is vol te houden.
Voor de moderators moet het ook leuk blijven, het is immers een hobby.

Succes mannen.

En Benny....100% mee eens?
:x Toch niet dat ik...

:lol:


Groeten,

René.
Size doesn't always matter
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-08-2004 10:12

Beste Mensen,

Sneller een slotje, met de aangehaalde punten van Pascal hebben m.i. geen enkele zin. Waarom het veelal om draait is het taal gebruik. Ik zie niet in de punten daar iets over terug komen. Aan de andere kant, ben ik wel van mening dat het voor een "volwassen" persoon toch een kleine moeite moet zijn om een "puber" (heb zelf nog geen kinderen hoor :wink: ) te motiveren normaal taal gebruik toe te passen.

Uiteindelijk is het zo wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!! Toch.... Dat veel boarders weg zijn gegaan vind ik ook heel vervelend. Maar ik ben er van overtuigd, dat mocht blijken dat we wel in staat zijn de "kinderen" te motiveren om goed gebruik te maken van de mogelijkheden die het board kent. De oude boarders echt wel terug komen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-08-2004 10:31

Bron: http://www.globaledutainment.nl/edutainment/


Column

NEDERLANDS

Gisteravond zag ik een stukje Jeugdjournaal. Het dagelijkse leven werd besproken. Op je twaalfde heb je een keycord, een gameboy, discman, je rijdt op een jetski, doet aan paragliding of bungyjumping, eet happy meals en fietst op je mountainbike. Popcorn is voor loosers en chillen is cool of fat.

En weet u wat daarna kwam?
Een serieus bedoeld onderwerp: Onze kinderen moeten eerder op Engelse les,
Even verder kijkend kwam ik tijdens de reclame-uitingen de volgende voor elke Nederlander begrijpelijke teksten tegen:

- Braun designed to make the difference
- The future is bright, the future is orange
- Summer holidays by C&A
- Murphy’s, refreshingly different
- JVC the perfect experience
- How FA will you go
- Crisp clean bite
- Connecting people
- There is more to explore

Gelukkig kwamen ook de volbloed Nederlandse zinnen Let’s make things better en every time a good time voorbij.
En eigenlijk was ik nauwelijks verbaasd toen ik in het acht uur journaal het het volgende verhaal hoorde: De SG van vrom is DG op EZ geworden. Zijn CC en PSU voldeden volgens KPMG aan het SOQ. Nogal verrassend want hij overweegt DGA te worden. Hij had al gesprekken met de RNC en de COR gevoerd. Hij heef nu ICT en HRM in zijn portefeuille. Op ICT gebied is een SWOT gemaakt die leidde tot UMTS boven WAP. Binnen HRM is hij gewikkeld in een discussie met de BOM, de BOK en de BKV’s.

Misschien een raar voorstel maar zullen we die kinderen gewoon Nederlands laten leren?

Gert Greveling
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

25-08-2004 10:55

Rene,

Sorry maar ik ben het totaal niet met je eens op de meeste punten.. alleen kan ik wel meekomen dat de jeugd de toekomst heeft (hopen we).

Ik denk dat de redenen van irritatie in 90% van de gevallen liggen in nutteloze reacties in serieuze topics. Als je zo een topic volgt en je wilt erin meedoen zakt je de moed in de schoenen als er steeds onzinberichten/off topic berichten instaan waarop ook nog weer eens wordt gereageerd.

Ik denk dus wel dat de door Pascal genoemde acties zullen werken.

Bertil
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-08-2004 11:04

Hulde Klaas, je legt de vinger precies op de zere plek!!!

Die 'kids' leren tegenwoordig amper Nederlands. In het dagelijks leven worden we doodgegooid met Engels termen en volzinnen. Dat klinkt namelijk stoerder en krachtiger dan Nederlands...
Ze MSN'en en SMS'en dat het een lieve lust is, waarbij voor het gemak alle worden worden afgekort (veelal afgeleiden van Engelse woorden). En voor tekstverwerken heb je amper kennis nodig van de spelling, want Word onderstreept de verkeerde gespelde worden rood.

En het ergste is nog, ze leren wel Frans, Duits, Engels, Spaans en Latijn op school... :-?