Kinder chatbox ?


Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

26-08-2004 18:58

Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

26-08-2004 18:59

Ik heb heel deze topic bij gehouden en gelezen maar wat ik toch niet snap is dat elke keer als er een jonger iemand een posting neer zet dat tie zobeetje gelijk word aangevallen door de generatie ouderen. Ik zeg niet dat jullie zeiekn want er zitten hier hele goede gasten op dit board die je ook normaal aanspreken als je wat verkeerd zegt. Maar er zijn er ook die gelijk wel helemaal afzeiken. En ik vind dat de schuld weer op de jongere generatie word geschoven. En om deze hele topic nu te gaan lezen heeft geen zin meer want er komt haast toch geen nuttig word meer bij want alles is naar mij idee al gezegt: de jongeren op het board zijn het probleem heb ik hieruit getrokken.
Jullie mogen blij zijn dat wij hier zijn vind ik want zonder ons had er geen toekomst geweest geen groot karperboard waar iedereen elkaar kan helpen, jong en oud. Ik heb bij deze niet veel meer te zeggen dus sluit ik het hier maar bij af.

Foos,

ik zei toch dat ik in het paradijs woon. :wink: . Das iemand die er ook achter is gekomen, he pas :lol: .
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 19:15

Pascal,
het paradijs was inderdaad een speldeprikje.....................

Ik heb al een keertje een leuke PB wisseling gehad met Robert, ja inderdaad, hij woont er ook en ja, hij is 15. Dat weerhoud mij er niet van om met hem een beetje te PB'en, op gewone voet.
Nietwaar Robert ??

En Pascal, in je reactie geef je eerst aan dat je niet de hele Topic hebt gelezen, en daarna schrijf je dat je hem allang hebt gelezen. Een beetje tegenstrijdig ?

Voor hier geld ook,( voor iedereen) voel je niet direct PERSOONLIJK aangevallen ! Wie de schoen past, trekke hem aan........

Dennis had iets op z'n hart, en heeft dit geplaatst, zo zijn er wel meerdere Topics van boarders die ergens HUN mening over willen geven en daarmee EN discussies uitlokken, EN die en gene op hun postings wijzen.

Toch ?
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

26-08-2004 19:30

Foos,

Ik zei dat ik niet de HELE topic had gelezen! Ik heb deze topic al eerder een stukje gelezen maar ik had geen zin om die paar nieuwe antwoorden te lezen.

Ik neem het nu alleen maar op voor de jeugd, Jullie Opperposters beweren dat de jeugd teveel chat en onzin plaatst. Maarja zeg nou eerlijk iedereen plaatst weleens onzin. Kijk voor jullie is bijvoorbeeld de vraag van een beginner bij technieken zoals: "Hoe kan ik het beste een voerstek opbouwen" ,een vraag die al zovaak is gesteld en dus overbodig is. Ok je hebt de database maar ik wed dat er heel weinig mensen zijn en vooral nieuwe mensen die er eerst kijken voor ze zo'n vraag stellen :roll:

Daar kun je dan als antwoord op geven: " Ja er zijn toch huisregels" . Maar wie leest ze nu. Dat is net zoiets als je de instalatie voorwaarden voor je nieuwe computer spel eerst leest voordat je het kan spelen!

Wat willen jullie eigenlijk bereiken met deze topic? Jeugd van het discussieboard zodat jullie mannen gezellig kunnen lullen?

Misschien bedoelde jullie het er niet mee maar toen ik dit las zag ik het als soort van opstand van de volwassenen tegen de jeugd.

Tuurlijk zijn er mensen die onzin posten die zul je altijd hebben.

nouja ik stop hiermee,

Mvg. Pascal kik

Ps. Ik heb het hier wel gezien
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

26-08-2004 19:34

Foos,

dat was inderdaad een goeie pb wisseling.

Maar ik denk dat pascal jullie een beetje genept heeft, hieruit blijkt namelijk dat een aantal van julie (noem geen namen) wel gelijk in de aanval gaan. Pascal heeft namelijk eerst gezegt dat hij de topic nog niet had gelezen en wat zie je hij word gelijk aangevallen. Pascal heeft zeker wel de topic gelezen en zo zie je maar weer dat we (de jongeren) wel gelijk hebben dat er alleen op de jeugd word gezeikt en dat wij het probleem zijn. En dat wij veel harder worden aangepakt dan julie (ouderen) en wat kunnen wij er tegen doen? helemaal niks want wij zijn tenslotte de jeugd.

Of niet soms?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 19:52

Nee Robert & Pascal, niet mee eens.

Het zijn niet JULLIE jongeren en ( er tegenover ? ) de "ouderen" ! Ik zweef ergens in het midden ? :oops:

Ieder heeft zichzelf aangemeld, en schrijft voor zichzelf. Als de postings voor iedereen duidelijk moeten zijn, dan zitten er in het eerder genoemde breezer taaltje voor de leek, een hoop woorden en tekens die een antwoord er niet gemakkelijker op maken om te ontcijferen.

Dennis geeft in z'n opening al aan dat ook hij wel eens onzin postings plaatst ;
Begrijp me niet verkeerd,want ook ik kan flink slap lullen en zo hier en daar een onzinnige posting doen........

Het gaat erom dat discussies leesbaar moeten zijn en blijven, en zeker in de koffietafelpraat moet er ruimte zijn voor een ouwehoer praatje.

Wat er aan te doen als jeugd ?
Ik DENK dat als je je een beetje aan de ongeschreven ( en huis )regels houdt, dat de leeftijd van een boarder nergens een probleem zal opleveren !

PS Mocht het welles/nietes lezen van de hele topic een manier zijn om op reacties uit te zijn ; laat ik maar niks zeggen ook .....................
CarpeR Diem
Anne Hogenkamp

26-08-2004 19:55

waarom werd mijn posting gewist???? dat vind ik wel een hele gore streek!! zeker omdat ik gelijk :evil:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-08-2004 20:00

Hoi Anne,
ik zag ook dat je Posting gewist was, volgens mij kan je alleen zelf je postings wissen als er nog niemand na je heeft gereageerd ?
Zo schokkend was je posting niet dat een MOD hem gewist heeft. Ieder mag zijn/haar mening toch geven, zeker op een discussie board.

Mocht dat het geval zijn, dan gooien ze er meestal een slotje op !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2004 20:02

Ik reageerde op de opmerking “afgezeikt worden door de oudere garde”. Over en weer kan men daar soms wat van. Het woordje afzeiken wordt me net teveel gebruikt. Men voelt zich soms wat al te snel afgezeken?

Het is zeker niet zo dat chatgedrag voorbehouden is aan jongeren. Wat dat betreft vind ik de toevoeging “Kinder” aan Chatbox ook niet geheel juist. Het is weliswaar zo er dat de laatste jaren een grote instroom is van jonge karpervissers. Maar met vele andere posters hier lijkt het mij nou net niet de bedoeling jongeren te scheiden. Iedereen is welkom en iedereen kan een bijdrage leveren.

Overigens zie ik ouderen soms ook kreten als ff gebruiken wat een verbastering is het platte effe, maar waarmee dan uiteindelijk even bedoeld wordt, maar dat terzijde. Zolang het nog maar gevolgd kan worden vind ik het best.

Wel mag er soms wat meer aandacht besteed worden aan wat je post. Dit is een snel medium wat uitnodigt tot snelle reacties. Dat vraagt dus discipline. Voor iedereen, inclusief mijzelf.

De tip van een tekstverwerker gebruiken in plaats van het berichtenschermpje werkt echt. Kost wat tijd, maar dat is nou net de bedoeling.

Voor de rest doel ik absoluut niet op leeftijdsgroepen.

Groet, Kees

Van wissen weet ik niets. Als er iets verwijderd wordt is er een PB.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

26-08-2004 20:10

Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem vooral ligt bij LEZEN. Veel mensen lezen dingen verkeerd, of lezen dingen niet helemaal. Sommige postings zijn niet te lezen, en daar draait deze hele discussie om. Pascal: het spijt me zeer maar ik denk toch echt dat je er zelf om vraagt als je in een topic als deze schrijft dat je hem niet helemaal geLEZEN hebt... :roll:
Komt in ieder geval op mij over alsof het onderwerp je niet genoeg interesseert om de hele discussie te volgen, maar je wel jezelf wilt verdedigen tegen 'de oude afzeikgarde'.
Verder wil ik me graag aansluiten bij Kees Ouwehand..

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

26-08-2004 21:18

Ik wil eerst even zeggen dat ik zelf ook veel onzinnige topics heb gestart.
(voor ik de volle laag krijg :P)

Ik ben het er wel mee eens dat vooral de nieuwe gebruikers veel te veel onzinnige dingen posten. Ik denk dat dit vooral komt door gebrek aan zelfvertrouwen. (ervaring :oops: )

Misschien een ideetje om sommige mensen te blokkeren van het board. Op die manier dat ze wel alle postings kunnen lezen maar niet meer op kunnen reageren??? Zodat ze wel de informatie van de (hopelijk) nuttige topics meekrijgen en niet de topics verpesten. En dan kan er eventueel nog een aparte index gemaakt worden voor vragen van jongeren of iets dergelijks waar deze geblokkeerde users wel kunnen posten. Dan kan de serieuze user zelf kiezen of hij de "problemenzone" wil doorspitten.

robin nieuwhof
jan van kranenburg

27-08-2004 02:02

Ronnie,

Niet nutteloos voor de "nieuwe" van over 1 jaar, toch?

Je hebt wel een punt. Ook die "nieuwe" lichting zal de vragen gaan stellen die ook nu aan de orde zijn. Ook dan zal het gebruik van de Nederlandse Taal te wensen overlaten; net als nu.

Is natuurlijk een proces dat zich altijd zal blijven herhalen.
Vraag is of dit board een of DE plaats is om "opvoedkundig" bezig te zijn.

Ik kan die vraag alleen namens mezelf beantwoorden.
Ben 67 en jij 20. Beiden zijn we, ik wat duidelijker lijkt me, :D de kinderschoenen ontgroeit.

Bekijk 't eens op die manier,

hoor van je,

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-08-2004 10:48

Ik surf hier geloof ik al vanaf mijn 16e rond, maar heb dacht ik nog nooit een lading kritiek over me heen gehad omdat ik teveel nutteloze dingen in slecht Nederlands postte.

In het begin postte ik hoogstens wat veel, maar zeker toen vrijwel altijd serieus. Nu post ik minder, maar ken inmiddels de ins en outs van het board, en de schroefjes die bij de diverse gebruikers los zitten, vandaar dat de postings nu wat 'losser' zijn, en er vaker een dolletje vanaf kan.

Ik wil mezelf niet op de borst kloppen ofzo, maar heb niet weinig gepost hier, en heb eigenlijk nooit grote problemen gehad. Dus als je met een serieus bedoelde insteek post is er eigenlijk niks aan de hand, ook niet als jonge knaap...


vr gr Sjoerd
Michel Zoet
Berichten: 60
Lid geworden op: 03-08-2004 18:19
Locatie: Almere

27-08-2004 12:58

Is het niet een idee om de mensen die in Breezer taal schrijven een waarschuwing te geven en als het vaker terug komt, een tijdelijk ban te geven. Ik ben namelijk van mening dat de jeugd het wel oppakt nadat ze aangesproken worden op hun niet te lezen nederlandse taal. En dan voor de eigenwijze gasten een waarschuwing met tijdelijke ban.

Verder wil ik eraan kwijt dat we niet de jonge gasten de schuld kunnen geven van dit alles. Zoals bekend zijn er rages ook wij hebben er met zijn allen aan meegedaan, op dit moment is de rage ANS (Achterlijk Nederlands Schrijven) dit zal weer overwaaien op den duur. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet vreselijk irritant is. Daarbij helpt de snelle maatschappij ook niet mee in dit verhaal alles moet tegenwoordig snel en makkelijk, als je kijkt naar de geschriften van deze jonge mensen is het snel en makkelijk geschreven.

Over onzin topics kan ik kort zijn, ik ben moderater geweest op het grootste voetbal forum wat nederland rijk is. Daar komt bij kijken dat des te meer mensen er aanwezig zijn op het forum des te meer onzin er geschreven zal worden. Dit is een proces dat je niet kan tegenhouden. Als je met zijn allen probeert de gasten die dit doet een beetje de goeie richting op te duwen komen we al een heel eind.

Hier wou ik het bij laten voor nu, met vriendelijke groet,

Michel Zoet.

P.S. Vergeet niet dat iedereen op gelijke voet staat met elkaar, en dat je elkander nodig hebt.
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

29-08-2004 09:35

[quote="erik snijders"]Dennis,, ik benhet geheel met je eens, en heb een aantal suggesties


we hebben toch zo'n mooie beginnershoek op dit forum ?? stel een bepaalde leeftijd in of een bepaald aantal postings, pas als je dat bereikt heb, krijg je toegang tot de rest van het board, uiteraard moeten diegene wel de gewone berichten kunnen lezen...

Misschien een idee voor de webmasters, om een soort punten regeling in te stellen, elke keer als iemand wat zinnigs post, krijg je een credit, dit zou dan door een onafhankelijke groep van bijv 10 boarders gedaan moeten worden.

Als een persoon dan bijv. 100 punten heeft, krijg je toegang tot de rest van het forum.
Misschien zijn er mensen die dit als een soort van discriminatie zien, maar dat is het zeker niet, tenminste niet zo bedoeld.
Ik kom dagelijks op forums, en bij die forums is het gebruikelijk dat je als nieuweling niet gelijk over het hele forum beschikt. Je moet dus laten blijken dat je een serieus persoon bent, en een aanvulling kan zijn voor het forum, we zijn hier immers om wat dingetjes van elkaar op te steken, ouwehoeren kunnen we rond de koffietafel wel.

Dit zijn zo maar even wat hersenkronkels die ik loslaat, ik weet dat het heel moeilijk is om een grens te trekken qua leeftijd, omdat ik ook mensen ken op dit forum van 17 jaar, waar ik zelfs nog wat van kan leren.

ben benieuwd naar jullie mening

groeten van erik ( hopelijk heb ik met deze posting mijn 1e puntje binnen )[/quote]

Ik denk niet dat je de webmasters, zoiets kunt vragen, omdat ze dan ieder bericht moeten lezen en dat zien er op een dag toch nog wel een hele hoop.

Kom op mensen... Iedereen moet zich toch kunnen gedragen op een fatsoendelijk forum zoals dit, daar zouden maatregelen zoals deze van Erik, (Het is wel een goed idee, maar het is een hoop werk voor de webmasters) helemaal niet nodig hoeven te zijn. We weten zelf toch wel zo`n beetje dat we niet alles hoeven te vragen b.v wat al eerder is genoemd: wat is beter aardbei of banaan???? MENSEN GA EENS KIJKEN BIJ DE ZOEKFUNCTIE!!! daar staan al 10-tallen topics over wat nu beter is aarbei of banaan....

Ik vind het jammer dat niet iedereen eens nadenkt voor dat ze wat vragen op het forum.

Verder wil ik er geen woorden meer aan vuil maken, Ik hoop alleen dat het gezeik nu eens afgelopen is.

Noud
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

29-08-2004 10:11

Veel jongeren vinden het tegenwoordig normaal om zo sierlijk en kort mogelijk verhalen / reacties enz. te typen gebruikmakend van de gekste afkortingen van woorden. Dit word tegenwoordig uitgedrukt in het woord " Breezer taal ( Br33zAh ) "

Bijv:

H4ll0 iK B3n PiEt En MiJn h0bbY i$ v!$$3N


Op andere forums ( non-karper ) heb ik gedurende jaren mee gemaakt hoe die taal kwam opzetten. Ondertussen is het daar "verboden" om zo te typen. Elke post word verwijderd die in dergelijke taal word getypeerd, en de persoon die het heeft gepost krijgt een "Warning"

Ook op dat forum werd veel onzinnig gepost. Dit kwam met namen omdat veel mensen "berichten geil" zijn. Hiermee bedoel ik dat bij je naam en andere info. die er verschijnt bij een post die je maakt ook komt te staan hoeveel berichten die je hebt geplaatst. Veel mensen dachten/denken hoe meer berichten hoe hoger "aanzien" ik krijg. Toen de functie werd uitgezet daalde het aantal onzinnige post behoorlijk.

Misschien zijn dit ook wel wat kleine ideetjes voor dit board.

Mvg

Remon
Laatst gewijzigd door Remon v Wanrooij op 29-08-2004 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-08-2004 12:58

Remon,

Dat laatste ben ik geheel met je eens! Waarom...? Als je die functie uitzet,
"dan hoeft men het niet meer te doen om het posten"...!
Ik denk ook dat dit de sleutel tot succes is. :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

29-08-2004 15:54

Ik kom nu ongeveer 1 jaar op dit forum. In het begin las ik elke dag alle nieuwe topic’s door antwoordde weinig, want wat moet je antwoorden op iets waar je niks van af weet? Jah je zou een vraag kunnen stellen. Van die topic’s leerde ik veel. Toen ben ik hele poos niet meer op het forum geweest. Ik begon het saaier te vinden. En nu als ik sommige topic’s lees heb ik helemaal geen zin meer om verder te lezen met die crap( korte berichten alleen maar om meer post te krijgen. In je stats lijstje onder je naam) berichten. Als ze nou een board maken special voor crap berichten. Doen ze ook op veel andere forum’s van een online spel. Zo houden ze de topic’s waar iemand wat wilt weten serieus. En als je graag veel berichten wil plaatsen ga je naar het crap board en ga je lekker ouwehoeren met de mensen over onzinnige dingen. Ik hoop dat het forum weer serieuze wordt, zodat ik er meer kan van leren en mensen helpen met mijn ervaringen. En dat mensen stoppen met elkaar te pesten. Iedereen heeft zijn eigen mening. Als je hem van mening wilt laten veranderen. Zeg dan hoe jij er over denkt met goede argumenten.

Greets Tim
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

01-09-2004 12:56

De jeugdigen die hier rondlopen heb ik op zich helemaal geen problemen mee. Om mij hoeft er echt niet een soort van "kinderforum" te komen waar men dan pas na b.v. 100 berichten uit mag en zich bij de "grote jongens" mag voegen. Dat werkt niet, want als een jongeling vragen heeft kan hij die op dat kinderforum niet kwijt. Hij/zij blijft met de vraag zitten en moet wachten tot dat hij 100 berichten heeft om eruit te mogen. Wat krijg je dan? Spammen, want men wil eruit en spamt net zoveel door totdat men 100 berichten heeft.

Waar ik wel problemen mee heb is dat breezertaal en dat dus z.g. AVN (?) taaltje. Zelf vindt ik dat het daarmee hier nog wel meevalt. Op andere forums is het erger.

Voorbeeld: Als vrachtwagenchauffeur ben ik op zoek gegaan naar een vrachtwagen/chauffeurs-forum. Na lang zoeken had ik er 1 gevonden waar regelmatig gepost word. Bleek dat daar alleen (op 5 na) maar jochies van rond de 14/15 jaar rondsurfen. Hoezo die horen daar niet. Van die posts is meer dan de helft niet in één keer te lezen. En dan zit je op een truckersforum!

Daarom vindt ik dat jeugdigen hier best mogen blijven onder de wat ouderen. Mits ze de juiste taal hanteren en mits daar ook op gelet word. Dat wil zeggen gewoon berichten verwijderen als het te gek word en waarschuwen dat het de volgende keer beter moet. Dat zal dus betekenen dat de moderators wat meer werk krijgen.
Wat moderatoren betreft vindt ik dit forum best mild. Ik ken andere forums van deze grootte waar meer word gesloten en meer lieden van verwijderd worden.
Vissie kump zo!