Betaalwater ok, mits goed beheerd? brand los mensen!!


pepijn swagemakers

22-08-2004 19:42

STELLING:
is een betaalwater ok, mits dit goed beheerd wordt?
Dus:
-welzijn vis boven welzijn portemonnee
-geen gejatte vis
-geen overbezetting
-natuurlijk bestand

Let op, dit is een stelling, en geen persoonlijke vraag van mijzelf.
reageer dus svp met argumenten, wat je vind dus, en niet zo van ah joh ga naar een openbaar water kneus dit en dat :wink:

met hoop op een interessante discussie, PS
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

22-08-2004 19:47

Ik heb absoluut niets tegen een betaalwater, mits er inderdaad goed wordt beheerd en wordt voldaan aan de genoemde punten, dus geen gejatte vis, geen overbezetting (dus welzijn vis) en ook niet teveel stekken, iedereen heeft dus een goede kans.

Dit is mijn mening! :D
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
gerrit koop

22-08-2004 20:20

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
pepijn swagemakers

22-08-2004 20:31

Dat duurt niet langmeer gerrit, ze zijn er al, zo uit mijn hoofd wet ik zo al het plashuis, en voor de rest zou je even op de site van de ksn bij de betaalwaterenquete moeten kijken ik geloof dat je daar trouwens nog geen frankrijk hoeft neer te tellen.

jij hebt het over verpachte wateren, maar vaak is het zo(in frankrijk dan) dat iemand stinkend rijk is of word, een flink landgoed erft/koopt, en daar op en putje wat snelgroeiende spiegels uitzet.

er zijn ook wel wateren die van semi openbaar betaalwater worden, maar dat valt denk ik ook buiten de categorie goede betaalwateren.

water jatten komt in principe op hetzelfde neer als vis jatten, je neemt dan niet de vis maar het hele water weg hè.

mvg pepijn
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

22-08-2004 21:22

Pepijn,

Kijk even naar deze topic :wink: :

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=15896

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-08-2004 21:33

Welzijn vis boven welzijn portemonnee??????

Probeer er eens te vissen zondewr portemonnee,
waarschijnlijk krijg je dan hetzelfde te horen wanneer je zonder portemonnee naar de hoeren gaat!
Willem Barnas

22-08-2004 22:17

Henk!

Ik vrees het met jou eens te zijn en je voor een gesloten deur komt te staan... Ook al neem je je wildste speelsetje mee!!!

Is er over betaalwateren niet genoeg gezegd en geschreven? Is het geen persoonlijke keuze die op z'n minst een keer of tachtig overwogen mag worden? Is het niet zo dat je op het gros van die uit de grond gestampte karperpsychiatrietjes je eigen plezier en resultaten in de weg staat?

Ajuus,
WB :wink:
jan van kranenburg

23-08-2004 00:51

Commercie in de sport; dus ook in het karpervissen, is niet meer weg te denken.

Kijk maar eens b.v. naar de "merkenstrijd'" tussen allerlei fabrikanten.

Ontwikkeling van BTW's in Nederland valt niet te stoppen, vrees ik.

Er is eerder gesproken over een soort "keurmerk" dat onder bepaalde voorwaarden kan worden afgegeven.
Belangrijke, zo niet de belangrijkste voorwaarde zou een verantwoord Visstand-beheer dienen te zijn.

Het door Pepijn genoemde water is al heel veel jaren eigendom van aandeelhouders, die om o.a. onderhoudskosten te kunnen dekken, ook een beperkt aantal dagvergunningen aan derden verstrekken.

Is dus in de strikte betekenis van het woord een "betaalwater".
Beheer daar is al jaren in handen van een gedreven karpervisser, die zeker ook niet alle wijsheid in pacht heeft, maar zeker uitwassen zal proberen te voorkomen. Maar ik durf niet te zeggen of dit water voldoet aan de voorwaarden die Pepijn noemde.

Een jonge collega-boarder en fervent karpervisser heeft hier al eens aangegeven dat zijn ideaal is om op termijn een eigen BTW te bezitten. Heeft dat gemotiveerd en de voorwaarden waaronder genoemd.

Als 't dan toch niet tegen te houden is, lijkt me zoiets een optie waarmee te leven valt.
En dus geen "Nash" toestanden.

Wat vinden jullie overigens van de ontwikkeling die al enige jaren aan de gang is, nl. het volplempen met karper op de wateren van diverse bungalowparken?

mvg

Jan
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

23-08-2004 12:39

Jan ik kan niet anders dan het met je eens zijn, wel vindt ik het heel jammer vindt dat het steeds verder de kant van la france op gaat.
het beinvloed tog op meerdere manieren de visserij en zal de visserij de komende tijd nog veel commercieeler maken.
waar we idd naar toe moeten werken is een certificaat van goed gedrag oid. waarvoor een recu van de kweker nodig is.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

23-08-2004 16:36

Ik wil hierbij even vermelden dat ik het eens ben met Gerrit, over dat geld neertellen voor een weekendje vissen. Dit zou natuurlijk te gek zijn ook. Beetje hypocriet, geef ik toe, nu is het immers een "ver-van-mijn-bed-show" met de toestanden in Frankrijk. Maar als jou thuiswater wordt opgekocht en je mag er alleen nog tegen een dikke betaling vissen, dan is dat natuurlijk jammer. Waar het ook is.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

23-08-2004 17:32

Naar mijn mening zouden de Gemeenten in Nederland EN Frankrijk veel meer moeten doen om 'privatisering' van wateren tegen te gaan. Zodra een water 'van jou' is, lijkt het wel alsof je kan doen wat je wilt.... Dit werkt diefstal van vissen, overbezetting en grove commercie alleen maar in de hand. Ik ben voor een verpachting van bepaalde wateren, ipv privatisering, waar men in overleg met de gemeente een visstandbeheerplan en waterplan kan overeenkomen. Hierdoor zorg je ervoor dat prijzen niet de pan uit rijzen en het water op een normale manier beheerd kan worden. Dit op straffe van intrekken van de pachtrechten mocht het mis gaan..... Helaas is het zeer, zeer slecht gesteld met de belangstelling van gemeenten voor dergelijke plannen, maar ook met waterbeheer in het algemeen. Als voorbeeld: Vorige week is in een klein meertje, dat via duikers in verbinding staat met een aantal andere sloten het riool overstroomd. Dit gebeurde, heb ik horen zeggen, doordat er een klep vastzat die het overvloedige rioolwater veroorzaakt door een onweersbui zou moeten afvoeren. Hierdoor overstroomde het riool in deze sloten en kwam uiteindelijk in het meertje terecht, met als resultaat sterfte van 15 - 20 karpers, een stuk of 5 grote snoeken, enkele graskarpers, en nog vele andere vissoorten. De politie en brandweer waren er op tijd bij, maar omdat de gemeente niet bereid was om de kosten voor het toevoegen van zuurstof in het water te betalen is er niets gedaan.
Ik ben bang dat de visserij als het zo doorgaat onder ernstige bedreiging staat, en hoop dan ook dat gemeenten en waterbeheerders meer interesse zullen tonen in deze, ook economisch gezien, interessante tak van watersport.

Groeten, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
pepijn swagemakers

23-08-2004 18:18

Henk:

Met de woorden "welzijn vis boven welzijn pirtemonee" bedoel ik dat de beheerder van het water het welzijn van de karper als een hogere prioriteit moet zien dan elk jaar een nieuwe mercedes onder zijn kont:wink: .

Jan:

zo een bungalowpark is wel leuk om eens te vissen, ben er zlf ook wel eens heen geweest. de reden voor mij om daar heen te gaan waren de uitzonderlijk mooie karpers daar, niet groot maar wel heel mooi. rijen, leders, volschubs, goud, daar deed ik het voor. Was overigens wel duidelijk dat het visstandbeheer daar bagger geregeld was. Vissen hadden een bek die helemaal zwart was van de haakwonden, en werden nog steeds veel gevangen. binnen een uur ving ik op een andere hengel exact dezelfde vis :roll:

mvg pepijn
gerrit koop

23-08-2004 18:45

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugo Bovenmars

23-08-2004 19:06

Betaalwater:

- [vul maar in] boven portemonnaie?
- Geen overbezetting?
- Natuurlijk bestand?
- ....
- ....

Misschien eerst eens wakker worden.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-08-2004 20:38

Ik was op een workshop van de KSN over visstandbeheer.
Daar kwam ook visserijbioloog Marco Kraal aan het woord. Hij vertelde dat zelfs de OVB niet wist wanneer(met hoeveel KG) een water overbezet is...?
Hoe weten wij dat dan wel, wat is overbezet, waar praten wij in al die 100' erden topics over overbezet zijn over.. 1 karper per ha? 10 per ha? 100 per ha? 500 per ha?

Wanneer kunnen wij RECHTMATIG een oordeel vellen over een overbezet water?

Vr.Gr.,

Bertil
bastiaan van woerkom
Berichten: 7
Lid geworden op: 13-06-2004 16:50

23-08-2004 20:45

zelf ben ik er niet zo op gericht, ik bedoel maar te zeggen
waarom zou je geld uitgeven aan een water waar evengrote vissen rond zwemmen als op een normaal water? :)
groet bastiaan
You still got what it takes
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-08-2004 21:45

Bertil,

Rechtmatig is een verkeerde uitdrukking.

Al die SKP's zijn toch ergens goed voor. Ergens moet er een gemiddelde uitkomen van de groei van karper. Een voorzichtige conclusie kan dan zijn, dat als de vissen op een bepaald water erg duidelijk onder deze curve zitten, er sprake is van overbezetting. Neem sonmmige stukken in het westland. Vol met kleine slecht groeiende verwilderde schubs.

Maar wat willen we? 20 kleine karpertjes per dag? 4 kilo stuk? Of een gevarieerde visstand met karper, zeelt, snoek, voorn, brasem. Mischien 1 karper per dag, maar wel een kans op een grote? Zelfde water: in het 1e geval zal je mischien 800 kilo karper/ha hebben en in het 2e geval 6 of 700 kilo vis/ha waarvan 1 of 200 kilo karper.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-08-2004 00:45

Paar kleine reacties op diverse uitlatingen:

Bertil:
klip en klaar mee eens !

Klaas:
deze groeicurve is leuk maar is hier ook uitgegaan van de biotoop van het water ? dit is mede een belangrijke bron voor groei namelijk zoals je weet.

Jan:
wat zegt dit keurmerk op welke voorwaarden is deze gebasseerd en wie bepaald deze regels en brengt een keurmerk uit? hoe wil je dit controleren en onder voorwaarden. Ben persoonlijk van mening dat we al voldoende regeltjes hebben in dit miereneukend land :)

Daniel:
Gedeelte Frankrijk: Het is nog altijd zo dat als je een domein zou kopen en hier een meer bij zou zitten, dit meer je rechtmatig eigendom is en jij bepaalt wat je hiermee wilt doen (eigendomsrecht).
De enig wijze om b.v het commerciele aspect eruit te halen is het niet verlenen van de broodnodige vergunning om hier een bedrijf te vestigen.

Mijn oom heeft een domein in Frankrijk met camoing en meer die hij exploiteerd, hij heeft bepaald dat hier niet meer gevist mag worden door locals --> jammer voor diegene zou ook balen maar mijn oom zijn goed recht of tewel c`est la vie.

MVG,
Peter
jan van kranenburg

24-08-2004 02:05

Peter,

Inderdaad regels tenover; maar in tegenstelling tot jou misschien, ben ik daarvan geen tegenstander. Je weet dan tenminste waar je aan toe bent.

De KSN heeft de "BTW-enquete" verricht en gepubliceerd; kan me niet voorstellen dat 't daarbij blijft. Er zullen- via een evt. vervolgonderzoek - op zijn minst conclusies moeten worden getrokken, waardoor hopenlijk een stukje duidelijkheid onstaat. Dit zou een aanzet kunnen zijn tot een "keurmerk".
Dit is niks nieuws. Consumenten organisaties doen niks anders.

Via een overkoepelende organisatie zouden uitwassen voorkomen moeten worden. Makkelijk gezegd, besef ik, maar overheden moeten overtuigd worden van het belang van de recreatie-sport "vissen". Dit proces loopt natuurlijk al een tijdje. Zie b.v. Friesland. En je eigen aktiviteiten in Groningen.

KSN doet daar flink aan mee.

Binnen de huidige wetgeving heeft een ieder het recht om een lap grond
met bijbehorend water te kopen.
Onze, gelukkig, al bestaande regels laten dan echter niet zomaar toe daarop dan een commercieel bedrijf te beginnen.

Het doet me genoegen dat je ongetwijfeld heel aardige oom zich op Frankrijk i.p.v. Nederland heeft gericht :D

Probeer mee te denken, that's all...

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2004 07:54

Peter,

Bij "gemiddelden" maakt het niet uit, alle biotopen zijn dan vertegenwoordigd.

Natuurlijk is dit maar een leidraad. Alleen werkt ie wel. Stel je bent als HSV niet zeker, je wilt karper uitzetten, maar weet niet hoeveel. Je doet een beperkte uitzetting. Middels HVR kom je er achter, dat ze goed groeien, dan kan je weer een beperkte hoeveelheid uitzetten. voordel: spreiding in jaarklasse.

Groeien ze slecht: stoppen...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-08-2004 10:10

Klaas,

Laat vorop staan dat ik ook het liefst een zo goed mogelijke verdeling zie met zo goed mogelijk groeiende vissen! Maar:

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die weleens 20 karpers van 3-6 kg per dag willen vangen.
Dat is dus ook een wens van een deel van de doelgroep.
Moet daar geen gehoor aan worden gegeven?
Zouden doe karpers zich minder fijn voelen?

Hoe weten wij dat het welzijn van karpers op bijv. BTW slecht is?
Weeral om discussie over randzaken te voorkomen.. ik sta ook niet te juichen bij BTW!
Ik vind alleen de discussie tegenwoordig soms nergens meer over gaan. Alles wordt maar aangevallen terwijl er 1.000 enden mensen per jaar heengaan, die kunnen we beter van advies dienen dan ze tegen ons in het harnas te jagen.

Vr.Gr.,

Bertil
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2004 10:54

Bertil.

Helemaal gelijk.

Ansich heb ik niets tegen betaalwateren. Beetje twijfel tussen "Ja, mits..." en "Nee, tenzij..."

Wel heb ik problemen met:

- ontrekken water uit normale vergunning
- water "bevoorraden" met grote vissen
- slecht beheer, zeg maar voldumpen met karper


De meeste karpers hebben van nature een soort rem, wij noemen het dressuur toch? Worden deze karpers dan toch keer op keer gevangen omdat ze vissersaas wel moeten vreten, omdat ze anders de geeuwhonger krijgen, dacht ik toch dat er wel iets niet geheel in orde is.

Als de oplossing gezocht wordt in bijvoeren of karper bijzetten, wordt het al tricky.

Hier loert m.i. het grootste gevaar van een BTW. De klanten gaan klagen, dat ze nix meer vangen. Best lullig als je een euro of paar honderd hebt betaald.

MVG

Klaas
gerrit koop

24-08-2004 13:54

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-08-2004 15:26

Gerrit,

Je gebeden zullen worden verhoord. De Federatie Groningen/Drenthe heeft al een centrale ledenadministratie die voorkomt dat een geroyeerd lid bij een andere vereniging een nieuwe vergunning kan krijgen. De NVVS wil dit landelijk overnemen.

Groeten,

Mark
gerrit koop

24-08-2004 17:01

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.