uitvaren..


Plaats reactie
nick koppers
Berichten: 35
Lid geworden op: 29-10-2003 01:00

20-08-2004 22:23

De laatste 2-3 jaar is het uitvaren door middel van voer- en rubberbootjes hier in de buurt erg populair geworden...

Wat ik me afvroeg: Zijn er wat jullie betreft (ongeschreven) regels met betrekking tot het uitvaren, of is slechts het resultaat op korte termijn van belang: veel vangen... ? Ben erg benieuwd naar jullie mening!

2 voorbeeldjes:

* het schoolvoorbeeld van een cultuurwatertje (1,5 ha. max.) met een uitzonderlijk hoge bezetting aan karper (papegaaien), met natuurlijk een mooi eilandje in het midden.. korte kant eiland zal ongeveer 15 meter zijn, lange kant 35 meter.. Met grote regelmaat wordt er zowel aan de korte :o als aan de lange kant uitgevaren... :o

* een plas van ongeveer 8 ha, diepte overal ong. 1,5-2 meter, met een hoek vol met ondoordringbaar riet, en wederom een eiland.. afstand naar het riet en naar het eiland zal ongeveer 150-175 meter zijn..
Uitvaren is op deze "parkvijver" eerder regel als uitzondering, je wordt er nog net niet vreemd aangekeken als je niet uitvaart..

Naar mijn mening is het op beide wateren "not done" om uit te varen, voornamelijk omdat ik van mening ben dat je op langere termijn op deze manier een watertje totaal verneukt...

Daarnaast is mij opgevallen dat het uitvaren vaak gepaard gaat met: het "voeren" van grote hoeveelheden particles en het liefst boilies, veel lossers (door het vissen tegen obstakels of (onbekende) obstakels onder water), "het claimen(!!) van het halve water", weinig originaliteit (altijd maar weer dat eiland)....... en natuurlijk ook door de vangsten (15-20 runs op een dag is redelijk normaal..)

Ben erg benieuwd naar jullie mening.. uitvaren "done"of "not done" en onder welke omstandigheden????

Greetz Nick...
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

20-08-2004 23:20

Wat betreft het cultuurwatertje: wellicht de "uitvaarders" een cursus inwerpen laten volgen? Niks zo lekker dan een worp die precies landt waar je het hebt bedoelt. Dát is toch ook "vissen" ? En er verdwijnt heus wel eens een stukkie lood in het riet ... pech. Of is dit nu juist "slecht" omdat er dus weer een stuk lijn met lood in het riet hangt? Tja, als je het zó bekijkt ... En net wat je zegt Nick, die kilo´s voer zijn wel erg verleidelijk als je toch móet varen. Nou ik werp er wel gewoon een paar boilies bij hoor. Dat red ik net met m´n pijp :roll:

Wat betreft de plas: 175 meter ver gooien, poe hee. Geen vangkansen in het midden van de plas? Popuppie als het te drassig is in het midden? Misschien omlopen en onder je eigen kant vissen (indien mogelijk)? Als ik een stek niet kan "begooien" dan zoek ik een andere :roll: ... klinkt misschien dom, maar ik heb geen boot :D
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-08-2004 11:21

Mischien klinkt het stom....maar voor 15 tot 20runs vaar ik ook wel uit :roll:
pepijn swagemakers

21-08-2004 12:00

Zie ik het nou verkeerd of is het op een afstandje van 15 meter(of 35) nogal onnodig om te varen :-?

Vooral met riet, je hebt dan gewoon wat stengels die recht uitsteken, dus geen overhangende takken waardoor gooien niet kan :roll:

2e watertje zit wat in, bij mij in de buurt is ook zon water, afstand tot het riet is zo een 125 meter, maar alleen tegen het riet wordt nog een beetje gevangen. verder zijn de vangsten nagenoeg nihil, alleen 's nachts kun je er nog leuk vangen.
Nog een voorbeeld: Heb gisteren 2nachten op een water gevist, waar de afstand tot de ene stek zo een 30 meter was, tot de andere 20 meter.
Op open water nog nooit een vis gevangen daar, ook door anderen niet :roll:
gooien kon niet door de overhangende troep daar
wel goed gevangen trouwens :D

om een lang verhaal kort te maken: als het voor de vangsten nodig is, is uitvaren goed, als het ook gooiend kan, gewoon gooien
Janus van de Nobelen
Berichten: 110
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00
Locatie: eindhoven

21-08-2004 12:11

Hoi Nick,

Ik denk te weten welke water jij bedoeld als tweede water. Ik vis hier ook geregeld maar Co de Boswachter komt hier mij iets te vaak. Ik ben sinds vorig jaar hier begonnen met het uitvaren van mijn lijnen en dit leverde veel meer vis. Vrienden van mij hebben ook gewoon aan de rietkant gezeten maar dan had jij het probleem dat jij 's-nachts met je waadpak het water in moest en dat jij meerdere vissen verspeelde. Op het eerste water vind ik het onzin. Ligt dit tweede water niet in Woensel.

Nick ik heb jou een PB gestuurd met daarin de namen van de wateren. Ik hoor graag van je of ik het aan het juiste eind heb.

Groeten,

Janus
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

21-08-2004 15:54

Als je met uitvaren toch meer vangt dan is het toch logisch dat je dit gaat doen??? Aan de linker kant vist iedereen, zowat dagelijks. Waar zullen dan toch de vissen zitten? Aan de rechter kant bij het riet waar weinig gevist wordt? Ik heb na jaren weer eens gevist hier, voor de fun, ook uitgevaren. Nu hadden we maandag ll. 13 runs waarvan 10 gevangen, gewoon overdag. Aan de linkerkant van het eiland vingen ze niks. Dan is uitvaren toch zowat noodzakelijk hier?
Veel voeren is hier ook ok. Jij als vaste visser op dit water vind het toch ook fijn om 30 ponders te kunnen vangen? Ik heb vroeger nooit een 30 ponder kunnen vangen hier maar afgelopen maandag was het meteen raak, 31 pond bij 94 cm. Dus veel voer is echt niet erg. :D
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-08-2004 17:05

Ik heb ook een goed voorbeeld van wat Nick beschrijft. Op vakantie in Overijssel, op het eerste gezicht een prachtige plas van zo'n 5 a 6 hectaren gevonden. Mijn eerste sessietje vond er vorig jaar plaats en na 5 lossers wist een van ons uiteindelijk een kleine spiegelkarper te vangen.... Wat betreft andere vissers was het toen 'erg rustig', wij waren op een stel disco-vissers na de enigen.... (het was op een woensdag ofzo) :roll:
Dit jaar, weekend, en de hel barst los. Een stuk of 6 tentenkampen, rubberbootjes, 3 hengels de man standaard, electromotoren, dieptemeters, radio's en enorme markeerboeien die de helft van het water afzetten...... Overal stinkt het naar stront, want ja, Fox heeft nog geen chemische plees in de tenten laten bouwen...
Ik heb er 2 nachtjes door de weeks gevist, op de meest onwaarschijnlijke plekken, die door de 'massa' gemeden werden, omdat je er erg lastig kon zitten of omdat het een erg onwaarschijnlijke stek was. Uiteindelijk een stuk of 17 runs gehad gedurende 2 nachten, waarvan ik er ondanks een stel doordachte rigs slechts 5 kon landen en mijn maat 3... De vissen wisten zich vrijwel gelijk van de haak te draaien na het oppakken van de hengel. Ik heb nog even staan kijken bij onze grote bivvyfriends, maar over hun aanbeet - landen verhouding hoef ik denk ik weinig meer te vermelden....

Daniel.
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-08-2004 20:12

Breek me de bek niet open......... :roll:

Vorige week ook aan een water gezeten waar uitvaren blijkbaar echt nodig is om vis te vangen :-?
Grote onzin......Overal vang je vis maar wat er in die boekjes staat is blijkbaar nog beter om zo vis te vangen...
Uitvaren ok maar ajb mensen.....Gebruik je verstand!! :x
Op 300 meter ver vissen en je aasje droppen op 1 meter van het open riet werkt niet, ik heb me werkelijk kapot gelachen van triestigheid! :-?
Ik zie er totaal het nut niet van in om zo het water en de karpers te verzieken!
Achter elkaar verbieden dat uitvaren als er problemen ontstaan :cry:


Anno 2004 worden we uitgekotst omdat we alles "opeisen" aan viswater terwijl we onder onze voeten ook onze vis kunnen vangen :roll:
Ik wil niet alles over 1 kam scheren maar op zeer veel wateren is het meer een trend dat uitvaren terwijl het overbodig is....
Jammer :cry: :cry:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

21-08-2004 21:36

Uitvaren kan soms nut hebben. Soms.

Helaas begrijpen veel mensen nog steeds niet dat vissen rondtrekken.

"Ja maar ik krijg altijd beet op mijn verste stok!!!!?"

Leg ze eens dichtbij, en laat die verste stok lekker weg. Komen ze net zo hard (paar dagen voeren scheelt al ontzettend veel) en je landt bijna elke vis, vanwege de (veel) kortere lijn die uitstaat, en de betere beetregistratie.

Nogal een veralgemening hierboven natuurlijk, maar toch. Voor 90% van de wateren gaat het op.

Erik
nick koppers
Berichten: 35
Lid geworden op: 29-10-2003 01:00

21-08-2004 21:59

Koen: ben het volledig met je eens... alleen zouden ze het uitvaren wat mij betreft op de meeste wateren volledig mogen verbieden, nog voordat er problemen ontstaan... :wink:

Patrick: Ik ben geen vaste visser op dit water, heb er een jaar of tien geleden een tijd gezeten, maar ik ga er nu niet meer zitten vanwege de drukte en het hele uitvaargebeuren... Ik ken het water trouwens wel errug goed!

Vijf tot tien jaar geleden werd er inderdaad praktisch nooit een 20iger gevangen, nu zit er zelfs een redelijk bestand aan hoge twintigers en dertigers.. Is dat waar we heen willen, wateren waar de vis voor het grootste gedeelte van zijn dieet afhankelijk is van boilies??

Dat uitvaren zowat noodzakelijk is op deze plas ben ik zeker niet met je eens.. met een beetje denkwerk en originaliteit (zoals Daniel al aangeeft!!) kun je ook hier makkelijk met grote regelmaat je visje vangen.. (zie de enkele vaste vissers die niet uitvaren, maar toch goed en vaak bovengemiddeld vangen) je zult er alleen inderdaad niet snel 13 runs overdag krijgen...


Janus: Wat mij betreft mag mijn grote vriend :o :o Ko de Boswachter nog veeeel vaker komen, en ook veel strenger optreden trouwens...
maareh.... in die mening sta ik geloof ik vrijwel alleen... Wat heeft iedereen toch tegen die aardige man?! :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

22-08-2004 12:48

Zoals ik deze berichten hier boven zie, mag/moet paulus de boswachter van mij wel een bataljon (bos)soldaten meenemen. CN
Janus van de Nobelen
Berichten: 110
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00
Locatie: eindhoven

24-08-2004 18:23

Hoi Nick en Cor,

Ik heb op zich niets tegen paulus de boswachter, maar hij komt ook zeiken als jij lekker 's-nachts zit te vissen. Ik vind het goed dat er gecontroleerd word helemaal geen probleem mee (uitgezonderd nachtvissen). Ik weet dat er aan die vijvers welke jij bedoeld heel veel jeugd zit welke het voor de echte vissers verpestten. Ik zie namelijk helemaal geen probleem in het nachtvissen. Jij kunt dan namelijk een oogje in het zeil houden i.v.m. alle misstanden die er langs het water gebeuren welke niets met vissen te maken hebben.

Groeten,

Janus
Plaats reactie