verspelen karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

11-08-2004 19:26

vandaag heb ik een dikke run gehad fijn gedrild tot aan de kant de karper in een overhangende tak zwemt ik dus kleren uit (behalve onderbroek ) en probeer hem eruit te halen ik kan er dus niet aan en verder durf ik niet te gaan want het water stond al tot aan mijn borst en ik stond tot men knieen in de slip.
ik durf dus niet verder omdat er al vaak kinderen verdronken zijn,en probeer hem er uit te krijgen door aan de lijn te trekken springt die dus kapot .

wat zouden jullie doen in zo'n situatie? het is al de 2de keer , ik heb er wel nog eentje kunnen landen een 15 ponder maar die andere was toch van een ander kaliber.
hoe zou ik ook kunnen beleten dat hij erin zwemt .
langs mijn stek steken dus een paar takken ongeveer 2 meter in het water en iedere karper probeert erin te zwemmen. dus ja ????
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

11-08-2004 21:06

de karper weinig ruimte geven(wel met beleid alsjeblieft) en misschien een bootje gebruiken. Je kunt ook proberen de karper uit zijn evenwicht te trekken. Als je merkt dat de karper naar rechts zwemt trek jij hem naar links en je moet dan je hengel horizontaal houden zodat de karper naar de oppervlakte komt. succes
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

11-08-2004 22:03

heb ik geprobeerd maar met nog 20 meter lijn uitstaan en tegenstand tot mijn hengel kraakte is het hem nog gelukt .
dit is meestal zo de vis gaat altijd direct naar rechts en hoe harder ik trek hoe meer hij naar de bomen gaat en een bootje mag er niet .
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

11-08-2004 22:06

ik heb al gehoord dat je harde schokken moet geven dat de karper dan pijn krijgt en dan wel meekomt maar ik vind dit een beetje zielig voor de vis.
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

11-08-2004 22:37

Hey,

Zelf ben ik niet echt zuinig tijdens het drillen.. Als ik merk dat de karper richting een gedeelte gaat waar ik hem zeker te weten niet wil hebben, dan leg ik voorzichting aan een paar vingers op m'n spoel om die spoel tegen te houden, dit is nog nooit mislukt en ik verlies d'r ook geen karper mee.. en om nou te zeggen dat ik met dik draad vis is ook niets van waar, want ik gebruik een standaard lijntje met 6 kilo trekkracht (28/100)

Tijdens een sessie van mij en m'n vismaat zat m'n vismaat ook in een situatie waarin de karper gewoonweg niet opgaf, die zwom uiteindelijk het riet in.. we hebben toen de lijn ff slap gelegd en nog geen paar seconden later zwom de karper vanzelf het riet weer uit! Als de vis zich nou echt helemaal heeft vast gezwommen dan kan je er denk ik zowieso al helemaal niets meer aan doen behalve hopen dat de vis zichzelf vrij zwemt..

Mvg, Tobias boot
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

11-08-2004 22:40

dat zou geen probleem zijn bij mij als hij vastzat aan de overkant dan zou ik gewoon door het riet lopen maar de karper zwom rechtsvan mij waar ik alleen langs het water kan komen en als hij zich vastzwemt kanik niks doenwant dan moet ik hem door de takken heentrekken maarja de enige oplossing zal wel een bootje zijn ofzow
gerrit koop

12-08-2004 08:21

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-08-2004 15:51

Precies Gerrit ,
Of eventueel een soort dreg ( hark evt ) aan een dik touw vastknopen en proberen de boomtakken een stuk naar je toe te krijgen en een beetje te fatsoeneren. ( Zijn het eigenlijk losse stukken of nog aan de boom vast ? )

Natuurlijk niet een volledige boom die lekker staat te groeien, maar voor jou in de weg, helemaal neerhalen he !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

12-08-2004 16:13

ja zoals hier boven al wordt gezegd, gewoon even in je zwembroek een keer alle zooi in de buurt van je stek weghalen d.m.v een hark met een touw eraan of met een dreg.
Gr jasper lens
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

12-08-2004 17:03

het is een hele boom van een meter of 15 breed (de takken) en dieper het water in doe ik niet omdat er al meerdere mensen verdronken zijn die in het slip vastzaten
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-08-2004 17:11

Boompie klimmen !

Het zijn waarschijnlijk de onderste takken die onderwater in de weg zitten, hier kan je dus vast wel op staan, een klein stukje van de stam af gaan zitten en een KLEIN beetje snoeien....

Of een andere stek zoeken in het belang van de karper ??
CarpeR Diem
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

12-08-2004 17:24

Foos, ga jij eens in een boom zitten boven het water met een zaag om een dikke tak met een bos van 15meter breed er uit te zagen! dat gaat niet 123 denk ik ;)

Mvg, Tobias boot
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-08-2004 17:32

[quote="patrick giewald"]langs mijn stek steken dus een paar takken ongeveer 2 meter in het water en iedere karper probeert erin te zwemmen. dus ja ????[/quote]


Tobias, ben jij bekend met de visomgeving van Patrick ? Ik niet, ik probeer alleen een beetje te helpen.

Trouwens, ik vond Boompie klimmen altijd prachtig !!
En scholen beklimmen om ballen terug te halen, heb al van heel wat gebouwen het dak gezien...... :wink:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-08-2004 17:52

Patrick,

obstakelvissen is moeilijk. Dit is iets dat je moet leren. Ga nooit Naast een obstakel zitten vissen, maar tegenover. Indien die mogelijkheid er niet is, vis er dan niet. Het verspelen van vissen in dit soort situaties kan leiden tot verwondingen of erger.....

Dit is een posting uit een topic van Marijn Ham (hersenkrakers). Hopelijk zinvol


Hoi Marijn,

hier Mitsz. Leuk om over je visserij te lezen. Zelf bevis ik al jaren een soortgelijke stek. Voor deze stek maak ik een uitzondering, omdat ik er zo lekker zit. Ik heb inmiddels ook geleerd, hoe er bijna geen vis te verspelen. Over het algemeen probeer ik de obstakelvisserij tot een minimum te beperken. Erzijn een aantal dingen erg belangrijk:

-vis nooit meer dan 1 hengels op het obstakel. Die tweede licht altijd in de weg

-zet de hengel op losse steunen, precies in de richting van het lood, voor optimale beetregistratie.backlead geen slecht idee.

-vis zwemt bijna altijd weg van de druk na het haken. Probeer hiermee rekening te houden bij stekkeuze

-vis bij voorkeur met nylon(35-40/100). eventueel een amnesia voorslag, zonder tube natuurlijk. dikdradige haak.

-zet de molen op de gevechtsslip en laat de baitrunner uit.Wel stevig afsteunen dus.

-vis met een zo strak mogelijke lijn.Backlead voorkomt dit, maar de gevolgen van een slappe lijn lijken me duidelijk icon_cry.gif

-let tijdens het vissen op de top en blijf dus bij voorbaat wakker. De top gaat altijd eerder dan de rest.

-bij een aanbeet de hengel oppakken en direct kontakt maken, vervolgens de top zover mogelijk onder water steken en de hand op de molenspoel(af te raden met gevlochten lijn!). Hierdoor komt de druk van onder op de vis te staan, wat vaak "kantelen" tot gevolg heeft. Indien dit is gebeurd, direct een aantal passen naar achteren lopen en het pleit is beslecht. In de meeste gevallen heb je dan al gewonnen.

-indien je toch wenst te slapen, is de hengelopstelling van groot belang. Zet de hengel(volgens eerder genoemde criteria) zo neer, dat je er in geval van een aanbeet, vanaf je stretcher bij kan. Bevis het obstakel anders niet, maar neem een paar uurtjes rust en ga dan verder.

Gebruik ook bij voorkeur een zachte edoch sterke hengel. Zelf gebruik ik voor dit werk graag een ouderwetse, taaie glashengel.

ben benieuwd naar het vervolg

groeten uut Amsterdam Mitsz[i][b][/b][/i]
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

13-08-2004 11:52

ik vis niet tegen in obstakel aan ofzo maar het obstakel ligt langs mijn stek gisteren heb ik er 3 gevangen op die plek en ik heb ze allemaal weten te landen dus het gaat de goeie kant uit. ik zal straks eventjes een foto plaatsen van de stek.
Gebruikersavatar
patrick giewald
Berichten: 56
Lid geworden op: 19-07-2004 20:09
Locatie: maasmechelen
Contacteer:

13-08-2004 12:02

dit is de duidelijkste foto die ik heb de bomen aan de rechterkant zijn het ze steken ongeveer 2 meter uit op het water en dan 15 meter breed en ze zitten tot ongeveer 1m70 in het water

http://www.freewebs.com/roofvissers/IMG_0002.JPG
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-08-2004 02:21

[quote="patrick giewald"]heb ik geprobeerd maar met nog 20 meter lijn uitstaan en tegenstand tot mijn hengel kraakte is het hem nog gelukt .
dit is meestal zo de vis gaat altijd direct naar rechts en hoe harder ik trek hoe meer hij naar de bomen gaat en een bootje mag er niet .[/quote]

Beste Patrick, tegendruk geven in dezelfde richting als de vis zwemt zal in 9 van de 10 keer er in resulteren dat de karper zal draaien en de andere kant op zal zwemmen dus weg van je obstakels.

mvg,
Peter
Plaats reactie