De Albino


Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

06-01-2002 13:08

Ik ben peter vis,en ik heb een paar maanden geleden foto s ingestuurd,van wat ik dacht dat het Albinokarper was.
Dit is dus niet het geval,heb ik mij laten vertellen,en wel door de biologische Wetenschapper Marco Kraal.
Dus Hans Van Moorsel u had gelijk wat betreft die rode ogen,voor de rest blijft het voormij toch een van de mooiste vangst van mijn vissers loopbaan.
De Albino was dus een Goudkarper.

Vr.Gr. Peter Vis
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-01-2002 13:20

Hallo Peter,

Dat was toch die fantastische vis waarmee jij de foto van de maand prijs hebt gewonnen?

Is dat geen Albino? Wanneer is het wel een Albino?

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

06-01-2002 13:31

Inderdaad Peter, echt een vangst om trots op te zijn. In de dierenwereld komen vele mutaties voor, ook bij mensen. Als een dier dus pigmentloos is maar normaal gekleurde ogen heeft spreekt men van een mutatie de rode ogen echter maken het een albino. Zo bestaat er ook een gele vorm met rode ogen, men spreekt dan van lutino.

Groet,

Hans
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2002 14:42

Maar toch blijft het een uitzonderlijke vis vind ik. Een vis om trots op te zijn. En dat ben je zeker en vast,denk k toch
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

06-01-2002 15:19

Ik ben er erg trots op,maar het mooie is mij ter oren gekomen.
Dat er op het betreffend water er ook nog broertje zwemt, alleen dan een slag groter.
dus mijn target van aan komend jaar zal dus dat broertje worden.
Als ik die heb gevangen zal ik jullie hier
weer deelgenoot van maken.

Vr.Gr. Peter Vis
Remko de Boer
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Lichtenvoorde

08-01-2002 02:45

'Middag (of avond, weet ik veel), je wil doelgericht op een vios vissen, die een pigmentstoornis heeft? Ik geef het je te doen. Naar wat ik gehoord heb (ik ben nog nooit zelf achter zo'n vis aangegaan), is het niet de makkelijkste keuze.

Dat soort vissen schijnen zich bewust te zijn van hun extra kwetsbaarheid (wat heet dat hier in Nederland nog voor een volgroeide karper, maargoed). Ze zijn -in de regel- uiterst schuw en daardoor erg moeilijk vangbaar. Tenminste, mijn vermoeden is, dat het hier aan ligt...

Als je succes hebt, hoor ik 't graag. Ook als die vissen (het gaat tenslottte om twee vissen) vaker worden gevangen/ gevangen zijn...

Niet dat ik 't je niet gun, of je vertrouwen wil ondermijnen of zo hoor... Ik schrijf alleen op, wat ik vernomen heb van degene die het wel probeerden.

Het zal wel het een en ander vereisen van je (inzet -zicht, doorzettingsvermogen), maar als je slaagt, is de voldoening wel des te groter natuurlijk. Ik wens je dan ook veel succes in de jacht naar deze schitterende vis(sen).

Groeten, Remko
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-01-2002 09:00

Beste Peter, Remko,

Ik heb idd ook vaak gehoord en zelf gezien dat Koikarpers, Goudkarpers en Albino's zeer moeilijk te vangen zijn. Meestal natuurlijk er zijn altijd uitzonderingen.
Maar op de meeste wateren zijn de goudvarianten heel moeilijk vangbaar.

Ik heb eens op een water gevist waar er drie zwommen en ohhh wat heb ik een moeite gedaan ze te vangen.
Op een gegeven moment lag bijna de hele populatie in een hoek van het water.. ik ben daar toen met kattebrokken gaan voeren. De meeste vissen sloegen meteen aan het azen. De Goudkarpers kwamen na een poosje aanzwemmen en bleven helemaal aan het einde van de school zwemmen, nadat ik al een aantal kilo’s had gevoerd begon er één goudkarper ook wat te vreten.. echter helemaal achteraan in het voerbed en steeds heel schichtig.
Dit bleef ook zo ondanks dat ik vele kilo’s strooide elke keer werd 1 brokje gepakt en dan schoten ze weer de diepte in..

Ook op een maisplek heb ik ze een keer met meerdere normale vissen zien azen en ook dan waren ze supervoorzichtig en helemaal aan de rand van de voerstek!

Helaas heb ik ze niet kunnen vangen. Wel zou ik er graag eens 1 vangen, met een wurmpje moet het toch lukken?

Hee Peter hou ons op de hoogte en good hunting!

Gr.
Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-01-2002 12:05

Beste Bertil en Remko,
Ik ben het met jullie eens,want ik heb veel moeite gedaan om hem te vangen.
Maar de voldoening was op dat moment dan ook supergroot.
Daarom wil ik zijn broertje ook vangen,dan krijg ik zon gezonde Rush weer door me heen.
En Bertil wat betreft het vissen met een worm,kan ik je dat tenzeerste aanraden,want in het verleden had ik al een goud gevangen.
Ik was aan het pennen in polder toen ik een staart van goud naar boven zag wapperen,dus mijn worm een paar centimeters voor zijn bek ingooid en binnen 5 minuten was het de jackpot[ deze was 40 centimeter]
Ook kun je heel goed naaktslakken gebruiken,dan worden ze echt minder angstig van.
Ik denk dat ze dit natuurlijk aas veel eten,denk maar aan ochtend als die karpers de kanten gaan afstruinen.
Dit doen ze niet voor niks,want die wormen en naaktslakken donderstralen dan het water in ,en dat kunnen die karpers echt wel waarderen.
Ik hoopt dat jullie hier wat aan hebben??

Vr.Gr. Peter Vis
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

08-01-2002 12:22

Peter,

inderdaad een prachtige vis, gefeliciteerd,
maar wat ik me nou echt afvraag is:

hoeveel woog dat visje? Of heb je hem niet
gewogen destijds??

Graag je antwoord...

M.vr.gr. Martijn van Putten
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-01-2002 12:42

Beste Martijn,
Die vis zag op de foto s er zwaarder uit als dat hij was.
Hij woog voor de gene die het willen weten
8745 gram dus 17,5 pond.
Maar bij zon vis is het gewicht natuurlijk niet
van toepassing.
vis jij wel eens op dobbeplas?

Vr.Gr. Peter vis
Martijn van Putten
Berichten: 16
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

09-01-2002 10:57

Beste Peter,

De vis ziet er inderdaad wel wat zwaarder uit op de foto dan hij in werkelijkheid is.
Maar met zo'n vis maakt het gewicht totaal niet uit nee! Ik vis zowiezo niet op gewicht, ik vang gewoon het liefst maagdelijke (lees: met een mooie bek)
karpers. En of hij nou 7,10 of 15 kilo weegt, daar maak ik me niet zo druk om. Het is natuurlijk wel leuk als de naald van je w8master optilt en het wijzertje knikt lekker ruim over 14 kilo heen. Dan begint het echte werk.

Ik vis trouwens vaak in het midden van het land!

M. vr. gr. Martijn van Putten.
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

09-01-2002 11:13

Beste Peter,

Ik heb zelf ook een aantal jaren geleden zo'n zelfde vis gevangen. Gewicht was destijds 18 pond. Betreft wel een andere vis (denk ik). Ik ben erg benieuwd hoeveel van dit soort vissen er in Nederland zijn. Er stond op KWO ook nog zo'n vis, alleen dat was een 30er!

Gr. Martijn
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

09-01-2002 18:11

Beste Martijn Bombeke,
IK denk dat wij echt in onze handen mogen wrijven van geluk,want zulke vissen zijn zeer spaarzaam in Ned,en als eral een op je desbetrefende water zwemt zijn ze meestal ook nog erg schuw.Die dertiger is dan ook echt een UNIKUM een Beauty!!!!!!

Vr.Gr. Peter Vis
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

10-01-2002 21:01

je bedoelt een koi karper volgens mij.
of een kruising tussen een koi en een goud karper, japans of europees alles is mogelijk volgens mij.

hmm.. ingewikkeld allemaal.

maar toch is het een vrij unieke karper
heb ooit eens een mooie spiegel /schubkarper van 19 pondjes gevangen, meteen opgestuurt naar de OVB, en die vonden het ook zeer zeldzaam. er was ook 1 melding van een rijen / schubkarper, das ook wel uniek! vertelden ze mij.

succes dit jaar met je albino's!
groeten

chris
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

10-01-2002 21:46

Beste chris,
Ik heb alleen maar van mij een foutje rechtgezet.het was geen Albino,maar een koi of een goud.
succes bij de kogelhoven!!!!!!!!
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-01-2002 16:50

bij de kogeloven, daar eet ik alleen :smile:
lekker spare ribs joh!

succes met de albino's
ik vang liever koi's!

ps. hoe weet jij dat nou weer van de brielse maas???

groetjes,

chris
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-01-2002 17:38

Ik sta al meer dan tien jaar aan de Brielse maas op het kruiningergors,heb daar ook mijn visbootje liggen.
Ik vis daar altijd in de zomer,maar dan is het er wel moeilijk om aan de schubben te komen.
Ps:zie dan ook bijna geen andere vissers!!

Vr.Gr Peter vis
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

29-01-2002 18:18

hoi je email doet wazig... :sad:

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed.

pmvis@planet.nl
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

29-01-2002 18:47

met goudkarpers heb ik juist hele andere ervaringen. Op twee wateren bij mij in de buurt zaten een paar goudkarpers. In het ene water zaten 2 goudkarpers en zo een 25 anderen. De jongens die er visten vingen net zo vaak een goudkarper als een schubkarper. Deze werden dus veel vaker gevangen in verhouding. In dat andere water was het hetzelfde.
Wel grappig om te zien dat het op andere wateren juist weer heel anders is.
Met Vr Gr
Niels K
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

30-01-2002 09:10

Hallo mensen,

Ik citeer: Ik ben erg benieuwd hoeveel van dit soort vissen er in Nederland zijn.

Ik weet op de grensmaas bij een zeer moeilijk bevisbare plek zwemmen er 3 rond waarvan 1 zeker de 30 pond haalt. Ik heb al vaker geprobeerd deze vissen te vangen. 1 is geheel wit, 1 is wit oranje en 1 is alle kleuren. Ik hoop er ooit 1 te vangen, mocht ik er 1 vangen dan zal ik zeker een foto zenden.

Met vriendelijke groet,

Josse
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

30-01-2002 09:29

Jongens,

zelf heb ik jaren geleden een goudkarper gevangen maar die was niet al te groot (9pond)

ik weet dat er op een plas waar ik vaak vis een KOI zwemt van een pond of 20 en ik kan je verzekeren... DIE IS MOOI.
Bij de hengelsportzaak Lahr in Utrecht hangt een foto van deze schitterende vangst.
Aangezien ik de verkopers wel redelijk ken zal ik eens proberen of ik de foto even mag scannen en anders maak ik wel een digitale foto ervan... Je zal je ogen niet geloven.

Ik doe mijn best voor jullie

Bonne Peche
Arjen Lans

31-01-2002 08:57

Slechts ter info:
Vorig jaar sprak ik in Frankrijk een local die claimde het Franse record koi karper te hebben gevangen: 36 pond. Ik geloofde hem niet direct en dat moet hij gemerkt hebben. Hij verdween in zijn busje en kwam een half uur later terug met een of ander officieel papiertje en een Frans karperblad waar hij op de voorkant pronkte met deze vis. Ook stond er in het blad een artikeltje over deze vis. 36 POND KOI.... wat zou dat kosten? (gelukkig is de vis gewoon teruggezet)
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

31-01-2002 10:05

Arjen,

Dat is inderdaad een bak zeg.
Fransen uit de regio waar ik vaak vis claimen zelfs een koi van 37 pond gevangen te hebben!

En over de onvangbaarheid van koi/goudkarpers weet jij denk ik ook alles. Zeker op dat éne putje in je oude Woonplaats...

Vr.Gr.
Bertil
Paul Kuijten

01-02-2002 15:35

Die karper die in dat artikel van luc van Litsenborg stond ("Luc, tu ne comprends rien de la moselle") was dat niet ook een koi ? Schat ik ook wel over de 30 pond, of verkijk ik me daar nou weer op ?
Errug mooie vis wow

Paul
Hans-Peter van Ee

17-02-2002 15:17

Heren

Ook ter info:

Als een karper een overvloed aan melanine houdende, bruin-zwarte pigmentcellen bezit dan spreekt men van een bijna geheel zwarte karper, men noemt dit verschijnsel: Melanisme.

Wanneer er te weinig melanine aanwezig is dan krijgt men de bekende goudachtige- tot oranje kleur zoals we die bij de goudkarper en goudvis aantreffen. Dit noemt men: Xanthorisme.

Ontbreken echter alle pimenthoudende cellen dan krijgen we geheel witte vissen.
Toch noemt men dit in de onderwaterwereld:
Albino.

Soms komt het ook voor dat de stof guanine ontbreekt. Deze stof zorgt voor de zilveren weerkaatsing van de schubben. Men kan dan als het ware door de huid heen kijken, zelfs de aderen kan men zien lopen. Zo'n vis lijkt dan -mede door zijn slijmhuid- een blauwachtige kleur te bezitten. Dit verschijnsel heet:
Alampie.

Over de vangbaarheid van goudkarpers zijn de meningen net als binnen deze discussie verdeeld.
Zelfs vermoed ik dat in eerste instantie de vangbaarheid van de vissen samengaat met het voedselaanbod op betreffende water.
Is er geen of te weinig eten voor handen dan zullen ook deze vissen echt wel voor de bijl gaan.
In tweede instantie vermoed ik dat de vangbaarheid van de dikbuikige karpers gewoon beter is dan de slankere vissen.
Probleem is gewoon dat er geen echte dikbuikige goudkarpers voorkomen.

'Albino'-vissen zoals die van zoals die van Peter daarvan ken ik geen water waar ze rondzwemmen, dus ik heb geen ervaring met de vangbaarheid of de moeite die men er voor doen, om zo'n werkelijk schitterende vis op de mat te krijgen.

Wat betreft de zwartgekleurde karpers weet ik er wel een paar te zwemmen en deze vissen laten ze in het algemeen niet makkelijk vangen wel zijn deze vissen vaak oersterk.

met gekleurde groet

HPE



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-20 11:08 ]</font>