Totale stilval van aanbeten .


Plaats reactie
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

04-08-2004 22:24

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

Ik vis sinds dit jaar op een zandafgraving bij mij in de buurt. Het vangsten begonnen pas heel laat dit jaar maar dit is waarschijnlijk te wijten aan de diepte van het water, 14 meter.... (heel lang te koud)

De vangsten zijn eigenlijk nog steeds niet helemaal op gang gekomen maar nu is er sinds 3 weken een complete stilval van aanbeten. Er mag niet worden nachtgevist maar dat word toch gedaan. We hebben met een paar man in god weet hoeveel nachten geen aanbeet meer kunnen krijgen. Natuurlijk kan dit aan onze aanpak liggen maar hier heb ik mijn trijwel over... we krijgen HELEMAAL niks van leven te zien, geen piepje, geen belletjes, geen springende.... helemaal niks.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? ook wel es mee gemaakt of gewoon iets nuttigs te melden hoor ik het heeel graag.

mv karpervis gr
sjors
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

04-08-2004 23:55

Mischien de karper op een andere diepte proberen te belagen..
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-08-2004 00:34

is moeilijk hé zo een water, zie je er zowieso veel karper activiteit ? of is het een vrij stil water ?

Door de warme temp. van kort zou ik eens 1 hengel extreem ondiep leggen en mischien 1 juist heel diep :wink:

Minder voeren kan ook al helpen door die plotse omslag, dit maak ik op het moment ook mee => ik vang men visje nog wel maar VEEL kleiner dan normaal.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

05-08-2004 07:57

Het probleem op mijn water is dat de aanwezige karpers nog niet hebben gepaaid. Dat geld voor de meeste grote wateren (rivieren, kanalen en grindgaten) in Limburg. Hopelijk draagt het warme weer van de afgelopen week ertoe bij dat dit alsnog gebeurd en dan is het nog hopen dat "ze" willen vreten. Ik weet niet hoe groot "jouw" water is, maar dat zou een reden kunnen zijn.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

05-08-2004 09:26

Ik zou het denk wijten aan de sprong laag. Waarschijnlijk is alleen de bovenste laag opgewarmd en niet de diepere delen. De vissen gaan dan automatisch hoog zitten met als gevolg dat je ze niet meer vangt. Alleen een plateau zou in dit geval het probleem kunnen oplossen denk ik. Of zoals eerder vernoemd onder de kant vissen waar max. 2-3 meter water staat.

Veel succes in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-08-2004 09:52

Wat ze bijna allemaal gezegd hebben ondiep vissen
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

05-08-2004 10:32

wat heb je te zoeken op 14 meter diepte???
Zoals de anderen ookal zeiden ga ondiep vissen. Groeit er niet riet langs de kanten of lisdodde? Als het daar een metertje diep is zit je perfect. Gewoon in de kant proberen. Ik heb al karper gevangen op 40 cm water. Waaronder een spiegel van 27 pond. Dus het zijn zeker niet alleen maar kleintjes langs de kant.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-08-2004 10:38

Beste Sjors,

Het valt mij ook op dat de aanbeten verschrikkelijk slecht zijn dit jaar, er komen nog wel een aantal vissen uit maar de berichten komen hier in Zuid-Holland ook steeds meer om de hoek kijken. Gelukkig heb ik er nog weinig mee te maken gehad. Persoonlijk denk ik dat het te wijten is aan het weer. We zitten in een welbewogen zomer die maar eigenlijk net op gang is gekomen en de vis heeft hier tijdens de paai veel last van gehad. Eeen late paai in een paar korte warme dagen. Misschien lopen de aanbeten nu weer wat op, de zomer heeft eigenlijk nu pas kunnen doordrukken.

Succes...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

05-08-2004 14:18

ik vis 1 hengel op 1.5 m diepte en de vis kent er geen dressuur ze komen er dus normaal gezien wel => toch vallen de aanbeten wat stiller.
Vorig weekend heb ik vis zien paaien, nu niet maar de aanbeten vallen weg => buiten die kleine karpers.

Ik denk dat het te plots zo warm (drukkend) weer is geworden.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

05-08-2004 15:00

Bedankt voor jullie reacties.

heb ze gelezen en denk dat vooral vde paai grote invloed heeft want die is inderdaad ook nog niet echt begonnen...
ik weet trouwens niet wie zei wat ik op 14 meter moet maar daar vis ik nu ook echt niet hoor :wink:
ik heb een hengel elke keer op zo'n 2 meter liggen, dit moet wel bij de kant want er is maar 1 zandbank verder. de andere hengel vis ik op 6 meter diepte. Hier kwamen eerst de meeste aanbeten vanaf maar nu op geen van de stokken meer. Ook de medevisser proberen wat af maar niks nakus nada.

ook de conclusie dat de karper hoger zwemt zal denk ik wel kloppen maar dan zou er op de 2 meter hengel toch ook actie moeten komen zou je zegge...

In iedergeval bedankt en als iemand nog wat weet, brand los zou ik zegge :D 8)
sjors heldens
Berichten: 76
Lid geworden op: 10-05-2004 17:08
Locatie: Sevenum

05-08-2004 15:08

op 14 meter vis ik trouwens het hele jaar door niet maar dat even ter zeide. (had het in mijn topic ook wat beter moeten uitleggen...)
Hugo Bovenmars

05-08-2004 15:12

Sjors,

Maak je in ieder geval maar niet druk om de watertemperatuur. Zoals al gezegd warmt de bovenste laag van het water al snel op, dit heeft niet zo heel veel met de maximale diepte te maken. De dikte van die laag hangt af van de temperatuur maar bijvoorbeeld ook van de wind. Wanneer je aan de windkant vist, kun je rustig tot een diepte van een meter of 4 a 5 vissen. Is trouwens helemaal niet nodig. Ik vis zelf ook af en toe op een diepe zandput (tot 30 meter!). Doorgaans is daar vanaf begin juli al genoeg actie te beleven. Daarbij vis ik meestal een groot deel van het talud af, van vlak bij het riet tot een meter of 5. Het levert allemaal wel aanbeten op. Ik zou de oplossing dus eerder zoeken in een andere stek, daar waar de wind op blaast.

Succes met vangen!
Hugo
Christian Piepers

08-08-2004 15:03

Beste Sjors,

Allereerst bedankt voor je reactie bij aanbod.

Wat betreft de dieptes kan ik je geruststellen: ik heb op soortgelijk water ook heel slecht gevangen, ondanks het feit dat ik al jaren goed vang in het voorjaar.

Mijn omslag is pas gekomen na het veranderen van stekken en visdieptes.

Geloof het of niet: ik heb al mijn zwaardere vissen dit jaar gevangen op een diepte van 6 meter of meer ( tot ongeveer 10 meter ).

Zelfs in het voorjaar en nu in de zomer vang ik deze dieptes vooral de dikkere vissen.

Ook ondiep vang ik vis maar minder, en vooral de kleinere exemplaren.

Succes verder,

Chris
Plaats reactie