Karpersterfte


Emmo Steenhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-05-2002 02:00
Locatie: Alblasserdam

23-05-2002 23:31

De laatste weken treedt er bij ons in de omgeving karpersterfte op in diverse wateren. Vooral in het "Lammetjeswiel" in Alblasserdam is de situatie behoorlijk ernstig. Er is in dit water inmiddels een kwart van het bestand gestorven, het betreft vissen van diverse jaarklassen. Ook heb ik vernomen dat er in de "Devel" in Zwijndrecht, "Het waaltje" nabij H.I. Ambacht
en in de Nederwaard/Graafstroom nabij Alblasserdam ook dode karpers zijn gevonden. Frappant is wel, dat er in het Lammetjeswiel, Het Waaltje en De Nederwaard/Graafstroom +/- 4 weken geleden een aantal zogenaamde Hongaarse karpers zijn uitgezet. Dit hoeft niet de oorzaak te zijn, maar vreemd is het wel. Andere vissoorten hebben in deze wateren geen problemen. Er is zover ik weet nog geen echte oorzaak gevonden. Wel ben ik nieuwsgierig of er nog meer Karpersterfte recentelijk is geweest (landelijk) en wat daarvan de oorzaak was.

Met vriendelijke groet Emmo Steenhuis
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

24-05-2002 01:35

ja hier in het delftse hout en in het westland schijnt ook het 1 en ander dood te zijn...in de vaarten
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

24-05-2002 09:22

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven Blom
Berichten: 21
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-05-2002 10:04

Op het moment zijn er landelijk meerdere karpersterften bezig, en het lijkt er
op dat een bepaalde virusziekte (SVC; Spring Viraemia of Carp) de oorzaak is.
Deze ziekte is ook bekend als "buikwaterzucht". De vissen hebben uitpuilende ogen, vaak een opgezette buik en uitstaande schubben.

Met vriendelijke groeten,

Steven Blom
Emmo Steenhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-05-2002 02:00
Locatie: Alblasserdam

24-05-2002 23:39

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Uit de reakties uit mijn naaste omgeving, blijkt dat mijn bericht enige paniek zaaide, dit in verband met de uitgezette vissen. Ik heb in mijn mail achteraf misschien te veel nadruk op de uitgezette “Hongaren” gelegd als mogelijke oorzaak van de sterfte. Het kan natuurlijk ook aan andere oorzaken liggen. Virus, bacterie, waterkwaliteit enz.

Nadat er in het Lammetjeswiel diverse dode karpers werden gevonden (een kwart van het bestand) en later een enkele in andere wateren, werd er door diverse vissers verder gezocht, waarbij ook dode vissen werden dubbel geteld. -De ene dag worden er op een plek 3 dode karpers gevonden en de volgende dag worden deze door de wind of stroming op een andere plek gevonden en opeens zijn het al 6 dode karpers- , het komt er eigenlijk op neer dat alleen in Het Lammetjeswiel uitgebreide sterfte is opgetreden.

Dat de Hongaarse karpers er mee te maken hebben geloven we niet meer zo. Naar wat ik nu weet is er in veel wateren in de omgeving wel wat sterfte opgetreden (ook waar deze Hongaren niet zijn uitgezet!) maar dat lijkt op een normale voorjaarssterfte.
Alleen lijkt deze sterfte wat groter te zijn dan in andere jaren, waarom is niet duidelijk.

Wat interessant blijft, is wat er in het Lammetjeswiel is gebeurt.

Geen paniek.

Groetjes Emmo Steenhuis.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

19-06-2002 23:16

ik heb hier op het twente kanaal al 2 karpers met buikwaterzucht aangetroffen.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Roy Wissenburg
Berichten: 45
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Zevenaar

19-06-2002 23:47

Dit stond vandaag op teletekst van TV Gelderland.

Culemborg - In het water langs de parklaan in Culemborg en in het polderwater rondom de plaats, zijn verschillende dode karpers aangetroffen.
Uit onderzoek van de Eerste Culemborgse Hengelvereniging blijkt dat de dieren waarscijnlijk niet door de kwaliteit van het water gedood zijn. De vereniging denkt dat parasieten de conditie van de vissen hebben aangetast.
De parasieten hebben de vissen verzwakt en vervolgens is de inspanning van het voortplanten de dieren fataal geworden.
De gemeente en de Hengelvereniging houden de sterfte onder de karpers in de gaten.
Rik Schaap

20-06-2002 08:39

We hebben hier een tijdje geleden ook een water gehad bij Wassenaar waar in 1 keer alles dood was. Vreemde hierbij was dat alle karpers die dood dreven (later ook de brasem en snoeken) een geheel blauwe buik hadden die eigenlijk gewoon was weg gerot. Reden hiervoor was dat er een 'karpervisser' door zijn boilies kleurstoffen heeft gedaan die gebruikt worden in de textiel industrie. Als een paar andere vissers hem er niet op hadden aangesproken toen ze toevallig wegliepen had hij waarschijnlijk nog meerdere wateren verpest. Hoe achterlijk kan je zijn?

Dit soort mensen mogen ze van mij met stoel/rodpod etc. in zijn geheel in plomp lazeren met een baksteen om hun nek.

Een beetje logisch nadenken moet toch kunnen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2002 08:46

Beste redacties van KWO en Dutchcarp, allereerst hartelijk dank dat jullie het KSN Persbericht zo snel geplaatst hebben. Ik hoop dat iedere karpervisser zich de ernst van de situatie zal realiseren en zijn verantwoordelijkheid zal nemen om verdere verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan.
Verzoeke ook om extra op jonge vissertjes te lettenm het is n.l. al voorgekomen dat vissertjes van een jaar of 13 uit een water waar dode karpers aangetroffen werden de vissen die zij vingen hebben overgezet naar een ander water. Dit alles met de beste bedoelingen (om die vissen niet ziek te laten worden in het betreffende water), echter niet begrijpend dat op deze manier een virus verspreiding in de hand wordt gewerkt waardoor er uiteindelijk nog veel meer slachtoffers onder de karpers zullen vallen. DUS ABSOLUUT GEEN GEZEUL MET VISSEN!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2002 08:50

Beste Thijs en Roy, mocht dit weer (of nog steeds) voorkomen, laat dan s.v.p. de Visrechthebbende HSV direct de OVB bellen. het tel.nr. staat in het persbericht.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-06-2002 10:45

Het bericht betreffende de karpersterfte is op de Culemborgse kabelkrant iets uitgebreider.

Er is reeds contact geweest met de OVB. Deze denkt dat de sterfte te maken heeft met de zachte winter. De karpers zullen hierdoor hun reserves meer aangesproken hebben. Deze zwaar-in-hun-reserves aangetaste karpers hebben een verminderd immuumsysteem en zijn derhalve vatbaarder voor ziekten e.d. Hier bovenop komt nu de paai. Deze vissen hebben het nu dus extra moeilijk en kunnen derhalve het loodje leggen.

Ik vind het op zich niet zo'n gekke verklaring. Een zachte winter zal leiden tot meer activiteit en dus snellere verbranding van de in de herfst opgebouwde reserves. Maar is het niet zo dat een zachte winter in tegenstelling tot een strenge winter ook meer vegetatie biedt en de karpers dus ook eenvoudiger hun reserves op peil kunnen houden. Het lijkt mij namelijk erg stug dat vermeerdering van activiteit niet leidt tot vermeerdering van consumptie.

Groet,

Ron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2002 12:49

Beste Ron, met alleen maar 'denken' (gissen dus) schiet niemand wat mee op. De OVB is nu dus bereid een zieke nog levende vis te komen vangen en op hun kosten te laten onderzoeken. Alleen zo is te achterhalen wat de exacte oorzaak is.
Arjen Lans

20-06-2002 14:07

Mee eens. We hebben nu met z'n allen een meldingsplicht naar de OVB en de plaatselijke HSV. Tevens hebben we allemaal de verantwoordelijkheid om overzetten tegen te gaan.

Hier in Nieuwegein lijkt het erger te worden. Naast Fort Vreeswijk, waar de sterfte nog door gaat, zijn nu op "Den Oudsten" bijna alle vissen dood. Dit binnen 1,5 week! We praten hier over een klein water van 1ha. met een, voorheen, klein bestand van grote vissen. Ik heb deze winter hier heel goed gevangen. Je staat met een brok in je keel als je ziet dat een paar maanden later diezelfde vissen niet meer vanbaar zijn.

Arjen
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

20-06-2002 14:53

Heren,

Goed om te lezen dat nu ook eventueel rechtstreeks met de OVB gebeld kan worden.

Ik had vorige week, ivm de karpersterfte op het Delftse Hout en de Dobbeplas, met Randstad (010-4704726) dat is de rechthebbende van deze wateren gebeld om e.e.a te melden en voor verdere info.
Helaas moest ik constateren dat de houding van de persoon welke mij ter woord stond ver beneden peil was. Gewoon pure desinteresse.
Er werd bevestigd dat er een vissterfte was, hoeveel karpers dood waren wist men niet. Schatting was ong. 1/3 van de populatie. Onderzoek werd er niet verricht. Meneer was helemaal niet blij dat ik belde omdat men liever geen negatieve berichten naar buiten wil brengen (hallo?). En dat de grootte karpers het eerst het loodje legden was jammer!
Als ik meer info zocht, moest ik maar met de gemeente Nootdorp/Pijnacker bellen want die hadden alle gevonden doodde karpers begraven.
Toch leuk als je op een bepaalde vis (of vissen) vist welke al naar de eeuwige jachtvelden zijn.
En de sterfte gaat door, zonder actie. Maar wel lekker betalen voor je jaarvergunning voor een straks karperloos water!

Mvg.
Martin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2002 15:31

Martin, mag ik s.v.p. even de naam van die meneer weten. Niet op dit board s.v.p. maar even via een privé bericht. Zelf heb ik zeer dringend aan de controleur op het Dleftse Hout (die met die witte hond) gevraagd of hij de OVB hiervan in kennis zou willen stellen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-06-2002 17:24

Wil je nog meer horen?
Dobbeplas: alle grotere vissen dood
Oosterpark Ridderkerk: alles dood (incl. enkele hele grote)
Op de Delftse hout heb ik gehoord dat het door rauwe particles kwam maar daar geloof ik nu ook niet meer in.
Diep triest is het...
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

20-06-2002 17:44

dit wordt een groot drama!!
zul je zien dat we binnenkort het vissen voor bepaalde tijd kennen vergeten. Net zoals met de mkz crises.
laten we met zun allen hopen dat het goed gaat.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-06-2002 18:13

Deze sterfte hebben wij bij ons in de buurt vorig jaar al gehad op "Het Blank Water", er zijn toen ook monsters dode karpers naar het OVB in Lelystad gegaan. Zij zeiden dat door UV licht (dus veel zon) de ziekte minder zou worden en over zou gaan, dit was achteraf ook zo, maar wel 300 karpers (waarvan de meeste topvissen) later. Ik weet niet zeker of het dezelfde ziekte is, maar de vissen hadden wel dezelfde simptonen. Nu een jaar later zijn de vissen er gewoon weer bovenop, al zijn de vangsten nu wel niet meer zo extreem als voor de sterfte. Maar wat wil je met zo'n bestandsuitdunning.

Ik wil hiermee zeggen dat je niet bij de pakken neer moet zitten en maar een zondansje moet gaan doen. Let inderdaad op met vismateriaal, want de ziekte is heel besmettelijk.

mvg

Bart van den Hurk
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

21-06-2002 08:19

Aart,

Ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb enkel gemeld wat de OVB denkten zoals je leest heb ik hier ook mijn bedenkingen over.

Wat ik mij ook afvraag is in hoeverre de federaties en verenigingen op de hoogte zijn van de situatie. Wellicht dienen de getroffen wateren wel tot 'no fish areas' verklaard te worden. Een soort van quarantaine. Ik denk niet dat er in dergelijke situaties sprake moet zijn van vrijblijvendheid en vertrouwende op het verantwoordelijkheidsgevoel van vissers.


Groet,

Ron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2002 08:42

Ron, er zijn al wateren waar het vissen om deze reden tijdelijk is verboden. De beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de visrechthebbende (meestal HSV dus). Karpervissers kunnen zelf hun verantwoordelijkheid nemen door, indien op een water karpersterfte plaatsvindt, direct contact met hun HSV op te nemen om een (tijdelijk) visverbod te realiseren.
Wesley Bormann
Berichten: 23
Lid geworden op: 01-04-2002 02:00
Locatie: Maassluis
Contacteer:

21-06-2002 13:11

Op 2002-05-24 01:35, schreef Donald Stevens:
ja hier in het delftse hout en in het westland schijnt ook het 1 en ander dood te zijn...in de vaarten


het betreft hier het KHV ( koi herpes virus) er ging een gerucht dat het een parasiet was, maar dit is niet waar, karperkwekerijen door heel het land hebben hier momenteel last van, het schijnt dat er ook SVC is uitgebroken ( spring viraemia of carp) dit is zeg maar een karper lente virus.
KHV is een zwar besmettelijke ziekte dus als je heb gevist in een water word je aangeraden je net schoon te maken en goed te drogen ( ook zakken zoals weeg en bewaar zak)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2002 14:48

Beste Wesley, Als je wilt citeren moet je het ook goed doen, even ter verbetering ter voorkoming van misverstanden:
- er bestaan geen karperkwekerijen in ons land
- of de vissen in het Delftse Hout aan het KHV virus zijn doodgegaan, daarover bestaat geen enkele zekerheid daar er geen enkele vis van dit water tot nu toe op de doodsoorzaak is onderzocht.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2002-06-21 14:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

21-06-2002 18:11

ik heb enkele a4-tjes met het persbericht geplaatst in de hengelsportzaak waar ik werk...

iemand die hem las vertelde me al dat HET SLOT in Zeist besmet is... ik reed er langs en zag idd 4 dode karpers en karpers met schimmel... nu wordt er in het persbericht aangeraden de ovb te bellen MAAR die nemen niet op!!!
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

21-06-2002 19:59

Goedemiddag,

Allereerst een vraagje,bestaat er een virus als dit ook onder de witvis ?? of is het mogelijk dat dit virus weldegelijk de witvis aantast ?? Begin dit voorjaar zijn er op een water hier in Drenthe regelmatig voorns en brasems gevangen die vergelijkbare sympthomen hadden.Uiteraard is hier toen direct melding van gedaan bij de Drentse Federatie,maar deze reageerden met zoiets als van dat waait wel weer over !!! Nu stond er in de mailing niets over het feit dat de witvissers dit virus zouden kunnen overbrengen,toch ?? wat dacht u van de leef en landingsnetten die door hun gebruikt worden !!

Please correct me when I am wrong.

MVG "GRUM"