Mijn visie op het karper vissen anno 2002


Plaats reactie
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

23-05-2002 14:19

M'n vismaaten gingen laatst na lang onderling overleg tussen ons drieen op een heel smal open water waar volgens iedereen in deze omgeving alleen maar kleintjes zwemmen.

De karper romantiek lijkt bij velen reeds verdwenen.Wat maar wordt onderstreept door de vangst van een 31 pond schub op zo'n kansloos watertje.(volgens anderen.)

Vissers die echt nog openstaan voor hét water i.p.v. éen water Komen zo nog enkele zeer mooie vissen aan de schubben die voor andere slechts in een foto boek zijn te bewonderen.

er is een leuke rotarie over het observeren van een water.
Dat is gewoon pure karper wijsheid.

Het feit dat ik het de laatste jaren drukker en drukker begin te krijgen, en dat als ik een nieuw water bezoek in frankrijk dan wordt ik lastig gevallen door kinderachtige regelgeving en dan kom je na een week erachter dat de grootste vissen er uit zijn. Dan ga ik liever in de buurt vissen op een lekker rustig plaatsje met een mooie bezetting, mijn trip naar frankrijk komt wel weer maar dan niet voor de vis gewoon voor de gezelligheid omdat ik misselijk wordt van de hectiek die zich in de karperscene afspeelt overal word vol met felle kritiek op gereageerd.
Waarom nou jongens.

Dan zit je op zo'n bovenstaand water wat notabene gewoon openwater is komen er nog van die clowns :hier zitten alleen maar knollen.

punt 1: wat bezielt deze figuren als of zo'n gesloten circus water nog enig verassing oplevert.
Punt 2: Wij vangen er toch een 31 ponder wat helaas voor menig circus vijver visser ook al niet zo'n grote is want op de put zwemmen pas de echte bakken.
Punt 3: Warom komen deze mensen ons dat vertellen en lachen ze ons niet gewoon uit van een afstandje.
Dat komt omdat het prototype karpervisser alleen maar op groot water vist weet je wel die mooie plassen met dikke vissen.

Wat ik nou een punt vind dat ik onder de aandacht wil brengen is dat er zoveel troep in de sloot ligt en dat daar helemaal niks aangedaan wordt niet door die felle natuur freaks(met alle respect) En niet door de visserij nog de gemeente en dan wel dat oeverloos geklets over de onthaakmat (waar ik overigens 100% achter sta)de gesteldheid van een water ik geloof niet dat er in een betaalwater fietsen en winkelwagens voor de kant liggen.

Zowaar een wezenlijk voordeel van zo'n water ontdekt.

Waarom zetten wij ons daar nou niet voor in als wij het water nou is beheren i.p.v op teren dan dwing je zelfs bij de natuur freaks respect af.

Ik zal niet langer mijn negatieve klank laten klinken.

Maar weet dat het gedaan is met het vissen zoals het vroeger was.

Vissen leren doe je aan de waterkant .

Ik begon bij stap 1 een bamboe hengel toen stap 2 een telescopisch werphengeltje, stap 3 mijn eerste karperhengel met als steun een splitsing van een boomtak.Toen ik echt verslaafd was ben ik voor de whole nine jards gegaan ik heb alleen vandaag de dag nog steeds geen stretcher gekocht maar mijn vriendin wil nou toch echt dat er een komt omdat ik dan altijd zo kapot ben de volgende dag.

Nu ga je naar een viswinkel en koop je meteen stap 5 en Vissen, water verkrachten noem ik het. Want er is weer een nog niet volleerde visser met professioneele spullen bij.

Wat nemen deze mensen mee van het opsporen van vis het vinden van een stek niks.

Hier op het forum onder het kopje beginners Enz zijn nog de jongens die er voor openstaan en in mijn ogen ook uitgroeien tot goeie visser mits zij dit zelf willen.

Door deze ontwikkeling raakt het karpervissen in verval.

Maar over een tijd komt er weer een artikel van een karper visser die de ene na de andere dikke bak uit een kansloos water /boerensloot enz trekt en dan zal je zien dat die zelfde jongens naast ons komen zitten nou enige info van mij kunnen ze dus bij deze vergeten.
Ik help allen maar echte vissers.

Ik heb zelf ook de nodige misstappen gedaan dus ik zit mezelf niet optehemelen maar ik kreeg ook wel op me flikker van andee vissers daar waar ik nu zo'n jong gozertje niet ga aanspreken want er zijn er die gewoon met hun 9mm
gaan vissen.Stelletje lijpo's

deze mensen brengen onze hobby in de problemen.

Nou hier wil ik het bij laten.

Ben benieuwd of jullie het er mee eens zijn of dat ik hier de nodige kritiek ga oogsten.

Zo als ik het beschrijf is het in Noord holland Is het door heel nederland zo of niet.

Met welgemeende groeten,

Guido
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

23-05-2002 14:30

Het eerste wat je beschrijft over de knolletjes in het water, who cares, jij wil toch vissen daarzo, trek je niets aan van de rest waar je niets van aan wil trekken.
blijf je zelf, en reageer er niet op.

De troep (*winkelwagentjes etc) word in het water gegooid door kinderen die niets te doen hebben, hang jongeren enz, die het voor de lol doen.

De jeugd die meteen met alle proffesionele dinge aan de kant komt zetten..
Dat is toch logisch ?
ze zien niet anders.
ik ben zelf ook begonnen met bamboe, daarna telescopisch hengeltje, penvissen, nu afstand, maar soms tussen door nog altijd fftjes met de pen.

maar die problemen die je beschrijft heb je niet alleen bij karpervissers.
ok bij witvissers heb je niet zo heel perfectionistische uitrusting etc, maar toch zal je het overal hebben.

ik snap totaal je uitbarsting wel,
maar kijk wel uit, niet iedereen, is hetzelfde.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

23-05-2002 20:41

Hallo,

het is idd vrij logisch dat de "kleine" mannen naar de winkel lopen om een rod pod met drie hengels, molens en optonics. Wij geven ze dit beeld.

Als jij vroeger toen je 10 jaar oud was langs het water liep en je zag daar zo'n camou boy achter een batterij hengels zitten, was jij ook zo begonnen hoor, en waarom. Omdat jij waarschijnlijk dacht dat dit de enige manier was om die karpers te vangen.

"Zijn alarm ging tenslotte ook af terwijl jij erop stond te kijken, en 6 minuten later lag er wel een grote vis op de onthaakmat".

Ga jij dan op je 10e jaar eigenwijs met een aardappeltje aan de slag??

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook begonnen met een simpele werphengel. Ik was toen 7 jaar oud. Pas na het aandachtig lezen van de "echte" karperbijbel, (nee, niet die van Luc) maar die van Groothuis, begon ik ook met aardappels en alarmpies te vissen.

Ik was wel eigenwijs want ik woon het midden tussen de botten meppers en kabeljauw trekkers, en wel in Zeeland. Ik ging van die "kerpels", zoals ze ze hier in Zeeland noemen, vangen.

Ik vind het prima dat de jeugd vis met rod pods en "alarmpies", het is hun goed recht. Zij leren op deze manier vissen. Tijden veranderen. Vroeger had je toch ook geen internet en telefoon. Wat moeten die oudere mensen wel niet denken dan?????? Moeten zij dan vinden dat wij ook weer met postduiven en rooksignalen moeten gaan communiceren??????

Groeten edwin otte
Guido venbroek
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: HAARLEM

24-05-2002 08:34

Beste Edwin.

Ik snap je punt maar hallo toen ik 16 was heb ik de orginele optonic gekocht deze was toen 120 piek en meer dan zacht piepen deed die niet.

Dus toen was het onbetaalbaar om zo te vissen.

Kinderen werden gedwongen creatief te zijn om ook met die setup te gaan vissen.

Nu is de markt op dat gebied ingestort en koop je je piepers voor 25 piek en piepen dat die dingen doen nou.

Dus wat jij zegt is waar maar voor ons in die tijd was dat niet haalbaar wij moesten de hele route aflopen.

Een huismaat heeft bij flemmix een setje gekocht van 400 piek met toch wel alles er op en er aan nou dat is iets van de laatste tijd.

Met vriendelijke groeten.

Guido
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

24-05-2002 10:32

Heren,

Ik herken de irritaties zoals deze treffend worden beschreven.
Er komen een aantal items in terug waarover op dit DB al vaker van gedachte is gewisseld, zoals de beleving van het (karper)vissen en de mentaliteit van een deel van de nieuwe generatie karpervissers.
Beleving en mentaliteit hebben hier met elkaar te maken. Voor de één zit de ultieme beleving in het buten zijn, één met de natuur en de strijd met een sterke vis aan aan de omstandigheden aangepast materiaal. (Zo geniet ik meer van de vangst van een hard vechtende verwilderde schub van 8 pond, `s zomers in een polderwetering op een 4,25 meter penhengel met een testcurve van 1,25 pond, dan van de vangst van mijn laatste 22 ponder in februari welliswaar in een wat groter water, maar die als een blok op mijn 2,5 ponds sportex naar de kant kwam.)
Maar voor de gene die alleen kickt op een foto stelt zo`n schuppie van 8 pond geen reet voor.
Er is natuurlijk sprake van maatschappelijke verloedering en van verval van normen en waarden in zijn algemeenheid. Dit treft ook de hengelsport. Wel jammer om te zien, dat het karpervissen en harder door getroffen wordt. Waren vroeger de karpervissers samen met de vliegvissers, een soort van elite troepen langs de waterkant, die door hun mentaliteit, volharding en experimenteren respect afdwongen, nu dreigen zij de paraia`s van de hengelsport te worden.
Toch denk ik dat e.e.a. van voorbijgaande aard is. Als de juiste mentaliteit ontbreekt dan gaat de tidelijk drang om een foto album aan te leggen van zelf voorbij. En de echte vissers met de juiste mentaliteit die blijven. Die hebben vissen in hun genen meegekregen bij hun geboorte. Toch blijft het goed om er zoals hier op het DB aandacht aan te besteden en de "foute"vissers op hun gedrag te wijzen. Goede voorbeelden doen goed volgen, foute idem dito. Dat is ook wat een andere poster al aangaf.
Tijdens de verschillende discussies zijn er al voldoende gedragsregels aan de orde geweest dus iedereen die het DB volgt weet momenteel wel hoe het hoort.
Ook weten we denk ik, zonder te willen stigmatiseren en direct mijn excuses makend voor wie ik nu misschien onheus ga bejegenen, welke groepen te vaak over de schreef gaan.
Als ik australian kleding en scooters aan de waterkant zie wordt ik door het gedrag wat dan door deze vissers vertoond wordt meestal bevestigd in mijn vooroordelen.
Gelukkig kom ik dit voornamelijk tegen bij mijn verkenningen van wat dan circuitwateren blijken te zijn. In de polder kom ik ze zelden tegen. Maar daar "schijnen" de vissen te klein te zijn.
Dat het tij moge kere,

groeten,

Henrie
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

24-05-2002 11:08

Mooi verwoord Henrie,

Ik sluit mij geheel aan. Moge de rij achter mij lang worden!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

24-05-2002 16:09

Ik sluit me hier ook wel bij aan :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-05-24 16:11 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-05-2002 20:47

Eventjes een opmerking over het feit dat wij allen ervoor zorgen dat de jongeren met het hele rodpod-bivvy-hitech-circus aan het water willen zitten.

Ik werd vroeger ook beïnvloed door het beeld van de (zogezegd, maar wat wist ik toen...) professionele karpervisser met z'n hele hebben en houden aan de waterkant. En dat wil je natuurlijk zelf ook.

Hét grote verschil is dat ik het materiaal wat ik nu bezit over een periode van 6-7 jaar bij elkaar heb verzameld. Altijd gespaard voor elk klein ding, andere dingen dan weer moeten uitstellen. Zo heb ik ook geleerd respect te tonen voor mijn materiaal.

Een groot deel van de huidige jeugd ziet vandaag een professioneel ogende karpervisser aan het water, zaagt morgen en overmorgen eventjes aan de oren van vader en moeder, en heeft het volgend weekend alles waar een ander jaaaren voor spaart.

DAT is het probleem, en dat is iets fundamenteels voor deze tijd.
En het gevolg is: geen respect voor eigen spullen, want ze krijgen toch steeds nieuw en beter.
En als we dan nog een stapje verder gaan: geen respect voor eigen goed => geen respect voor andermans zaken => geen respect voor de natuur en de omgeving waarin ze vissen.

Dit is zeker geen veralgemening, want er zijn nog ouders die wél aan opvoeding doen, maar wel een toenemende tendens.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

24-05-2002 22:25

En wat dan als je er zelf voor gaat werken en beslist dat je liever goed hengelmateriaal hebt dan een vette scooter of weet ik veel.

Ik heb ook in een goede 5 jaar mijn materiaal aangekocht , gespaard enz.Maar die dingen beginnen ook te verslijten, en daarom was ik van plan deze zomer met mijn vakantiewerkgeld , nieuwe hengels en rodpod en nog wat accessoires te kopen. Is het dan zo verkeerd dat je dan liever ineens wat duurder/beter materiaal koopt , ipv van zoals nu afbrokkelende ogen en hengels die uit elkaar vliegen als je te hard gooit en een rodpod die roest ? Of swingers die niet in drie vliegen als je aanslaat ?
Wat ik natuurlijk ook niet goedkeur zijn de zogenaamde materiaal-profeten die iedere stok , bivvy , rig , bieper of weet ik veel opnemen in hun persoonlijke gamma om in de eerste plaats de andere vissers te verleiden ipv de karper ( Alijn Danau zei ook zoiets hé :smile: )

Mvg,

Wouter
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

24-05-2002 23:57

Wouter,

Er is niks mis met jou instelling! Het gaat erom dat er te veel mensen zijn, jong en oud, die maar op een bepaald deurtje hoeven te kloppen om de financieële middelen te kunnen bekrachtigen om de spullen te kunnen kopen waarvan ze niet eens weten waarvoor ze dienen. Het bekende "het erbij willen horen" door middel van het materiaal.
Ga maar lekker vissen met je wel verdiende spullen, doe ik ook. :smile:

groet,

Hans
Plaats reactie