Gezocht: eerlijk beeld van een fieldtester


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-08-2004 15:06

Jan,

Ik stoor me ook wel eens.

Met goede argumenten ben ik best te overtuigen.

Enne ... beetje porren en een zwart/wit stelling innemen, is ook wel leuk.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-08-2004 15:46

Heren, heren, wat een drukte om een aantal personen wat zakken boilies krijgen.
De stoom komt bij verschillende uit de oren. Laat een ieder met of wat gekregen boilies of een stuk lijn in zijn waarde. Maakt mij althans geen fluit uit. Ik kan wel (testvissers, gesponsorde jongens) die naast de gekregen boilies ook met hun eigen boilies vissen. Maakt het allemaal wat uit voor mij niet.
De show gaat toch wel door, moest wel even lachen toen een bekende boilie draaier me vertelde dat je eens moest weten hoeveel keer per jaar hij benaderd wordt. Door fantastische vangende karpervissers die zich zelf aanprijzen om testvisser (gesponsord) te worden. :D :D :D

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-08-2004 16:02

Is toch ergens wel logisch ook Peter ?

Wie wil er nu graag zelf in de keuken kliederen om een zooi van die stinkende ballen te draaien ? Veel beter is toch om dezelfde te KRIJGEN.
Er zullen ongetwijfeld heel veel vissers zichzelf zo'n beetje de beste vinden, en dus in aanmerking willen komen om te vissen met gratis bollen.

Maar dit is natuurlijk allemaal side Topic, de starter vroeg eigenlijk naar eerlijke ervaringen/verhalen van testvissers ! Er zitten op 't board toch een aantal mensen die vaak als eerste hun bevindingen neerpennen over hun merk, of hun merk flink onder de aandacht brengen. DEZE mensen werden door Humprey uitgenodigd om hier iets te pennen, en tot nu ziet hij hier nog weinig van..............
CarpeR Diem
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-08-2004 18:31

Ikke Foos, dat kliederen in de keuken heeft voor mij een stuk meerwaarde bij het uitoefenen van onze hobby. Doe al jaren niets anders dan lopen experimenteren of het nu om karperen gaat of een ander onderdeel van het vissen.
Elke week een paar kilo’s draaien en dan weer afwachten wat het resultaat is.

Kan het me voorstellen dat er weinig reacties komen, zijn op dit board meestal alleen de serieuze jongens die reageren op dit soort onderwerpen. De rest komt niet verder dan het pronken van hun vissen. Mag van mij allemaal hoor weet al jaren hoe betrekkelijk het allemaal is. Deel mijn sportvis plezier met mijn vrienden in mijn omgeving vind dat al meer dan voldoende. Dat gaat heel goed zonder gesponsord te zijn ben bang dat ik anders naast mijn schoenen gaat lopen.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-08-2004 18:41

Peter,

ik klieder zelf ook in de keuken hoor ( in de garage althans ) al enkele jaren, ik experimenteer niet veel zelf, heb daar veels te weinig kennis van. :oops:
Het geeft wel meer voldoening om op een eigengemaakte boilie te vangen, misschien wel nog meer als jezelf het recept uitgedokterd hebt ? !

Ik ben van mening dat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden en kopieër daarom liever een goed recept van iemand anders. Wel zal ik dan eventueel verschillende bollen naast elkaar vissen, pinda's, mais, maden, pop-ups, drijvend etc.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

12-08-2004 21:07

Hoi Gerrit,
Ik test materiaal voor een importeur van hengelsportmaterialen. Zoals ik in het begin van deze topic gemeld heb zijn er verschillende merken die ik voor deze importeur test (oa middy (30plus), carpforce, byron en climax). Zo is carpforce een merknaam van deze importeur. Voor dit merk doen we gewoon het meeste testwerk..

Zo was de dyneema die wij testen een gewoon white label die je op spoel binnen krijgt... Het is niet echt een merk maar een sample van een bepaalde fabriek. Dus dan ga je er mee vissen en kijken of het ook kwaliteit heeft. We zijn er dus achtergekomen dat dat niet goed was. Er zijn dus verschillende merken die wel van deze fabriek geleverd krijgen, hoe hun kwaliteit is weet ik niet.. Misschien dat ze andere soort dyneema aanvragen. Maar goed, wij hebben toen andere samples aangevraagd en zijn daar mee gaan vissen tot we wel tevreden waren.

Over die boilies, ik kan dus heel goedkoop mixen krijgen waar ik mijn eigen toevoegingen aan kan doen ,maar ik heb een hekel aan draaien eigenlijk dus gebruik ik dat ook minder... Ik moet niet, maar mag. Dat moet je wel goed begrijpen. Vriend van me vist dus heel veel met de mixen, ik vis liever met andere dingen.

Gerrit heb je een pb gestuurd wat betreft mijn relatie met de importeur, vond het niet nodig om over het net te gooien.

Hoop het verder goed te beantwoord te hebben, anders vraag maar raak..
R.Koopal
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2004 08:19

Vond toevallig een treffend voorbeeld van "fieldtesten". Helaas door de consument, maar door Evin perfect opgelost. Weet zeker dat ze er een klant bij hebben.

Nee, wordt nie gesponsord (nog) :lol: :

MVG

Klaas



"Uit de praktijktest van de MinnKota Vector waren de volgende minpunten naar voren gekomen;

Minpunten: Op de schacht zit geen extra borgring zodat je de motor altijd volledig moet laten zakken. Het gewicht is aanzienlijk hoger als van een Endura of Maxxum.

Bij EVIN zijn nu de hoogte stelringen voor de Vector beschikbaar. Heeft u uw motor bij een EVIN dealer betrokken dan kunt u onder vermelding van het serienummer een gratis stelring verkrijgen.
In alle andere gevallen kost deze 20 Euro (excl. verzendkosten)

http://www.evin.nl"
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-08-2004 09:10

Mannen,

Ik snap de bedoeling van deze topic, zelfs na al deze berichten, nog altijd niet. Worden fieldtesters geacht al hun ervaringen met getestte produkten hier neer te pennen? Naast de soort van geheimhoudingsplicht die ze denk ik toch vaak hebben ten opzichte van hun leverancier, zie ik het nut er niet van in om om negatieve ervaringen te vragen. Als het goed is zijn die spullen niet in produktie genomen, mocht dat wel het geval zijn dan zou hij wel gek zijn om hier negatieve reclame te maken.

Fieldtesters en gesponsorde vissers worden ook wel makkelijk op één hoop gegooid terwijl het mijns inziens compleet verschillend is. Ook worden mensen expliciet gevraagd om te reageren, hoewel geen namen genoemd worden krijg ik het vermoeden dat ik hiermee ook bedoeld word.

Ik help de firma Sensas bij beurzen en andere vormen van promotie. In ruil daarvoor kan ik wat van hun spullen gebruiken. Zelden kant-en-klare boilies, meestal zelf kliederen zoals hierboven zo leuk staat omschreven. Het belangrijkste is dat ik het gewoon leuk vind om voorlichting te geven en mensen op weg te helpen, vooral jeugd. Ik word er niet rijk van, integendeel zelfs, als ik voor mijn werkgever waar ik een fulltime baan heb een paar weken standby dienst draai of een weekend overwerk verdien ik een veelvoud. Tijdens een beurs of open dag ben je echter met je hobby bezig waardoor ik daar gewoon meer plezier aan beleef. Ik heb het niet opgezocht, ben er ingerold. Testen doe ik niet, buiten door mezelf samengestelde recepten. Vanzelfsprekend koppel ik die ervaringen wel terug.

Hopelijk heb ik hiermee een stukje nieuwsgierigheid kunnen bevredigen, ik vind het allemaal in ieder geval verre van spannend. Kijk voor de gein eens hoeveel witvissers gesponsord worden, de karpervisserij is daarbij vergeleken peanuts...

Groeten,

Mark
gerrit koop

13-08-2004 09:13

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-08-2004 09:37

Gerrit,

Toch heeft de KSN de werkgroep materialen. Zij hebben al een aantal aardige tests gedaan. Hopelijk volgen er nog veel meer. Zeker als alle leden meewerken aan de enquetes, moet er wat te doen zijn.

Verder: gooi de berichten van Gerrit en Mark op een hoop. Beetje schudden, hier en daar een paar .. en ,, en klaar. Beeld compleet.

MVG

Klaas
gerrit koop

13-08-2004 09:50

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
gerrit koop

13-08-2004 10:06

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2004 10:15

Wil me er niet mee bemoeien hoor. Ik heb tenslotte geen enkele relatie met de commercie.

Maar hier worden achtereenvolgens promotie, productontwikkeling en consumentenbond door elkaar geschud. Beeld is mij derhalve vaag.

Productontwikkeling en productpromotie zijn verschillende zaken maar lijkt mij iets wat de commercie lekker zelf mag doen. Hoe ze dat doen mogen ze dan ook helemaal zelf uitmaken. Wie daaraan meedoet mag dat ook voor zichzelf bekijken. Hoe hij dat doet lijkt mij in het geheel niet relevant. Daar een oordeel over hebben grenst aan bemoeizucht.

Maar of iets uiteindelijk goed genoeg is bepaalt de consument. Wijzelf dus. De KSN kan een consumentenbondfunctie vertegenwoordigen. Wel een hoop werk voor een handjevol vrijwilligers. Maar niet onmogelijk. De markt hiermee dekken zal echter onmogelijk zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-08-2004 10:20

Kees,

Kan ik dit zien als een verkapte oproep voor mensen om zich aan te melden voor het uitbreiden van de werkzaamheden van de werkgroep materialen van de KSN? Iets interactiefs zie ik wel iets in, zoals Gerrit aangeeft is de relevantie van een test dan veel hoger en via internet kun je meer ervaringen in korte tijd verzamelen. Blijft als aandachtspuntje nog de betrouwbaarheid van de binnengekomen meldingen, hoe voorkom je dat iemand heel vaak positief of juist negatief post? Een belangrijk onderdeel van de tests van de WM is ook bepalen van wat je wilt meten, vastleggen in de test. Dat moeten zoveel mogelijk objectieve en meetbare eigenschappen zijn. Zou het toch ergens naartoe gaan met deze topic? :lol:

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2004 10:30

Ja Mark,

Lijkt mij wel wat.

Interactief valt heel wat te doen.

Objectiveit waarborgen blijft natuurlijk de grootste zorg. Geeft dat de club niet klakkeloos mag aannemen, maar tenminste het product moet kennen. Maar als er over iets veel negatieve meldingen binnenkomen zegt dat ook al iets natuurlijk.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-08-2004 10:41

Mark en Kees,

Zoiets heb ik ooit al eens voorgesteld, volgens mij zelfs nog in de tijd van Carpweb ;) Aan een dergelijk inititatief zou ik dus best graag willen meewerken!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-08-2004 12:09

Beste Mark,

Wil nog even terugkomen wat Fieldtesters en gesponsorde vissers betreft.
Ken je als een serieus persoon die zaken zeker goed aanpakt deze topic slaat zeker niet op jou.
Nee het verhaal van Piet Vogels in Karperwereld 2 kwam bij me boven drijven.
Hij beschrijft daar in een sessie in Zuid Frankrijk betreft een klein meer waarop een bepaald moment 6 Engelse fieldtesters van een bekende fabrikant boilies kwamen testen.
Als ik zo geteste boilies moest kopen heeft al dat testen en het verhaal wat je er bij krijgt geen enkele waarden.


MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-08-2004 13:11

Interessante ontwikkelingen !

Maar hoe wordt de opzet ?

Gaat men produkten testen die men zelf heeft aangeschaft ? , en daar dan over oordelen ?

Of laat men meerdere vissers iets testen van verschillende fabrikanten ?
A la karperwereld nr 36 ; Dé Fieldtest ?

Lijkt mij dat dit dan een dure aangelegenheid kan worden, of worden die te testen produkten aangeboden door de fabrikanten/verdelers ?
CarpeR Diem
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-08-2004 14:26

Beste Foos,

Volgens mij stond dat ook in de De Karper!! Alle materiaal is ter beschikking gesteld door de fabrikanten (vrijblijvend)

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-08-2004 14:36

Ja Rene,

bij een éénmalige actie om bijv tenten te testen komen ze allemaal uitgebreid in bijv Dé Karperwereld te staan. Lekker reclame dus, ik kan me hier wel bij voorstellen dat menig fabrikant ook zijn Bivvy hier tussen wil hebben staan, is misschien wel goedkoper als een advertentie plaatsen ?

Maar hoe bij meerdere artikelen ( zoals Kees al aangaf ; de gehele markt is niet te dekken ) indien getest door een niet zo uitgesproken commerciele "instelling" ??
CarpeR Diem
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-08-2004 14:42

Foos,

Ik zie het nu pas :oops: . Ik had het over de uitgave van KSN en niet over de karperwereld. In de uitgave van de karper staat dat het getestte materiaal ter beschikking is gesteld door de fabrikanten van het product. Maar dat even terzijde!! voor de rest zal ik me er niet meer mee bemoeien :oops:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

13-08-2004 14:52

Niet meer mee bemoeien ? Waarom, Samen Sterk !

Volgens mij was het in eerste instantie de bedoeling om dit onder het dak van de KSN mee te laten draaien ?

Krijgen zij dan ook (alle) materialen ter beschikking van de fabrikanten ?
CarpeR Diem
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

13-08-2004 15:22

Beste Foos,

Karperwereld, en KSN hebben geen binding met elkaar. Testen uitgevoerd door de werkgroep materialen van de KSN komen bewust alleen in ‘De Karper’ boekwerken die een ieder zich respecterende karpervisser eigenlijk moet hebben.

De Testen uitgevoerd door de ‘ Karperwereld’ is voor mij niet meer dan een reclame uiting.
Dat mag natuurlijk, een goede test van materialen moet gebeuren volgens een van tevoren opgezet protocol. Deze moet ten alle tijden controleerbaar zijn. Wil je er enige waarde aan hechten. Alleen al elke keer bij een test hier over goede afspraken te maken kost al heel wat uurtjes vergaderen.

Materialen worden voor een test door de werkgroep beschikbaar gesteld door fabrikanten, daar na gaan zij weer terug is mij verteld. Dat moet ook wel wil je onafhankelijk blijven.

De eerst volgende test door de werkgroep materialen gaat als ik het goed heb over voerboten.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2004 15:35

Foos,

Er zijn meer vormen.

Een consumentensite (bijv. kieskeurig) biedt een overzicht van wat er op de markt is. Gegevens uit eigen onderzoek van fabrikant informatie. De gebruikers zelf vullen aan met productrecensies. De consument is dus zelf de tester en koopt het natuurlijk zelf. Zie hiervoor http://www.kieskeurig.nl/

De Consumentenbondtest is een panel dat een groep van dezelfde producten test. De fabrikant wordt verzocht mee te doen en levert de producten. (lees het tijdschrift van de consumentbond of Karper van de KSN)

De expert test. Een ter zake kundige, mogelijk onderdeel van een panel, test een product en geeft een recensie. De fabrikant levert op eigen initiatief het product aan ter beoordeling. Zie hiervoor http://www.hifi.nl/recensies.php

Mengvormen zijn natuurlijk mogelijk. De eerste (kieskeurig) is een heel interessante optie.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 13-08-2004 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

13-08-2004 15:36

Wie of wat is nou eigenlijk een "field-tester".

Laten we eens proberen dat duidelijker te maken.
Kees geeft al aan dat er veschillen zijn. Promotie - produktontwikkeling en ten slotte de commercie.

Naar mijn mening zou een fieldtester geen rol kunnen/mogen spelen bij promotie en commercie.

Een f.t. (afgekort) verricht zijn werk in betrekkelijke anonimiteit en werkt nauw samen met de afd. Produktontwikkeling van de desbetr. firma.
Mede aan de hand van de aanwijzingen van de f.t. komt uiteindelijk een produkt op de markt.
Ik heb 't dan wel over een serieus bedrijf, en niet over allerlei ie wie waai weg firmaatjes die met een nieuw lakje; glittertje hier en daar, weer een massa-produkt de markt opslingeren.

Dan volgen promotie en commercie. Daar heeft een bedrijf bekende personen voor nodig die in hengelsportkringen hoog aangeschreven staan.

Nederland is echter een relatief kleine markt; zeker in de wereld van karpervisserij is het "ons kent ons". Enkele duizenden boarders of leden KSN zetten voor een bedrijf echt niet zoveel zoden aan de dijk.

Stel dat b.v. Klaas, Kees of Foos toch de promotie van een nieuw produkt op zich zouden willen nemen,;uiteraard ervan uitgaand dat ze voor 100% achter zo'n produkt staan.
Hoeveel mede-karperaars zullen dan zo'n produkt gaan aanschaffen?

Weinig, denk ik. En een Nederlandse Rex Hunt hebben we (gelukkig) niet.

Het testen van nieuwe produkten nadat ze op de markt zijn gekomen door een onafhankelijk orgaan, sluit de circel.
Zeg maar een soort consumentenbond voor karper- vismateriaal.
Zou KSN kunnen zijn, maar de gelden, tijd en testers ontbreken.

Dit board zou b.v. een rubriek kunnen openen "Nieuw op de markt".
Bezoekers/ gebruikers geven dan hun mening waardoor toch na enige tijd
een kwaliteitsbeeld onstaat. Dit is al eigenlijk een tijdje aan de gang, maar dan niet structureel.
De informatie voor deze rubriek "Nieuw" zou moeten komen vanuit de Industrie; sec zonder toeters en bellen.

Zo maar een losse flodder...

mvg

Jan