Duivenpoep


Plaats reactie
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

22-05-2002 22:44

Ik vroeg mijn eigen af of duivenpoep nu schadelijk voor de vis kon zijn of niet. Je ziet wel eens ooit wedstrijdvissres duivenpoep onder het voer doormengen voor betere resultaten.

Ik voer zelf altijd met "gebruikt" duivenvoer dat nog in de voerbakjes van de duiven ligt bij een maat van mij. Dit voer mengen we met nieuw duivenvoer en wat extra partikels. In dit voer zit nogal veel duivenpoep, ik heb het idee dat ik hier meer door vang en heb hier vertrouwen in. En vertrouwen moet je volgens mij bij het karpervissen toch hebben in je eigen.

Maar de hoofdvraag was of dit slecht kan zijn voor de vis. Want ik heb altijd bij Scheikunde op school geleerd dat in poep fosfaten en nitraten zitten. Wie kan mij hierbij helpen.

Willem Driessen

_________________
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Driessen op 2002-05-22 22:45 ]</font>
Wilko Bloem

26-05-2002 09:24

Jou duiven ontlasting c.q. Fiente-Mest bestaande uit de ingrediënten, inderdaad fosfaat, stikstof . En waar het gevogelte mee gevoederd is, speelt hier in een grote rol zoals hennep!
Belgische vissers gebruikten als eerste verse duiven mest, van goede kwaliteit deze werd dan gedroogd en vermalen. Het bezit geen specifieke voedingswaarde, het hangt meer af van het voedsel wat werd geconsumeerd door het gevogelte. Met mest moet men wel voorzichtig zijn in het gebruik, op de ene vis-plek ideaal, en op de andere plek totaal overbodig. Overigens schijnt het geen gevaar op te leveren voor de vis Willem. Ik heb dit ook op moeten zoeken, was overigens wel op de hoogte van het gebruik maar wist het niet helemaal zeker!
Met vriendelijke groet Wilko :grin: :grin:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-05-2002 11:44

Nee gevaar voor de vis zal het niet opleveren.
De zinken dakgoten worden door duivenmest verwoest, dakpannen en muurtjes standbeelden worden erdoor aangetast, dus in het darmstelsel van de vis zullen die zuren geen kwaad kunnen.
Of Wel??

Het wordt gebruikt in de wedstrijdsport om vis te lokken, het wordt niet gegeten. Verwerkt in boilies wordt het wel genuttigd of ben ik nou gek?

Ik heb ook iets opgezocht.

Schade

verspreiders van verschillende ziekten, zoals papegaaienziekte (een vorm van longontsteking die mensen fataal kan worden (wordt rechtstreeks door duiven aan de mens overgebracht)), paratyfus, vogelmalaria, listeria, salmonella e.a.

gastheren van allerlei parasieten, zoals mijten, teken, vlooien, vogelwandluizen, vederluizen, e.d., al deze parasieten zijn weer gastheren van talloze andere ziekten.

gastheren van een zeer grote nestfauna, waaronder motten, vliegen, kevers, mijten, zilvervisjes en stofluizen

veroorzakers van schade door duivenmest aan gevels van gebouwen, houten balken, schilderwerk, standbeelden, enz. Deze schade ontstaat door een chemische reactie van de uitwerpselen.

veroorzakers van vervuiling door duivenmest aan gevels van gebouwen, wasgoed, kleding, schilderwerk, standbeelden, enz.

veroorzakers van verstopping van hemelwaterlozingen door nestmateriaal

veroorzakers van ongelukken door gladde stoepen en trappen door duivenmest.

veroorzakers van stankoverlast.



Dussuhhhhhhh toch maar niet doen??
Vissen is een hobby, geen religie!
gertjan terluin
Berichten: 11
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Franeker

27-05-2002 22:16

De hierboven genoemde gevaren zijn waar... maar gelden volgens mij niet onder water.... de meeste organismen stellen vaak bepaalde eisen aan hun leefomgeving, water is een element waaruit de hierbovengenoemde organismen niet echt hun zuurstof kunnen halen waardoor deze snel hik hik stik zeggen.
Verder neem ik aan dat de granen gekookt worden. Als je het daarna meteen mengt zullen deze organismen deze temperaturen ook niet echt op prijs stellen.

Verder zullen de evt. reststoffen zich in water niet echt schadelijk gedragen. (o.a. door de oplosbaarheid van bepaalde stoffen in water)

en als we geen schadelijke stoffen aan vissen willen voeren (en dat willen we niet) kunnen we meteen 70% van de ready-mades afschrijven..

bronvermelding:

Biologie 1...
Chemie 1...

Dus gewoon gebruiken die duivenstront...
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

27-05-2002 22:25

Ik verwerk het niet in mijn boillies hoor en het voer met de stront word eerst geweekt en gekookt (vanzelfsprekend lijkt mij).

][V][azzel Willem Driessen
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp
youri hoog
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-06-2002 02:00

22-06-2002 10:30

Ik denk dat de uitwerpselen van een vis niet schadelijk voor het water zijn, omdat ze in de natuur ook voorkomen, dus er zal waarschijnlijk wel een manier zijn dat de schadelijke stroofen tot hun recht komen.
vangse!!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-06-2002 11:57

http://www.voedsel.net/themas/mycotoxine.htm.

Zoek vooral eens naar aflatoxine!

Kijk maar eens op bovenstaand adres en ontdek dat KOKEN niet helpt bij het onschadelijk maken van toxcische stoffen.

Zelfs temperaturen tot 300 graden worden met gemak "overleefd".

Neem dus maar van Douwe aan dat je het beter maar uit je boilies weglaat.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-06-2002 12:04

Dus Gertjan,
Absoluut Niet gebruiken die Duivenstront.

Al was het maar om reden om deze toxische uitscheidingen buiten de Humane voedselketen te houden.
Zelfde geldt voor de Chemische stoffen welke in Reddy-mades voorkomen, vele mogen op uitdrukkelijk verzoek en onder strenge voorwaarden gebruikt worden in de dier en veevoedingsindustrie, en dan nog enkel onder strenge controle en hoge uitzondering.

Enkel om ze maar niet in de Humane voedselketen te krijgen.

Sportieve groeten Henk
Plaats reactie