vanavond ga ik 'm vangen deel2 HELP!


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 19:08

Heren,

uit deel 1 van mijn relaas is gebleken, dat het allemaal erg tegenzit voor mij dit jaar. Voor hen, die deel 1 niet gelezen hebben:

De plas die ik bevis is 70 hectare, zeer diep met ca. vijf bevisbare plateau's.
Aan de noord zijde van dit water bevind zich een ondiep zwembad met de ingang naar de paaigronden. De oostoever is een lange hoge oever met keien en veel obstakels in de vorm van betonijzer. Aan de zuidoever zijn twee mooie plateau's van zo'n vier meter diep. De rest van deze oever is onbevisbaar. De westoever heeft in het midden een plateau, welk wordt geknuffeld door een grote rietkraag. Ook hier zijn ingangen naar de paaigronden. De rest van het water is duizend meter diep :D

Het bestand: niemand weet het helemaal zeker, omdat iedereen die er vist na een aantal blanks weer afdruipt. Er zwemt zeker een prachtige spiegel van ca 35 hele zware ponden en nog wat mooie dertigers. Uiteraard beschikt dit water ook over een mistery fish. Door enkelen -wenselijk- waargenomen,en door enkelen -niet zo wenselijk- verspeelt.
Deze vissen zijn stuk voor stuk groot geworden op natuurlijk voedsel en dus zeer moeilijk te vangen. Het betreft hier ca dertig exemplaren op de hele plas. Kortom zeeer moeilijk.

De aanpak: in het vroege voorjaar begonnen met wandelen. de aandacht ging met name uit naar de paaigronden. Deze ondiepe delen van het water zijn onbevisbaar. Of omgeven met rietkragen, paaltjes in het water etc. Was dus geen optie. De vissen op dit water laten zich na de paai slechts zelden zien, dus lokaliseren is schier onmogelijk. De aanpak tot nog toe was voeren en vissen. Resultaat:ZILTCH,NADA.............

Dus resten mij slechts weinige opties:

optie 1 : jagen. De zeer mobile aanpak. Hengels in de hoezen laten zitten, tot ik de vis vind. Vervolgens instant vissen met? Deze aanpak zal in de meeste gevallen lijden tot een vruchteloze terugkeer mijnerzijds.

optie 2 : ingraven op een van de meest voordehandliggende stekken. Bijvoorbeeld het eiland in het zwembad, of? Dit leidt tot enorm veel uren draaien. Wederom welk aas?

optie 3 : nokken met de hele zooi en lekker gaan vissen op mijn thuiswater, dat 1 minuut lopen van mijn huis ligt en waar vissen zwemmen tot heel zwaar 8).

zaterdagnacht ga ik nog 1 keer vissen op een aangevoerde stek. Die aan de westkant, met die rietkraag. Daarna is het buigen ofg barsten.

Wie het weet mag het zeggen.

bij voorbaat dank Mitsz
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

22-07-2004 19:46

1000m diep :roll: ?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

22-07-2004 19:56

wat doen de andere visser op het water?
er zittn er toch nog die nog nie afgedropen zijn?

Het wordt idd heel moeilijk maar denk dat et gaat lukken :P

Heb nog enkele vraagjes:
- Is er veel natuurlijk voedsel???
- heb je al met iets als een worm of zo'n variant geprobeert?
- springen er karper? zoja waar
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-07-2004 20:13

2 dagen voeren, 1 nacht vissen, niks ? moven naar de volgende stek, 2 dagen voeren, 1 nacht vissen, niks ? moven naar de volgende stek, bij vangst zou ik even blijven zitten, maar toch een volgende stek aanvoeren, het kan natuurlijk ook een toevalstreffer zijn. Voordelen zijn dat je het water snel leert kennen, sneller erachter komt waar die vis zich ophoudt, en omdat je op veel plekken je aas introduceert komt de vis vaker jouw aas tegen, wat alleen maar in je voordeel kan werken op de lange duur.

Zo zou ik het doen als ik het echt niet meer wist,

mvg
stefan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 20:15

Kenny,

er zijn geen andere vissers op het water. Ja er is veel natuurlijk voedsel.

Een worm staat buiten kijf: teveel brasem

Zoals ik al zei, de vis laat zich zelden zien.

Mitsz
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

22-07-2004 20:17

[color=darkred][/color][color=red][/color][color=orange][/colordat zal wel hart werken zijn.
ik zou me 1seizoen toespitsen op het water en doe zoals tefan et zegt:stekken uitproberen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 20:20

Stefan,

dit is dus wat ik de afgelopen maanden heb gedaan.

Ik heb een bodemkaart van het water en ben er al diverse keren op geweest met het bootje en de fishfinder. Ik weet elk plaatje etc op de plas te vinden.
Desondanks heeft de voer-vismethode, die jij beschrijft geen vrucht afgeworpen.

dank je

Mitsz
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2004 20:43

Mits, hoeveel dagen/nachten heb je daar nu gevist dan?
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

22-07-2004 20:49

Zo een water heb ik ook in men buurt, de karper springt er nooit en als je het niet wist dan zou je denken dat er geen karper op zit.
De plas is DIEP, met veel bulten en dieptes.

Stukken tot vlotjes over de 30 meter.

Zelfs bij de paai zie je weinig vis, ik veronderstel dat ze dieper paaien ???
Ik weet dat ze er zitten omdat er een paar gevangen zijn (super weinig hoor) er zouden een 30 tal vissen zitten de topper ???? zwaar heel zwaar.

Het water is een 50 a 60 ha.

Lokalisatie is het probleem, maar als je met een dieptemeter erover vaart dan weet je toch ongeveer waar de dikke vis zit ????

Zoals eerder gezegt maar blijkbaar werk het niet, alle plaatsen aan doen.

Heb je al eens extreem geprobeerd ??? heel veel voeren.

Dan spreken we over een 10 tal kilo of meer mais en een 10 tal kilo boilies een 3 tal dagen => naar keuze een dagje wachten en dan een weekend vissen ????

Volgens mij moet je opboksen tegen het natuurlij voedsel en dat kan alleen als je dat onderdrukt door heel veel te voeren zodat onze dikke vriend zich gaan interesseren in uw aas.

Wat voor soort boilie gebruik je ?? mag gerust in een pb gestuurd worden :wink:

Ik kan je altijd een lekker bol aan de hand doen die werkt op dit soort waters.

Veel voeren is volgens mij de boodschap en desnoods lang heel lang voor de eerste vissessie.

Dit kan alleen op een plaats waarvan je weet dat ze er voorbij moeten.

groetjes

Danny
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Hugo Bovenmars

22-07-2004 21:04

Omdat het een zandput betreft, zal het water ongetwijfeld helder genoeg zijn om op een zonnige dag boven 3 of msschien 4 meter water de bodem te inspecteren.

Draai een grote hoeveelheid boilies, pak een boot en leg op de meest interessante stekken voerplekken aan. De dag erop hoef je alleen nog de stekken te controleren. Omdat je (zoals je al aangaf) veel last hebt van brasem zul je met grote boilies aan de slag moeten.

Lijkt me sterk dat alle voerplekken onaangeroerd blijven. Ondanks het grote natuurlijk voedselaanbod zullen er altijd een aantal karpers gaan azen. Voordeel van groot en diep water is dat de vis gedurende een groot deel van het 'seizoen' zeer constant aast. Wisselende weersomstandigheden zullen de karper niet snel uit hun ritme brengen.

Ennne, niet te snel opgeven. Je bent nou een echte karpervisser of niet! :wink:

grz Hugo
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-07-2004 21:13

Mitsz,

Uit je relaas begrijp ik dat je nog geen idee hebt waar ze zich ophouden, waar ze hun eten vinden en wat ze eten. Voeren in de hoop dat je een voedselbron creëert heb je al gedaan. Als Mohammed niet naar de berg komt, dan moet de berg naar Mohammed. Zit weinig anders op dan met de hengel te gaan zoeken. Of te wel mobiel vissen en daarmee uren maken. Welk aas? Ach, vind eerst maar eens uit wat de klok laat tikken en houdt het vooralsnog eenvoudig. Ik hoor wel weer van je. Omstreeks de herfst vermoed ik. 8) Of je laat de moed zakken, en keert terug naar je thuiswatertje.

Groet, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

22-07-2004 21:27

persoonlijk zal ik met grote bolies (25 of 30 mm) gaan stooien zodat de watervogels je voerplaatsen niet leeg kunnen eten. Zo kan je dus echt zien welke plaasten wel en welke niet worden leeggegeten.
succes ermee
laters patje
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

22-07-2004 21:45

wat ook kan werken is kijken waar de watervogels duiken en eten => mijn ervaring hiermee is dat daar de karper ook aast wanneer de vogels weg zijn maar dit duid wel op voedsel ook voor de karper.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-07-2004 22:19

Mitsz,

Ze komt echt wel een keertje op je mat................

Dan is het schaakmat !

* De aanhouder wint
* Zonder overwinning geen strijd
* Wie het laatst lacht, lacht het best
* Hardlopers zijn doodlopers
* Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
* De tijd zal het leren

* Mitsz vangt zijn targetvis dit jaar nog wel !!! ( en verdiend ! )
( typisch geval van een hart onder de riem steken )

:wink:
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 23:02

Mannen,

heel erg bedankt voor jullie bijdrage. Dit weekend vis ik dus eigenlijk niet alleen :wink:

Aart,
zo'n twee nachten in de week.

Danny,
ik heb nog niet massaal gevoerd. Ik denk, dat mijn volgende zet dat dus wel gebeurd. Ik zit te denken aan tijgernoten, daar deze onder water niet bederven. Zo blijft mijn voerstek redelijk brasembestendig en lange tijd aantrekkelijk voor karper. Je krijgt zo een PB over mijn aassamenstelling.

Zullen we samen elkaars waters aanpakken?

Hugo,
normaal gesproken zou dit lukken, maar wel een goed idee. Ik zal moeten duiken denk ik. Er zijn echter wel een paar plaatsen, waar ik het vanuit het bootje zou kunnen controleren.

Tot nog toe heb ik dus ongeveer 1,5 kilo boilies per stek,per dag, gevoerd
en nog geen resultaat :o

Kees,
180!

Foos,
cheers!

hou jullie op de hoogte

Mitsz[/i]
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-07-2004 23:15

Hoeveel weken van 2 nachten per week?
jan van kranenburg

22-07-2004 23:18

Mitsz,

Ik zou in jouw geval nokken en naar mijn thuiswater gaan, maar....
er is m.i. wel een methode om sukses te kunnen boeken.
Die methode is mij onsympathiek, maar MOET vis opleveren.

En dat is gigantisch veel voeren; dagen achter elkaar. Denk dan aan tientallen kilo's per keer; dat "voer" hoeft zeker niet te bestaan uit alleen maar brasem-bestendige spullen.

Aktief azende brasems vormen ook voor karper aanleiding zo'n plek te bezoeken.

In de pre-boilie tijd werd het vangen van karper vaak voorafgegaan door, je raadt 't al, brasems!!!


mvg

Jan
mvg

Jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-07-2004 23:21

Aart,

dit seizoen! Op een paar kleine uitstapjes na.

Mitsz
jeroen krak
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-07-2004 21:45
Locatie: badhoevedorp

22-07-2004 23:24

hey mitz,
Heb je al eens gedacht over gewoon 10 boilies op je stek gooien.......
Mischien schrikken die grote voetstekken de vis wel af......
en als dat niet werkt.....
gewoon doorzetten........de aanhouder wint 8)
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

22-07-2004 23:41

Mitsz,

In aanvulling op JvK en je eigen verhaal.
Flink voeren op de interessante plateau's.
Tijgernoten/hennep in een verhouding van 1/2 , op deze manier blijft het aantrekkelijk ook voor de brasem, zie Jan's verhaal, (eventueel nog een kilootje duivenvoer erdoor) en je houd toch een deel grondvoer over voor de karper.
Persoonlijk hou ik de hoeveelheid liever op zo'n 5 kilo grondvoer per voerbeurt, halve kilo goede vismeel ballen erover en stevig duimen.

Al met al zou ik dus kiezen om je in te graven en er een menig uurtje aan te wagen. Uit je verhaal blijkt dat de beloning meer dan de moeite waard zou kunnen zijn en je kan altijd nog een korte sessie maken op je "thuiswater" mocht je lange tijd zonder vis blijven.

Ik wens je alle succes en hoop dat het water je teruggeeft wat je erin gestoken hebt.

Mvg
MC
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2004 00:13

Tja, dat zal wel.

Weet je wat het gekke is. Je voert, natuurlijk aas, strategische plek, de vissen komen er langs. Maar vreten, ho maar. Op een goede dag, tamelijk willekeurig, zet je wat normale boilies in en plotselinge vreten ze wel. Maak me sterk dat ze op dat moment ook datzelfde natuurlijke aas wel pakken.

Maar ja, moet je wel vissen waar ze zitten. En je maakt mij niet wijs dat die 30 vissen zich stuk voor stuk, afzonderlijk van elkaar, ergens verstoppen. Die zitten ergens, bij elkaar of in enkele kleine groepjes. Meestal op plekken waar ze bescherming hebben. :-?

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 23-07-2004 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

23-07-2004 00:13

Hallo Mitsz

Ik ga er eigenlijk zonder meer vanuit dat je allerlei zaken hebt geprobeerd wat voerstrategie, bevisbare stekken betreft. Ik denk dan ook dat je "groter" moet denken dan ingevingen, en enkele tips die hier te lezen staan.

Als ik het een beetje goed kan inschatten aan de hand van jouw gegevens, dan zit je met de volgende problemen:

1-Veel water/weinig vis...dus de trefkans wordt sowieso kleiner, al vis je in het hol van de leeuw.
2-Veel (goede) stekken zijn onbevisbaar. Uberhaubt al een probleem, en je krijgt er helaas nog een extratje bij: Stekken die wél bevisbaar zijn gaan ze in no-time mijden als de pest. Er is namelijk nog zoveel water en vreten elders te vinden....(!)
3-Veel natuurlijk voedsel. Geweldig...hoe gaan we hier in godsnaam tegenop concurreren?

Zou ik te simpel denken als ik zeg: Voor ieder probleem een oplossing zoeken...dan MOET het gewoon goed gaan? Misschien...Zelf som ik in gedachten ook altijd een reeks van problemen op als ik op een water wil vissen. In gedachten worden ze allemaal opgelost, en voor mijn gevoel werkt het. Zijn er nog meer specifieke probleemgevallen dan bovenste drie?

Voor het eerste probleem is al voor een groot deel gezorgd, je hebt het zelf ook al aangegeven: Dat wordt mobiel vissen, toch blijven observeren, en proberen te analyseren waar een karper zich moet ophouden, en waarom. Je zal zien dat de 30 karpers zich niet verspreid over de plas ophouden, maar gegroepeerd zitten, of soms zelfs met nagenoeg ieder exemplaar op 1 hectare.

Geval 2: Mijd ten aller tijden de stekken waar al eens gevist wordt. Ik ben ervan overtuigd dat stekdressuur zich nog veel harder ontwikkeld op een water waarvan een groot deel onbevist is, en waar ze elders genoeg vreten kunnen halen. Ook ben ik ervan overtuigd dat je voor deze ontwikkeling echt niet zoveel karpervissers cq visuurtjes nodig hebt gehad. Paaigronden, je hebt ze al gevonden...zijn niet zelden hang-out voor ook andere tijden dan louter de paai. Ik zou daar zeker op dit moment van het jaar dan ook zeer zeker karpers verwachten! Onbevisbaar? Weet je dat zeker? Zijn er geen drastischere mogelijkheden zoals het vissen vanuit een rubber-boot, het vissen vanaf een wat ondieper deel van het water, waar nét de hengels kunnen staan? (waden mét rubber boot om er te komen) Is er na wat denkwerk niet toch een mogelijkheid om bij die paaltjes te vissen? Ik bedoel te zeggen, gooi alles uit de kast om toch deze stekken te kunnen bevissen.

Probleemgeval 3.....goeie vraag. Wie het weet mag het zeggen. Je aas zal ofwel als een snoepje moeten fungeren, ofwel zodanig geintroduceerd moeten worden dat de karpers het alsnog in het voedselpakket opnemen.

Hou ons op de hoogte!

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-07-2004 10:46

Heren,

ik heb er een nachtje over kunnen slapen. Na alle wijze raad, ben ik tot het volgende gekomen.

Er wordt eerst weer gewandeld in plaats van te vissen. Hengels blijven in de hoezen, totdat ik de vis vind. Dit zal wel lang duren, maar enfin.....

vind ik de vis, wordt er een week tot 14 dagen gevoerd met grote hoeveelheden tijgernoten en hennep op de meest voor de hand liggende plek. Ik vermoed, dat dit het zwembad wordt, gezien de weersverandering.

In de tussen tijd, vis ik instant op andere plaatsen, omdat dat natuurlijk beter is dan thuis te zitten. Kan er in ieder geval geobserveerd worden. Hiervoor dacht ik twee soorten boilies te gaan gebruiken:

1 met barstens veel vismeel, wat garnalenmeel,melkderivaten,tarwekiemen en robinred. Vloeibare visproteine, zalmolie en een shellfishflavour.

2 baggervette notenmix, met pindameel, tijgernotenmeel en amandelpoeder, birdfood,notenolie,sweetner en tutti frutti flavour.

Eerst morgen nog een nachtje op de met boilies aangevoerde stek, want die is nu al een week bevoerd.

Hartelijk dank voor de input. Tips zijn nog steeds welkom.

Kees,
ik snap niet helemaal wat je bedoeld met het natuurlijke aas verhaal


MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2004 11:19

Mitsz,

Omdat je vermoedt dat op niet zwaar bevist water een natuurlijker aas beter zal lopen dan boilies, vis je met bijvoorbeeld tijgernoten of iets dergelijks. Je weet wat de vissen doen en je voert tijgernoten op een plek waar ze dagelijks langskomen. Het aas wordt wekenlang volkomen genegeerd, hoewel ze de plek dagelijks aandoen. Op een gegeven moment voer je uit wanhoop maar wat boilies en je begint zowaar te vangen. Vanaf dat moment terugschakelen op tijgernoten vangt ook. Of te wel de impasse is doorbroken, maar waarom blijft vaag.

Bovenstaande overkomt mij, maar ook anderen (lees de ervaringen van Terry Hearn op Sunning maar eens). Ik geef uiteindelijk weinig om dat maagdelijk water/natuurlijk aas verhaal. Het spijt me zeer. Andere factoren dan aas zijn veel belangrijker. Gewoon goed aas. Gretige karpers doen de rest.

Groet, Kees
Jeroen Leuven

23-07-2004 11:21

Mitsz,

Je hebt een PB-tje

Jeroen