Ervaringen met het vissen bij gemalen


Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-07-2004 19:30

Heren,

Wat zijn jullie ervaringen met het vissen bij een gemaal?
Als deze aanstaat, zou er dan niet meer zuurstof ontstaan, waardoor er eventueel de aastijden aangepast zullen worden?
Zeker als dit overdag aanstaat, lijkt mij dit een invloed te hebben op de vreettijden en dus de vangsten.

Ben zeer benieuwd wat jullie hieraan opgemerkt hebben.

Heb zelf nu nog te weinig ervaring hiermee, om concrete conclusies te trekken. Misschien jullie wel?

mvg Frank
Aart Appel

19-07-2004 20:27

Nee maar jij binnenkort wel Frank, is een goeie stek in dat gehucht :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
jeroen krak
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-07-2004 21:45
Locatie: badhoevedorp

19-07-2004 20:47

vissen bij een gemaal als hij aanstaat weet ik niet of het goed is.....maar wat wel heel goed is is daar vissen als hij net aan heeft gestaan.......
Dan is er namlijk zoveel voedels vrijgekomen en rondgestrooid door het stromen dat de karpers daardoor actiever worden.
Dus tijdens het stromen weet ik het niet.......
Maar na het stromen is het super....
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

19-07-2004 22:06

Hallo mannen,

Dat soort stekken zijn eigenlijk altijd wel stekken wat het proberen waard is. Heb zelf bijvoorbeeld in de winter bij een gemaal gevist en met goede resultaten hoor!! Natuurlijk zijn ook in de warmere periodes dit soort stekken erg in trek. Probeer het gewoon zou ik zeggen :)

Mike
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-07-2004 23:09

Frank, van belang daarbij is ook de watertemperatuur. Met het water wat eruit gepompt wordt komt natuurlijk het nodige voedsel mee, maar met name in de late herfst kan het uitgepompte water (als dat b.v. uit een ondiepe polder komt, waar het water in die tijd sneller afkoelt dan groot en redelijk diep water) zomaar enkele graden kouder zijn en dan kun je het shaken... Helaas eigen ervaring, in november, water dat door een gemaal uit een polder in de IJssel werd gepompt en waar op die plek in de zomer nogal wat karper in de rivier te zien was, bleek ca. 2 graden kouder te zijn dan het IJsselwater, dus vangen ho maar, ik bleef blanken, achteraf natuurlijk nogal stom dat ik niet aan het mogelijke verschil in watertemperatuur had gedacht. Andersom is natuurlijk toppie...
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

20-07-2004 09:05

Frank,

ik vis ook wel eens bij een gemaal en vang er meestal ook mijn visjes als het gemaal uit is. Maar als het gemaal aanstaat zit er wel altijd een heleboel vis net buiten de sterke stroming. IK gooi er dan soms wat voer in zodat ik precies de baan volg van de stroming met het voer. Zoi komt het altijd op goede plekken te liggen.

Met de storming heb ik nog nooit wat gevangen.

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-07-2004 10:03

Aart L., even voorde duidelijkheid ik vis aan de polderkant!
Dus niet op de rivier op dit moment.
Het gemaal staat afgelopen 2 dagen een uurtie in de middag aan.
Niet heel erg hard, maar wel zichtbaar.

Maar wat Robet zegt, als je voert in dë "stroming" dat het uiteindelijk bij t gemaal terecht komt. Zou kunnen. Maar als het een lange weg is die het voer moet afleggen, geloof ik er weinig van. want dan is t allang ergens blijven liggen. Zo sterk is het ook weer niet namelijk!
En ik ondervind geen problemen met mn 60 grams loodje te laten liggen met die stroming. Dus om aan te geven hoe erg het "stroomt"


Ben verder benieuwd hoe men het vissen ervaart heeft..

Gr frank
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

20-07-2004 10:14

Hey Frank,

IK vis zelf bijna altijd bij gemaaltjes in de polder, meestal zijn dit wel van die soort van watervalletjes, waar het water een cm of 40 naar beneden klettert. Ik heb de beste resultaten behaald toen het gemaal aan stond of net uit is gegaan!
Als het gemaal aan staat vis ik net buiten de "stroomnaad" dus waar de stroming iets minder is, omdat ik bijna altijd met de pen vis is dat wel nodig anders stroomt het hele zooitje weg :)

Robin
hansje Brinker
Berichten: 32
Lid geworden op: 30-06-2004 10:06
Locatie: velserbroek

20-07-2004 10:34

Hoi Frank,
Ik vis ook graag bij gemalen al vis ik vaak aan de aanzuigkant.
En ik moet zeggen dat dit vaak erg goed gaat.
Het gaat hier om een behoorlijk groot gemaal en de oppervlakte stroming is behoorlijk pittig,maar net boven de bodem staat bijna geen stroming.
Je moet door de sterke stroming met behoorlijk zwaar lood 100gram of iets zwaarder om de boel op zijn plaats te houden.
De aanbeten zijn echt mega hard.
Ik probeer altijd te voeren voordat het gemaal aan gaat gelukkig ken ik het maal schema,want voeren tijdens het malen heeft weinig zin.
Het is voor mij een hele leuke visserij vooral omdat de aanbeten zo hard zijn en het drillen in de stroming is ook heel appart.
Wat aastijden betrefd is er bij mij geen vaste lijn in te bekennen de aanbeten komen zowel overdag als in de nacht,en dat terwijl de rest van het water vooral in het donker vis opleverd.
groetjes hans
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

28-07-2004 22:33

ja ik vis zelf ook wel eens bij een gemaal maar als deze aan staat ken je niet vissen want je lijnen gaan mee met de stroming. Het nadeel bij dit gemaal is dat er palen in het water staan en dat weet de vis ook. Na het aanslaan gaat de vis gelijk te keer ene krijg je haast geen kans vaak verspeel ik ze ook aan de palen.:evil:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

29-07-2004 19:27

Frankie,

hmm gemaaltjes, ik heb er dag en nacht mee te maken.
Tijdens de stroming vang ik eigenlijk zelden. Dat komt doordat er (vooral rond deze tijd) heel veel wier ligt dat om heel je loodmomtage en haak gaan zitten. Ook ligt er veel wier aan de oppervlakte wat allemaal wegstroomt. Ik vis er ook met zwaar lood (denk aan 140 gram), maar hier is nog geen houden aan. Al dat wier tegen je lijn zorgt ervoor dat er een grote bocht in je lijn komt en tenslotte je lood helemaal verplaatst. Een elende dus. Daarom gooi ik altijd na de stroming zo snel mogelijk in. Vaak volgt er dan nog een anbeet.
ALs het geaaltje uit gaat stroomt enkele minuten het water de andere kant op. Dat is juis ook een tijd dat ik beet krijg.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

30-07-2004 08:09

Ook ik vis regelmatig bij gemalen en sluisjes, dit zijn echt wereldstekken, vooral met dit warme weer.Worden vaak vergeten door karpervissers. Vaak is er intant echt goed te vangen. De meeste aanbeten krijg ik als het gemaal aanstaat, als er geen stroming staat ga ik niet eens vissen :o
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

30-07-2004 13:41

Martijn,

Dan zal het wel niet zo hard stromen als dat het bij mij doet.

Instant, Je bedoelt met de pen,korst ed? of met loodmontages?

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

30-07-2004 13:48

Er staat wel een flink stroming bij sommige gemalen, daar moet ik echt met 70 gram of meer vissen om het op de plek te houden. Als het kan vis ik natuurlijk liever met de pen!
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Plaats reactie