Weerhaakloos vissen


jeroen krak
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-07-2004 21:45
Locatie: badhoevedorp

18-07-2004 21:41

Hey,
wat vinden jullie van het weerhaakloos vissen, al enige ervaringen mee. Ik doe het wel met snoeken en dit leid niet tot extra missers.
Gebeurt dat bij het karperen wel.
Ik heb niks kunnen vinden in de search. Als er hier al een topic over is zou ik het graag weten.
groetuh.
Gebruikersavatar
Edwin Nagel
Berichten: 20
Lid geworden op: 20-06-2004 21:46
Locatie: Vlaardingen

18-07-2004 21:47

ik vis tegenwoordig ( sinds 2 weken) weerhaakloos, dit omdat ik liever de haak er moeiteloos uitkrijg, dan de hele karperbek te moeten mollen om de haak eruit te krijgen.
En aangezien we zelf ook zo weinig mogelijk pijn ervaren, knijp ik de weerhaakjes nu fijn met een tangetje.

Heb er nog geen vis mee verspeelt, denk ook niet dat dit vaak voor zal komen, omdat er meestal wel kracht op de haak tijdens de dril op zal staan, en mocht ik er wel een vis minder om vangen, jammer dan, dan moet dat maar. :wink:
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

18-07-2004 21:56

Gewoon SUPER!!! Andere woorden heb ik er niet voor, vis alleen maar zonder weerhaak met of zonder obstakels in de nabijheid. Visten meerdere mensen maar met kleine en weerhaakloze haken :-?

Vriendelijke groet Mike
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

18-07-2004 21:58

Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar zal het zo te zien ook maar eens doen. Zijn deze haken ook zo te koop of moet ik ze zelf knijpen?

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-07-2004 22:03

Als ik me niet vergis is het op een aantal syndicaatwateren verboden om weerhaakloos te vissen :o :o
Vroeger werd gedacht dat weerhaakloos alles zou zijn,maar helaas bleek dit niet zo te zijn...........
Het schijnt dat een haak zonder weerhaak kan gaan snijden als een mes,juist omdat ie geen houvast heeft in de bek.
Haken met weerhaak die zelf worden platgeknepen blijken wel een goede keus,omdat het kleine ""bobbeltje" dat op de haak achterblijft er voor zorgt dat de haak niet kan gaan snijden.

Dus beter niet weerhaakloos kopen maar zelf platknijpen.

Mvrgr Dennis
PS deze info heb ik van Piet V.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2004 22:13

Jeroen,

Volgens mij praten we er voortdurend over. Behoorlijk veel hits. Maar dit liep tot eind vorig jaar.

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=10813

Wat weerhaakloos betreft weinig meer toe te voegen dan wat al gezegd is.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

18-07-2004 22:16

Nou ik hou het maar bij een weerhaakje, ik sjor hem ook niet de bek uit, als hij te stevig zit knip ik het oogje ban de haak en verwijder ik hem, maar wel of niet scheuren in de bek, ik weet het allemaal niet meer, wat maakt die weerhaak dan voor verschil?
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-07-2004 00:53

Het gebruik van weerhaakloze haken is idd op een aantal voornamelijk engelse wateren verboden, omdat deze haken volgens de uitbaters zouden snijden. Ik vraag me af wat hier van waar is, ik vis niet altijd weerhaakloos, maar die keren dat ik het deed is me geen grotere haakwond opgevallen. Ik denk dat het een beetje vergezorcht is. Ik heb zelf nooit echt veel verschil gemerkt tussen weerhaakloos of niet weerhaakloos vissen. Ik krijg er niet meer of minder lossers door en mijn haakwondjes zijn altijd klein. Ik denk dat de haakmaat belangrijker is dan de weerhaak. Die paar keer dat ik met grotere haken viste kreeg ik wel last van lossers en grotere haakwonden. Tegenwoordig vis ik bijna altijd met maatje 6, liever 8 dan 4.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

19-07-2004 00:59

ik vis zelf ook zonder weerhaak want ik vind het nix om die hele bek open te halen om die haak er uit te krijgen alleen ik vind er 1 nadeel aan zitten als de karper een speurt neemt richting jou(naar de hengel toe dus) gaat de lijn slap liggen en dan is de kans iets groter dat je een misser hebt.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-07-2004 10:05

Op het afgelopen KSN Jeugdkamp was het ook verplicht om weerhaakloos te vissen. In eerste instantie keek ik er een beetje huiverig tegenaan, maar vissende, met de platgeknepen weerhaak, waar dus wel een bobbeltje blijft, geeft voor mij alleen maar voordelen. De vis is binnen 2 seconden onthaakt, nooit meer last van een haak die in je schepnet blijft hangen etc. Het heeft mij geen enkele losser opgeleverd (ja ok, 1tje dan, maar dat lag niet aan de haak) en ik ben er dus vrij enthousiast over!

mvg
stefan
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

19-07-2004 10:52

Vis nu enkele jaren met platgeknepen weerhaak en bevalt prima.

Ik kan hem makkelijk onthaken en bij eventuele lijnbreuk is de vis hem ook snel kwijt.

Ik zou het zeker eens proberen.
jeroen krak
Berichten: 10
Lid geworden op: 07-07-2004 21:45
Locatie: badhoevedorp

19-07-2004 14:29

mmm...ik denk dat ik het dan ook maar is ga proberen....
Ik dacht er aan toen ik bij betaalde wateren keek en zag dat je alleen maar met weerhaakloze haken mag vissen.
Dus ik ga het vanaf nu ook is proberen en bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

19-07-2004 20:04

Misschien beetje overbodig, maar ik wil toch nog een paar dingen opmerken.

Engelsen hebben het vissen met weerhaakloze haken verboden. Zou lijden tot verminkte bekken. Mensen die net iets langer nagedacht hebben, viel het al meteen opdat het om wateren ging waar erg veel met de feeder op brasem gevist werd. Met gevlochten lijn+onderlijn, en niet echt een veilige montage. Zo'n klein haakje twaalf met gevlochten dunne lijn snijdt lekker man........Draaddikte? Neuh, nooit begrepen en da willen we ook nie weten....
Trek zelf je conclusie, stond overigens in de KW.

Weerhaakloos kopen is bagger. Veel te duur, te weinig keus, en schieten veel eerder los. Knijp dus lekker je weerhaakje eraf. Is veel makkelijker, en ook de karper is er blij mee.

Alleen tussen waterplanten niet stukknijpen. Doe dan liever een wat lichtere onderlijn, veilige montage, en bijna platgeknepen weerhaak. Microbarb dus. Anders krijg je echt de ene losschieter na de andere. Ik spreek uit ervaring...

Echt in elke situatie kom je er mee weg. Bij extreem drillen, geen centje pijn. Heb de laatste jaren 1 losschieters op 30 runs... Wil natuurlijk weinig zeggen, maar goed. Ik hoop dat de boodschap duidelijk is.
Je helpt er de karper en jezelf mee. Waarom niet?

Cheers, Erik
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

19-07-2004 23:43

Gewoon doen. Ben verwoed vliegvisser en sinds een aantal weken ook weer wat aan het karperen met de pen. Daarnaast vis ik in de winter veel met kunstaas op snoek. GEEN ENKELE haak die ik te water laat heeft nog een weerhaak en ik verspeel er echt geen vis door, ook geen snoek die met zijn kop schudt of uit het water komt. Zorg ervoor dat je gewoon altijd een strakke lijn houdt en je hebt geen probleem, alleen maar voordelen, en dat geldt ook voor je tijdelijke slachtoffer.

Heb jarenlang een gewone platbektang gebruikt om de weerhaken (in het verlengde van de haakpunt, dus niet er dwars op!) plat te knijpen en gebruik hiervoor sinds kort een speciale weerhaak tang. Klein ding met volledig gladde bek, die uitstekend bevalt. O.a. in de vliegvisspeciaalzaak te krijgen voor rond de €6,-

Mijn advies: gewoon doen dus!

Bart
Greetz,

Bart
GERARD KONING
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-07-2004 16:14

21-07-2004 21:21

hallo ik vis al vrij lang met platgeknepen weerhaken ,de kans op verspelen is net zo groot als met weerhaak .sterker nog ik heb het idee dat het aantal losschieters is vermindert. je hebt weleens dat de haak muurvast zit door de weerhaak sinds ik met platgeknepen weerhaken ben gaan vissen is het een kwestie van haak doorknippen en de twee stukker er uithalen zonder dat je bek van de vis beschadigt dat is mijn mening
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-07-2004 21:40

vooral die keer dat ik een weerhaak in m´n bot had zitten heeft me dat ding laten vervloeken!
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

21-07-2004 22:18

wie heeft de Wide Gape van Korda al een bekeken ???? je hebt deze ook weerhaakloos maar met weerhaak is hij echt goed.
Er zit puur niets op, een micro klein weerhaakje zit erop, bijna even veel al zou je het bobbeltje van een plat genepen weerhaak laten zitten.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Barry de Waal 1
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-06-2004 21:21
Contacteer:

22-07-2004 12:32

Ja, ik vis ook met de Korda Wide Gape nr.6 Mij valt ook op dat ie een micro klein weerhaakje heeft. ik heb amper loschieters en het is de enige haak waar ik nog mee vis. :wink:
Joeri van der Schrier
Berichten: 40
Lid geworden op: 11-03-2004 17:19
Contacteer:

30-07-2004 20:10

Ik vis de laatste tijd ook weerhaakloos en het bevalt me goed. Vooral het onthaken gaat stukken makkelijker en prettiger voor de vis
Groeten uit Sassem
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

30-07-2004 21:09

[quote="Barry de Waal 1"]Ja, ik vis ook met de Korda Wide Gape nr.6 Mij valt ook op dat ie een micro klein weerhaakje heeft. ik heb amper loschieters en het is de enige haak waar ik nog mee vis. :wink:[/quote]

inderdaad, en ze onthaken echt heeeel goed infeite is het een haak die bijna weerhaakloos is => MAAR toch niet.

super haken
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

31-07-2004 19:08

Even een kleine kanttekening...
De Wide Gape haak is er in 2 verschillende uitvoeringen. Eentje met een microbarb (Wide Gape) en eentje zonder weerhaak (Wide Gape B).

Gr. Tinuzzz
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-08-2004 11:11

Ik zou zelf bijna altijd kiezen voor de versie van de Wide Gap met micro-barb, gewoon omdat deze eigenlijk de gulden middenweg vormt tussen weerhaakloos en met weerhaak vissen.. Ik heb beide modellen al eens gebruikt, maar qua losschieters, inhaking en haakwond is er niet veel verschil. Toch geeft mij dat weerhaakje (eigenlijk platgeknepen weerhaakje) wat meer vertrouwen.

grs Jordi
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

01-08-2004 22:59

Ik was mn Rigs aan het knopen en eiglyk voor het eerst dat ik ze zelf maak toen ik dit topic las.

Dat heeft me dan ook doen besluiten voortaan mn weerhaakjes plat te knijpen. Ik vis met Drennan "Continental Boilie Hooks". Mijns inzien de beste haken bij het gebruik van een Line Aligner.

Ondanks t feit dat ik eigenlijk nooit problemen bij het onthaken van mn karpers wanneer ik weerhaken gebruik ga ik ze toch platknijpen en verwacht na jullie reacties t hebben gelezen geen problemen als 'lossers' etc.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

02-08-2004 14:30

ik denk dat ik het ook maar eens zonder weerhaak ga proberen...

ik hoor hier nu veel echt positieve dingen over weerhaakloos vissen
want zown weerhaak is idd soms heel lastig !

gister had ik ook een karper nog dus met weerhaak en was moeilijk te verwijderen............... maar zonder erge beschadiging.. gelukkig :D :D !!

mvg Nick
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-08-2004 21:42

Mannen,

Sinds 1997 vis ik met haken waarvan ik de weerhaak platknijp. Met de pen, met broodkorst, statisch op 15 meter afstand, op 125 meter afstand, tussen planten, op open water. In die jaren een paar honderd vissen gevangen, van 6 tot bijna veertig pond.
En ik vis er nog steeds mee. Ik heb geen last van meer uitgescheurde bekken of meer losschieters (wat ook een uitgescheurde bek is!).

Iedereen die iets negatiefs hier over te vertellen heeft, gebruikt het als excuus om de weerhaak weer te gebruiken, om hiermee het 'onzekere' gevoel weg te nemen. Echter niemand gebruikt de weerhaakloze haak gewoon een jaar achtereen. De haak wordt dan na twee lossers gelijk weer vervangen door eentje met weerhaak.

Het uitscheuren ligt veel vaker aan de drilwijze van de visser dan aan de haak, al zijn haken met rechte haakpunten niet altijd even vriendelijk voor karperbekken.

Mensen, dit hoort onder de verstandige karperaars onder ons allang geen vraagstuk meer te zijn. Waarom het nog niet zo populair is als het eigenlijk hoort te zijn, komt doordat men denkt dat het alleen maar vissen kost, en zeker niet oplevert. Maar aan denken doen al teveel mensen. Feiten wil ik horen, dan valt er misschien nog leuk te discussieren. Niet van: "Ik heb het ook eens geprobeerd en toen had ik meer lossers et cetera" of "Hij en hij zeggen dat ze snijden".
Potverdorie! Ik kan er echt boos om worden! Een haak met weerhaak heeft verdorie TWEE punten en een weerhaakloze maar één. Wat snijdt nu beter?

Wordt wakker!